Gaat goed met Škoda

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Toch schijnen de Škoda's ook weer niet zo duur te zijn, dat ze niet verkocht worden. Integendeel, het lijkt wel of driekwart van de Tsjechen in een Škoda rijdt.
 
Toen ik een paar jaar terug een Octavia Combi geleased had, lachten al mijn collega's en vele anderen me uit! Totdat ze er in gereden hadden, en gezien hadden hoe hij er in het echt uitziet.

Waren ze inneens een stuk stiller, en heel wat minder tevreden over hun ford tractoren (Focus).

Nu rijden ze veel in Nederland. Ik rijd nu in een Passat combi, en eerlijk gezegd : Geef mij maar een Octavia!

Binnenkort moet ik een nieuwe auto gaan leasen. Ik zit nu te twijfelen tussen een Skoda Octavia Celebrate, met 136 PK, en alles er op en er aan, of een compleet uitgeruste Peugeot 307 SW. 110 of 136 PK.

Ik heb nog geen proefrit in de octavia gemaakt, en dat hoef ook niet, die bestel ik blind. De Peugeot mag ik een dag meenemen, en de korte proefrit was best goed bevallen.

Het enige nadeel van de Skoda vindt ik nu zijn gewicht. Hij komt uit op 1280 Kg, en ik zou minimaal 1300 Kg moeten hebben, anders moet ik een aanhanger rijbewijs gaan halen.

Het oude model Skoda vind ik mooier dan de nieuwe!
 
Dit dreigt een auto-forum te worden, maar ik kan me even niet inhouden. Heb zelf een 307SW en ben er erg, erg blij mee. Rijdt heel goed. Maar als je van duits-hard geveerd houdt, moet je het bij de Skoda of VW houden.
Jammer trouwens dat die Superb combi er maar niet komt, dan heb je pas écht een grote bak... Onbegrijpelijk trouwens dat die Superb niet geleverd kan worden met neerklapbare achterbank.
 
Ach zolang het over Skoda gaat!

Zo'n Superb Combi lijkt me ook wel wat!

Dat van die harde stoelen en vering, is wat me het meeste "Tegen staat" aan die SW. Een andere stoel komt er zowiezo in, en die vering moet ik even aan wennen denk ik!

Dat is ook de voornaamste reden dat ik liever de Octavia rijd, dan de VW Passat! Met de octavia kun je pas echt geod de bocht om!

Drie nadelen van de Octavia zijn : Ietsie minder beenruimte achter (zit ik toch nooit) Een drempel in de laadvloeg bij de combi, en hij is iets minder geluids geisoleerd. Voor de rest is hij beter dan de Passat, en ik kan het weten, ben ervarings deskundige, en beide auto's zijn even oud!

Groeten,
 
Škoda is nog altijd de koning op de tweedehandse markt in Tsjechië

Merken:
1. Škoda
2. Ford
3. Opel
4. VW
5. Peugeot
6. Renault
7. Fiat
8. Citroen
9. BMW
10. Toyota

Per type:
1. Škoda Favorit
2. Škoda Octavia
3. Škoda Felicia 98-01
4. Opel Vectra
5. Ford Escort
6. Honda Civic
7. Škoda Forman
8. Škoda Fabia
9. Goff III
10. Škoda Felicia 96-98
 
maartenv schreef:
Het enige nadeel van de Skoda vindt ik nu zijn gewicht. Hij komt uit op 1280 Kg, en ik zou minimaal 1300 Kg moeten hebben, anders moet ik een aanhanger rijbewijs gaan halen.

Ik weet niet hoe het nu actueel is, maar vorig jaar mocht je max 750 kilo trekken met je B rijbewijs.
Dat van je mag zoveel bla bla. als het maar niet meer is dan je voertuiggewicht enzo was allemaal onzin.
Vriend van me heeft toen z'n E achter B moeten halen.

Dus ik zou niet weten waarom die 20 kilo iets uit zou maken?
Elke auto heeft wel een ander gewicht wat hij mag trekken,
afhankelijk van meerdere factoren.
Vroeger kan je dat geicht aanvragen, tegenwoordig staat dit meteen op je kentekenbewijs geloof ik.

Maar ja, mij maakt t verder niet uit, heb toch me groot rijbewijs haha
smiley20.gif
 
Een ongeremde aanhanger mag je tot maximaal 750 Kg trekken.

Een geremde aanhanger moet lichter zijn dan het maximum trekhaakgewicht van de auto. Als de aanhanger lichter is dan het leeggewicht van de auto, en de combinatie niet boven de 3500 Kg uitkomt heb je geen E achter B (aanhang rijbewijs voor de auto) nodig.

Aanhangers boven de 750 Kg (leeggewicht + maximaal laadvermogen) moeten tevens een kenteken (geel, beginnend met een W) hebben! Het maximale gewicht is altijd doorslaggevend. Weegt de aanhanger leeg 600 Kg, maar mag hij tot maximaal 1300 KG beladen worden, dan moet je de 1300 KG rekenen. Ook leeg mag je er dan niet mee rijden zonder E achter B, indien het leeggewicht van de auto te licht is.

Voorbeeld : Auto 1280 Kg, Max trekhaak gewicht 1300 KG, Aanhanger 1300 Kg ==> Mag alleen met E achter B.
Voorbeeld : Auto 1450 KG, Max trekhaak gewicht 1500 KG, Aanhanger 1300 KG ==> Mag met alleen B
Voorbeeld : Auto 2500 Kg, Max trekhaak gewicht 2000 KG, Aanhanger 1800 KG ==> E achter B nodig, want combinatie te zwaar.
Voorbeeld : Auto 1500 Kg, max Trekhaakgewicht 1500 Kg, Aanhanger 1800 KG, Andere auto kopen, Zelfs met E achter B mag je dit niet rijden.

Voor meer info de website www.rijbewijs.nl. Klik dan op vragen, en lees de 2e vraag!

Nu verder met de discussie over Skoda's
smile.gif
 
D

Deleted member 495

Guest
pffffffffff, ingewikkeld allemaal hoor. Ben blij dat ik een 'E' heb, maar geen aanhanger
 
Wat hier in NL heel erg heeft geholpen, is dat de laatste 3 - 5 jaar het dealernetwerk bijna volledig op de schop is genomen. Vroeger kwam je bij tamelijk ouderwetse, kleine garages terecht (waar je overigens wel persoonlijk door de directeur-eigenaar-verkoper-monteur werd toegesproken en dus eerder een dealtje kon sluiten); nu is het in handen van de meer professionele dealer. En terecht, want je wilt wel wat vertrouwen in een tent hebben waar je voor 20.000 of nog veel meer aan euro's achterlaat. Sindsdien is het met de verkoop hier ook veel beter gegaan.
 
Tweedehands prijzen van Skoda's liggen in CR helaas behoorlijk hoog. Ik had een plan om m'n zwagers Fabia hier te importeren, er van uitgaande dat hij 'm daar toch goedkoper heeft gekocht dan de nieuwprijs hier was, zou de tweedehandsprijs plus verrekening belasting en toelatingscontrole wellicht interessant zijn. Niet dus! Prijzen liggen op zelfde niveau als bij ons, erg hoog, lijkt op prijzen van tweedehands volkswagen (n.b. tweedehands fabia betaal je in de regel minstens 10.000 EUR voor). Dit geldt overigens alleen voor Octavia's en Fabia's; de felicia's en al het oudere spul doen beduidend minder.
 
Ja dat wist ik wel dat het zo zat Maarten.

Maar dat bedoel ik niet.
Het ging mij erom hoe jij aan het feit komt dat een 1280 kilo auto t niet zou mogen trekken een auto van 1300 kilo wel?

Want dat gaat in Nederland niet alleen op gewicht maar op veel meer factoren !!!
Zoals motorvermogen etc.

Daarom zei ik dat het per auto op te vragen is
wink.gif


Maar idd, verder met de Skoda's haha.

De eerste auto waar ik ooit in reed was een Skoda 105
wink.gif

Haha
 
Ik heb nog een mooi plaatje gevonden van Škoda - Popular Monte Carlo uit 1936
Tweezitter, motor voorin, achterwielaandrijving, 1386 cc, 31 pk, maximum snelheid 110 km/h
 

Bijlagen

  • 16627-Skoda Monte Carlo.jpg
    16627-Skoda Monte Carlo.jpg
    61,9 KB · Bekeken: 9
Nieuwe stadsautootje van Škoda, kleinste die er ooit gebouwd is.

Deze “nákupní košík na čtyřech kolech” moet het opnemen tegen Fiat Panda en kleine Koreanen. Bij de VW zijn ze achtergekomen, dat de Lupo te duur is. Prijsindicatie: onder 200.000 Kc
 

Bijlagen

  • 16776-A040428_POL_SKDOVKA_VELKA_V.jpg
    16776-A040428_POL_SKDOVKA_VELKA_V.jpg
    21,5 KB · Bekeken: 10
D

Deleted member 495

Guest
Kunnen de voorstoelen er ook uitgehaald worden ? Ik ben 2 meter, dus kan ik vanaf de achterbank 'chauffeuren'
grin.gif
 
Een Skoda hoef je niet meer te duwen

Brabants Dagblad 30 April 2004

Waarom is de achterruit van een Skoda verwarmd? Dan krijg je geen koude handen als je moet duwen.
De huidige Skoda-modellen worden niet langer geassocieerd met de Trabant en de Lada, die met het Tsjechische merk jarenlang model stonden voor een verouderde auto-industrie en dito design.
Smetteloos
Wie nu het complex in Mladá Boleslav vijftig kilometer ten noordwesten van Praag bezoekt, moet dat beeld bijstellen. Je kunt van de vloer eten in de fabrieken op het ruim opgezette terrein. Uit de smetteloze, geluidarme, volledig geautomatiseerde productiehallen rollen nu jaarlijks inmiddels ruim 440.000 Skoda's van de lopende band, waarvan ruim de helft van het type Fabia. De meeste auto's worden verkocht in het buitenland. Skoda is de grootste exporteur van Tsjechië.

Auto-industrie is sowieso van levensbelang voor Tsjechië. Alleen Skoda heeft al ruim 23.000 mensen in dienst, de toeleveranciers nog niet meegerekend. Ook worden in Tsjechik auto-onderdelen gefabriceerd voor Mercedes, BMW en Italiaanse merken. Buitenlandse investeerders zijn meer dan welkom in Tsjechië, dat kampt met een oplopende werkloosheid. Eind februari steeg de werkloosheid tot een recordhoogte van 10,9 procent, oftewel 570.000 mensen. De werkloosheid in de regio waar Skoda is gevestigd, bedraagt slechts één procent.

Strategische partner
Volkswagen kwam als geroepen in 1991. Skoda zocht een strategische partner, want geld voor onderzoek en ontwikkeling ontbrak vlak na de omwenteling. Renault had interesse, maar alleen voor de opzet van een assemblagelijn. Volkswagen wilde Skoda intact laten, én een ontwerpafdeling zetten waar inmiddels 2200 mensen werken. Sinds 2000 is de autofabrikant geheel in handen van de Volkswagen Groep.

Ook in de fabrieken is flink geinvesteerd naar de modernste maatstaven en werkomstandigheden. De casco's worden met lopende banden en door de lucht op werkhoogte aangevoerd en schuiven een stukje door als een of meerdere onderdelen zijn gemonteerd. Dat gaat in een razend tempo. Zodra een casco op de werkplek arriveert storten de werkmensen zich als bijen op een honingrijke bloem en zoemen de machines enkele minuten. Klaar voor het volgende casco.

Productie verdubbeld
Zo komt Skoda aan een productie van 1919 auto's per dag tegen 870 in 1995. De totale productie is de afgelopen jaren vrijwel verdubbeld. Van 263.000 auto's in 1995 naar de ruim 440.000 in 2002. Exporteerde Skoda in 1991 - voor het Volkswagen-tijdperk - 172.000 auto's naar dertig landen, ruim tien jaar later verdwijnt het grootste deel van de productie naar liefhebbers in 79 landen. In 2002 werd 83 procent van de auto's afgezet in het buitenland, met als belangrijkste klanten de Duitsers, Nederlanders, Engelsen, Slowaken en Oostenrijkers.

Skoda verwacht de productie de komende jaren op te voeren naar 500.000 auto's per jaar, zegt Cerny. ,,Vanwege de investeringen in het dealernetwerk zijn we nog niet in de VS en Canada op de markt. Maar we kijken nu wel naar Australië en Mexico. Daar moeten niet-EU-landen nu nog zestien procent invoerbelasting betalen. Dat is straks voor ons voorbij.'' Ook in eigen land blijft Skoda een sterk merk met een marktaandeel van circa vijftig procent.

Uitbesteden
Al loopt de productie op, de automatisering heeft wel gevolgen voor de werkgelegenheid. De afgelopen drie jaar zag de autofabrikant ruim tweeduizend werknemers vertrekken. Dat aantal zal volgens Cerny verder dalen door natuurlijk verloop en mensen die met pensioen gaan. En ook Skoda heeft andere landen ontdekt om werk uit te besteden, zoals de Oekraine, Bosnië en India. Casco's en onderdelen worden naar het betreffende land getransporteerd en ter plekke in elkaar gezet. Al zegt Cerny dat dit gebeurt om belastingtechnische redenen en niet vanwege de goedkope arbeidskrachten.

Van een imagoprobleem is geen sprake meer, meent Cerny. Grappen ten koste van Skoda worden volgens hem niet meer gemaakt. De marketingcampagnes werpen hun vruchten af en de samenwerking met Volkswagen heeft zeker een hand geholpen. Veel autokenners weten dat Skoda's en Volkwagens op dezelfde motor rijden. Volkwagen moest negen jaar geduld hebben voordat het wat van zijn investeringen terugzag. Sinds 1996 is het bedrijf uit de rode cijfers en in het jaar van de eeuwwisseling was het punt bereikt dat het zijn investeringen terugverdiende. In 2002 kon het bedrijf 55 miljoen euro winst opstrijken.

EU-toetreding
De toetreding tot de EU zal voor Skoda niet al te veel gevolgen hebben, verwacht Cerny. ,,Er zal voor ons niks veranderen. Wij zijn een deel van Volkswagen, al onze producten passen binnen de Europese regels.'' Bij de assemblagelijn van de Fabia werken 1100 werknemers die 1200 Fabia's per dag monteren. Elke minuut is een auto klaar. Elders op het terrein worden jaarlijks 24.000 luxere Octavia's geproduceerd. De onderdelen worden in zulke hoeveelheden aangevoerd dat ze direct doorkunnen naar de assemblagelijn. De leveranciers huren een deel van de fabriek en houden de voorraad in eigen beheer of zetten ter plekke onderdelen in elkaar, zoals de cockpits.

De nieuwe hal is niet alleen voorzien van ergonomische apparatuur, er is ook veel minder lawaai en stof dan voorheen en het werk wordt gedaan bij voldoende daglicht. Vóór de drastische vernieuwing moesten de werknemers achter de auto aanrennen om onderdelen te kunnen monteren en moesten ze hoog boven hun hoofd werken. Cerny: ,,Deze fabriek is nog moderner dan die van Volkswagen in Duitsland.'' Kortom, aan alle hygiënische en arbo-normen wordt voldaan. Er is zelfs een iso-certifikaat behaald.

Opvallend is de hoeveelheid vrouwen aan de assemblagelijn en op voorbij scheurende heftrucks vol onderdelen. ,,Vrouwen werken precies en secuur en voelen verantwoordelijkheid,'' is de verklaring van de chef die in de fabriek een rondleiding geeft. Ook de leeftijd is laag: gemiddeld 30 jaar. Mensen moeten snel kunnen werken. In de motorfabriek produceren nog eens 1100 werknemers dagelijks 1100 motoren en 1200 versnellingsbakken, dezelfde types als te vinden zijn in de VW Polo en de Seat Arosa. Er is 300 miljoen euro geinvesteerd in deze steriele, voornamelijk robotgestuurde hal en de apparatuur.
 
Autoweek tevredenheids Trofee 2004

Resultaten van de AutoWeek Tevredenheids Trofee 2004, die bepaald zijn op basis van 24.087 respondenten die in het 2e kwartaal van 2004 deelgenomen hebben aan het onderzoek.

Overzicht modellen mini/compact: 1e plaats Skoda Fabia

Overzicht modellen compacte middenklasse: 2e plaats Skoda Octavia (eerste Europese merk)

Overzicht alle modellen: 8e plaats Skoda Fabia (eerste Europese model), 12e plaats voor Skoda Octavia

Overzicht merken overall: 5e plaats voor Skoda (eerste Europese merk)

Overzicht dealers: 4e plaats voor Skoda (eerste Europese merk)
 
Ik vind de Fabia best rijden hoor, enige rotte vind ik dat je op de snelweg wel heeeeeel veel geduld moet hebben (1.4mpi), maarja met het invoegen in Tsjechie is dat toch geen probleem
laugh.gif
. Heeft er wel eens iemand in een Forman gereden? Ik vond het alles meevallen voor een auto van 15 jaar oud, kwam nog aardig mee.
smile.gif


Erik
 
De zorgen die ik heb bij Skoda, is de lange-termijn richting. Seat is het merk dat de leuke, vlotte auto's mag maken met modern en vooruitstrevend uiterlijk en concept; zie de Seat Altea. Skoda mag alleen de meer conservatieve types maken. Geen MPV of mini-mpv. Goed, er is de sportieve versie van de Octavia en Fabia, gekoppeld aan het rally-gebeuren. Het enige excentrieke uitstapje tot dusver, de lange-Passat Superb, is geen succes geworden. Oftewel: verwordt Skoda tot een merk met een robuust doch bedaagd imago?
 
Bartiku schreef:
Oftewel: verwordt Skoda tot een merk met een robuust doch bedaagd imago?
Of het echt een "ouwe zakken" auto wordt hangt van beleid van de Volkswagen Group af. Die bepalen namelijk hoe of wat met Audi, Porsche, Škoda, Seat en VW.
 
Bovenaan