Gaat goed met Škoda

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

23 duizend lezers van de engelse magazine What Car hebben gekozen “hun” beste automerk.
Toch niet slecht voor Škoda.

1. Lexus
2. Škoda
3. Mazda
4. Toyota
5. Honda
6. BMW
7. Daihatsu
8. Volvo
9-10. Audi
9-10. Subaru

iDNES 20.4. 2004
 
Misschien is het bij velen bekend, maar sinds kort weet ikzelf dat bij Skoda ook rondleidingen worden gegeven? Je ziet dan de fabriek (met de nieuwe modellen) en het bijbehorende museum. Onlangs vroeg ons iemand naar de mogelijkheden, vandaar. Een rondleiding duurt 3 uur en kost CZK 40,- PP entree en CZK 140,- PP voor de Engelse tolk. Op deze website kun je meer info vinden, maar die is helaas in het Tsjechisch.

Misschien een leuk idee, wanneer je bij Mlada Boleslav in de buurt komt of bent.

Skoda Automuseum
 
Ik vind fabia echt een leuke auto, nu heeft onlangs een kennis hem gekocht, maar ik moet je zeggen dat ie niet echt lekker zit.
Het valt me ook op dat er steeds meer Nederlandsers in een skoda rijden.

Trouwens het was ooit bij weekend miljonairs een vraag voor 250.000 gulden wat skoda betekende, had hij het mooi even fout
smile.gif
 
D

Deleted member 495

Guest
Voor een wagen die geproduceerd wordt in Tsjechie, is hij relatief op de Tsjechische markt te duur. Als je prijzen gaat vergelijken met concurrent merken die in duurdere landen worden geproduceerd en waar nog eens transportkosten bij komen, is het niet te begrijpen waarom de prijs zo hoog is.
 
Wij zijn fervente Skoda-riijders van Favoriet,Fabia en Octavia.
Skoda zijn prijzen zijn ZEER scherp.
Je moet wel juist kunnen calculeren als je Skoda-prijzen met anderen vergelijkt.
Voorbeeld de Octavia TDI is qua motor exakt de VW-TDI,nou tel uit je prijsverschil
 
In de toekomst zullen ze behoorlijk wat concurrentie krijgen van TPCA. Die gaan er behoorlijk Japans concurrentieel tegen aan gaan. De productie van een wagen van dezelfde categorie duurt in Mlada Boleslav 21 uur, in Kolin zou het 14 uur duren, en dus goedkoper uitvallen. Het zijn maar plannen, maar toch.
 
Ik geloof niet dat auto’s van Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech (TPCA) goedkoper zullen uitvallen.
Dan gaan ze namelijk eigen merken beconcurreren en dat zullen ze wel laten.
 
Als je kijkt naar de goedkopere auto's van Toyota, Peugeot en Citroen dan komen de prijzen op dit moment al behoorlijk in de buurt van de Fabia.
Bv. volgens www.auto.cz (heb de goedkoopste modellen opgezocht):
Peugeot 206, 273 900 Kc
Citroen Saxo, 239 000 Kc
Toyota Yaris, 279 900 Kc
Skoda Fabia, 259 900 Kc
Ik ken niets van auto's, maar als ik een auto zou kopen uitgaande van wat ik denk dat belangrijk is voor een doorsnee Tsjechische familie, denk ik dat gegevens als vermogen van de motor enz. minder belangrijk zijn dan de prijs. Dus als de auto vooral gebruikt wordt voor om naar het werk te rijden (voor veel Tsjechen een niet zo grote afstand), om boodschappen te doen en om naar de chata te rijden en de auto moet voldoende groot zijn om in maximale bezetting de ouders, het anderhalve kind (doorsnee Tsjechische familie), de hond en een voedselvoorraad voor een weekend Brdy in te stoppen. Dan is zo'n Saxo wel wat klein, maar de anderen passen wel ongeveer zo goed als een Fabia. De anderen zijn op dit moment zo'n 20 000 Kc duurder, maar dat kan dus veranderen als ze in Tsjechie zelf gaan geproduceerd worden op een kost-efficientere manier dan de Fabia.
Ik zou trouwens een Fabia kopen, hoor
wink.gif
.
 
D

Deleted member 495

Guest
Er zijn genoeg goedkopere auto's bijvoorbeeld:

Daewoo Matiz (5 hatchback)
Cena [Kč] 194900 - 212900

Dat is zomaar een voorbeeld. Je mag verwachten van een lokaal geproduceerde auto, dat hij goedkoper zou zijn. Overigens zijn de onderhoudskosten (prijs per service uur) ook hoog voor de Skoda. Men rekent tussen de 500-600 Kc per uur. Ik betaal voor mijn Nissan bij de officieel dealer rond de 400 Kc. Helaas voor de Tsjechen, gelet op het inkomen, moet een Tsjech behoorlijk meer arbeid verrichten (t.o.v. west-europa) om een nieuwe auto te kunnen kopen.
 
D

Deleted member 495

Guest
Die website www.auto.cz is een prima site.
Bij de Skoda Fabia geven ze de volgende concurrenten op:
Konkurence

* Daewoo Kalos
* Fiat Punto
* Ford Fiesta
* Ford Fusion
* Hyundai Matrix
* Mazda Mazda2
* Rover 25
* Seat Ibiza
* Volkswagen Polo 2002
Als je de prijzen vergelijkt van de andere modellen, dan zit zowat de helft daarvan onder de goedkoopste prijs van de Fabia. Geeft toch te denken. Als je dan ook nog de garantie bepalingen bekijkt, dan geeft Mazda, Daewoo en Hyundai 3 jaar, terwijl het bij Skoda nog steeds 1 jaar is (alhoewel met dat naar 2 jaar zou moeten zetten i.v.m. de Europesche wetgeving, ik weet echter niet of dat al is doorgevoerd).
Voor mij dus geen Skoda.
 
Robert schreef:
Voor mij dus geen Skoda.
Dat had ik al begrepen.

Het verhaal over ging over tevredenheid met Skoda als merk, en met name haar positionering tussen de Japanse merken. Dat is op zich een prestatie om te vermelden.

En Fabia? Ach ja, misschien is die duur, misschien ook niet. Wie zal het zeggen. Andere vindt weer Polo te duur.
 
D

Deleted member 495

Guest
Vašek schreef:Het verhaal over ging over tevredenheid met Skoda als merk, en met name haar positionering tussen de Japanse merken. Dat is op zich een prestatie om te vermelden.

En Fabia? Ach ja, misschien is die duur, misschien ook niet. Wie zal het zeggen. Andere vindt weer Polo te duur.


Je hebt gelijk !
ale, nemaš zbytečně nafukovat každou chybu
27.gif
 
TPCA gaat daar o.a. de opvolger van de 106 bouwen; dat is hun kleinste. Ze gaan dus niet een interne concurrent bouwen.
Mijn zorg is wel de gigantische afhankelijkheid van de Tsjechische economie, en dan met name de handelsbalans, van de auto-industrie. Nu al één derde van de export komt voor rekening van Skoda. Met TPCA er bij zal dit percentage gezamenlijk nog hoger worden. Tsjechie dreigt zo een in economen-taal 'mono-cultuur' te worden. Als om één of andere reden VW of TPCA de plug er uit wil trekken (groot boekhoudschandaal, grove fout in veiligheidssysteem van nieuw model, verzin het maar), ligt de economie min of meer op z'n gat.
Dan die polls: in vele polls staat Skoda inderdaad hoog als het gaat om klanttevredenheid. Ik moet daar wel een kanttekening bij plaatsen: het is een compleet a-selecte steekproef. Het betreft namelijk de mensen die bewust voor een Skoda hebben gekozen. Zij zijn er vervolgens blij mee. Nu wil ik niet stellen dat Skoda rijders lagere verwachtingen hebben dan andere berijders (vroeger wellicht wel, nu niet meer), maar dit resultaat hoeft dus niet te zeggen dat Skoda de op één na beste auto is.
En dan hoe je zit; tsja; het is Duits-hard geveerd, harde stoelen. Schijnt goed voor langere ritten en gezond te zijn, maar ik houd er ook niet van. Nieuwste Octavia vind ik saai er uit zien; dat is wel jammer want ik zou op zich wel eens een Skoda willen hebben.
 
D

Deleted member 495

Guest
Ja maar dat is een 'echte'. ben je de eigenaar hiervan ? hoe oud is tie ?
 
Bovenaan