Freddy's nieuwe rondreis in 4 etappes

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
een kop koffie in u zavešenýho kafe?

...Ik denk de bek van een vis in de vijver bij Zinkovy.

Dank u Hendrikus, maar dat was het niet. Hetty heeft aandachtig mijn verhaal gelezen en aan de foto-uitsnede herkend dat dit een kop koffie moest zijn in U Zavešenýho Kafe. Goed gezien Hetty.

Hier dan mijn kort verhaaltje hierover:

Bij één van mijn Praagse "uitstappen" kwam ik s'avonds in de buurt van het Hradcanské námestí en besloot om ook eens aan de lijve de sfeer van het café "U Zavešenýho kafe" op te snuiven. Het café zat afgeladen vol en er heerste een gemoedelijke sfeer. Ik kon plaats nemen aan een tafel waar ook Frans gesproken werd en ik kon dus enkele gesprekken voeren met mijn tafelgenoten. Toen de dienster langskwam vroeg ik of er een "hangende" koffie beschikbaar was. Het antwoord was ja en prompt werd mij een reeds "vooraf betaalde kop koffie" aangeboden. De andere tafelgangers waren schijnbaar niet op de hoogte van deze "geschiedenis" maar het verhaal was er op verschillende plaatsen op borden meertalig uitgeschreven. Dus als je trek hebt in een lekkere koffie is er nog steeds deze mogelijkheid voorhanden om een gratis koffie te verkrijgen. Het bleef echter niet bij deze koffie, al vlug werd overgeschakeld op wat meer frissere drankjes. Je kan er zelfs echte rolmops verkrijgen en ook hier heb ik wat bijgeleerd. Op het bordje aan de muur stond "@ rollmops" en wat blijkt: in zowel het Tsjechisch als in het Slowaaks wordt het woord voor rolmops, zavinác, gebruikt voor het symbool @ (apenstaartje) in e-mailadressen. Het werd er dus nog een vrolijk oponthoud en ik kom er zeker nog terug.
 

Bijlagen

  • DSC00979 Hangende koffie (Large).jpg
    DSC00979 Hangende koffie (Large).jpg
    41,8 KB · Bekeken: 4

Freddy2005

† In Memoriam
Over die uitkijktoren hadden we het nog in mei laatstleden ...

Lina plaatste zojuist deze fantastische foto van deze toren in de fotogalerij.



Bij mijn vraag of ze er reeds boven geweest waren, ging ik zoeken naar de openingsuren. Toen vond ik zelfs een website over de Rozhledna "U borovice". Hier staat dat de toren elke zaterdag en zondag open is van 10 tot 15 uur. Voor andere uren, contacteer met ons op telefoonnummer 722 121 658.

Op nieuwjaarsdag is een speciale opening voorzien van 12 tot 16 uur en er zal een "opwarmertje" voorzien worden.

uborovice.cz
 
Bedankt voor de link Freddy! Ik ben een stuk wijzer geworden wat betreft de toren en heb het filmpje waarin het dak geplaatst wordt inmiddels bekeken.

De toren is bedacht, georganiseerd en betaald door František Hubař, daarmee bouwde hij zijn droom. Volgend jaar gaat hij met pensioen.
"Ik wil er kalmeren na de jacht. We zijn blij te zien dat we kaartjes verkopen aan de sterrenwacht. Als er geen mensen zijn, lig ik op de bank in de top van de toren en kijk naar de zonsondergang.”

Hubar.jpg
Aan het kijken naar de sterren had ik nog niet eens gedacht, maar dat is natuurlijk ook ideaal. Makkelijk te bereiken in het donker en geen kunstmatig licht in de directe omgeving.


Deze foto plaatste ik in augustus 2008, gemaakt vanaf de bouwplaats, nog niet wetende dat er hier een uitkijktoren zou komen.
Ik kan me voorstellen dat heer Hubař graag kijkt naar een zonsondergang vanaf deze toren, met Jested aan de skyline.
 
Bovenaan