Freddy's nieuwe rondreis in 4 etappes

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Na alle weersproblemen in juli was er eindelijk wat stabiliteit in het weer te verwachten en werd het besluit genomen om maar te vertrekken voor een goede twee weken Tsjechië-verlof.

Dinsdag 11 aug.

Om 04h30 vertrokken voor een reis die mij in de eerste plaats naar de voor mij meest vertrouwde regio moest brengen. Eerste etappeplaats van de rondreis zou dus Javornik worden bij Esther, Lukas en Albert, bij velen onder de forumleden reeds goede bekenden. Na een rustig verlopen morgen en voormiddag kwam ik ditmaal via Kassel - Leipzig, niet de doorsteek gemaakt van Kassel naar Eisenach, zo via Dresden in Gorlitz. Vanaf hier nog een klein stukje door Polen om uiteindelijk Tsjechië langs Habartice binnen te rijden. Ik zat dus in dat beruchte "tweede oortje". Hier zou ik een tussenstop maken op mijn doorreis.

Met mijn voorkennis van dorp en omschrijving van de omgeving ging ik op zoek naar Ben1 in Andelka. Veel info kreeg ik van de lokale bevolking niet en de enige woorden Tsjechisch van mijnen zijde leiden tot een woordenvloed terug waar ik helaas niets van begreep. Toch werd in onderling overleg de juiste richting gevonden. Ergens hoog op een heuvel trof ik een wagen met Nederlandse nummerplaat en het bewuste huisnummer op de brievenbus geschreven. Ik trof er Ben en familie en we hebben er samen koffie gedronken en even de heuvel (foto1) achter het huis opgelopen, waar Ben mij de grenslijn met Polen en Duitsland aanwees. Ik stond dus echt in de tweede oorschelp. Een opkomende regenbui deed ons de verkenning afbreken. Na het oponthoud ben ik via Poustka, waar ik even stopte bij het huisje van Hilde en Kees (foto2), ditmaal niet via Liberec langs grotere wegen maar binnendoor langs Hejnice, Vysoke nad Jizerou richting Vrchlabi gereden.

Een blik richting huis Lina en Gorrit en zo de 290 op. Iets voorbij Vysoke kreeg ik rechts langs de weg de nieuwe uitkijktoren in zicht die in mei nog in de bouwsteigers stond en waar ook Gorrit niet van wist wat dit zou worden. Ik zou langs deze weg ook voorbij het huis van Loek en Ria rijden en de lichte afdaling en het ruiken van de eindbestemming deed mij het gaspedaal iets verder indrukken. Groot was mijn verbazing toen Loek en Ria voor het huis buiten zaten. Een korte "noodstop" en enkele meters terug in achteruit zorgde voor een nieuw oponthoud. Ook hier weer een leuke babbel en de plannen even doorgenomen. Nu was het nog slechts een klein stukje naar Javornik waar ik ergens rond 17h00 aankwam.

Esther was zoals steeds niet op de hoogte van mijn komst, ik ben nog meer de verrassingsgast geweest, maar er was plaats en dat was dus in orde. Clowntje was er met Lau en Romano en ook nog een ander echtpaar. Esther zou mijn kamer tegen de avond klaarmaken en ik kon ergens een restaurant zoeken in de buurt om lekker Tsjechisch te eten.

Ik koos dan maar voor Drevenka in Dolni Lanov want dan kon ik zo bij Jan en Akkelien even langslopen. Na de maaltijd dus richting Papillon waar ik uiteraard niet ongemerkt aankwam. De kleine rode wagen met Belgische nummerplaat is reeds een begrip bij velen. Op het terras opnieuw bekende gezicht want Gonnie (Malmug) en Rob en Josee (RoJo) waren er op bezoek. Met zijn allen hebben we de verbouwing van de hooizolder en de dakwerken nog bekeken.

Uiteindelijk was het al behoorlijk donker toen afscheid werd genomen en ik richtng Vysneny dum reed. Daar kon ik uiteindelijk de eerste echte pivo naar binnen gieten, het was even wachten maar ik kreeg er onderweg zoveel moois voor terug. Het is die avond dan ook niet bij één glas gebleven en de klok stond al ver over middernacht toen we slapen gingen.


 
Je hebt ons maar net gemist Freddy. Wij waren zondags net weer vertrokken. Die koffie houd je tegoed.
Ik dacht eerst wat houden onze bloemen zich goed. Maar ja het waren,maar een paar dagen.

En dat hogergelegen `buren `zal nu meer voor je spreken.

Wel ben ik benieuwd wat dat tweede oortje zo berucht maakt? Verklaar je nader.:spreek:

Hilde:bakkie:
 

Freddy2005

† In Memoriam
Woensdag 12 aug.

Na een zeer rustig ontbijtje en een paar koppen heerlijke koffie kon ik zoals gewoonte iets voor 10h00 aan mijn nieuwe dag beginnen. De rit ging alvast richting Trutnov waar ik in het voorbijrijden even halt hield aan het nieuwe kultuurgebouw om er de stand van de werken zelf te aanschouwen, iets wat ik anders thuis via de web-cam volg. Ik reed dan maar verder richting Broumov om daar een en ander te bekijken. Bij het binnenrijden van Chvalec wou ik nog even kijken hoe het huis van Gerdie (HeiDi) erbij stond. Ik had gelezen dat ze er de vorige week waren en terug naar Nederland waren gereisd. Ik was er in mei langs geweest maar ook toen waren ze er niet. Bij het naderen van het huis stond er echter een ladder tegen de gevel en keek er iemand op. Ik kon dus niet zomaar terug wegrijden, het bleek haar man te zijn en zijzelf zou zo terug zijn. Inderdaad enkele ogenblikken later kwam Gerdie aangereden, ze waren intussen dus opnieuw in Chvalec.

Toen ik vertelde, haar verhaal van het huis te hebben gevolgd en er was geweest in mei en toen twijfelde om een forumsticker op de brievenbus te kleven mocht ik dit nu met alle plezier doen. Na een rondleiding door het huis en een korte babbel werd afscheid genomen en ging mijn trip verder.

Ik kwam aldus in de buurt van Ruprechtice en waar ik reeds de hele zomer op wachtte was nog niet gebeurd. Nog niemand was er in geslaagd om de bewuste wagen met de forum magneetsticker op de gevoelige plaat vast te leggen. Dus ging ik maar op onderzoek uit. Bij het doorrijden van het dorp zag ik dat ik hier in een ver verleden ook al eens een forumlid opzocht, nl foeke, maar daar was toen niemand thuis. Wat verder in de straat merkte ik de bewuste blauwe op. Na mijn wagen iets verder te hebben geparkeerd trok ik voorzichtig naar het huis van Marcel. De stickers zaten niet op de zij- en achterkant van de wagen maar ze hadden er wel opgezeten want de stoflaag eromheen markeerde de stickerplaats. Ik kon echter niet dichter bij de wagen komen daar deze op de oprit achter het hek stond. Ik zou dan maar even de tuin heen lopen om te kijken of iemand te zien was. Achteraan in de tuin waren Karolien en Marcel de tuinafscherming aan het verwijderen want er komt een nieuwe. Eerst keken ze even vreemd op naar die man op de straat maar toen kwam de herkenning en een glimlach. Ik ging achterom de tuin in en samen hebben we koffie gedronken. Toen moesten de stickerfoto's nog gemaakt worden en bij het naderen van de wagen bleken de stickers op het dak te zitten. Dit maakt het extra moeilijk voor het opmerken!!! Dus op 12 augustus om 11h02 zijn de stoffoto's gemaakt en om 11h58 de foto's van de "dakstickers"in Ruprechtice. Marcel t-shirtmaatje XL !

Na het afscheid kon ik eindelijk doorrijden naar klaster Broumov. Op de toeristische dienst waren ze niet vrijgevig met folders, want ook Clowntje wou wel wat, maar ik kreeg wel voldoende uitleg wat, waar en hoe te bereiken. Na de rondleiding door het klooster ging mijn verder bezoek naar kaple panny Marie (foto1) en chata Hvezda. Met de wagen tot bij restaurce Amerika en dan steil die hoge zandstenen rots vertikaal naar boven. Boven gekomen was het voor mij wel de moeite waard want ooit is er hier naar gezocht in "Waar is dit?". Tijdens de klim zag ik niet zoveel van de rotspartijen maar tijdens het afdalen kon ik des te meer van dit moois genieten. In het terugrijden kwamik bij het schijnbaar oudste houten kerkje van Tsjechië: Kostel Panny Marie v Broumové.(foto2) Volledig houten interieur en overkapte kruiswegrondgang rondom buiten het kerkje.

Ik wist van Albert dat Char in de buurt was. Dus ging mijn dagtrip verder langs Cervene Kostelec, hier was ik in mei nog met de stoomtrein voorbij gekomen, naar Cervena Hora om te kijken of Char soms in zijn huis was. Niemand thuis helaas. Dan maar verder naar Trutnov, waar men op het plein een nieuw "standbeeld" aan het oprichten is voor Josef II. Nog maar even tot aan de bouwplaats van het kultuurgebouw gelopen en dan een restaurant opgezocht. Ditmaal werd het restaurace N°1 , halfweg de hoofdstraat. Heerlijke Svickova met knedlik in vol bord saus gegeten, spijtig van de nealko pivo. Dus toen werd het tijd om aan het echte werk te beginnen en ging het richting Javornik waar ieder zijn dagelijks verhaal mocht doen.

 
he Freddy, ik zie dat je al met je verslag begonnen bent.
Een deel had ik al van je gehoord in Javornik ,maar het blijft leuk het weer terug te lezen. Ik wacht met smart op de rest van je verslag en dan vooral vanaf dat je door ging naar de andere regio.

:zwaai: :clown:
 

Freddy2005

† In Memoriam
Donderdag 13 aug.

Zelfde morgenritueel, heel rustig ontbijt en langzaam wakker worden met de nodige koffie. Van Miranda vernam ik dat er in Vrchlabí een soort beeldhouwactiviteit zou zijn in het kasteelpark. Dus die richting ging het uit rond 10h00. In het mooie kasteelpark was er niets te zien maar er hingen pijltjes richting achterzijde van het park waar er over de weg nog een kleiner parkje is met een oud kerkje(foto1). Daar stonden inderdaad in een grote kring een aantal onafgewerkte sculpturen opgesteld. Langs de bosrand stonden enkele tenten en slecht enkele kunstenaars waren reeds aan het werk. De anderen lagen waarschijnlijk nog onder de wol op dit "vroege" uur. s'Namiddags zal het er wel drukker geweest zijn. Ik ben dan maar verder gereden naar Radvanovice waar Miranda de vorige dag geweest was met Romano. Daar is er het ŠTASTNÁ ZEME, Happy-land en Geopark(foto2). Een grote speelweide met kasteel en diverse figuren uit grote strobalen gemaakt. Ook een geopark met mooie leerwandeling met diverse opstellingen over het onstaan van Ceský ráj. Er is een dagvullend programma voorzien om de kinderen tussen het spelen door te entertainen.

Dan terug naar Rovensko pod Troskami waar ik naar de speciale klokkentoren ging kijken. In dit houten klokkentorentje "hangen" de klokken onderste boven. De drie klokken, respectievelijk 2400kg, 1500kg en 600kg zwaar worden op een bijzondere manier aan het luiden gebracht door ze met de voet te bedienen.

De rest van de namiddag werd een rondrit langs binnenwegen tot ik in Velký Vreštov voorbijkwam waar ik even halt hield en tot bij de huisjes van Esther en buurman Noiseboy ben gelopen. Niemand was hier echter aanwezig. Dan maar verder naar de pivonist Arie. Toen ik in Trebihost aankwam was het nieuwe terras juist "ingesausd", zoals Arie het noemt. Ik was pas binnen als de telefoon ging en Arie hoorde zeggen: "Char....webcam Trutnov...moment ik geef je Freddy even door." Ik kreeg de telefoon in mijn handen gestopt en kreeg inderdaad Char aan de lijn die in Trutnov op het plein zat. Vlug even de webcam opgezocht op de pc van Arie en inderdaad op het plein tegenover de webcam zat Char met zijn "spandoek" uitgespreid op de grond. Na enige tiid kreeg die enkele verwonderde voorbijgangers bij zich die zich wellicht afvroegen wat dit betekende. Een enkeling ging zich er zelfs bijzetten op de grond. Achteraf hoorde ik dat dit een Nederlandse toerist was. Menigeen wist niet dat er een webcam stond en Char moest deze dan ook meermaals aanwijzen. Intussen moest ik tussen ons gesprek door enkele beelden opslaan voor Arie, hij zou er later zijn verhaal mee maken. Na ongeveer 50 minuten was de actie van Char voorbij en zien we hem op de laatste webcam beelden zijn spandoek oprollen.

Na nog wat verder gebabbeld te hebben en ook een halve plastiektas pruimen te hebben geplukt ben ik nog even bij Nancy langsgeweest en heb er zowel Eric als Nancy ontmoet. Een leuke babbel, een kop koffie en wat nieuwe info waren mijn deel voor ik verder trok. Ik was met Char afgesproken dat ik hem thuis zou opzoeken nadat hij van Trutnov was teruggekeerd. Dus ging de trip verder naar Cervena Hora.

Daar aangekomen was Char gelukkig reeds thuis, alhoewel Bertha was thuis en Char zat in de hospoda. Dus daarheen waar ik eerst een maaltijd tot mij genomen heb, het was intussen rond 20h00. Hierna hebben Char en Bertha hun heel leuk huis laten zien en hebben we nog wat nagepraat. Uiteindelijk ben ik vertrokken en kwam in Javornik "thuis" rond 11h15. Voor Ester en Albert helemaal geen verrassing mij kennende. De pivo kon opnieuw rijkelijk vloeien om het stof van de dag door te spoelen.

 
Leuk verslag Freddy!

Een blik richting huis Lina en Gorrit en zo de 290 op. Iets voorbij Vysoke kreeg ik rechts langs de weg de nieuwe uitkijktoren in zicht die in mei nog in de bouwsteigers stond en waar ook Gorrit niet van wist wat dit zou worden.
We hadden het geweten als je weer langs was geweest, want we hebben sinds kort een heuse brievenbus! :stout: ;)

Wat die nieuwe uitkijktoren betreft, het is prachtig geworden en 360 graden uitzicht! Vorig jaar rond deze tijd maakte ik nog deze foto vanaf de bouwplaats, niet wetende dat hier een nieuwe uitkijktoren zou rijzen. Het is helaas nog niet open voor bezoekers.
uitkijktoren Vysoke.jpg Uitkijktoren2.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Over die uitkijktoren hadden we het nog in mei laatstleden en toen wisten we nog niet wat het ging worden. Ik heb er toen deze foto gemaakt. Toen ik voor twee weken het regio krantje bekeek in Javornik stond er een artikel over deze nieuwe uitkijktoren in.
 

Bijlagen

  • DSC09276 Helkovice (Small).JPG
    DSC09276 Helkovice (Small).JPG
    71,4 KB · Bekeken: 4
Intussen moest ik tussen ons gesprek door enkele beelden opslaan voor Arie, hij zou er later zijn verhaal mee maken. Na ongeveer 50 minuten was de actie van Char voorbij en zien we hem op de laatste webcam beelden zijn spandoek oprollen.

Ik ben best nieuwsgierig wat er op het spandoek stond die Char liet zien via de webcam?

Kun je niet iets vertellen Freddy.

Of moeten we gaan raden?

I :hart: Tsjechie ????
 
leukje verslag weer terug te lezen Freddy, Stastna Zeme is inderdaad een geweldig speelpark voorkids en er is in het zomer seizoen geweldig veel te doen. Wij hebben de opening van het seizoen meegemaakt eind april/begin mei ergens.
Vorig zomer was er een heus ridder toernooi en nu dus het stro feest. De kids konden op het kasteel van stro en een heus piratenschip (ook van stro gemaakt) spelen. GEWELDIG vond Romano het.

En dat geopark was dit jaar iets nieuws...een verrassing te zien dat achter het park zo'n mooi stukje natuur ligtwat ze gebruikt hebben op een leuke manier je uit te leggen hoe cesky ray ontstaan is.
Je kunt ook zelf leuke dingen ondernemen.
Ik vind het een aanrader!!

ga zo door met je verslag Freddy ik blijf je volgen :lap:
 

char

† In Memoriam
Ik had een rol behang gekocht en een spuitbus rode verf.

De dames hadden op het behang, heel groot, CHAR.!!!!....gespoten.

Wist ik veel dat, dat op de webcam niet te lezen was!!..

Maar!!.. door deze actie hebben wij er weer een paar nieuwe leden bij, op dit Forum. In ieder geval nieuwe lezers, want of zij zich ook aangemeld hebben weet ik natuurlijk niet, omdat ik hun namen niet weet.
(of er moet sinds kort een nieuw lid uit Leeuwarden bijgekomen zijn?)


Char.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Vrijdag 14 aug.

Opnieuw een stralende zon aan de hemel en het beloofde dus terug een mooie dag te worden. Ditmaal vertrok ik richting Ratiborice waar ik het Babiccino údolí, grootmoeders vallei met het bewuste beeld (foto 1) zou gaan bekijken. Ik was reeds zoveel maal in de buurt maar nog nooit was ik er heen geweest. Dit is voor de Tsjechen wel iets bijzonders want het was er behoorlijk druk. Vanaf het kasteel loop je een paar honderd meters verder naar het befaamde beeld van de grootmoeder met de kinderen. Een heel mooie omgeving en zoveel rust ondanks de toeristische topper.

Van hier ging ik verder naar Velichovky, een onbeduidend dorpje ware het niet dat er ook een kuuroord is. Het Masarykuv dum is opgericht in 1897 en gedurende de tweede wereldoorlog deed het dienst als militair hospitaal. De bijgebouwen hebben namen als Morava, Čechie (foto 2) en Slovenka en zijn samen met de kino pareltjes uit vervlogen tijd. Deze liggen allen in een uitgestrekt park.

Van hier ben ik om de dag af te sluiten naar Hradec Králové gereden om er een tochtje te maken met een stoomboot (foto 3). Deze tip kreeg ik van Nancy. In Hradec aangekomen bleek het om een ongeveer 10 meter lang bootje te gaan aangedreven door een schoepenrad. Midden op boot stond een stoomketel uit begin vorige eeuw die voor de nodige energie zorgde. Het tochtje op de Labe duurde toch een 45 minuten en was wel leuk.

In het terug naar huis rijden maakte ik nog twee tussenstops bij gekende forumleden. In Borovnice bij Jan en Annet (Zlaty) en in Bukovina u Cisté bij Ellen en Gerben (EllenB). Ook nog in het voorbijrijden afscheid genomen van Jan en Akkelien want de volgende dag zou ik deze regio verlaten.
Al bij al opnieuw een heel fijne dag en blij s'avonds in Javornik alle stof te kunnen doorspoelen.

 
Bovenaan