Freddy's nieuwe rondreis in 4 etappes

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

char

† In Memoriam
Vrijdag 14 aug.

Opnieuw een stralende zon aan de hemel en het beloofde dus terug een mooie dag te worden. Ditmaal vertrok ik richting Ratiborice waar ik het Babiccino údolí, grootmoeders vallei met het bewuste beeld (foto 1) zou gaan bekijken. Ik was reeds zoveel maal in de buurt maar nog nooit was ik er heen geweest. Dit is voor de Tsjechen wel iets bijzonders want het was er behoorlijk druk. Vanaf het kasteel loop je een paar honderd meters verder naar het befaamde beeld van de grootmoeder met de kinderen. Een heel mooie omgeving en zoveel rust ondanks de toeristische topper.

De schrijfster van dit beroemde Tsjechische boek, GROOTMOEDER, staat op het biljet van 500 Kronen.. Dan ben je toch wel iemand geweest,.. in de geschiedenis van een land!!..
Elke Tsjech kent dit boek!!..Één van de personen, in dit boek, heeft vroeger in ons huis gewoond..

Geweldig, toch??..

Char.
 

Pelhřimov

Donateur
Freddy, bedankt voor je foto's van Babicka.
de link naar dit beroemde boek: Babicka

Heeft iemand toevallig de film uit de jaren 70 op video of DVD?
Eén van de kinderen die toen in de film speelde woont nu in Nederland en haar heb ik een paar keer ontmoet.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Zaterdag 15 aug.

Dit werd de morgen om afscheid te nemen van allen in Javornik en om naar mijn tweede etappeplaats te rijden. Het verblijf was zoals altijd tiptop in orde en we zegden gewoon tot volgend jaar. Via de allerkleinste binnenwegen ben ik toen zuidwaarts vertrokken richting Lipnice nad Sázavou. Dit is de plaats waar Jaroslav Hašek zijn laatste jaren sleet en er aan tuberculose overleed. Jaroslav Hašek is de schrijver van het meesterwerk "De lotgevallen van de brave soldaat Švejk". In het dorp wordt nu het pension "U Ceské koruny" (foto 1) uitgebaat door de kleinzoon van Jaroslav Hašek. Het was in deze voormalige hostinec dat Jaroslav Hašek een groot deel van zijn werken schreef.

Daar aangekomen kon ik gelukkig een kamer boeken voor 4 nachten want vooraf was niets geregeld. Uit mijn informatie wist ik dat er in het naburige Humpolec dit week-end ridderspelen waren op Hrad Orlik. Het hoofdprogramma was op zaterdag en zondags zou het iets minder zijn. Zonder mijn weten waren er echter ook ridderspelen en dansactiviteiten op het kasteel van Lipnice. Deze waren echter beide dagen van hetzelfde niveau.

Dus werd direkt doorgereden naar Humpolec om daar naar Hrad Orlik te klimmen. Na wat rondgekeken te hebben op de kasteelruine en wat gedronken en ook een klobasa te hebben geproefd werd een zoveelste toneelstuk opgevoerd waarbij ook het publiek betrokken werd. Ik werd natuurlijk ook uit het publiek genomen want vooraf was ik reeds met enkele van de heren aan de "ne cesky"-praat geraakt. Promp werd ik in een benenklem geplaatst en werden de handen vastgeketend. Ondertussen een gans verhaal mogen aanhoren waar ik geen letter van begreep, alleen ne cesky werd mij aangesmeerd. Daar kon ik zo een tiental minuten in de snikhete zon blijven zitten, gelukkig zat er naast mij een mooie dame die hetzelfde lot moest ondergaan.

Aan het eind van de namiddag werd er op de flanken van de ruine nog een "massaspektakel" (foto 2) opgevoerd waarbij zowat alle acteurs die er waren gelijktijdig deelnamen. Achteraf nog even Humpolec binnengereden en er wat straatjes afgelopen.

s'Avonds in het restaurant waren er ook een tafel Belgen die in een B&B waren in het dorp. We hebben samen nog een glas gedronken en wat Tsjechië-kennis en info doorgegeven.

 
De schrijfster van dit beroemde Tsjechische boek, GROOTMOEDER, staat op het biljet van 500 Kronen.. Dan ben je toch wel iemand geweest,.. in de geschiedenis van een land!!..
Elke Tsjech kent dit boek!!..Één van de personen, in dit boek, heeft vroeger in ons huis gewoond..

Geweldig, toch??..

Char.

Wie? ben heel nieuwsgierig, want je begrijpt natuurlijk wel dat ik voor mijn inburgeringscursus het boek moest lezen.
 

char

† In Memoriam
Nancy!!...Geeen Idee!!... Maar het blijft altijd leuk om te vertellen!!.
Ik denk dat er naast enige naamsverwisselingen, ook enkele huisnummers veranderd zijn!!...

Char.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Zondag 16 aug.

Hier was er s'morgens een ontbijtbuffet met heerlijke hete koffie om op zijn plooi te komen. Na een uitgebreid ontbijt ben ik eerst even in het dorp rond gaan lopen. Overal kom je Jaroslav Hašek tegen, meerdere beelden staan op diverse plaatsen opgesteld. Ook ben ik het kerkhof opgelopen om het graf te bezoeken dat zich helemaal achteraan in de laatste rij bevindt. Van hier heb je een prachtige kijk op het kasteel.(foto 1) Er is ook een klein museum over de schrijver met tal van manuscripten. Dan trok ik richting kasteel wat direkt om de hoek lag. Het was toch nog even klimmen om op de binnenplaats te komen. Hier stonden verschillende kraampjes en ook een smid was er bezig. Het kasteel was volledig te bezichtigen en je kon er tot boven op de verschansingen gaan waar er een mooi uitzicht is op het omringende landschap. Intussen waren de eerste dansers aan het optreden in een kleurijke kledij.

Ik wou vandaag nog meer zien en ben dan maar in de wagen gesprongen voor een eerste rondrit. Deze ging eerst naar Ledec nad Sázavou waar ik naar het kasteel omhoogklom.(foto 2) Buiten zag alles er min of meer normaal uit maar op de binnenplaats was het een grote bouwwerf. Ook hier is men deze parel aan het oppoetsen. Binnen korte tijd zal dit een echt plaatje worden. Er was niemand aanwezig en ik kon zo de toren omhoog lopen. Een fantastisch panorama was de beloning en een overzicht op alle reeds vernieuwde daken van het kasteel.

Van hieruit ben ik dan naar Ležáky gereden. In 1942, tijdens de Duitse bezetting van Tsjecho-Slowakije, werd het door de Nazi's met de grond gelijk gemaakt. Op 24 juni omsingelden meer dan 500 gewapende Duitse troepen Ležáky, namen alle bewoners mee en staken het dorp in brand. Dit als gevolg op het vermoorden van de Nazi-gouverneur Reinhard Heydrich. 32 inwoners (mannen en vrouwen) werden neergeschoten en de kinderen werden samen met deze van Lidice vergast. In tegenstelling tot Lidice werd Ležáky na de oorlog niet heropgebouwd, enkel een monument herinnert aan de tragedie. De plaatsen van de acht huizen en de molen zijn er afgetekend in het terrein en op iedere plaats staat een groot stenen kruis. (foto 3)Er is een klein museum en het geheel vormt nu een mooi landschapspark. Het is een plaats waar men toch even stil wordt zoals ook in Terezin en in Lidice gebeurd.

Van hieruit ben ik via Radim (Corrie en Jan), maar er waren alleen gasten op de camping en Corrie en Jan heb ik niet gezien, verder naar Havlíckuv Brod gereden. Daar heb ik enkele straten afgelopen en ben er ook tot aan het station geweest. Havlíckuv Brod is een belangrijk spoorwegknooppunt op ligt op diverse grote lijnen. Uiteindelijk keerde ik rond 19h00 terug in mijn pension om er samen met een lekkere schotel aan de heerlijke pivo te gaan. Toen ik iets na 11h00 op mijn kamer was werd er nog een vuurwerk afgeschoten boven op het kasteel om het feestelijke week-end af te sluiten.

 

Freddy2005

† In Memoriam
Maandag 17 aug.

Ik besloot vandaag naar Jihlava te rijden om en de stad en de dierentuin te bezoeken. Daar de dierentuin zich op heel korte loopafstand van het stadscentrum bevindt en over een grote gratis parkeerplaats beschikt heb ik mijn wagen daar afgesteld en ben eerst naar de stad gewandeld. (foto 1) Wat mij direkt opviel was het storende gebouw op het hele grote stadsplein. Een schreeuwende Mac Donalds reklame erbovenop. Het plein straalt anders wel wat uit met zijn mooie gevelrijen en zijn mooie Neptunusfontein. In de omringende verkeersvrije straten ook heel veel mooi gerestaureerde gevels. Ook is er nog een groot restant van de oude stadsomwalling mooi in de hedendaagse architectuur opgenomen. Dan maar naar de dierentuin. Deze is niet zo heel groot maar toch een bezoekje waard. De tapirs waren samen met de dwergnijlpaarden zowat de grootste dieren die er waren. Bij het voederen van de dieren werd er telkens door een verzorger aan het publiek een hele uitleg verstrekt.

Van hieruit verder naar Polná gereden. Een provinciestadje met een vredig plein waar menigeen zich in de augustuszon ophield. Hier wat sfeer opgesnoven en de volledig vernieuwde kasteelomgeving bekeken. (foto 2) Dan naar het Joodse ghetto, een binnen de stad gelegen wijkje met Joodse Synagoge en museum. Hier waren grote renoveringswerken op het centrale plein aan de gang zodat de bezienswaardigheden hierdoor niet geopend waren of kwam dit omdat het maandag was. Aan de andere zijde van het dorp, wat afgezondert, ligt het Joodse kerkhof. Deze begraafplaats kwam recentelijk in de belangstelling omdat er schijnbaar voorouders van Hitler uit Polná zouden komen en er ook zouden begraven liggen.

Van hieruit ben ik met een "ommetje" richting pension gereden en heb nog een halte gemaakt in Svetlá nad Sázavou. Ook hier bevindt zich een mooi kasteel met park met meerdere vijvers. Een fraai raadshuis (foto 3) siert het voornaamste kruispunt dat het stadsplein moet voorstellen. Een echt stadsplein is er niet. Hier heb ik dan een restaurant opgezocht voor een heerlijke maaltijd af voorlopige dagafsluiter. Dit was in hotel Barbora, het restaurant is er op de bovenverdieping en er is een balkon. Terug in Lipnice kon ik een pivo drinken en nog even de andere s'avonds geopende lokaties in dit dorp opzoeken waar ik deze maal een groep Belgische fietsers aantrof die er ook een onderkomen hadden gevonden.

 
Klopt het Freddy dat het deze Getto en begraafplaats is in Polna?

De Joodse begraafplaats

Vandaag is het een van de grootste begraafplaatsen van zijn soort in de Centraal-Europa, met de oppervlakte 11.772 vierkante meter. Het is omsloten door massieve muren, bevat circa 11 duizend graven, en bijna drieduizend grafstenen, waarvan de oudste dateert uit de 1625e
Polna joodse getto in een kleine oude middeleeuwse stad overleefde de joodse getto, dat werd opgericht in 1681e De Joodse wijk maakt 32 huizen met de synagoge van het jaar 1684e Het getto overleefden ook haar oorspronkelijke driehoek basis. De beroemde Amerikaanse actrice en zangeres Barbara Streissand gepland om de film Yentl hier te maken.
De Joodse begraafplaats ligt op 700 m van het centrum. Het werd verschillende malen uitgebreid sinds de 16e eeuw. De begraafplaats wordt bijgehouden door de onafhankelijke groep van enthousiaste mensen uit de buurt van steden.

http://jewish.tourstoprague.com/main/trebic-polna/
 

Freddy2005

† In Memoriam
Klopt het Freddy dat het deze Getto en begraafplaats is in Polna?

... ook haar oorspronkelijke driehoek basis...
De Joodse begraafplaats ligt op 700 m van het centrum.

Het klopt helemaal,ik schreef het toch Hendrikus. Het driehoekige pleintje en de omringende straten lagen compleet open voor werken aan nieuwe rioleringen en nutsvoorzieningen. De Joodse begraafplaats ligt ten NW van de dorpskern.

De onderaardse gangen heb ik in Jihlava niet bezocht Hilde, de dierentuin zat nog in de planning.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Dinsdag 18 aug.

Na een heerlijke nachtrust en een verzorgd ontbijt kon ik aan een nieuwe dag beginnen. Deze maal richting Pelhřimov. Een grote parking aan de randweg was de ideale plaats om de wagen achter te laten en het stadje in te trekken. Door een stadspoort liep ik de oude stadskern in en kwam er op het stemmige stadsplein. Een klim op de kerktoren beloonde mij met een mooi panorama. De restanten van de vroegere stadsomwalling, nu binnen de stad gelegen, waren zo heel mooi te zien. De activiteiten op het stadsplein zijn ook steeds het bekijken waard (foto1). Dan maar naar de stadspoort waar het museum van de recorden gevestigd is. Het was opnieuw een hele klim om de verschillende tentoonstellingszalen te bereiken. Een diversiteit aan rariteiten is er te zien maar er is ook nog een tweede lokatie iets verderop, waar ik dan ook heen ging. Ook hier tal van speciale recordzaken en eigenaardigheden.

Na dit te hebben bekeken ging ik iets verder naar Hrad Kámen (foto 2). Dit kasteel is op een rots opgetrokken zoals de naam laat vermoeden maar een klim er naar toe is niet nodig. Het ligt gewoon in het dorp langs de doorgaande weg. Je kan vrij rondlopen in de mooi gemeubileerde kamers. Hier is ook een mooie verzameling van oude motoren en fietsen tentoongesteld. Er was behoorlijk wat belangstelling voor deze lokatie zodat ik er niet alleen rondliep. In het kleine dorp was er achter het kasteel ook nog een klein museum met oude landbouwmachines en voertuigen. Ook trof ik er een leuke versiering van een tuinomheining aan, op alle planken hingen oude koffiekopjes.

Van hieruit ben ik dan doorgereden naar Kamenice nad Lipou waar in het zamek een mooie verzameling aan siersmeedwerk staat (foto 3). De tuin met verschillende geklasseerde bomen is ook zeer mooi. Het verbaasd mij steeds weer dat dit allemaal zulke vredige dorpen zijn die dan weer zo'n prachtige kastelen en kasteelparken hebben. Tevens was er ook een mooie visvijver die bij het kasteel hoorde.

Ik was nu ook in de buurt van Horní Cerekev waar het ****hotel Rustikal is. Dus daar ook maar even langs geweest om er een indruk van te krijgen. Dit hotel is destijds door Belgen opgestart (en ook nu nog altijd in Belgische handen).

Daarna eind van de namiddag terug naar Pelhřimov voor een tweede stop en om er op een van de terrasjes een heerlijke koffie met pannenkoeken te proberen.

Daarna richting Humpolec om in restaurace Cerný kůň van een lekkere avondmaaltijd te genieten. In het licht van de ondergaande zon ging het terug naar Lipnice om er de dagelijks pivo's te nuttigen. Dit wordt de laatste avond en nacht in dit vredige dorp.

 

Freddy2005

† In Memoriam
Woensdag 19 aug.

Vandaag start ik mijn dagtrip naar mijn volgende etappeplaats. Eerst via Pelhřimov en opnieuw voorbij aan hrad Kámen op weg naar Tábor. Dit wordt de eerste stopplaats van vandaag. Ik wou hier beslist de onderaardse gangen onder het marktplein eens bezoeken. Ik kon er mijn wagen kwijt op de parkeerplaats dicht bij de Kotnov uitkijktoren. Dus eerst maar tot bij die toren gelopen en ze ook beklommen. Een mooi uitzicht op enerzijds het stadje en andere andere kant het open landschap. Terug naar beneden en naar de toeristische dienst om een bezoek aan de ondergrond te boeken. Het was nog een goed half uur te vroeg dus kon ik nog enkele straten en het plein aflopen. Alleen op het centrale plein was er enige drukte maar de vele kleine straatjes in de direkte buurt waren bijna alle volledig verlaten en lagen er bij in een stille middagrust (foto 1). Uiteindelijk was het tijd om de onderaardse gangen te bekijken. Deze dienden oorspronkelijk als koelplaatsen voor het lokaal gebrouwen bier en alle huizen hadden er hun eigen toegang naar. Het waren een soort kelders die gewoon met elkaar doorlopend verbonden waren. Door de geringe hoogte moet men er een helm opzetten. De bodem is uitgehouwen en is dus niet helemaal vlak en ook niet droog. Hierdoor ging ik op een bepaald ogenblik in een soort drie gangen val onderuit en hield er een geschaafde knie aan over. Na deze koele ondergrondse wandeling werden we door de hitte overvallen toen we terug op het plein het daglicht zagen.

Dan verder naar Písek, hier was ik ooit met een eens vermaard forumlid heen geweest. Toen ik echter in de buurt van Dobronice kwam dan kon ik het niet laten om even een ommetje te maken en hier eens te kijken. Ik heb er destijds zoveel vragen over gehoord en er zoveel over gelezen dat ik dit niet mocht laten voorbijgaan. Een foto van de burchtruine is een blijvende herinnering aan deze korte tussenstop. Dan verder naar Písek over de imposante Podolský most. Ook hier een aantal foto's gemaakt vanaf deze hoge brug (foto 2).

Písek, dit stadje met zijn zoveel mooie gevels nodigt steeds uit tot een wandeling door de straatjes en over de oudste stenen brug van Tsjechië. En of er vissen zitten in dat water en nog geen kleintjes ook. Een aantal gezellige pleintjes en terrasjes verleiden je voor een drankje of een ijsje.

Dan verder naar Strakonice en ook hier even halt gehouden. Langs vele mooie gevels (foto 3) voorbij aan het bedrijf Fezkotex, ja die van de fez hoedjes, naar het kasteel. Ook hier was men volop bezig met de verdere restauratie van dit mooi gebouw. Ernaast, in de Otava, was men op deze warme zomerdag volop aan het zwemmen.

Dan maar eens gaan kijken hoe gastvrij men is in Sumava. Op naar Bilenice bij forumlid zapalky. Met mijn voorkennis zat ik er heel kortbij maar een vriendelijke jongedame bracht me helemaal tot voor het huis. Paul en Bernadette boden me direkt een kamer naar keus aan en niet te vergeten ook een frisse pivo. Bij het avondmaal kon ik mijn hele reisverhaal doen en plannen maken voor de volgende dag.

 
Donderdag 13 aug.

De rest van de namiddag werd een rondrit langs binnenwegen tot ik in Velký Vreštov voorbijkwam waar ik even halt hield en tot bij de huisjes van Esther en buurman Noiseboy ben gelopen. Niemand was hier echter aanwezig.

Jammer Freddy, wij waren zaterdag 8 augustus weer huiswaarts. Ruud was er maandag (10 aug) weer en donderdagochtend (13 aug) vroeg weer vertrokken. Een vriend van ons verbleef toen in ons huisje.

Dan heb je zeker ook de muurtjes in onze tuin gezien. Dat was onze grote klus deze zomer. Zwaar werk, maar gelukkig wel klaar.

Leuk om je vakantie verhaal te lezen. Je hebt weer veel gezien. Ook wij hebben inmiddels veel gezien en ontdekt. Hoewel wij iedere vakantie ook wat klussen. Helaas ontbreekt het aan tijd om hiervan een bericht achter te laten op het forum.
 
Hoi Freddy,
Leuk om je verhaal te lezen. Waar je allemaal bent geweest, al die mooie plekken, in 1 woord "Geweldig"!!!!
jammer bleef je maar even bij ons , volgende keer, langer blijven, desnoods slapen :-P haha ruimte genoeg. Kun je bij ons ook een Pivo nuttigen:cheers:
 
Bovenaan