Ervaringen met Tsjechisch bouwbedrijf

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb alleen informeel gehoord dat 1 bewoner bezwaar zou hebben.
Dit zou echter niets met de procedure te maken hebben maar met"oud zeer"van vroeger(sudeten duitsers) of iets dergelijks. Officieel weet ik pas iets als de gemeente reageert naar mijn tussenpersoon, dus afwachten maar weer.
 
naar mijn info/ervaring gaat het meestal alleen om de buren die direct grenzen aan het grondstuk.
je moet naar deze buren een aangetekende brief sturen dat je gaat bouwen.
je vraagt dus niet om toestemming, maar deelt dit mede.
voor de zekerheid maak je even een praatje met ze en vraagt ze direct of ze bezwaar hebben. Tsjechen zeggen 99% ja als je met ze praat. je geeft ze een fles becherovka of zo , en laat ze meteen een kopie tekenen.
klaar. procedure beëindigt.
 
de dochter is niet belangrijk , ik meen dat binnen een bepaalde termijn een bezwaarschrift moet worden ingediend door de eigenaren. dus ook ondertekend door de eigenaar en niet door de dochter.
ik zou het maar eens controleren ?
ps als het uzemni plan aanwezig is kan er geen bezwaar worden ingediend.
mits er natuurlijk wordt voldaan aan de minimale afstand van het te bouwen huis en het perceel van de buren. ik krijg het gevoel dat je een beetje in de maling wordt genomen.........
 
curious schreef:
ik krijg het gevoel dat je een beetje in de maling wordt genomen.
Ik ook.......

Daarom is het ook ongelooflijk belangrijk dat je een Stavební dozor = bouwpastoor regelt uit de directe omgeving die je een machtiging geeft (Plna Moc) om dit soort zaken voor je regelen.
Een vent met kennis van zaken en met relaties in je dorp.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Nu wordt het nu nog raadselachtiger......................maar ik heb niet het gevoel dat ik "in de maling word genomen"....................maar wat is er precies aan de hand?
 
En nu maar hopen dat de buren nog bij leven en welzijn zijn.
Bij ons eerste huis waren ze helaas overleden en moest de erfenis nog geregeld worden, ook was er nog een minderjarige erfgenaam. Alles geregeld en hoop nu 9 jaar later de bouwvergunning te krijgen, maar die krijg ik pas wanneer het zeker is dat er voldoende water aanwezig is. Jullie begrijpen het, ik woon inmiddels alweer 8 jaar ergens anders. Ik wil jullie niet ontmoedigen, maar zo kan het dus ook lopen....
 
Kruimel, als ik EEN ding geleerd heb de afgelopen twee jaar dan is het geduld hebben als je een huis wilt gaan bouwen in Tsjechië.

Niets loopt zoals je in gedachte had en alles duurt langer
Maakt niets uit als het uiteindelijk maar goed komt.

Ervaringen met een Tsjechisch bouwbedrijf (en met alle andere instanties).
Bestemmingsplan verandering aangevraagd: maart 2007 gesteld termijn 9 maanden realisatie november 2008 (dat zijn dus 20 maanden)
Projectplan maken voor een huis en bouwvergunning aanvragen. augustus 2008... gesteld termijn, moet in 4 weken kunnen. realisatie: Projectplan is deze week op de bus gedaan (zegt de aannemer) en aanvraag moet nog ingediend worden. dus 9 maanden later.
Huis klaar: eerste verwachting oktober 2009......nu hoop ik op oktober 2010.

Ik bedoel maar.
 
Wanneer dit voor Barthelomeus ook zo'n 9 jaar gaat duren mag hij wel bij ons logeren.....:lmfao:

Euh, durf het bijna niet te vragen...

Ik heb de topic doorgenomen, gelezen over bouw pastoors en chráněná krajinná oblast als iemand iets in bv een beschermd gebied zoekt. Ik heb gelezen over mensen die zich afvroegen of iemand niet beter een bestaand iets kan nemen, maar dat dit voor anderen niet altijd was wat men in gedachten heeft gehad.

Wij willen tussen nu en een drie jaar in Tsjechie wonen, we zijn al een tijd aan het inlezen om een prioriteiten lijst te maken. Ik neem aan dat we eerst zoeken naar een betrouwbare tussen persoon, wij willen graag iets overnemen wat er al staat.
Maar lees op dit forum nu al heel wat uren, er blijven vragen, ik denk dat er na juli meer duidelijk wordt. Dan willen we een route door Tsjechie gaan rijden.

Iedereen reuze bedankt voor de vele namen en verhalen over aannemer(s), heb veel links gevonden alleen is de taal nu nog een probleem, Duits en Engels is prima na een kleine update.
 
Beste forum leden,
Ik heb gemerkt dat vele van jullie de bouw van ons huis volgen, vandaar deze update. Inmiddels is de fundering gelegd. De 1e en 2e verdieping geplaatst en een begin gemaakt met het dak. Alles verloopt prima. De communicatie tussen ons en bouwbedrijf Canaba is boven verwachting. We worden regelmatig gebeld of gemaild, met info en ontvangen elke week nieuwe foto's. Laatst nog werd gevraagd of de doorsnee van de schoorsteen/afvoer een paar cm kon worden aangepast, dit leek de mensen van Canaba verstandiger om deze iets groter te maken. Tijdens ons vorig bezoek (meivakantie) hebben we een flinke stapel catalogi ontvangen. Thuis hebben we de meeste materialen uitgezocht en in een overzicht toegestuurd. Begin juli krijgen we daarvan de definitieve prijs en kunnen we de uiteindelijke beslissing doorgeven. Het meest plezierigst is wel dat het initiatief steeds weer bij Canaba ligt, we hoeven dus zelf niet overal achteraan en niet bang te zijn dat er iets wordt vergeten.
Het verloopt tot op dit moment super goed en we zijn zeer tevreden. We kunnen bijna niet wachten om straks weer naar Bobr, Zacler te reizen om ook alles met eigen ogen te zien. Ik hou jullie op de hoogte.
J.van der Veen
 
Hallo,
Graag hadden wij geweten hoe de verdere ervaringen met canaba zijn afgelopen!
Op een Tsjechisch forum heb ik wel wat slechte commentaren gelezen.
Wij zouden graag met canaba in zee gaan, maar willen eerst wel wat zekerheid wat het bedrijf betreft!
 
Bovenaan