Ervaringen met Tsjechisch bouwbedrijf

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Macek

Geroyeerd Lid
Wat ik niet helemaal begrijp, maar dat ligt ongetwijfeld aan mij, waarom kopen we niets iets "bestaand" dan heb je geen bouwvergunning nodig enz. er is toch zat in Tsjechië te koop!
 
Nou dat kan ik wel uitleggen.

Ik heb een flink aantal bestaande dingen gezien maar er was niets bij waarvan mijn bloedsomloop sneller ging werken. Soms wel aardig maar nooit hartverwarmend.
Wil iets om er te definitief te gaan wonen en dan moet het ook helemaal naar mijn zin zijn en niets minder dan dat.

En dus zelf tekenen en zelf nieuw laten bouwen aangepast naar onze wensen. Zo simpel is het dus.
 
pffffttt....... Wij hopen toch echt dat het bij ons dat wat sneller gaat.
Bouwtekeningen zijn nu net gemaakt en nog niet eens naar de gemeente toe voor de eigenlijke aanvraag. Tel er 8 jaar ben dan ben ik al zowat met pensioen. :denk:

Vast wel, dit is ook een heel lang verhaal, wat waarschijnlijk nog wel even gaat duren. Overige activiteiten gaan gelukkig wel sneller, als staat ons bouwamt niet bekend als de allersnelste........ Ga maar niet te veel foeteren want heb ze nog veel nodig, maar een ding is zeker, drie weken dat gaat hier zeker niet lukken. Ach ieder amt heeft het zijne. Met een ander huis vallen we onder een andere gemeente en onder de monumentenzorg, ook een groot feest. :lmfao:
 
Eind maart eindelijk de vergunning?

Dat het niet snel gaat in Tsjechisch vergunningenland daar zijn wij ondertussen ook achter gekomen. We kregen vorige week een mail van onze bemiddelaars in CZ(Anselm en Chantal) van La Verda dat ze de toezegging hadden dat eind maart alles rond zou moeten zijn.(oktober 2007 is de grond gepasseerd)en is begonnen met tekeningen en vergunningen, bewerken CHKO ivm bouwvorm etc.
Er wordt nu gekeken of er in eigen beheer of met een aannemer gebouwd gaat worden. Je zie bij de Tsjechen ook vaak dat eerst het casco wordt neergezet en vervolgens deel voor deel wordt afgemaakt. Ik ben benieuwd of er mensen zijn op het forum die hier ervaring mee hebben en of het inderdaad een aanzienlijke besparing zal opleveren.
Zijn er trouwens meer mensen op het forum die zaken doen met La Verda?
 
Het bouwen van een zogenaamd casco heeft een andere reden. Omdat er niet geheid wordt onder de huizen, niet nodig vanwege de ondergrond, wordt eerst het casco gebouwd, incl. dak, en dit wordt minimaal een hele winter zo gelaten. Het geheel kan zich dan settelen op de ondergrond, eventueel gecontroleerd "verzakken" en het volgende jaar worden dan de vloeren binnen gestort en de zaak verder afgewikkeld. Eventuele scheuren in muen e.d. kunnen dan meteen worden weggewerkt. De Tsjech geloofd hierin.....een huis wat direkt wordt afgebouwd.....dat kan volgens hen niet.
 
Op deze manier is ons huis ook gebouwd. Het casco met dak en ramen is in 2007 neergezet en afgelopen jaar was de verdere afwerking tot een bewoonbaar huis. Je moet inderdaad iets meer geduld hebben en dat kan soms wel eens frustrerend zijn. Maar voor wie niet permanent in Tsjechië verblijft is deze manier van bouwen een van de betere vind ik, je hebt alle gelegenheid om uit te zoeken/na te denken over je eigen inbreng in de afwerking.
 
Lina,

Hebben jullie dit in eigen beheer gedaan of helemaal met behulp van een aannemer?
Zijn er zaken waarvan je zegt, daar zijn wij tegenaangelopen en is het goed om extra op te letten?
Iedere tip is welkom.
 
aannemer gezocht

Dank je voor deze informatie, neemt hij ook verbouwingen aan?
Wij willen onze boerderij verbouwen en zoeken hiervoor een aannemer in Noord Tsjechie (Ceska Lipa) Bij voorkeur iemand die te vertrouwen is en redelijk Duits of Engels praat.
 
Wij willen onze boerderij verbouwen en zoeken hiervoor een aannemer in Noord Tsjechie (Ceska Lipa) Bij voorkeur iemand die te vertrouwen is en redelijk Duits of Engels praat.

Ik denk dat je niet persee een aannemer uit die regionen hoeft te nemen.
Wij gaan bouwen in de buurt van Rumburk en dat gaat waarschijnlijk gebeuren door een aannemer uit Slowakijen.
Die aannemers werken overal waar werk is, afstand maakt hen meestal niet uit.
En ja betrouwbaar....dat wil iedereen wel denk ik
Alleen de taal....tja ...dat kan wel eens voor spraakverwarring zorgen maar bijna altijd is daar ook wel een oplossing voor.
 
Lina,

Hebben jullie dit in eigen beheer gedaan of helemaal met behulp van een aannemer?
Zijn er zaken waarvan je zegt, daar zijn wij tegenaangelopen en is het goed om extra op te letten?
Iedere tip is welkom.
Sorry voor mijn wat late reaktie, ik lees dit nu pas.
Wij hebben bij de bouw de hulp van een aannemer gehad. In eigen beheer is denk ik een lastige zaak, zeker als je zoals wij niet in Tsjechië woonachtig bent en het grootste gedeelte op afstand moet regelen.
Tip 1: maak duidelijke afspraken en laat ze op papier vastleggen.
Tip 2: betaal pas als de klus af is. Je kunt eventueel wel de reeds geleverde bouwmaterialen voldoen.
 
Dank je voor deze informatie, neemt hij ook verbouwingen aan?
Wij willen onze boerderij verbouwen en zoeken hiervoor een aannemer in Noord Tsjechie (Ceska Lipa) Bij voorkeur iemand die te vertrouwen is en redelijk Duits of Engels praat.

Hoi Rossifan/Yvonne,

Wijzelf wonen in Castolovice, 2 km noord van Ceska Lipa, en doen zaken met Dhr Slansky van Drevenekrovy. Hij is niet de vlugste en heb mijn nodige irritaties gehad met hem, maar als het gaat om betrouwbaarheid qua geld vertrouw ik hem 100%. Mochten we bij ons volgende huis weer met hem in zee gaan durf ik het aan om hem te laten beginnen nog voor ik de prijsopgave heb.
Hijzelf praat goed duits.
 
Dat het niet snel gaat in Tsjechisch vergunningenland daar zijn wij ondertussen ook achter gekomen. We kregen vorige week een mail van onze bemiddelaars in CZ(Anselm en Chantal) van La Verda dat ze de toezegging hadden dat eind maart alles rond zou moeten zijn.(oktober 2007 is de grond gepasseerd)en is begonnen met tekeningen en vergunningen, bewerken CHKO ivm bouwvorm etc.
hallo Barthelomeus

Hoe gaan de zakane, ben eigenlijk wel benieuwd of je de vergunningen nu rond hebt.
 
Vergunningen zijn nog steeds niet rond.
Er komt iedere keer weer een maand bij, de laaste stand van zaken was dat eind maart alles rond zou moeten zijn, nu blijkt dat er 21 april nog een soort inspraakprocedure plaats vindt met de omwonenden. Wij zijn al vanaf oktober 2007 bezig en ondertussen begint de lol er wel een beetje vanaf te gaan, helemaal omdat in 1e instantie gesproken was over een procedure van maar een paar maanden! De keerzijde van het verhaal is dat we de plek wel ideaal vinden en ik in de sumava nog steeds geen bestaand huis heb kunnen vinden waar ik echt het Yes!! gevoel bij krijg.
Dus mocht iemand nog de gouden tip hebben(ik kijk bijna ieder dag op seznam.cz)maar je weet natuurlijk nooit.
 
hallo Barthelomeus

Dat is wel balen voor jullie zeg, als je het stuk al zolang gelden hebt gekocht.
Maar is er nu wel al een vergunning voor die waterput afgegeven, dit schrijf je nml. eerder.
Wat ik niet begrijp is dat het allemaal zolang moet duren, maar goed daar heb jij niets aan. Wat de gouden tip betreft, stond een leuk huisje in Loretta bij Tynec te koop, helaas net verkocht. Goed verder kijken dus.

Groet en veel succes verder Klruimel
 
Hallo Barthelomeus,

Wij hebben een huis tegen de Sumava aan. We zitten in Chudenin, niet zo heel erg ver van jullie vandaan. Bestaande bouw(val), die we (al 3 jaar) aan het opknappen zijn. Als we ergens mee kunnen helpen, dan roep maar. Niet dat we experts zijn, maar we kennen inmiddels wel een paar mensen. We hebben hulp van een zeer goede timmerman en "mannetjes". Tot nu toe zijn we daar zeer tevreden over.
 
Bedankt, hardstikke aardig van jullie, maaaaaaaaaar voorlopig hebben we alleen nog maar grond. 21 april schijnt er inspraak te zijn met omwonenden ivm de vergunning, maar weer kijken wat daar uitkomt.
 
Bovenaan