Ervaringen met Tsjechisch bouwbedrijf

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste forumleden,

Naar aanleiding van de vele privé reacties op een vorig antwoord van mij leek het me goed om onze ervaringen met een Tsjechisch bouwbedrijf als nieuw onderwerp op dit forum te plaatsen. Enkele jaren geleden zijn wij, mijn man en ik, op zoek gegaan naar een huis in Tsjechië. Eerst werden vele makelaars bezocht en heel veel huizen bekeken. Zelfs een cascowoning die door een plaatselijke aannemer zou worden afgemaakt, behoorde tot de opties. Uiteindelijk slaagde dit niet. Na ruim 2 jaar werd er voorzichtig gedacht om zelf te gaan bouwen. Bij toeval liepen we tegen een schitterende kavel aan. Hier hebben we 2 jaar een optie op gehad en uiteindelijk toch gekocht. In die tijd hebben we gezocht naar goede en betrouwbare bouwbedrijven, het type huis kwam zelfs op de tweede plaats. Vele indianenverhalen kwamen ons ter ore. Wat opviel was dat er geregeld een klein bouwbedrijf failliet gaat, het voorfinancieren van een compleet huis is dan net te veel. Het opstarten gaat prima maar gaandeweg moet de opdrachtgever eerst weer geld gaan storten om het volgende materiaal te kunnen inkopen. Dan nog een paar personeelsleden die er mee stoppen en het verhaal is compleet! Een onafgemaakt huis(meer betaald dan er is geleverd) en het bouwbedrijf dat de klus niet kan afmaken en in het ergste geval failliet is gaan.
Wij zijn in contact gekomen met bouwbedrijf Canaba. www.canaba.cz Dit is een modern bouwbedrijf dat op Duitse leest is geschoeid. Vakkundig, zakelijk en transparant. De mensen denken mee en komen zelf met oplossingen(!). We hebben goede begeleiding gehad van een regionale vertegenwoordiger. Het hoofdkantoor in Decin werkt met zelfstandige managers/ondernemers in de regio. Deze zijn goed op de hoogte van de gemeentelijke regels/vergunningen/situatie etc. Een aantal modelwoningen kan bezocht worden. Het zijn kwalitatief prima woningen en men gebruikt 1e klas materiaal, veel bekende merken. De voertaal is Engels. Het contract is in het Tsjechies maar met behulp van een vertaalbureau is dat geen enkel probleem. Inmiddels is ons contract getekend en wordt er deze zomer gebouwd in het Reuzengebergte. De bouwvergunning wordt verwacht in mei of juni en 3 weken daarna zal gestart worden met de fundering. We hebben wel een paar keer een miscommunicatie gehad (de taal blijft lastig) maar dit is in een gesprek met een directielid, de regiomanager en ons prima opgelost. Inmiddels onderhouden we met verschillende mensen/afdelingen van het hoofdkantoor regelmatig contact en naar alle tevredenheid. Er zullen ongetwijfeld meer bouwbedrijven zijn, groot of klein, die een prima product leveren. Voor ons is Canaba een hele goede keus geweest en die ervaring wil ik graag met jullie delen. Mocht iemand meer informatie willen stuur dan gerust een mailtje.
 
Dank je Jellie voor dit duidelijk verhaal.
Ik denk dat behalve ik ook vele andere forumleden heel graag op de hoogte gehouden willen worden/blijven over het reilen en zeilen van jullie project.

Hoe gaat het straks met het feitelijke bouwen, worden afspraken goed nagekomen. Houdt men zich aan de afgesproken prijzen en te gebruiken materialen ect.

Ik wens jullie alvas heel veel succes en plezier met je woning later.

Één vraagje wil ik hier alvast neerleggen:
In hoeverre zijn hun Na Klic prijzen ook werkelijk sleutelklaar prijzen?? Mijn ervaring is dat je er meestal wel 20% bij mag tellen, bij wat er op de site genoemd wordt. zelfs als je gewoon uitgaat van basismaterialen.
 
Wij willen bouwen in Stepanice u Hartmanice(Sumava)

Wij zijn erachter gekomen dat de huizen die in de katalogus staan van de bouwmaatschappijen niet geaccepteerd worden door de CHKO, deze heeft een aardige vinger in de pap vwb de bouw van ons huis, het gaat hier om de dakoversteek, het formaat van de ramen, het soort dak incl bedekking wat er op komt, de vorm van de dakkapellen zelfs dat het huis langwerpig van vorm moet zijn en in de lengterichting evenwijdig met de weg gebouwd moet worden!
Het wordt dus een huis wat helemaal in de omgeving gaat passen.
Wij zijn via onze bemiddelaars bezig met een aannemer die weliswaar redelijk geprijsd is maar uitgaat van een M3 prijs ipv een m2 prijs, heeft iemand hier ook wel eens mee te maken gehad?
Om onze bouwvergunning te krijgen moeten we eerst Elektra op ons stuk grond hebben, ik gelukkig deze week gelukt, grondonderzoek is gedaan en hydroloog voor de put is geweest, de put moet ongeveer 5 tot 7 m diep worden, hopelijk krijgen we de vergunning hiervoor over een week of 3. Als dit geregeld is wordt de totale bouwvergunning pas bekeken/goedgekeurd.
Gaat dit altijd zo of heeft dit allemaal te maken met de aangescherpte regels die ook in Tsjechie gelden?
Hoewel je goed in de gaten moet houden hou alles gaat is het wel erg leuk om er mee bezig te zijn!
Het is mij trouwens opgevallen dat er maar weinig forumleden in dit gedeelte van Tsjechie zitten.
Als er nog mensen zijn die tips of wetenswaardigheden hebben dan houd ik mij natuurlijk aanbevolen.
Zo ben ik ook nog aan het twijfelen over de cv op hout stoken of elektrisch, maar ik heb nog even de tijd.
 
feertje22 schreef:
Ben ik het niet mee eens ( dat ze "on-Tsjechisch" zijn)
Exact dezelfde woningen zie je op Duitse huizen-sites. Kwalitatief zal het ongetwijfeld prima in orde zijn maar ik vind dat het qua uiterlijk wel iets minder Duits mag, want daar komt deze eenheidsworst-formule vandaan

feertje22 schreef:
Ik heb veel in de buurt van Liberec rond gereden en daar zie je echt tientallen van dit soort huizen.
Dat klopt, helaas wel.
 
Beste Barthelomeus, De genoemde prijzen, na klic, zijn ook echt de prijzen sleutelklaar. We hebben een paar extra wensen en dat heeft uiteraard wel een meerprijs, maar heel redelijk. Alles staat vermeld in het contract, met aanhangsel voor de meer-minderprijzen. Voor alles krijg je van te voren de prijs, daar teken je voor en daarna wordt het uitgevoerd. Geen verrassingen dus.
 

Vodnik

† In Memoriam
CANABA is een heel bekende bouwer in CZ. Bouwt ook veel in omgeving van Praag en niet alleen enkelingen maar ook projecten. Weekend-huis stijl heb ik (nog) niet van ze gezien, hoofdzakelijk "rodinne domy".

In projecten hebben ze vaak een "demo-woning" staan.
 
De genoemde prijzen, na klic, zijn ook echt de prijzen sleutelklaar. We hebben een paar extra wensen en dat heeft uiteraard wel een meerprijs, maar heel redelijk. Alles staat vermeld in het contract, met aanhangsel voor de meer-minderprijzen. Voor alles krijg je van te voren de prijs, daar teken je voor en daarna wordt het uitgevoerd. Geen verrassingen dus.
Bij bouwbedrijven wel specifiek navragen, bij sommige bedrijven zijn bepaalde zaken "na klic"niet inbegrepen. Bij euroline.cz was "na klic" destijds bijvoorbeeld wel zonder keuken.
 
eerst elektra en water, dan pas aanvraag bouwvergunning?

Onderstaand stukje is een gedeelte van een tekst die ik 16 maart geplaatst had.

Om onze bouwvergunning te krijgen moeten we eerst Elektra op ons stuk grond hebben, ik gelukkig deze week gelukt, grondonderzoek is gedaan en hydroloog voor de put is geweest, de put moet ongeveer 5 tot 7 m diep worden, hopelijk krijgen we de vergunning hiervoor over een week of 3. Als dit geregeld is wordt de totale bouwvergunning pas bekeken/goedgekeurd.
Gaat dit altijd zo of heeft dit allemaal te maken met de aangescherpte regels die ook in Tsjechie gelden?
Ondertussen is het 3 juni en ik ben nog geen steek verder.
Mijn tussenpersonen zijn al naar 4 verschillende plaatsen gestuurd ivm de vergunning voor de waterput.
Wat ik niet begrijp is dat de bouwvergunning niet aangevraagd kan worden als er nog geen vergunning voor de waterput is.
Heeft iemand hier ervaring mee?
 
In tsjechie net als in nederland is de gemeente aansprakelijk naar het afgeven van de bouwvergunning,dat je ook water en stroom hebt. Daarvoor willen ze 100% zeker weten voordat je de bouwvergunning aanvraag dit geregeld is anders lopen zij de kans dit te moeten doen en betalen. Ook moet je soms bij een eigenbron aantonen dat deze genoeg water kan leveren.

vandaar groeten
 
contact Canaba

Op de website van Canaba heb ik gezien dat het aanvragen van de catalogus problemen geeft voor geintereseerden met een niet tsjechiese postcode. Voor wie belangstelling heeft, ik wil je adres wel even doorgeven aan onze contactpersoon, zodat je alsnog een catalogus kunt ontvangen.
Tot op heden zijn onze ervaringen met Canaba zeer goed.
Mocht ik iemand van informatie kunnen voorzien, dan kan dat altijd.
J.vd Veen
 
Hallo Forumleden,

Eindelijk is onze vergunning verleent. We kunnen deze zomer gaan bouwen in Zacler. Ons bouwbedrijf Canaba heeft ons in de planning opgenomen per 1 april 2009 en heeft een einddatum in contract genoemt van half oktober 2009. Een hele opluchting want die vergunning heeft zoooooo lang geduurt.
En nou maar hopen dat de sneeuw gauw gesmolten is!!

Groetjes,
Jellie van der Veen
 
Succes met de verbouwingen en inderdaad vergunningen kunnen heel lang duren. Denk dat we met een van onze huizen, wat eigenlijk ons prive huis zou worden wel een record gaan halen, we wachten als sinds 2001 op een bouwvergunning die we nog steeds niet hebben, ben benieuwd of het in 2009 wel gaat lukken. Het scheelt dat we geen haast meer hebben.
 
pffffttt....... Wij hopen toch echt dat het bij ons dat wat sneller gaat.
Bouwtekeningen zijn nu net gemaakt en nog niet eens naar de gemeente toe voor de eigenlijke aanvraag. Tel er 8 jaar ben dan ben ik al zowat met pensioen. :denk:
 
Het is maar net hoe het wil lukken. Ik ben toendertijd in april begonnen met de architek, tekeningen maken en daarna vergunning aanvragen en bouwbedrijf zoeken. In augustus zijn ze begonnen met bouwen (vergunning was rond in 3 weken !!!) en ik woonde er met de kerst al in.

Het kan dus wel snel, maar normaal is dit inderdaad niet.
 
Bovenaan