De geschiedenis van Sudetenland

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De analyse van beelden lijkt te suggereren dat de terechtstelling door een eenheid van het Rode leger werd uitgevoerd, maar dat neemt volgens het verhaal niet weg dat de Tsjechische revolutionaire garde behulpzaam was. De vrachtauto die over de gewonden rijdt, lijkt van het Rusische leger te zijn.

Dit is een vreselijk verhaal, maar dat het er na de oorlog ruig aan toe ging is niet nieuw. Praten over deze zaken ligt in Tsjechie nog altijd gevoelig, mede door het feit dat sommigen dergelijke misdaden proberen gelijk te stellen aan die van de Duitsers, zonder een onderscheid te maken tussen dat wat oorzaak was en wat het gevolg.
Gelukkig leven we in een andere tijd. Maar ik maak me geen illusies, een opgezweepte massa kan heel wat aanrichten, ook vandaag, overal.
 
Verschrikkelijke beelden. Zoals zoveel beelden uit die tweede wereldoorlog en andere oorlogen.
Heb me regelmatig afgevraagd wat er met die Sudeten Duitsers is gebeurd.
Onder andere dit dus. Brr...
Toch ook wel weer goed, dat juist in Tsjechië dit onderwerp wordt aangekaart. Waar een taboe op rust, moet op een gegeven moment licht op komen. De donkere kant van de geschiedenis van een land, of dit nu Tsjechië is of een ander land, moet je altijd onder ogen durven zien.
 
Op verzoek van mijn zoon ben ik op zoek naar alles wat maar info geeft over de geschiedenis van de Sudeten Duitsers in CZ vanaf 1900 tot nu. Dus als iemand info heeft door middel van titels boeken, films of ander materiaal, alles is welkom. Hij maakt dit voor zijn eindexamen Havo en gaat daarvoor ook binnenkort naar CZ.
Alvast bedankt.
 
Mijn zoon gaat komende vrijdag met voor een aantal dagen naar tsjechie in verband met een werkstuk over Sudetenland.
Hij wil graag plaatsen/ musea, herinneringen aan "deze tijd" fotografisch vastleggen en ook bezoeken. Waar zou hij heen moeten, tips?
Wel het liefst in de nabijheid van Starkov (Starkstadt) omdat hij daar verblijft.
Alvast bedankt.
 

char

† In Memoriam
Zijn jullie niet een beetje (te) laat met jullie vragen?...Op dit Forum is overigens genoeg te vinden... Maar vergis je niet.. Sudetenland was een paar honded km. lang en ettelijk km.'s diep het land in.

GROOT, dus.

Succes!!

Char.
 
Sudetenland.jpg


roodgekleurd is sudetenland, sorry maar ik weet weer niet waar starckstadt ligt! in ieder geval, succes!
 
Nog maar goed dat het hier altijd iemand beter weet. Gemiddelde Nederlander weet echter eerder waar het Reuzengebergte ligt, terwijl hij/zij nog nooit van Broumovsko gehoord heeft.

Een foutje van mij, ik had eigenlijk moeten schrijven ten oosten van Krkonose. Maar dat zal ook niet begrepen worden vrees ik.
 
Jeroen let op wat ik schrijf:
Niet om je aan te vallen of wat dan ook, maar ik lees iets waar ik het persoonlijk niet mee eens ben in je bericht.

Er is op dit forum zeer veel specialiteit, en we begrijpen ook veel, heel veel zelfs, bijna alles.
Wij samen als Nederlander èn Belgen weten vaak meer van Tsjechië te vertellen dan van ons eigen Nederland of België.

Tip : Schrijf het op een manier dat zich er niemand aan stoort.
Vraag gerust dingen die je wilt weten, of helder wilt hebben.
Schaam je niet voor de vragen die je stelt, want domme vragen bestaan niet.
We zullen proberen het samen voor je op te lossen, of op zijn minst een hint geven in de goede richting.

Nog veel plezier op dit forum.
 
Beste mensen mijn dank. Ja het is inderdaad laat gepland maar gelukkig kent die wel wat van de omgeving. Starkstadt (Starkov) ligt aan de rand van de Jestrebi Hory (een beschermd natuurgebied op een hoogte van 500-800meter). De Jestrebi Hory is gelegen tussen de bergruggen van het reuzengebergte en het adelaarsgebergte/ Broumovsky. Dichtbij het Adrspach gebergte en centraal tussen Nachod, Trutnov en Broumov. Hij is ondertussen al aangekomen en is naar het museum in Odolov (Male svatonovice) geweest en heeft veel foto's gemaakt van starkstadt en Trutnov (Trautenau). Het hele gebied is historisch maar ik was/ ben op zoek naar stille monumentjes. Vind het ook mooi dat vier jonge mannen van 18 CZ bezoeken voor zijn historie. Zelf ga ik 8 december maar weer eens. Heb er nu al zin in.
 
Bovenaan