Film Buitenlandse films, opgenomen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Er zijn veel buitenlandse films die in Tsjechië (met name in Praag) opgenomen zijn. De laatste jaren is dat steeds meer. Er zijn talloze redenen daarvoor, waaronder de lagere kosten en geschikte/passende locaties.
Hieronder een lijstje met een paar films die zo bij me opkomen die in Tsjechië opgenomen zijn (met daarachter, voor zover mij bekend, welke plaatsen).
Wie kent nog andere films?

- The League of Extraordinary Gentlemen (Praag/Pamatnik narodniho pisemnictvi)
- xXx (Triple x) (verschillende plaatsen in Praag en langs de Moldau)
- From Hell
- Dungeons & Dragons (Praag/Sv. Mikulas+ Pamatnik narodniho pisemnictvi)
- Bad Company (verschillende oude delen van Praag)
- Blade II
- Mission Impossible (Praag/Kampa, Karluv Most, Staromestke nam., e.a.)
- The Adventures of Pinocchio, (1996)
- Amadeus
 
Er zijn inderdaad meerdere buitenlandse films in CZ opgenomen. Ik weet van 1 Duitse of Oostenrijkse film de naam:

Krambambuli. Deze film speelt zich deels af in Cesky Krumlov en gaat over een man en zijn hond Krambambuli. Tobias Moretti (bekend van Kommissar Rex) speelde de hoofdrol in dit drama.

Nederlandse films die deels in CZ zijn opgenomen:

'Wij Alexander' (locatie: Praag)
'Charlotte Sophie Bentinck' (locatie: ergens buiten Praag)

Voor de rest kan ik beschrijvingen geven van internationale films in Praag waarvan ik de titel niet weet:

Een film met Jacky Chan speelde zich in Praag af. Zogenaamd ging hij naar London, maar in feite was het Praag. 'Changhai Noon'?

Amerikanen maakten in Praag ook speelfilms over Franz Kafka en Anna Frank. Een voor bij bijzondere film ging over de aanslag op Heydrich door Tsjechische parachutisten. Ook in Praag opgenomen. De Tsjechische versie heette 'Attentat'

De series van Young Indiana Jones speelde zich af in Praag.

Een aflevering van 'Mc Gyver' en 'Nikita' speelde zogenaamd af in Praag. In feite waren deze opnames gewoon in Hollywood Studios gemaakt.
 
Deze buitenlandse films zijn (deels) in CZ opgenomen.

1935
Le Golem: The Legend of Prague

1988
The Unbearable Lightness of Being

1991
Kafka

2000
The Affair of the Nacklace
Dune
Madchen von Neben an
The Scarlet Pimpernel II
A Knight's Tale
The Lost Empire
The Monkey King

2001
Paradise Found
Das Opfer
The Hart's War
The Bourne Identity
Anne Frank: The whole Story
The Mists of Avalon

2002
A Sound of Thunder
Children of Dune
Doctor Zhivago (remake 2002)
Shanghai Knights (die met Jacky Chan)
Tatort

2003/2004 (sommige films zijn momenteel in de maak)
Alien vs Predator (remake)
Hellboy
Chasing Liberty
The Princess Diaries 2
The Phantom of the Opera
Tristan & Isolde
Euro Trip
The Prince and Me
Van Helsing
The Brothers Grimm
Underworld

Wat zullen de Tsjechische figuranten het druk hebben!
 
Het wordt niet alleen voor de figuranten druk, maar ook voor de plaatselijke bevolking, want als er op locatie wordt gefilmd dan is de omgeving vaak afgesloten voor het publiek, zoals laatst met "The League of Extraordinary Gentlemen". Toen waren we daar met kennissen, aan wie ik het prachtige Památník národního písemnictví (Museum voor Nationale Letterkunde) wilde laten zien, maar dat was vanwege de opnames een paar dagen dicht.
frown.gif
 
Bij mijn huis in Praag (Letnany) zijn een stukje verder op film studio's daar zijn ook een hoop films opgenomen, we zijn toen nog wezen kijken met de opnames van blade 2 was wel erg cool.
 
Fatherland

Film uit 1994. Was vanavond op TV.

In deze film hadden de Duitsers WO II gewonnen en was te zien hoe het jaar 1964 er uit zou hebben gezien. Rutger Hauer had een hoofdrol in deze film.

Zogenaamd speelde de film zich af in Berlijn. Maar als je goed kijkt (en dat doe ik bij zulke historische films
grin.gif
) kon je toch het een en ander van Praag herkennen.

Ik zag niet de gehele film, maar ik herkende wel het Nationaal Museum op het Vaclavske Namesti en het gebouw (van radio Free Europe?) ernaast. En het Mausoleum op de Zizka Heuvel met op de achtergrond de TV toren. Vergeet ik bijna de Tsjechische treinen en de stations.
 
Chasing Liberty

Zoals een paar berichten eerder vermeld, speelt de film Chasing Liberty zich deels af in Praag.

De dochter van de VS president gaat met haar vader naar Praag. Daar ontsnapt ze aan haar bodyguards en trekt door Europa met een jongen die ze in Praag tegen het lijf liep.
Ze komen o.a. terecht in Berlijn en Venetie.

In de krant las ik niet veel goeds over deze film. Het zou zo'n typische film zijn over een Amerikaanse tiener die naar Europa komt en de bloemetjes flink buiten zet. Erg voorspelbaar

Op de site van Chasing Liberty staat de trailer van de film, maar als je die trailer gezien hebt, dan heb je volgens mij bijna alles gezien.

Alhoewel, er schijnt een scene in de film te zitten, waarin die hoofdrolspeelster (Mandy Moore) naakt in de Moldau (Vltava) zwemt
crazy.gif
 

Bijlagen

  • 24363-Namesti.JPG
    24363-Namesti.JPG
    36,4 KB · Bekeken: 11
de nieuwste oliver twist uit 2005. gefilmd in praag en premiere in praag.

oja en ik weet er nog een paar maar die zijn niet geschikt voor onder de 18
grin.gif
grin.gif
grin.gif
grin.gif
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is al heel lang geleden en ik weet ook niet hoe die film heet maar het was een slechte amerikaanse film over een familie die naar Oostenrijk vanuit Amerika verhuisde met alle gevolgen van dien maar wat mij toen verbaasde..
Een scene uit de film:
De vader staat met de kinderen op de straat en zegt: Is Vienna niet mooi?
En achter hun zie ik Rudolfinum!!!
(concertzaal in Praag)
 
Ja, die film was een 2 weken geleden op net 5 te zien, echt zo'n familiefilm over een nanny die met de rijke vader gaat trouwen.
Was duidelijk Tsjechie, wel mooi dus (niet de film)
 
Ik heb in 2003 opnamen bijgewoond van de film "Scarlet Pimpernel" in het centrum van Kutna Hora. Daarna de film op video bekeken en er niets van Kutna Hora in kunnen herkennen, helaas.
 
O.a. de volgende films worden nu in de Praagse Barrandov studios opgenomen :

"Young Hannibal," vierde in de Hannibal Lector serie en
"The Omen 666," een remake van de "The Omen" uit 1976.

Dit jaar is daar ook de film "Doom" opgenomen.
 
Om het lijstje te actualiseren:

- Hostel (low budget film geheel in Tsjechië opgenomen) en de prachtige film
- The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe
Deze is gedeeltelijk in Auckland, Nieuw-Zeeland en Tsjechië opgenomen. Met name de winter scènes zijn opgenomen op de prachtige locatie in Adršpach).
 
LAST HOLIDAY met Queen Latifah.

Georgie Byrd leidt een saai leven. Als ze te horen krijgt dat ze nog maar een paar weken te leven heeft besluit ze om op grootse manier te sterven. Ze gaat naar Europa voor een droomvakantie en doet van alles waarvan ze alleen maar durfde te dromen.

Ze overnacht (o.a.) in grandhotel Pupp in Karlovy Vary

(Trailer via bovenstaande link)
 
Vorig jaar tijdens het kanoën kwamen we de set van 'Tristan en Isolde' tegen aan de Berounka rivier. De film zal qua setting zeker mooi zijn (acteerwerk merken we vanzelf...) maar ze hebben er een vreselijke zooi achtergelaten, dat is de minder mooie zijde van Hollywood.
 
Hostel heb hem van het weekend dan eindelijk gezien. Ik denk ik ga er eens goed voor zitten want het moet een oh zo goeie film zijn. En ja ik ben Tarantino fan dus zodra zijn naam er in voorkomt dan moet ik het gezien hebben.
Ik weet niet eens waar ik moet beginnen met hoe slecht ik die film vond. De hele film is opgenomen in Praag. Het begin in Amsterdam is ook allemaal in Praag opgenomen. Er wordt Duits gesproken i.p.v. Nederlands. Er wordt Tsjechische gesproken i.p.v. Slovaaks echt slecht. Weten die Amerikanen veel, zijn genoeg anderen die het wel weten. Meesten Amerikanen weten toch niet hoe Amsterdam er uit ziet dus voldeed Praag ook wel voor ze. Dan moet het Bratislava voorstellen een of ander dorp net buiten Praag. Alsof de landen voor schut worden gezet ofzo. Er zat helemaal geen verhaal in. De achterliggende gedachten achter het martellen slaat ook nergens op. Alles en iedereen is corrupt, waarom ze het doen wordt ook niet duidelijk en waar ze al het geld vandaan halen ook niet.
Damn heb lang niet zo'n slechte film gezien.
 
Bovenaan