Beter een huis bouwen dan een krot kopen?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

goededag allemaal

Misschien een rare stelling maar wie vind het ook dat je beter een nieuw prachtig huis kan laten bouwen voor ca 85.000 euro bungalow type dan een krot kopen?

We hebben de luxe moet ik zeggen dat we goed ons huis hebben verkocht hier in nederland en overwegen een nieuw huis te bouwen in tsjechie.

Volgens onze berekening en die van de aannemer incl een pozemek(grondstuk) komen we op ca 135.000 euro in de regio praag zelfs.

Wie heeft ervaring hier mee,of wie adviseert toch een stijlvol huis te kopen (krot) en dit te verbouwen.

mvg

regina en alexander de winter
 
Toen wij 1,5 jaar geleden begonnen met onze plannen toen hadden wij 3 opties.

1e een bestaand pand kopen en evt. opknappen
2e een casco gebouwd huis kopen en zelf afmaken
3e een stuk grond kopen en zelf iets gaan bouwen.

We hebben heel veel rond gekeken en alle mogelijke opties goed onderzocht.

1e Bij alle woningen die we gezien hebben was er altijd wel wat. Bouwkundig niet in orde, erg veel achterstallig onderhoud, plaats waar het huis stond echt niet oke, het huis zelf had geen ziel of sprak of echt niet aan. Optie 1 is dus afgevallen

2e Wij hebben hier allebei nog onze baan. Nou heb ik wel veel vakantie ( zit in het onderwijs) maar mijn vrouw niet. Daarbij willen wij echt genieten van vakantie en dan is knutselen aan je huis geen goede tijdsbesteding. Wij zijn geen echte bouwers. Voor ons dus geen optie 2.

3e Omdat wij sterk overwegen om na ons werkzaam leven ons definitief te vestigen in dit land vonden wij dat het huis en de plek dan wel helemaal 100% ons ding moest zijn. Daarom hebben we eerst een kavel gezocht waarvan we echt vonden dat die op de mooiste plek van de wereld lag en zijn we daarna zelf gaan tekenen om ons eigen droomhuis in elkaar te zetten met alles precies zoals we het zelf willen.

Voor ons dus een duidelijke optie 3 !
 
Regina, ik denk dat je in Tsjechie altijd beter voor nieuwbouw kan gaan, oudbouw barst vol onaangename verassingen en in deze prijsklasse kan je zeker iets moois vinden.
 

Vodnik

† In Memoriam
Tussen 85 en 135k Euro koop je in en om praag niet veel byzonders, dat is tussen 2,3 en 3,7M ck. Mijn appartement (praag 10 Strasnice) kostte in 2003 al 3,5M ck, daarvoor heb je dan een 3+1 op 85 m2.
Op dit moment is het te verkopen voor 5,5M ck.

Rondom praag moet je rekenig houden met grondprijzen van 2500 ck/m2.
Ik zou dus voor nieuw bouwen kiezen maar wel wat buiten praag om het betaalbaar te houden, dan is het kompleet naar je wensen en met een bestaand huis kan je voor onaangename verrassingen komen.
Als je rond gaat kijken naar bestaande bouw zal je er snel achter komen dat wat in CZ als "in uitstekende staat" bestempeld wordt door ons "redelijk goed" genoemd wordt.
 
semabyt schreef:
Als je rond gaat kijken naar bestaande bouw zal je er snel achter komen dat wat in CZ als "in uitstekende staat" bestempeld wordt door ons "redelijk goed" genoemd wordt.
Precies ook onze ervaring.
Aangegeven als "redelijk goed" noem ik dan "Wat een gribbuszooi"
 
En ik ga voor een krot........
Vaak op de mooiste plekjes, prachtige architectuur en ja je moet er veel aan doen... maar het heeft het gewoon. Ik heb weinig met nieuwbouw, maar ieder zijn ding.

We verbouwen al 15 jaar, maar vinden het nog steeds leuk.
 
Als je je eigen huis in NL verkocht hebt dan zul je waarschijnlijk vaak/permanent in CZ zijn.
Wij zijn er maar beperkt en hebben 14 jaar geleden gekozen voor sfeer en romantiek (met alle nadelen...).

Geen dag spijt van, maar als ik er vaak/permanent zou wonen dan zou ik (ondanks de degelijke bouw van oude huizen) toch ook kiezen voor nieuwbouw.

Olie zat nog maar kort geleden op €150 per vat en nu weer even op €40 maar dat zal hooguit enkele jaren duren en dan vliegen de energieprijzen omhoog ...

Ik zou enorm goed letten/investeren op de isolatie van de nieuwbouw gezien de koude winters in CZ.
Ook voorbereiding op zonne-energie waarmee je evt. later alsnog wat kunt doen, zou ik goed onderzoeken.

Groet Frans
 

Vodnik

† In Memoriam
En ik ga voor een krot........
Vaak op de mooiste plekjes, prachtige architectuur en ja je moet er veel aan doen... maar het heeft het gewoon. Ik heb weinig met nieuwbouw, maar ieder zijn ding.

We verbouwen al 15 jaar, maar vinden het nog steeds leuk.


Dat is wat ik doe met m'n chalupa, maar het is ook wel prettig om je soms is te kunnen terugtrekken op een plaats waar gewoon alles functioneert.
Zelf opknappen is best te doen maar je moet erdan permanent zijn en niet alleen in vakantie periodes en onderschat verborgen gebreken niet (bv zoiets als Drevomorka, huiszwam)

Dus als je toch voor een "krot" gaat, laat het heel goed onderzoeken, liefst ook door een nederlandse bouwkundige, die zijn nmm kritischer.

P
 
Ik weet zeker dat ons oude 'krot' hier veel meer sfeer heeft dan menig nieuwbouwhuis wat vaak niets uitstraalt.
In Nederland hebben we 3 koophuizen achter de rug waarvan 2 vrijstaande boerderijen en deze waren vooral oud maar met heel veel geduld en geklus werden het echte paleisjes,kan echt geen oud huis tegenop maar goed je moet er van houden natuurlijk.
Met een nieuwbouwhuis is het wel meteen af en kun je lekker gaan zitten met je fles wijn of pot bier,zit ook wel wat in:cheers:
Eerdaags gaat de aannemer uit ons dorp weer met onze dakrenovatie verder en voor de zomer zijn al de gebouwen voorzien van een mooi chocoladekleurig nieuw dak,goten etc....we willen ook deze zomer alle gebouwen laten verven/stuclaag repareren in een mooie warme geel/oranje kleur etc.
Het wordt een echt paleis(je) :)
 
Praat nu iedereen niet gewoon zichzelf naar de mond?

Ik heb nog nooit iemand gehoord die een "oud vervallen krot" aan het opknappen was maar wel helemaal gecharmeerd was van nieuwbouw.

Natuurlijk heeft het huis waar je in aan het werken bent charme uitstraling klasse en noem maar op.

Mag best hoor, maar kraak nieuwbouw dan niet af, zeker niet als iemand het nieuwe huis helemaal zelf ontwerpt en tekent naar zijn of haar smaak. Alsof het huis dan per definitie geen sfeer heeft.
 
feertje22 schreef:
Natuurlijk heeft het huis waar je in aan het werken bent charme uitstraling klasse en noem maar op.

Mag best hoor, maar kraak nieuwbouw dan niet af, zeker niet als iemand het nieuwe huis helemaal zelf ontwerpt en tekent naar zijn of haar smaak. Alsof het huis dan per definitie geen sfeer heeft.
Och, feertje, het is anders ook niet echt genuanceerd om te doen of er in Tsjechië uitsluitend een keus is tussen nieuwbouw of een krot. Zo zou je bijna denken dat Tsjechië één grote krottenwijk is. :oeps:
 
Inderdaad. Ons vorige bijna 100 jaar oude huis was in prima staat én sfeervol. Ik heb daarentegen 20 jaar oude en volledig verkrotte huizen gezien.

Het blijft toch vooral een kwestie van smaak mensen!! Waar de een gruwelt van een modern en strak huis is de ander daar juist weer helemaal in zijn nopjes.

En hoe stijl- of feervol een huis is, ligt denk ik vooral in handen van de eigenaar.
Ons nieuwe huis is nu -op wat plinten en lijsten- na zo goed als af en ik vind dat nieuw en sfeervol uitstekend hand in hand gaan:

download1.jpg download3.jpg
 
Persoonlijk vind ik het heel moeilijk om te kiezen voor oud of nieuw en dan ga ik niet uit van een krot maar van bouwkundig goed huis waar het een en ander aan verspijkerd moet worden. Zelf hebben we een heel sfeervol oud huis dat inmiddels is omgetoverd tot een paleisje, maar daar hebben we heel veel vakanties aan gespendeerd. Wim heeft zelfs het antieke tegelfornuis gerestaureerd, een klus waar hij twee weken zoet mee was en als je dan drie weken vakantie hebt....Maar wij hebben er altijd plezier in gehad om het huis te zien groeien onder je handen. Toch, als ik weer een huis zou kopen, zou ik gaan voor een oud huis dat reeds gerenoveerd is. Ik denk niet dat mijn keuze snel op nieuw zou vallen, en als ik dit zou doen dan zou mijn keus toch op zo'n sfeervol houten huis vallen dat in oude stijl is gebouwd. Je hebt dan wel het voordeel dat alles nieuw is, maar ja, dat is het na renovatie ook, dus ik weet het niet. Sorry.:denk:
 
De keuze voor oud of nieuw hangt helemaal af van je persoonlijke situatie.
Als je het geen probleem vindt om een huis op te knappen en je weet ook waar je het dan over heb dan kan je rustig voor bestaande bouw kiezen.
Maar als je voor de komende jaren geen onderhoud wil hebben(op kleine dingen na) dan moet je voor nieuwbouw kiezen.
Maar hou heel goed in de gaten dat als je een oude woning op wil gaan knappen dat je voor onaangename zaken kan komen te staan.
Laat altijd door een deskundige een opname doen van het pand.
Mijn persoonlijke mening is dat een oude woning leeft en dat een nieuwbouw huis dit (nog) niet heeft.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
wie vind het ook dat je beter een nieuw prachtig huis kan laten bouwen dan een krot kopen?
Praat nu iedereen niet gewoon zichzelf naar de mond?
Er werd toch om ervaringen gevraagd, mag je dan alleen maar zeggen dat nieuwbouw het beste is.... :denk:
Zij zijn van plan om in Tsjechie te gaan wonen, zullen er dus permanent zijn, dan kun je ook iets bestaands kopen en verbouwen. Ik denk dat je voor een bedrag van 135.000 E een knap huis kan fabriceren en tuurlijk zie je ook krotten in Tsjechie, maar je ziet ook lelijke nieuwbouw :lmfao: Ieder zijn ding. Overigens de sfeer/ziel van een huis is meestal niet op foto vast te leggen, dat voel je bij aanwezigheid.
 
Bovenaan