Beter een huis bouwen dan een krot kopen?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik verbaas mij eigenlijk.
Waarom een krot?
Ik zie genoeg goede huizen te koop staan.
Zelf heb ik een bestaande woning in exellente staat gekocht.
Geen vocht, oerdegelijk en scheurvrij.
Kan nog 200 jaar mee.
Laat je niet gek maken door ouwe meuk te kopen, zo van: romantisch.
Gewoon een goeie bouwkundige mee nemen en voor weinig heb je een pracht woning!
 
en ook een heerlijk krot, van alle gemakken voorzien...
met voor de gezelligheid een paar houtkachels, maar wanneer die niet aan zijn zorgen olie of aardgas voor de gewenste temperaturen.
geen vocht meer, oerdegelijk, het ene gebouw staat al bijna 150 jaar, het andere -ons woonhuis is ook al meer dan 100 jaar oud-
Laat je niet gek maken en koop een heerlijk oud huis........
 
Ben het helemaal met je eens, iedereen mag er over denken wat hij of zij wil.
Hetzelfde als met vakanties, mijn vriendin zweert bij all inclusive en lekker aan het strand liggen. Dit zou voor mij een straf zijn.
Ik zie mezelf dan ook niet snel in een nieuwbouwhuis. Het is wat je wil.... en dit is niet alleen een financiele kwestie. Wanneer je een krot koopt voor weinig, kun je het overgebleven bedrag gebruiken voor renovatie en er zo voor zorgen dat je een comfortabel stekkie creeert.
 
Niet alleen gevoelskwestie

Ons 1e oude huis staat nu in de verkoop en we hebben een nieuwe oude gevonden en hadden een wensenlijstje:

Liever geen buren die grenzen aan je tuin .Onze buurvrouw is een heel lief oud vrouwtje maar ze bemoeide zich met de inrichting van de tuin. Ons nieuwe stekkie heeft een tuin die rondom begrenst word door bos .de 1e buur zit op ca 300 meter
Mooi oud is niet lelijk en heeft zijn charme .Mooie details in gevels ornamenten e.d. Deuren voorzien van mooi houtsnijwerk etc.
We hebben nu vrij uitzicht en kijken over het dorp en op de omringende bergen .Ons nieuwe stekkie heeft echt een fenomenaal uitzicht het lijkt of je in een Alpenland zit .
We zitten wel dicht bij een doorgaande weg net zoals nu dat scheelt in het sneeuwruimen.
En op 10 km van een grote stad nu is dat 16km
Ons oude huis blijft waarschijnlijk in de familie [of er moet zich snel een koper melden] De partner van 1 van mijn zoons heeft een aanbieding op zak om voor een multinational te gaan werken in Plzen .Ze willen dus het oude huis overnemen
 
En hoe zal men met de heeren handwerkers komuniceeren...mevrouw Malmug heeft aleen een huis laaten bouwen wat ik een geweldige prestaatie vind en zij heeft het voor elkaar gekrijgen dat naar haar geluisterd werd! Ik zou eerst maar bij zulke mensen ten raade gaan.
 
Want ik heb twee keer een huis wilen laaten bouwen en de tsjechise heeren vonden het maar courieus dat een vrouw wat wil,dat zij presies zo een dakkappel wil en zus en zo...neen dat past hier toch niet e.z.v.Hun wilden hun eigen idee die zij net op dat moment hadden doordrukken en wij maar betaalen... kijk, het was hier wel vroeger zo gebruikelijk maar niet met mij en wij hebben toen oud huisje gekocht en hebben veel minder tramelant gehad.
 
bouwen

goededag allemaal

Misschien een rare stelling maar wie vind het ook dat je beter een nieuw prachtig huis kan laten bouwen voor ca 85.000 euro bungalow type dan een krot kopen?

We hebben de luxe moet ik zeggen dat we goed ons huis hebben verkocht hier in nederland en overwegen een nieuw huis te bouwen in tsjechie.

Volgens onze berekening en die van de aannemer incl een pozemek(grondstuk) komen we op ca 135.000 euro in de regio praag zelfs.

Wie heeft ervaring hier mee,of wie adviseert toch een stijlvol huis te kopen (krot) en dit te verbouwen.

mvg

regina en alexander de winter

Bouw lekker nieuw in eigen beheer naar eigen wens, succes, gr Sjepka
 
goededag allemaal

Misschien een rare stelling maar wie vind het ook dat je beter een nieuw prachtig huis kan laten bouwen voor ca 85.000 euro bungalow type dan een krot kopen?

We hebben de luxe moet ik zeggen dat we goed ons huis hebben verkocht hier in nederland en overwegen een nieuw huis te bouwen in tsjechie.

Volgens onze berekening en die van de aannemer incl een pozemek(grondstuk) komen we op ca 135.000 euro in de regio praag zelfs.

Wie heeft ervaring hier mee,of wie adviseert toch een stijlvol huis te kopen (krot) en dit te verbouwen.

mvg

regina en alexander de winter

Hallo Regina.

Ook wij hebben nu inmiddels 6 jaar geleden een krot gekocht.
Daar kun je ook nog van maken wat je wil.
Wij hebben 5 jaar aan de renovatie gewerkt.
De eerste twee jaar met hulp van vrienden uit Tsjechie.
De laatste drie jaar in handen gegeven van een aannemer.
Per saldo waren we met de aannemer sneller klaar en goedkoper uit.
Maar het is best mogelijk om ook van een krotwoning iets mooi's te maken!!!

Lenka
 

Bijlagen

  • oud nieuw buky1 (2).pdf
    168,4 KB · Bekeken: 60
Zeg dat wel, zeker mooi.
Heel knap gedaan!

Ik vind het moedig dat je eraan begint, jaren in de rotzooi zit en dan heerlijk als het af is in je luie stoel zit.

Complimenten!
 
Is niet alleen super mooi geworden.....voor mij ziet dit er zo goed als nieuw uit.
Vraagje: @Tsjechië: zijn de muren wel blijven staan of heb je die ook naar beneden gehaald en opnieuw opgebouwd?
 
Hoi Feertje.

De muren zijn blijven staan maar waren wel op verschillende plaatsen flink gescheurd!! Deze scheuren zijn allemaal verankerd.
Daarna geïsoleerd en daarna alles voorzien van stukwerk en een nieuw dak erop.

groetjes,
Lenka
 
Bovenaan