Beter een huis bouwen dan een krot kopen?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Onze boerderij is dus uit de tijd van de Sudeten-duitsers en de ducha=geest hangt hier nog steeds rond....2 jaar geleden hadden wij gasten waarvan de man feilloos aanvoelde dat er in sommige delen van ons huis heel erg veel verkeerde energie hangt/zit.Zijn vader was een zeer bekend medium en dit alles vertelde hij pas na 2 weken.Hij wist helemaal niets!van de geschiedenis van onze boerderij en was hier voor het eerst van zijn leven.De oude eigenaar van dit huis is net na het einde van de 2e wereldoorlog samen met zijn vrouw hier verdreven en een jaar of 10 geleden al overleden dus wie weet....is hij het wel?
 

Macek

Geroyeerd Lid
Je kan ook natuurlijk een foute aannemer nemen en dan heb je een nieuwbouwkrot, heel apart gevoel, vooral in je portemonee. Velen niet Tsjechen kunnen daarover meepraten!
 
oud krot

Ik heb ook zo,n oud krot ,heb er 500.000 kronen voor betaald .Nieuw bouw had ik voor dit geld nooit kunnen kopen natuurlijk ! De ligging is echter helemaal niet verkeerd en in de muren zitten van die hele grote zwarte en bruine en grijze stenen verwerkt .Ben nu ca 2 jaar aan het verbouwen en ben aardig wat rotzooi tegen gekomen . Maar zo,n oud huis met van de hele grote houten balken en booggewelven ademt toch een bepaald karakter uit waar we voor gevallen zijn. ook het grote mariabeeld in de gevel heeft wel iets
 
Helaas zit het er voor mij voorlopig nog niet in, of ik moet natuurlijk de loterij winnen:dank:. maar dan zou ik toch voor nieuwbouw gaan, al ben ik zelf erg handig en zou alles zelf kunnen opknappen, maar bij nieuwbouw kun je helemaal je eigensmaak aanhouden, of een heel mooi prefab huis uitkiezen en op de plek laten bouwen waar jij dat zou willen, als je daar grond kunt krijgen natuurlijk.
 
Misschien een poll starten.En dan concluderen:

Zoveel mensen zoveel wensen.

Ik zou zelf veel rondkijken en daarnaast kijken wat architecten te bieden hebben. dat naast elkaar leggen. Er veel over praten,denken,praten laten rusten etc. een eigen wensen lijstje maken in volgorde van belangrijk. wat moet er in zitten .En dan opeens ......... kom je dat huis tegen of die architect waarbij je twijfels over zijn.

Dat kies je en dan wordt het steeds meer jouw paleisje. Zeker als het voor vast is zou ik me ook heel goed orienteren over de omgeving.

Heel veel succes en voorpret.

:zwaai:Hilde
 

Tabe

† In Memoriam
Ik mis in deze discussie één bepaald punt: Namelijk, waarom koop je (of heb je er één gekocht) een huis in Tsjechie. Is het om er permanent te wonen of koop je een huis voor vakantiedoeleinden, of koop je een huis om te verhuren, of koop je een huis als investering. Verschillende doelen om een huis aan te schaffen. Voor sommige doelen is het beter een nieuw huis aan te schaffen, voor andere doelen is een bestaand huis, of eventueel een gribuszooi goed.

Voor ons was een bestaand huis waar nog het nodige aan moest gebeuren een prima keus. De bedoeling was om er met ons pensioen er van te kunnen gaan genieten. Verhuren was geen doel. We zouden ook niet voor vast naar Tsjechie willen. Daarom behoefde het ook niet een huis te worden met dezelfde faciliteiten als in Nederland. Er moet wel goed in geleefd kunnen worden zowel in de zomer als in de winter. En we hadden 10 jaar de tijd om het op te (laten) knappen.

Wij kochten in 1998 een gribuszooi waar alles nog aan moest gebeuren.

het huis in 1999
IM001357.jpg

En nu zijn we 10 jaar verder en hebben we een leuk optrekje in Tsjechie waar we goed kunnen bivakeren, ook in de winter.

Het huis in 2007.
059.jpg
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Ik mis in deze discussie één bepaald punt: Namelijk, waarom koop je (of heb je er één gekocht) een huis in Tsjechie. Is het om er permanent te wonen of koop je een huis voor vakantiedoeleinden, of koop je een huis om te verhuren, of koop je een huis als investering.
Nee hoor, Regina, de vraagsteller in dit verhaal heeft al eens aangegeven op dit forum dat zij met haar gezin permanent willen verhuizen.Dus dat punt is ook duidelijk. Dan blijft alleen ieders persoonlijke wens over. En daar heeft iedereen andere ervaringen, hopelijk heeft Regina iets aan al onze verhalen ;)
 
Regina,
Ik ben erg benieuwd naar welke streek je voorkeur uitgaat en welk met welk beroep jullie in Tsjechie de kost willen verdienen?
Als ik goed heb gelezen ben je zelf Tsjechische. :denk:waarschijnlijk kunnen we dan juist van jou tips krijgen.

:zwaai:Hilde
 
Hoi Regina,

Waarschijnlijk is het de bedoeling dat jullie hier in/om Praag gaan leven en werken. Jullie zullen dus waarschijnlijk (net als ons) niet veel tijd hebben om zelf een oud huis op te knappen.
Qua tijd maar ook qua kosten is het volgens mij voordeliger een nieuw huis te laten bouwen dan zelf een oude woning op te knappen. Je komt toch altijd meer problemen tegen dan je vooraf bedenkt. Dit is onze evaring althans.
We hebben in Tsjechie eerst in een oud bestaand huis gewoond maar zijn inmiddels verhuisd naar ons nieuwe huis. In dat oude huis hadden we altijd last van vocht en je blijft bezig met opknappen en repareren. Dat is nu in ons nieuwe huis gelukkig een stuk minder...

Een ander voordeel van een nieuw te bouwen huis, is dat je het gelijk zo kunt laten maken zoals je het hebben wil... Succes met het maken van de keuze.. :)
 
"laten maken zoals je het hebben wilt" Dat gaat bijna nooit op Gieske. Je maakt plannen, zit aan de tekentafel en twee maanden nadat je het droomhuis hebt betrokken denk je als: eigenlijk had die deur zo, of dat raam daar, ik mis een...Het ideale huis bestaat niet en als het bestaat heeft het voor iedereen een andere vorm.
 
welk werk ga je doen in tsjechie

Ik ben erg benieuwd naar welke streek je voorkeur uitgaat en welk met welk beroep jullie in Tsjechie de kost willen verdienen?
Als ik goed heb gelezen ben je zelf Tsjechische. :denk:waarschijnlijk kunnen we dan juist van jou tips krijgen.
Dat zal ik je vertellen mijn man gaat voor een groot zuivelbedrijf controle uitoefenen op het eindprodukt.Opgeleid in nl en gewerkt enige jaren in soortgelijk vak.
Daarnaast gaat hij nog een eigen bedrijf stichten maar daar kan ik je nog niets over zeggen omdat het nog een beetje geheim is.Flauw he

groetjes
regina en alexander
 

Vodnik

† In Memoriam
regina schreef:
..............
Daarnaast gaat hij nog een eigen bedrijf stichten maar daar kan ik je nog niets over zeggen omdat het nog een beetje geheim is.Flauw he
...........
Nee hoor niets flauw! Is net zo iets als geo-coaching, kijken hoe snel we/ik er achter zijn/ben! Pas maar op want bedrijfsregistratie is in CZ heel erg open (kijk maar is bij www.justice.cz)
Maar toch, veel succes en ben benieuwd wat jullie met de huisvesting gaan doen!

O ja, mag ik even raden werkt of gaat werken bij d....e?

De huisvesting:

Je gaat dus verhuizen, met kleine (vinden ze zelf waarschijnlijk niet!) kinderen. Je kinderen zullen snel tsjechisch spreken, hopeijk je man ook maar die zal ongetwijeld meer tijd nodig hebben. Housing, ik zou voor nieuwbouw gaan en dan moet je is in Kvetnice bij praag kijken, wordt leuk nieuw gebouwd (gevarieerd) en er is redelijk OV. (en zelfs nieuwe huizen met "ziel"!)

P.
 
Daarnaast gaat hij nog een eigen bedrijf stichten maar daar kan ik je nog niets over zeggen omdat het nog een beetje geheim is.Flauw he
Niet flauw. Helaas :snotter:nodig in deze tijd. Waarin geldt beter een goed idee gestolen dan zelf moe te worden.

Je maakt me wel nieuwsgierig. Laat je wat horen als het rond is.
Als moeder zou ik vooral kijken naar de omgeving van je huis. Scholen en hun bereikbaarheid, speelmogelijkheden eventuele kinderopvang en afstand -reistijd werk-huis.
Veel succes!:)
:zwaai:Hilde
 
vochtprobleem oude krotten

We hebben de muren geimpregneerd en daarna met zg menbraammuurverf [fasadin ]de buitenmuren geverfd .De vochtvreter blijft leeg ,zelfs als we een weekje naar de NL gaan. De vloeren worden hier in de regio met een soort van bitumendakbedekking bekleed en daarna gaat de isolatie en balkenlaag c.q.betonvloer erin. de verdiepingvloer ligt eruit ,we zijn hele grote houten balken tegengekomen die we in het zicht laten:wow: ,hebben het idee gezien bij een lokaal restaurant.Krijg je een nostalgische look wat goed past bij dit huis uit 1820
 
Bovenaan