Belastingen voor Nederlanders in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

verloop emigratie,

Beste Jozef,
Bij UWV is het altijd al een puinhoop geweest.Ze noemen het nu wel; een calimiteit maar dat blijkbaar(ben ervaringsdeskundige)altijd al het geval.Ik heb enige jaren terug soortgelijke ervaringen gehad.Heb toen de nationale ombudsman een briefje geschreven en binnen 2 weken gebeurde er een wonder en was alles tot in de puntjes geregeld.

Nu je een verklaring hebt dat je invalide bent(hoe vervelend dat ook is) kan je hier in Tsjechie, als je je laat registreren, een z.g. ZTP pas aanvragen.Dan reis je met de bus praktisch gratis en je kan ook voor je auto zo'n invalidekaart krijgen.Kan je overal gratis parkeren.Er zijn nog meer voordelen zoals kortingen bij theaters en evenementen maar ik weet niet precies hoe of wat.
Je boekhouder en/of huisarts kan je daar verder over informeren.
groeten en sterkte in je strijd tegen UWV,,
Rich?:zwaai3:
 
Het loopt eindelijk

Krijg nu mijn geld van de afd. buitenland van het uwv:dans:.Het dossier bij het UWV in Heerlen is eindelijk gesloten en ze hebben het teveel ingehouden bedrag aan premie,s teruggestort:dank2:.Ook de auto staat op Tsjechiesch kenteken ,dus geen 1983 euro per jaar aan wegenbelasting meer :party!:. Heb onroerend goedbelasting [of zoiets] samen met de zaakwaarneemster in Susice betaald en 300kc in Kolinec voor de vuilnis.Moet je nog meer in de CZ betalen of ben ik er nu Mijn zaakwaarneemster ligt in scheiding en stopt ermee kan het aan haar dus niet meer vragen
 

Vodnik

† In Memoriam
kijk en luistergeld maar dat had je waarschijnlijk al geregeld.

Heb je je al aangemeld bij CZ ziekteverzekeraar (VZP) en gemeld in NL bij CVZ?

Vergeet niet uiterlijk 31-3 je belastingopgave in CZ te doen nu je bruto inkomen uit NL netto uitbetaald wordt. (uitstel is niet eenvoudig te krijgen) Als je je papieren verstuurd doe het dan wel aangetekend!

Pieter
 
Belastingontduiking wordt lastiger

Belastingontduiking wordt lastiger

Nederlanders in andere EUlanden kunnen vanaf 2012 niet meer
ontsnappen aan vorderingen van de belastingdienst.
Dat is het gevolg van Europese afspraken die staatssecretaris
De Jager heeft bekend heeft gemaakt in Brussel. Het is nu
erg moeilijk om belastinggeld te innen bij onwilligen in het
buitenland. Gemiddeld krijgen de belastingdiensten in de EUlanden
maar 5 procent binnen.
De nieuwe regeling gaat ook voor gemeentelijke belastingen
gelden. De Jager probeerde in Brussel ook afspraken te maken
om meer informatie te krijgen over spaarders in landen met
een bankgeheim, zoals Luxemburg en Oostenrijk. Maar dat
is tot dusver niet gelukt.


Leuker kunnen wij het niet voor U maken!!!!
 
Verleden week belastingaangifte 2009 gedaan bij FU Nepomuk, deze aangifte werd gelijk gecontroleerd en geaccepteerd. Over de jaren 2006-2007 en 2008 heb ik geen belasting betaald in Tsjechie omdat over het ABP FUT in NL belasting werd ingehouden.
Vanaf 2009 betaal ik dus in CZ belasting over de AOW en 2 kleine pensioenen. Het ABP pensioen wordt belast in NL.
Dit is geheel volgens de het belasting verdrag tussen NL en CZ.

Joop
 
Heb zojuist een 94 pagina,s groot aangifteformulier van de bealastingdienst buitenland ontvangen .Het ding kan alleen schriftelijk ingevuld worden,leuker kunnen ze het niet maken:kwaad:
 
Heb zojuist een 94 pagina,s groot aangifteformulier van de bealastingdienst buitenland ontvangen .Het ding kan alleen schriftelijk ingevuld worden,leuker kunnen ze het niet maken:kwaad:

Over het M-biljet is al het nodige geschreven, denk maar zo "het hoort bij het in het buitenland wonen".
En als gezegd niet iedere pagina hoeft te worden ingevuld, veel suc6 en nog een fijne dag.

Joop
 
belastingafdracht en WAO

Ik lees hier verheugende zaken, ik hoop dat ze waar zijn.
Ik ben 53 jaar en heb een WAO uitkering voor 80-100 % afgekeurd.
Mijn vrouw (zonder inkomen) en ik gaan ons in Tsjechie vestigen. We vragen daar dus een verblijfsvergunning aan, we gaan wonen in een klein plaatsje in het reuzengebergte, huis al geregeld, moet alleen nog betaald worden, ons huis in holland staat te koop. Ik heb gelezen hoe het werkt met het ziekenfonds, een E121 aanvragen.
Ik kan daar alles laten regelen bij de verkopende makelaar welke ook een administratiekantoor heeft voor speciaal nederlanders in tsjechie. Dus ook mijn belastingaangifte in Tsjechie.
Nu lees ik dat invaliden geen belasting hoeven te betalen in Tsjechie, dat is bijna te mooi om waar te zijn. Betekent dat, dat ik mijn volledige bruto inkomen netto uitbetaald krijg en dan geen belasting meer betaal? Niet in Nederland en niet in Tsjechie? Ik zou hier graag wat duidelijkheid over hebben.
 
Hoe bedoel je dat?

Moet ik dit negatief of positief opvatten?
Het is een makelaar welke de Nederlandse taal machtig is en maakt een serieuze indruk. Het lijkt me niet ongebruikelijk je bij je Tsjechische belastingaangifte te laten bijstaan door een Tsjechische consulent, dat zou je in Nederland ook doen. Niet dan?
 
Misschien lijkt het cynisch maar er is op dit forum al heel wat discussie geweest over dit onderwerp, veelal niet veel positief. Helaas. Mogelijk toch beter even door het archief te spitten.
Makelaar met administratie kantoor daar gaan onze oren van tuiten en nekharen van opstaan.
 
Mmm. haken en ogen

Ik zal het advies ter harte nemen. Gelukkig heeft ook al een forumlid me prive benadert met een adres van een consulente. Als ik binnenkort in Tsjechie ben neem ik kontakt op met mijn vrienden daar en vraag hun ook door wie zij de aangifte laten verzorgen. In hun heb ik het volste vertrouwen en ze zullen me zeker goede raad kunnen geven.
 
Niet leuker en niet makkelijker: belasting betalen voor expats

Hilversum, Nederland
Gepubliceerd op : 6 april 2005 - 9:25 am | door Redactie RNW (http://www.rnw.nl/nederlands)

Lees meer over: belasting betalen voor expats belasting in het buitenland geld & zekerheid - belastingen
'Leuker kunnen we het niet maken, eenvoudiger wel.' Die slogan van de Belastingdienst gaat in ieder geval niet op voor mensen die in het buitenland gaan wonen en werken.
Freelance journalist Ellen van Dalen en haar man Peter dachten verlost te zijn van de beruchte blauwe enveloppen toen ze ruim een jaar geleden voor lange tijd naar India vertrokken. De belastingadviseur vertelde dat ze mochten kiezen: belasting betalen in Nederland of in India. "We kozen voor India in de hoop goedkoper uit te zijn", vertelt Van Dalen. Maar nadat ze zich uit hadden laten schrijven uit Nederland, had de belastingdienst nog een paar onaangename verrassingen in petto. "Mijn man moest officieel zijn eenmansbedrijf stopzetten en kreeg allerlei naheffingen, zoals de verrekening van de aftrek van de oudedagsreserve. Zelfs de huur van het huis dat we in Nederland achterlieten, bleek belast. Bij elkaar waren we al duizenden euro's kwijt voordat we een cent verdiend hadden in India."

Fiscale status
Waar expats ook naartoe gaan, de Nederlandse fiscus weet ze te vinden. Voor het innen van naheffingen over eerder genoten fiscale voordelen bijvoorbeeld. Expats moeten ook in Nederland belasting blijven betalen over inkomsten uit Nederland, zoals uit verhuur van een huis of een Nederlandse uitkering. In welk land de verdiensten in het buitenland worden belast, hangt af van de vraag of de fiscus iemand nog als inwoner van Nederland beschouwt of als fiscale emigrant. Wie Nederland voor langer dan een jaar verlaat, om in het buitenland te wonen en te werken, krijgt doorgaans het stempel 'buitenlands belastingplichtig'. Hij betaalt dan in het buitenland belasting over het daar verdiende inkomen.

Jurisprudentie
Lang niet bij alle expats is de fiscale status direct duidelijk. "Wij krijgen steeds meer te maken met pendelaars", zegt belastingadviseur Marieke van der Zwet van KPMG Meijburg. Ze doelt op mensen die voor een paar jaar naar het buitenland gaan, terwijl hun partner in Nederland blijft. Ze verdienen hun salaris in het buitenland en komen een paar keer per maand naar Nederland, waar ze in hun koophuis blijven wonen. Maar waar wonen ze dan het meest? Van der Zwet: "Een subjectieve vraag, maar er bestaat de nodige jurisprudentie over. Het is niet alleen belangrijk waar je daadwerkelijk de meeste tijd doorbrengt, maar ook waar je sociale leven zich afspeelt, waar de kinderen naar school gaan en of je in het buitenland in een koophuis of een huurhuis woont. Verhuist het gezin mee naar het buitenland, dan ben je al gauw buitenlands belastingplichtige."

TIPS:
- Denk niet dat het wel losloopt met belastingen omdat je ver weg zit.
-Laat je voor vertrek goed voorlichten over je fiscale status en eventuele keuzemogelijkheden. De belastingdienst heeft een speciaal kantoor buitenland, gevestigd in Heerlen.
- Op www.belastingdienst.nl uitgebreide informatie over werken in het buitenland. Met een rekenprogramma kun je bepalen of je gebruik kunt maken van het keuzerecht.
- Ga na of Nederland een belastingverdrag heeft gesloten met het land van bestemming. Check ook in het land van bestemming wat de fiscale gevolgen zijn van je verblijf.

Binnenlands belastingplichtig
Een expat die binnenlands belastingplichtig blijft, moet alle inkomsten, zowel uit Nederland als uit het buitenland, aan de Nederlandse belastingdienst opgeven. Dat wil niet zeggen dat de buitenlandse belastingdienst zich beleefd afzijdig houdt. Afhankelijk van het land heft de fiscus daar ook belasting.
Om een dubbele heffing te voorkomen, heeft Nederland met ongeveer zestig landen belastingverdragen gesloten. Wat precies in zo'n verdrag is afgesproken, verschilt per land. Met bijna alle Europese landen heeft Nederland een belastingverdrag. Afrikaanse verdragen zijn veel schaarser. Landen met een verdrag kunnen ook spontaan de belastinggegevens van inwoners uitwisselen. Bij uitzending naar een land zonder belastingverdrag kan Nederland eenzijdig belastingvermindering geven.

Kiezen
In sommige gevallen kunnen expats kiezen of ze in Nederland of in het buitenland belasting betalen. Expats die in een EU-land wonen of een land waarmee Nederland een belastingverdrag heeft gesloten (met uitzondering van Zwitserland), kunnen elk jaar opnieuw kiezen voor binnenlandse belastingplicht.
Gebruik maken van het keuzerecht is vooral aantrekkelijk voor mensen die in Nederland behoorlijke inkomsten of een fiscale partner hebben. Zij blijven recht houden op hypotheekrenteaftrek, aftrek van ziektekosten of van buitengewone lasten.
De Zwet noemt het voorbeeld van iemand die in Duitsland woont, maar in Nederland werkt. "In Duitsland bestaat geen aftrek van hypotheekrente. Voor hem kan het aantrekkelijk zijn om te kiezen voor binnenlandse belastingplicht." Een vuistregel is niet te geven. "De hoogte van het inkomen uit Nederland is van belang, maar vergeet ook het belastingniveau in het buitenland niet. Dat kan veel lager zijn dan in Nederland. Of iemand echt voordeliger uit is, hangt van zoveel factoren af."
Ellen van Dalen en haar man zijn, veel eerder dan verwacht, weer terug in Nederland. Het lukte niet om een visum te krijgen voor India. Van Dalen: "Achteraf was het veel eenvoudiger geweest om binnenlands belastingplichtig te blijven. Het is een heel gedoe om het teveel betaalde weer terug te krijgen."

Bron: RNW
 
kontakt opnemen met het belastingkantoor van je eigen district en vrijstelling van belastingbetaling in nederland vragen.
als het goed is, krijg je voor elke uitkerende instantie een aparte vrijstelling! een kopie stuur je dan naar die uitkerende instantie!
met uitkerende instantie bedoel ik het kantoor/werkgever waar je geld van blijft ontvangen als je in tsjechie woont.
in tsjechie ga je naar een belastingconsulent (daňový pořadce).
denk eraan, dat het financi uřad gegevens van het belastingkantoor in nederland kan opvragen (en ook doet) middels je naam en geboortedatum.
iedere inwoner van de eu moet belasting betalen, alleen als invalide betaal je minder.
verder, als je hier woont en een verblijfsvergunning hebt, ga je naar het socialní uřad en meld je daar als invalide. neem 2 gelijkende pasdfoto's mee!
van dat uřad komt er een kontrole inhoeverre je invalde bent, waarna je een invalide parkeerkaart krijgt. ook kun je een zogenaamde invaliditeits-kaart aanvragen (vandaar die pasfoto's), een zogenaamde "ZTP of ZTPP-KAART". met deze kaart kun je verschillende kortingen krijgen, b.v. trein-, bus-, of tramkaart, entreekorting bij theaterbezoek, etc.
 

Vodnik

† In Memoriam
Hilversum, Nederland
Gepubliceerd op : 6 april 2005 - 9:25 am | door Redactie RNW (http://www.rnw.nl/nederlands)

Lees meer over: belasting betalen voor expats belasting in het buitenland geld & zekerheid - belastingen....................................



.....................
Kiezen
In sommige gevallen kunnen expats kiezen of ze in Nederland of in het buitenland belasting betalen. Expats die in een EU-land wonen of een land waarmee Nederland een belastingverdrag heeft gesloten (met uitzondering van Zwitserland), kunnen elk jaar opnieuw kiezen voor binnenlandse belastingplicht.
Gebruik maken van het keuzerecht is vooral aantrekkelijk voor mensen die in Nederland behoorlijke inkomsten of een fiscale partner hebben. Zij blijven recht houden op hypotheekrenteaftrek, aftrek van ziektekosten of van buitengewone lasten...................................
..........
Bron: RNW


Oud verhaal (2005), neemt niet weg dat er een paar goede dingen tussen staan maar dat kiezen kan je wel vergeten. Neem daarvoor contact op met bel.dienst Heerlen, die helpen je wel uit de droom!

(Tsjechie mag volgens verdrag heffen en maakt daar ook gebruik van)

Ook de site van de NLse belastingdienst is onvolledig / onjuist. Ga alleen af op info van Heerlen (en dan ook nog liefst schriftelijk)
 
Als de informatie van de Belastingdienst niet klopt of onvolledig is dan zal je in de betreffende Wet moeten kijken wat dan wel de juiste tekst is. (hoe was het ook al weer? iedere Nederlander/inwoner wordt geacht.........) Geld trouwens ook voor de Buitenlanders in Tsjechie.
 
Wij hebben externe deskundigen in de arm genomen om er zeker van te zijn dat we op fiscaal en juridisch gebied niet tegen verrassingen oplopen in Tsjechie
 

Vodnik

† In Memoriam
Als de informatie van de Belastingdienst niet klopt of onvolledig is dan zal je in de betreffende Wet moeten kijken wat dan wel de juiste tekst is. (hoe was het ook al weer? iedere Nederlander/inwoner wordt geacht.........) Geld trouwens ook voor de Buitenlanders in Tsjechie.

Daarom schreef ik al: belastingdienst Heerlen, afdeling buitenland. En bel desnoods driekeer of meer want de kans dat je drie keer een ander antwoord krijgt is niet uitgesloten!

Overigens is de opmerking dat idere nederlander geacht de wet te kennen een achtehaalde en geldt echt niet voor alle regeltjes! (maar het is wel slim als je weet waar de juiste info te halen!)

Wij hebben externe deskundigen in de arm genomen om er zeker van te zijn dat we op fiscaal en juridisch gebied niet tegen verrassingen oplopen in Tsjechie


Ben ik mee getrouwd!:D
(en bovendien heb ik een hele goeie advocate, die geen haren op haar tanden heeft maar een staalborstel -sorry Gabi- :D

......................................
denk eraan, dat het financi uřad gegevens van het belastingkantoor in nederland kan opvragen (en ook doet) middels je naam en geboortedatum.


iedere inwoner van de eu moet belasting betalen, alleen als invalide betaal je minder.
.............................

'T is nog veel "strakker", Nederland stuurt ongevraagd gegevens door aan CZ, ZONDER de betreffende persoon (jij en of ik dus) te informeren.
NL is dus weer is het braafste jongetje van de klas!

De opmerking over invaliden en belasting is heel juist!
Dat Invaliden in CZ géén belasting zouden betalen is een sprookje dat wel verklaarbaar is. Tsjechische invaliden uitkeringen vallen meestal onder de grens waar belasting geheven word ( belastingvrije voet). Maar een nederlandse uitkering zit daar meestal boven!
 
Bovenaan