Belastingen voor Nederlanders in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

bedankt voor de info

Ga met hetzelfde als jullie problemen krijgen vrees ik .Ben bezig met emigreren en vang een invaliditeitspensioen van het ABP en WAO van het UWV .Leer van bovenstaande ellende ,Jozef
 
Hoop het niet voor je. Wij beginnen onderhand wel ervaringsdeskundigen te worden. Zetten voortgang en nieuwe info op het forum.
rich?
 
zie door de bomen het bos niet meer.

Ik ontvang wao vanuit Ned ben officieel belastingplichtig, maar in Belgie belasten ze invaliden niet(daar woon ik )
Wil nu naar cz emigreren, maar word hier echt niet wijzer van!!!
zijn er in cz geen belastingconsulenten die mij in eenvoudig Eng of cz met tolk kunnen vertellen wat ik als invalide( geen rolstoel ofzo)
Kwijt ben aan belastingen.Ik heb een wao uitkering van 1100 euro
zoals ik al zei betaal ik in belgie wettelijk niets.
Ik ga en kan in cz niet werken/kan dat ook niet
Ben toch wel benieuwd wat ik maandelijks overhoud!!!

groetjes Lidia
 

Vodnik

† In Memoriam
normaal gesproken betaal je hier 12,5% met een belasting vrije voet ergens tussen 150 en 200 tKr (sorry weet het exacte bedrag even niet, is net per 1-1-2009 gewijzigd).
Voor invaliditeitspensioen gelden hogere aftrekposten maar beslist geen 100 % vrijstelling.

Maarruuu, ik weet niet of je dit domme praat vindt gezien je reactie in een andere posting. Verder moet je verder maar even kijken op de site van FU.

Pieter
 
stunt van het ABP

Heb post :schrijven:gekregen van het ABP en UWV dat ik mijn hollandse bankrekening aan moet houden omdat ze mijn invaliditeitspensioen niet op mijn KB-rekening kunnen storten .Heeft met de software te maken van de afdeling van het UWV-USZO waar ik onder val.:kwaad:
 

Vodnik

† In Memoriam
Ach, dat hoeft geen probleem zijn, een NLse bankrekenig is ook uit CZ via internet uitstekend te beheren, maar het is wel een blunder van de eertste orde dat ze bij UWV geen volledig IBAN kunnen invoeren!

Wel even een tip / waarschuwing:
Als je je belastingaangifte in CZ invult moet je ook verkregen rente invullen, denk nu niet dat ze dat niet weten want de CZse belastingdienst wordt hierover geinformeerd door de NLse belastingdienst.

P.
 
ik huiver na de gelezen ervaringen

Heb me overal goed ingelezen en zit nou met het volgende scenario Het ABP -gedeelte [lees de tijd dat ik voor de politie werkte ] word door een belastingverdrag tussen NL en CZ in de NL geheven minus de sociale premies .Voor het UWV-USZO moet ik in de CZ betalen maar.................dit loopt nog niet naar behoren,heb hier al de nodige correspondentie en tijd ingestoken.
 

Vodnik

† In Memoriam
Je bent echt boos geloof ik? Helpt niet zoveel hoor!
Maar, heb je je wel afgemeld bij de GBA (gem. Basis Admin) en heb je om belasting vrijstelling in Heerlen gevraagd? Zoniet dan heb je wat uitspraken in te slikken m'n beste!

Volgens mij worden sociale premies automatisch gestopt als je je afmeldt bij GBA (en een buitenlands adres opgeeft, ook aan de uitkerende instantie) De belasting wordt alleen gestopt via een aanvraag (special formulier) bij belastingdiesnt Heerlen

Pieter
 
afmelden en belastingen

Bij het afmelden bij de gemeentelijke administratie kreeg ik een bewijs mee ,dit bewijs heb ik op verzoek van de belastingdienst Heerlen naar hun opgestuurd.Heb ook copien naar het ABP,de UWV-Uszo,het ziekenfonds en het CVZ gestuurd. Kennelijk gaan er meerdere maanden overheen voordat alles goed loopt:kwaad:
 
Toen ik met mijn wao in 2001 naar vanuit Ned naar het verre België verhuisde, was het ook een heel gedoe, Heerlen heeft mij nog 4 jaar achtervolgt met blauwe brieven terwijl ik mijn aangifte al jaren in België deed, toen leek ik er vanaf te zijn totdat ik ineens mijn wereld inkomen moest gaan invullen, Ik moet nu al mijn dokterskosten bij gaan houden en mijn medicijnkosten, als ik naar cz verhuis kan ik hetzelfde verwachten. Daar kijk ik niet echt naar uit.

Een antwoord op mijn eigen vraag vond ik toen ik googelde en czech tax intikte, er is veel interessants te lezen (engels) als je het geduld op kan brengen.!!!!
 

Vodnik

† In Memoriam
Bij het afmelden bij de gemeentelijke administratie kreeg ik een bewijs mee ,dit bewijs heb ik op verzoek van de belastingdienst Heerlen naar hun opgestuurd.Heb ook copien naar het ABP,de UWV-Uszo,het ziekenfonds en het CVZ gestuurd. Kennelijk gaan er meerdere maanden overheen voordat alles goed loopt:kwaad:

Dan zou ik Heerlen maar is bellen, er is voor vrijstelling van belasting vanwege vertrk buitenland een speciaal formulier dt elke twee jaar ge-update moet worden. Na invullen en opsturen was het voor mij binnen twee maanden geregeld. Heerlen stuurt het op naar werkgever/uitkerende instantie.
Succes
 
Hulp bij M-formulier belastingdienst Nederland

Naar aanleiding van onze emigratie naar Tsjechie in 2007 hebben we een M-formulier van de belastingdienst ontvangen.
Inmiddels hebben we al vragen gesteld aan de belastingdienst, maar we krijgen helaas geen bericht terug met antwoorden.
Wie kan ons helpen met het invullen van dit formulier, in Tsjechië of de 1e week van april in Nederland?

Joost en Helma
Dolni Dvur
 
Met de toelichting erbij is het een redelijke te behappen klus, uiteindelijk blijven er maar 10 tot 12 pagina's over die je voorzien van naam en sofinummer hoeft in te sturen.

Begin bij vraag 1, ja is invullen nee ga naar vraag ... en zo verder, knelpunt wordt het opvragen van de economische waarde van je pensioenen bij diverse pensioenfondsen. Na verloop van tijd krijg je een aanslag van tig-duizend €, hiertegen bezwaar maken, de aanslag wordt dan omgezet in een conserverende aanslag, dit houdt in dat als je je pensioen afkoopt de belasting de aanslag alsnog gaat innen.

Bron WereldExpat

Belastingheffing bij emigratie
In de laatste jaren is de Nederlandse inkomstenbelasting een stuk gecompliceerder geworden. Wanneer een inwoner van Nederland naar het buitenland verhuist, wordt belasting geheven over de waarde van de opgebouwde pensioenaanspraken. Hetzelfde geldt voor lijfrentes. De Nederlandse belastingwetgeving bepaalt dat belastingheffing over de waarde van de pensioen- en lijfrente-aanspraken onder bepaalde voorwaarden achterwege mag blijven. In vaktermen heet dit dat bij emigratie een 'conserverende aanslag' wordt opgelegd.
Conserverende aanslag
Wanneer een conserverende aanslag wordt opgelegd, betekent dit dus dat de aanslag op dat moment nog niet hoeft te worden betaald. Met andere woorden: de conserverende aanslag kan op een later moment worden gevorderd. Na verloop van tijd (in beginsel 10 jaar) kan de belastingplichtige verzoeken om kwijtschelding.
Gevolgen
Als bij emigratie een conserverende aanslag is opgelegd, kan dat ook gevolgen hebben bij de terugkeer naar Nederland. De wetgeving is op dit punt helaas niet altijd even duidelijk. Het komt voor dat de conserverende aanslag bij remigratie in beginsel in stand blijft. Waarbij wederom moet worden aangetekend dat de aanslag na 10 jaar kan worden kwijtgescholden. Maar ook de pensioenuitkeringen zijn volledig belast. Dus over de pensioenuitkering dient belasting te worden betaald.


veel succes, Joop
 
Hulp bij M-formulier belastingdienst Nederland

Dank je voor de reaktie op onze vaag.

We hebben alle formulieren en toelichtingen in bezit, maar het invullen blijft toch een probleem.

Daarom zoeken we iemand in CZ of NL om te helpen met het invullen.( dit tegen betaling natuurlijk )

Wie kan ons helpen?

Joost en Helma
Dolni Dvur
 

Vodnik

† In Memoriam
Neem is contact op met medeforumlid Dijn, zij is belastingconsulente in NL en doe veel werk voor buitenlanders (tsjechen / slowaken) Die moet je kunnen helpen!

P
 
belasting, drama... help

:bloos2:

Ik zie door de bomen het bos niet meer, ik ben een anti talent wat belastingen betreft.
hier het volgende;
ik heb tot eind maart in Nederland gewerkt en de rest van vorrig jaar hier in Tsjechie. Nu betaal ik belasting aan Slowakije (Slovaaks bedrijf) en mijn werk doet belasting aangifte voor mij in Slowakije.
Nu moet ik ook in Nederland aangifte doen omdat ik ook daar nog heb gewerkt de eerste 3 maanden.

Hier is waar ik het een beetje kwijt raak. Staan deze 2 aangifte's los van elkaar? dus die 9 maanden buitenland en 3 maanden in Nederland?
Moet ik bij mijn belasting aangifte in Nederland nog aangeven dat ik een deel van het jaar ook in het buitenland heb gewerkt of moet ik alleen aangifte doen over het deel dat ik in Nederland heb gewerkt?

hopelijk kan iemand me n beetje helpen want ik word er niet echt wijzer van.
 

Vodnik

† In Memoriam
Belangrijkste vraag, dat is 't uitganspunt: Waar woon je officieel?
(ingeschreven in Praag EN uitgeschreven uit Nederland?)

Je wereldinkomen moet je opgeven in het land waar je officieel woont, ben je in 2008 uitgeschrven uit NL dan krijg je ook nog met een M formulier te maken (en je hebt op deze site kunnen lezen dat dat geen eenvoudig formulier is)
Belasting wordt ingehouden en afgedragen in de landen waar je werkt, dat was dus drie maanden NL en de rest in SK (stewardess bij Sky zeker?)
Er is een verdrag tussen deze landen dat je geen dubbele bealsting betaald.

Kom je er niet uit stuur dan even een PM, dan kan Moje manzelka advies geven.

Pieter
 
verloop emigratie

Heb vrijstelling van sociale premies en belastingen verkregen van de belastingdienst buitenland ,deze heeft naar het ABP en het UWV in februari een verklaring gestuurd dat ik niet meer belastingplichtig was.Zelf heb ik een copie van deze brief gehad.Vanaf eind Maart loopt deze uitkering goed ,ik krijg het bedrag wat ik normaal bruto kreeg nu netto:wow:.Het UWV is een ander verhaal ,Ze zijn de brief van de belastingdienst kwijtgeraakt bij UWV-Heerlen:kwaad:,blijven tot op heden premie,s en belastingpremie innen:fool:.Heb hier heeeeeeel veel telefoontjes over gepleegd.Het Uwv heeft hier in UWV-termen een "calimiteit "van gemaakt .Een aantal weken terug belde iemand van Heerlen op met de mededeling dat hij met mijn papieren bezig is en dat ik per Augustus onder de afd buitenland gevestigd in Amsterdam ga vallen.Op mijn vraag waarom het zo lang moest duren gaf hij geen antwoord.Op de betaaldata van de afgelopen maand geen uitkering:kwaad:.Ik weer bellen met het UWV ,de medewerker in kwestie was op vakantie en was vergeten het geld over te maken,ze zouden wel een voorschotje overmaken.
Met het CVZ loopt het voor mij goed ik had vrij snel een 121 formulier en 2 weken later mijn Tsjechiesche ziekenfondspas.Voor Mary hebben we 2 keer naar het CVZ gebeld voordat zij haar 121 formulier had ,ze heeft een tijdelijke verklaring dat ze gedekt is maar nog geen pas. De belasting aangifte in de CZ is een verhaal apart ,het verslag van het uwv dat ik voor 80/100 afgekeurd ben met de reden waarom heb ik in het tsjechiesch laten vertalen in opdracht van mijn boekhouder .Ik kreeg te horen dat ik vrijstelling had van de belastingen omdat ik invalide ben !Ook mijn zaakwaarneemster bevestigd dit verhaal .Hoop dat dit klopt en dat ik er geen problemen mee krijg.
 
Bovenaan