Belastingen voor Nederlanders in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Mijn vrouw ontvangt een WAO uitkering uit Nederland. Wij wonen permanent in Tsjechie en hebben bij de belastingdienst in Nederland opgegeven (brief ingevuld met "verzoek vrijstelling inhouding loonbelasting/premie volksverzekering") dat we in Tsjechie belastingplichtig willen zijn.
We zijn bij de belastingdienst in Horazdovice geweest en hebben een aangifteformulier meegekregen en wel de volgende :priznani k dani z prijmu fyzickych osob.
Welke ervaringsdeskundige kan ons vertelen of dit het juiste formulier is?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
Baartjo
 
Formulieren + uitleg in het Engels

Het formulier dat je mee hebt gekregen is het aangifteformulier voor inkomstenbelasting. Er bestaan ook Engelse versies van alle formulieren en uitleg hoe je ze in moet vullen. Je moet wel de Tsjechische versie inleveren, maar het helpt (een beetje...) als je de Engelse versie er naast kunt houden.

Hier is de link naar alle formulieren voor dit jaar.

De engelse versie + uitleg voor het formulier die hij hebt gekregen zijn: 25 5405/1a en 25 5405/AJ

Ik ben geen verstand van aangifte WAO/Pensioen/andere uitkering, maar waarschijnlijk moet je ook nog bijlage 3 invullen (inkomsten uit buitenland). Tsjechische versie: 25 5405/P3 Engelse versie: 25 5405/P3a
 
Hoe hoog is de in het vorige bericht genoemde belastingvrije voet?


In 2010 hoefde je de eerste 24.840 CZK belasting niet te betalen (invullen in vakje 64 van het formulier dat je gekregen hebt). Verder kun je ook nog belasting aftrekken voor weinig verdienende echtgenoot/echtgenote en als je gehandicapt bent. (vakjes 64-69 van het formulier)
 
Mijn vrouw ontvangt een WAO uitkering uit Nederland. Wij wonen permanent in Tsjechie en hebben bij de belastingdienst in Nederland opgegeven (brief ingevuld met "verzoek vrijstelling inhouding loonbelasting/premie volksverzekering") dat we in Tsjechie belastingplichtig willen zijn.
We zijn bij de belastingdienst in Horazdovice geweest en hebben een aangifteformulier meegekregen en wel de volgende :priznani k dani z prijmu fyzickych osob.
Welke ervaringsdeskundige kan ons vertelen of dit het juiste formulier is?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
Baartjo

hallo baartjo,

ik kan alleen mijn eigen ervaring vertellen, ik heb, nog in NL wonende, het verzoek om vrijstelling gedaan, bij de belastingdienst waar mijn toenmalige woonplaats onder viel. verzoek werd ingewilligd en de uitkerende instanties heb ik een kopie van de betreffende vrijstelling toegezonden. echter, het duurde wel even. daarna ontving ik de bruto-uitkeringen. in tsjechie heb ik een belastingconsulent in de arm genomen en de bruto-ontvangsten (kopie-jaaropgave) doorgegeven. deze doet dat voor 2000,00 kronen per jaar!
succes!!
 
Als je vrouw een "fyzickych osob" is heb je het goede formulier"

Mijn advies is om een paar kronen uit te geven en je formulier door een belastingconsulent te laten invullen.

Wat ook een mogelijkheid is om een afspraak te maken bij Financni Urad en daar een medewerk(st)er het formulier laten invullen.

Wel alle € bedragen omrekenen naar kronen tegen de koers van €=25,27 en maak kopieen van je jaaropgave(s).

Trouwens alleen je vrouw????
 
Hypotheekrente aftrek in CZ

Hallo,

Kan iemand mij vertellen of, indien je in CZ woont en belasting betaald,

je de rente op een CZ hypotheek kunt aftrekken. ?

En hoe hoog is die aftrek dan ?:reken:
 

Vodnik

† In Memoriam
hypotheek is aftrekbaar mits woning als permanente bewoning in gebruik is (niet tweede woning). Aftrek maximaal 300.000 czk.

P
 
ff weg belangrijke info

Doe dit om iedere immigrant van voldoende info te voorzien en om zo het algemeen belang te dienen . leer van deze wet en doe uw voordeel hiermee .Met vriendelijks groet,het ga uw allen goed ,joep.

Hierbij de officiele vertaling van de wet .het minumin loon is 8000 kronen per maand in de Cz.

Vergroten houdt ctrl vast en draai aan het wiel of print het uit .Is het dan nog niet duidelijk .ff per pm contact opnemen en ik mail het origineel
 

Bijlagen

  • invalidewet.jpg
    invalidewet.jpg
    71,6 KB · Bekeken: 55
Wet 586/1992 op de inkomstenbelasting:

Deel 1

Inkomsten van natuurlijke personen

paragraaf 4 H : Vrijstelling

Inkomsten in de vorm van voordelen en diensten zoals ziektekostenverzekering, ouderdomsverzekering [WAO,OAW] op grond van de wet op de ouderdomsverzekering ,rijksbijstand ,financieele hulp aan slachtoffers op grond van een speciale wet ,sociale zekerheid,de voordelen van de instrumenten van het overheidsbeleid van de werkgelegenheid en algemene ziekteverzekering,en de prestaties van buitenlandse verplichte verzekering van dezelfde soort,als het inkomen is in de vorm van regelmatig uitbetaalde pensioenen of rente ,is van het totale inkomen slechts een bedrag ter hoogte van het 36voudige van het minimumloon van de inkomstenbelasting vrijgesteld ,dat in werking is getreden per 1 januari van het kalenderjaar per jaar,maar in dit bedrag is niet de toeslag of de bijdrage aan de pensioenen inbegrepen volgens speciale juridische reglementen

Met behulp van de deze Tsjechische wet kan je dus onder andere vrijstelling krijgen over een groot gedeelte of het gehele WAO/AOW uit Nederland http://www.google.nl/publicdata/exp...rrency:eur&dl=nl&hl=nl&q=minimumloon+tsjechie dit dus 36x is het bedrag dat vrijgesteld word.
 
Pieter!!!... je kent mij nu, een heel klein beetje!!.. Ik heb de discussie met belangstelling gevolgd.. en dat is in mijn geval, geen uitzondering!...
Om hoeveel Nederlanders zou het gaan?... En verder... stel, je hebt een huis in Tsjechie,.. en je hebt nog een (post)-adres in NL, Dan heeft de belastingdienst in CZ toch niets te maken met jouw NL- inkomen?... En met de open grenzen, kan toch niemand die 183 dagen grens controleren?.. Dus is het niet beter om in Tsjechie te gaan wonen...en aan alle financiele verplichtingen tav het huis te voldoen...en verder de boel, de boel te laten?..

Char.

_________________________________
Char. ...aanvoerder van the Simple Minds...
hier is een hele kern met waarheid sjepka
 
Bovenaan