Auto invoeren in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beetje :offtopic: maar ik vond het n.a.v. Marcel's bericht hier wel passen:

Een buitenlands kenteken op eigen naam houden is vragen om problemen natuurlijk.
Via deze leaseconstructie is het, dankzij een uitspraak van het Europese hof, (nog) wel mogelijk BPM-vrij te rijden.
 
De vrienden van ons die eerder hun 14 ( !!! ) jaar oude auto niet konden omzetten naar Tsjechisch kenteken hebben het nu wel voor elkaar, dit alles zonder moeilijkheden.
Natuurlijk moet de auto wel de STK en emissie goed doorkomen.
Dus mensen, haal de oude auto's maar uit de berging, ze kunnen weer gebruikt worden !
 
Klopt, ik heb het ook nagevraagd en vana 1 juli is het afgeschaft auto's ouder dan 8jr. De Europese Commissie heeft bepaald dat het tegen het basisprincipe "Vrij verkeer van goederen en personen" is.

Dus je kunt idd je auto ouder dan 8 jr naar CZ halen..........


Nu schrok ik wel even van iets anders: ik heb net ruim 80 pleuries betaald voor het aanvragen van een CVO (Certificaat Van Overeenstemming) en ik lees net ergens het woord "HOMOLOGATIE". Dit zijn 2 verschillende documenten.

In CZ is een CVO toch voldoende????? Of Homologatie ook verplicht???

En is het volgende mogelijk: ik wil as weekend naar Praag om mn auto alvast neer te zetten daar bij m'n vriendin d'r oom voor de deur. Kenteken kan ik er niet afhalen en ik zal vanaf oktober in praag gaan wonen en werken. Kan ik dan de auto op CZ kenteken laten zetten? Of moet ik eerst aan kunnen tonen dat hij in NL uitgeschreven is??? Heb RWD gebeld en je kunt je auto ook achteraf uitvoeren, dus voor NL is het geen probleem, maar ik weet niet hoe ze daar in CZ mee omgaan.......

Alvast bedankt!
 
Je moet eerst de auto afmelden in Nederland, je kunt hem net voordat je gaat afmelden en met export platen naar CZ komen, je kunt het ook na die tijd doen, zorg er echter wel voor dat de APK niet verlopen is, anders kun je hem niet afmelden!
 
Oke Paula,

mijn auto is onlangs gekeurd (1 september). Dus ik begrijp van jou dat ik hem in Praag neer kan zetten, met NL kentekenplaten en hem dan al op CZ kenteken kan laten zetten en daarna dus pas de kentekenplaten van NL opsturen of brengen naar de RWD en auto af laten melden.....

En weet je toevallig ook hoe dat zit met het gevalletje CVO of Homologatieverklaring???

Thanks

Raymond
 
Raymond,

Je kunt het vanuit CZ doen als je iemand hebt in NL die voor jou de zaken afhandeld.
Je moet bij het afmelden nl contant betalen.
Dit kun je ook na enkele maanden doen, dat is geen punt, alleen pas als je de auto afgemeld hebt kunt je hier verder!
( Het nadeel is wel dat je in de tussenliggende periode niet met je auto kunt rijden, vandaar dat exportplaten incl verzekering makkelijk zijn.)
Je hebt nl de papieren van de RDW ( dit is dan incl. homologatieverklaring ) nodig om de auto op CZ kenteken te krijgen.
Na de STK en emissie kun je auto vast op chassisnummer verzekeren, zodat je dan in afwachting van de CZ platen wel kunt rijden.
Heb je alle gegevens dan alleen de verzekering je nieuwe kenteken doorgeven.
Succes !!!
 
Bij de STK in Tabor wilden ze onze auto alleen keuren met een bewijs van de RDW, dat de auto uitgeschreven is. Bij dat uitschrijven moet je de kentekenplaten inleveren (en uiteraard het volledige kentekenbewijs meenemen); de auto hoeft niet aanwezig te zijn, dus die kun je in CZ laten staan. Wel een "eendagskentekenplaat" (14 dagen geldig) meenemen naar CZ om naar het keuringsstation te kunnen rijden (of op een autotransporter vervoeren).
 
:D paula,

Bedankt voor de info, heb er zeker wat aan gehad.

Maar is dus alleen een Homologatie acceptabel? Of is de CVO die ik heb aangevraagd ook voldoende?

Heb me laten vertellen dat tegenwoordig vrijwel alle EU landen ook een CVO accepteren........hoop Tsjechie dus ook en anders ben ik weer es te impulsief geweest
 
Auto invoeren in CZ

Hoi Paula of een andere wijsgeer,

Kan iemand mij zeggen waar deze informatie (dit besluit en bijbehorende procedures) in het Tsjechisch en engels (of NL) te vinden zijn?

Zou men mij zeer mee verblijden :)

Vast bedankt, Natelka
 
nieuwe auto uit nederland uitvoeren

dag allemaal ik heb het hele forum wat betreft autoinenuitvoer doorgelezen;veel is er geschreven over invoer van gebruikte auto"s.
Hoeveel jaar ze moeten zijn etc.

Vandaag belde ik de douane in nederland en die raadde mij het volgende aan (meedenkende douanebeambte).
1. ruil je oude auto('s) in voor een nieuwe in nederland
2.hogere inruilwaarde van de auto's omdat er vroeger bpm op betaald is,betaal geen bpm en btw op de nieuwe auto in nederland.
3.voer hem als nieuw uit naar tsjechie.
4.betaal btw in tsjechie op de nieuwe auto
5.voer de nieuwe auto eventueel weer terug in als je na 1 of meerdere jaren weer in nederland zou moeten werken.

een snelle internet vergelijk op prijzen wijst uit dat (nieuwe) auto's gekocht in nederland op deze manier toch zo,n 1500 euro goedkoper moeten zijn dan nieuwe auto,s in tsjechie.(uitgaande van een gemiddeld nieuw bedrag van 21000 euro ex btw ex bpm.)
Ook als je de tsjechische bij te betalen btw(dph ) meeberekend.

mijn concrete vraag is : is er ook iemand op het forum die iets dergelijks al gedaan heeft en is dat zonder problemen en verrassingen gegaan???
Of zitten er nog haken en ogen aan het verhaal van deze douanebeambte?
alvast bedankt voor eventuele reacties.
groeten Pieter
 
nieuwe auto invoeren in CZ

Hoe is de huidige situatie ? Ik woon in NL mijn man woont/werkt CZ we willen een nieuwe auto in NL kopen (ex bpm en btw )en in CZ invoeren met welke kosten en procedure's moeten we in CZ rekening houden ? Er word een half jaar met de auto in CZ gereden waarna de auto met de "verhuisboedelregeling";) weer naar NL ingevoert wordt. Het betreft een Range Rover Sport Diesel.
 
Het in NL kopen van een nieuwe auto zonder bpm kan, maar dan moet je hem wel in Tsjechie houden.
Als je binnen (ik geloof) 6 jaar als nog de auto weer op NL kenteken wilt zetten, betaal je als nog BPM. Dit neemt per jaar wel af, maar na 1 of 2 jaar is dat nog iets van 75 of 80 %. Pas na 6 of 8 jaar is dat percentage nul.

Wat gezegd wordt dat ze in NL goedkoper zijn zonder BPM geld niet voor alle merken, dus let hier goed op.
Zo weet ik dat een nieuwe Mercedes V klasse hier NL zonder btw net zo duur was als in CR met btw haha, scheelde nogal veel, dat ze in Tsjecho goedkoper zijn... Zelfs uit Duitsland halen was duurder.

Maar als je dus een nieuwe auto in Tsjechie wilt is het de moeite. Alleen moet er dan wel een servicedealer in de buurt zitten, anders schiet t nog niet op. Men kan moeilijk doen met garantie, een dealer werkt in NL ook niet altijd mee als de auto niet bij hun is aangeschaft...
Dat soort dingen zou ik ook even in gedachte houden. Of ze zeggen dood leuk, ga maar in Nederland laten maken haha

Daar waar je hm koopt kan je toch meestal wat extra service verwachten. Maar ja, maar net wat je wilt he.

En wat betreft die Range Rover... Sport en diesel vloekt een beetje haha.
Zeker in CR zou ik op benzine rijden, toch niet duurder dan diesel.
En het verbruik hoort nou eenmaal hoog te zijn met zo'n bak. Ken je beter op gas gaan rijden...
 
Hallo,

In voorgaande topic wordt een hoop beschreven, maar niet echt concreet. Ook de websites van de Douane etc. bieden geen uitkomst.

De volgende kwestie: wij willen onze gebruikte Passat van 3 jaar oud verkopen aan een vriend in CZ. We weten dat we ons moeten melden bij het RDW voor uitschrijving en een transito kenteken. En bij de importeur voor een CVO.

Maar dan: waar moet onze vriend zich melden in CZ, moet de auto gekeurd worden? En ook belangrijk, krijg je de BTW terug? Of is dit alleen voor ondernemers?

Heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand dit toelichten ?
Of heeft iemand een link of contact die meer kan uitleggen?

Alvast bedankt
 
Hallo Eric,

Ik heb begrepen dat als je de auto een jaar in het buitenland hebt gereden je hem bij terugkeer naar NL kunt meenemen als "inboedel" en dus geen BPM meer hoefte te betalen

Heeft verder iemand een Engelstalige webside waar ik kan vinden bij welke instanties ik moet zijn, welke papieren etc
 

Vodnik

† In Memoriam
Om een voertuig in te voeren en geen BPM te hoeven betalen moet je aan de volgende eisen voldoen:
1/Minimaal één jaar uitgeschreven uit NL
2/Auto moet minimaal 6 maanden op je naam staan (dus niet op naam van bv je sro!)
3/ de auto moet gebruikt zijn (minmaal 6000 km mee gereden)

Deze informatie is te achterhalen bij douane (bv groep rivierenland, Arnhem)


LET OP Uitgeschreven uit NL is niet per se noodzakelijk maar maakt het wel veel eenvoudiger. Als je kunt aan tonen dat gedurende minimaal een jaar voor je (terug)komst in NL "het sociale middelpunt" van je leven buiten NL was is dat ook goed. (aan te tonen door lidmaatschappen van bv sportclubs / dansles enz enz)

P

PS papieren die je nodig hebt: kenteken (n geval CZ grote en kleine technicky prukaz) en eventueel een conformiteitsverklaring (bij de importeur in CZ van het merk)

kijk is op de site de RDW www.rdw.nl daar staat uirtgebreid wat je allemaal moet doen om een voertuig in te voeren in NL
 

Vodnik

† In Memoriam
Als je in praag woont moet je bij STK Bohdalec Praag 10 (www.stk-bohdalec.cz) zijn. Op hun site is een verwijzing naar de magistrat (registratie kentekens). Helaas, spreken geen engels daar en mijn ervaring, lopen niet over van vriendelijkheid (behalve de dame aan de pokladna!!)

Pieter

PS
Voor import heb ik een link genoemd bij het item caravan invoeren, ook ergens op deze site.
 
Bovenaan