Artsen Tsjechië nemen uit protest ontslag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vodnik

† In Memoriam
Klopt, zelfs een dermatoloog mag nog niet de kleinste operatie zelf doen maar word je doorgestuurd naar een chirurg!


Mijn ervarin is anders:


1/ Mijn vrouw (tsjechische) heeft een ooglid operatie ondergaan bij de dermatologe (oogleden "inkorten", en dit is toch echt een operatie onder lokale verdoving)

2/ bij mij zijn twee "slechte plekken weggehaald waarvan één "verdacht" maar bij nader onderzoek veilig.
 

Vodnik

† In Memoriam
Vandaag vertelde mijn vrouw mij iets wat ze van haar moeder had gehoord. Wegens nieuwe wettelijke regelingen dit jaar in Tsjechie gaan doktoren minder verdienen. Van de 150 doktoren die in het ziekenhuis in Opava werken, hebben er uit protest 120 ontslag genomen, het besluit is uiteindelijk genomen om het Opava Nemocnice te gaan sluiten. BRAVO!!!!! REGERING IN PRAAG!!!! Jullie kunnen in jullie handen klappen, en weer zakken met geld gaan vullen, stelletje vuile corrupte...........

Beetje kort door de bocht!

....en een heleboel artsen hebben hun ontslag al ingetrokken!.....

Het gaat bovendien om ziekenhuizen die nog "staats" zijn. Veel is inmiddels geprivatiseerd (daarmee nog geen een prive kliniek!) en in die ziekehuizen worden andere salarisschalen gebruikt.
Voorbeeld: beginnende artsen in het ziekenhuis van Rumburk starten met 35.000 czk, en die lopen niet weg!
 

Freddy2005

† In Memoriam
Overwinning woedende artsen

”De regering heeft geld gevonden voor artsen. Verzekeringsmaatschappijen gaan putten uit hun reserves”, meldt de Tsjechische krant Hospodářské noviny. De protestbeweging “Bedankt, wij zijn weg”, die eind 2010 door zo’n 4.000 ziekenhuisartsen werd gestart en waarbij ze dreigden om de Tsjechië eind februari 2011 te verlaten als hun situatie niet zou verbeteren, heeft ertoe geleid dat de regering van Petr Nečas de gezondheidszorg versneld gaat hervormen en de de artsen per direct een hoger salaris heeft toegezegd.

De slogan van de beweging, “Náš exodus, váš exitus” (“ons vertrek, uw dood”), die een heftig debat heeft uitgelokt in het land, lijkt werkelijkheid te worden. Volgens het economisch dagblad is de dienstverlening in een groot aantal ziekenhuizen door de actie van de artsen ontregeld. In het hoofdartikel bedankt Hospodářské noviny de ontevreden artsen die, er “met hun actie voor zorgen dat het ondeugdelijke systeem, een bron van verspilling, wordt aangepast en de regering zo dwingen om hervormingen door te voeren die al veel eerder hadden moeten plaatsvinden”

presseurop.eu
 

Vodnik

† In Memoriam
er is inmiddels een potje met 2 miljard czk gevonden! Echter niet alle artsen zullen op hun post terugkeren, ziekenhuizen maken er nu gebruik van om ontslag aanvragen uit te voeren om zo slechte / on-colegiale / ....... artsen niet terug te zien!

(aldus het nieuws op nova)
 
er is inmiddels een potje met 2 miljard czk gevonden! Echter niet alle artsen zullen op hun post terugkeren, ziekenhuizen maken er nu gebruik van om ontslag aanvragen uit te voeren om zo slechte / on-colegiale / ....... artsen niet terug te zien!

(aldus het nieuws op nova)

Zij die protesteerden?
 

kuurgast

Donateur
Die protesteerden natuurlijk. Dat is toch logisch als ze ontslag hebben aangevraagd dan kunnen ze
de beste artsen terugnemen. Scheelt heel veel gezeur met ontslagprocedures en zo kunnen ze hierop
extra bezuinigen. Dat was het risico wat die artsen zelf namen.
 
Die protesteerden natuurlijk. Dat is toch logisch als ze ontslag hebben aangevraagd dan kunnen ze
de beste artsen terugnemen. Scheelt heel veel gezeur met ontslagprocedures en zo kunnen ze hierop
extra bezuinigen. Dat was het risico wat die artsen zelf namen.

Waren zij de slechte artsen? De oncollegialen? Of degenen die het lef hadden hun kop uit te steken? De profeteerden zijn nu natuurlijk blij en zijn niet erg collegiaal.
Begint Tsjechië nu echt op Nederland te lijken?
Waag het niet je kop boven het maaiveld uit te steken, de maaimachine is onverbiddelijk.
 

kuurgast

Donateur
Zover reikt mijn informatie niet om dat goed te kunnen onderbouwen.
Die toevoeging van jou is wel erg grof!!!
 
Zover reikt mijn informatie niet om dat goed te kunnen onderbouwen.
Die toevoeging van jou is wel erg grof!!!

maar wel zeer duidelijk!
Velen maken gebruik van het lef van anderen, maar steun aan de voortrekkers? vergeet het maar.
Ken je het spel: voordeursleutel in de hoed? Daarna wel erg opvallende promoties.
 
Ik snap je bedoeling niet helemaal Hans met je vreemde opmerkingen, ik houd het maar op teveel doktersromannetjes lezen. :stout:
Voordeursleutel delen om promotie te maken zal heus voorkomen op de werkvloer maar om daar nu een link met dit topic over artsen in Tsjechië van te maken? :confused:
 

char

† In Memoriam
Je was mij net voor Lina....(ik zat nog te tikken)

Dus ik heb mijn bijna gelijkluidende reactie maar weer weggepoetst...

Char.
 

kuurgast

Donateur
@ Hansdovis bij deze een aantal artikelen die je kan doornemen radio.cz over dat het geld wat de artsen erbij krijgen komt uit vermindering van de ziekenhuis bedden.In lidovky.cz wordt er geschat dat er 4,3 artsen per 1000 inwoners zijn Tsjechië en daarmee de meeste artsen per 1000 inwoners van alle landen in de EU.(NL heeft er 3,7 per 1000 inwoners.) De parlamentnilisty.cz daarin kan je lezen dat de minister niet kan garanderen dat ze allemaal terug kunnen komen ,dat is een beslissing van de ziekenhuizen.
Artsen zijn geen dakdekkers en hebben genoeg elementaire kennis van het arbeidsrecht om te kunnen inschatten wat het risico kan zijn van hun ontslag aanvraag. Ze konden bij voorbaat dus al uitrekenen dat
er te veel artsen waren en het daardoor niet mogelijk is om meer salaris te vragen en tegelijkertijd de gezondheidszorg te hervormen. Wie niet terug mogen komen is aan de ziekenhuizen die inmiddels ook
nieuwe artsen hebben moeten aantrekken om de gaten op te vullen.
 

Vodnik

† In Memoriam
Hansdovis, als je de discussies volgt zijn het juist de artsen die jij bedoeld met je grove opmerking die het kunnen vergeten terug te komen. Ik heb er een paar op de TV gezien, artsen waarvan je je afvraagd hoe het mogelijk is dat ze arts zijn, waarschijnlijk vergeten dat ze ooit eens een eed hebben afgelegd!
Artsen die via het oude regime op plaatsen terecht zijn gekomen waar ze niet thuishoren met salarisen waar zelfs nederlandse artsen jalours op zouden kunnen worden.

Er zijn zelfs ziekenhuizen die blij zijn met de actie van artsen zodat ze nu de beste terug kunnen laten komen.
 
:offtopic:

Artsen zijn geen dakdekkers en hebben genoeg elementaire kennis van het arbeidsrecht om te kunnen inschatten wat het risico kan zijn van hun ontslag aanvraag.

Onderschat de dakdekkers (bouwvakkers) niet, wat betreft het arbeidsrecht.
Je had het ook als volgt kunnen formuleren:

Artsen hebben genoeg elementaire kennis van het arbeidsrecht om te kunnen inschatten wat het risico kan zijn van hun ontslag aanvraag.

Verder ben ik het wel met je eens!

Groet André (een bouwvakker in hart en nieren)
 
Hansdovis, als je de discussies volgt zijn het juist de artsen die jij bedoeld met je grove opmerking die het kunnen vergeten terug te komen.
Er zijn zelfs ziekenhuizen die blij zijn met de actie van artsen zodat ze nu de beste terug kunnen laten komen.

Wanneer dat zo is, wens ik dat je gelijk hebt.De opmerkingen waren dus niet helemaal misplaatst. Wanneer ik te grof over ben gekomen. Sorry (vooral voor de dames). Blijft dat de zwijgende meerderheid,profiteert van de voorvechters.
 

kuurgast

Donateur
@ Andrenel die tekst heb ik overgenomen uit het bewuste artikel pokrývači=dakdekkers.
Zelf zou ik het ook omschreven hebben zoals jij aangeeft. :ja:

@ Hansdovis excuus aanvaard en die zwijgende meerderheid heb je overal en zal nooit verdwijnen.
 
Bovenaan