Advies route naar Chotevice

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo mensen,

Nog 6 weken en het is zover! Na het voldoen van de laatste termijn heb ik nu de route naar het huis ontvangen en google maps vermeldt een aantal voorgestelde routes, die weliswaar qua afstand afwijken (resp. 1004, 1043 en 1015 km) maar nauwelijks in reistijd.
Nu vraag ik jullie advies over de route via Polen (dat is die van 1043 km). De reis gaat merendeels over de E65 en in tegenstelling tot de 2 andere routes rijden wij best een flinke tijd door Polen en slechts heel kort naar onze bestemming in Tsjechië. Wat raden jullie aan/af? Is overigens voor Polen ook een autobaan vignet nodig?

Alvast bedankt voor de reacties!
 

kuurgast

Donateur
Franky heb je mapy.cz al bekeken? Als je de zoekt in de rubriek vervoer op "Groningen" (zo te zien moet je daarover rijden) dan vind je een uitgebreide routebeschrijving naar Vrchlabí in de buurt van Chotovice.
 
Franky,
In tegenstelling tot Tsjechie heeft Polen geen Vignet maar tolwegen.
Wat betreft de beste route, het ligt eraan welk vervoermiddel je gebruikt.
Wij gaan voor de derde keer naar Nachod wat zo'n 40 km van Chotevice verwijderd is.
Ik vind de autostrade E50 via Plzen- Praag - Hradec Kralové via de 37 naar Dvur Kralové nad Labem - Trutnov en dan links de 16 naar Chotevice het gemakkelijkst, maar das mijn mening.
 
Ook wij rijden via Zittau en dat bevalt al jaren. Je kunt het vignet omzeilen door via Semily te rijden. Een route binnendoor via kronkelende wegen, maar door een schitterende omgeving.
 
TomTom adviseerd dezelfd route als Mapy.Cz echter bij TomTom is de rouet 10 km langer en je doet er ruim een uur langer over.

Wanneer ik het via de site van Tomtom ingeef ga ik via Polen. Zou het niet daar mee te maken hebben? Aangezien ik dan weer zloty's moet kopen vanwege de tol lijkt mij dat niet handig.

@ de rest ook hartelijk dank voor de reacties. Ik ga dan inderdaad via Zittau, is het restje tot Chotevice ook maar beperkt

@ Jan Nijdam: koop sowieso een vignet en kan mij niet permitteren te laat aan te komen op de bestemming. Dat toeristisch rijden doen we wellicht wel op de weg terug
 
Wanneer ik het via de site van Tomtom ingeef ga ik via Polen. Zou het niet daar mee te maken hebben?

Volgens mij heb ik jou verkeerd begrepen:oeps:. Nog een keer de route in Tomtom ingevoerd en nu geknipt. Eerst van AP naar Zittau en vervolgens de rit van Zittau naar Chotevice erbij opgeteld en inderdaad een uur langer dan wat mapy aangeeft.

Hoe kan het overigens dat de rit van Zittau naar Chotevice (=108 km) bijna 2 uur duurt (volgens Tomtom)? Is het een route door de bergen of zo?
 

Tabe

† In Memoriam
.......

Hoe kan het overigens dat de rit van Zittau naar Chotevice (=108 km) bijna 2 uur duurt (volgens Tomtom)? Is het een route door de bergen of zo?

Sorry Frank, hier moet ik eventjes om grinniken. Als je het wegennet van Tsjechie straks een beetje kent dan zul je snappen waarom. Geeft niet....maak er een mooie vakantie van.
 
Toen wij IN polen zaten, werd ons geadviseerd om te rijden, dus teug naar Frankfurt Oder en bij Berlijn de snel weg naar Dresden te pakken.
Ik weet daarom niet hoe de snelwegen bij de Pools Tjech grens zijn. Op de ene kaart staan zij er mooi op en op de andere, even "up to date" als nog in aanleg.
Kennis die in Polen wonen net waar de nieuwe snepweg naar Poznan eindelijk klaar is hebben ook de Dresden route baar litomarice genomen an zij rijden wel vaker op Polen.
Nogmaals er zijn misschien forum leden die meer op de hoogye zijn van de actuele situarie maar wij waren niet gecharmeerd van de Pools wegen als het om een sbelle reis van A naar B ging.
Gewoon voor een toeristsche rit prima.
 
Nogmaals er zijn misschien forum leden die meer op de hoogye zijn van de actuele situarie maar wij waren niet gecharmeerd van de Pools wegen als het om een sbelle reis van A naar B ging.
Gewoon voor een toeristsche rit prima.

Krijg de indruk (vooral door de reply van Tabe:confused:) dat dit ook voor Tsjechië geldt. Maar we gaan het beleven, ik had het al eerder vermeld, wij moeten binnen een bepaalde tijd op onze bestemming arriveren, dus enige armslag moeten wij absoluut nemen
 

char

† In Memoriam
Krijg de indruk (vooral door de reply van Tabe:confused:) dat dit ook voor Tsjechië geldt.

Larie!!.. Tabe bedoelt het volgende:

Je moet op een dag van de stad Groningen naar Amsterdam rijden,..Hoe lang doe je daar ongeveer over?.. Via de snelwegen?..( ik heb zelf geen idee,..en ik ga het ook niet opzoeken!)

Volgende dag ga je terug,...MAAR!!.. je mag geen enkel stukje snelweg nemen!!..

Dan doe je er, denk ik, 2 tot 3 maal langer over, toch?..

Dat is alles!!.. Over een afstand van 50 km. doe je gewoon 1 uur!!..Net als in Nederland.

(Sommige Tsjechen zijn wat sneller,..of komen nooit aan!!..)


Char.
 

Tabe

† In Memoriam
.........
Dan doe je er, denk ik, 2 tot 3 maal langer over, toch?..

..... Over een afstand van 50 km. doe je gewoon 1 uur!!..Net als in Nederland.

......

Het wegennet in Tsjechie is over het algemeen goed te noemen. Jaarlijks zien wij de verbeteringen. Er worden rondwegen rond dorpen en steden gelegd en er worden nieuwe snelwegen aangelegd. Nog steeds gaan de doorgaande wegen veel door de dorpen en steden. En als je alleen maar gebruik kunt maken van B-wegen dan lijkt me een gemiddelde snelheid van 60 kilometer per uur zelfs aan de hoge kant.

Zelf doen wij, onder normale omstandigheden zo'n 9 uur over de reis van Almere naar Zbyslav. Tot Amberg, 800 kilometer, alles autobahn in 7 uur. De laatste 85 kilometer altijd in ruim 2 uren.

Ik moet heel eerlijk zeggen, dat het voor mij altijd een verademing is als wij de autobahn verlaten en het "gejakker over" is. Heb die twee uurtjes er best voor over.
 
Bovenaan