26 maart volkstelling door ČSÚ

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Men kan toch niet meer zo goed bij hoofd zijn.....en noch net niet "je weet wel." Ik kom van de maan en heb 99 leevende kinderen baart. Echt!!!!
 
Ja heel zeeker, dat zijn er twee vraagen van de veeeelen op de vraagenformulieren voor de volks- en wooningstelling. Een uit de veelen was er ook een: Waar heeft zich Jouw moeder opgehouden een jaar voor Jouw geboorte en waar tijdens Je geboorte? --Nou, dat vond ik een heele sterke!Moet Je naagaan.....
 
Op zich is het wel handig dat ze er zo tenminste achterkomen hoeveel inwoners steden en dorpen hebben, omdat je hier als vast verblijfadres een heel ander adres kan hebben dan waar je daadwerkelijk woont.

Dankzij deze telling kwam ik er ook achter dat het officiele verblijfsadres van mijn jongste kind op het gemeentehuis is en niet bij ons thuis (omdat ik buitenlands ben). Dat vind ik pas echt een belachelijke regel, die nu sinds 1 januari gelukkig niet meer schijnt te gelden. Buitenlander of geen buitenlander, het lijkt mij wel logisch dat mijn kind bij me in huis woont :). Zo heeft mijn middelste kind zes jaar lang op het gemeentehuis van Praag 4 gewoond (omdat ik beviel in Podolí). Ik dacht dat die rare regel nu inmiddels wel niet meer zou gelden, maar nee, mijn dochtertje werd voor 1 januari geboren en woont dus op het gemeentehuis van Brno, omdat ik nu hier bevallen ben. Mafkezen :)
 
wanneer was de laatste volkstelling in NL en hoe zag die er uit??.. weet iemand dat?

Dit zijn de jaren waarin in Nederland een volkstelling is gehouden
1795
1830
1840
1849
1859
1869
1879
1889
1899
1909
1919
1920
1930
1947
1956
1960
1971

Meer info: http://www.volkstellingen.nl

Nederland

Ambtenaar bezoekt gezin tijdens Nederlandse volkstelling van 1925
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Nederlands Instituut voor Wetenschappelijke Informatiediensten (NIWI) werken sinds 1997 samen aan het project 'Digitalisering Nederlandse Volkstellingen 1795-1971'.
Voor de 18e eeuw, toen de eerste landelijke volkstelling werd gehouden, vonden al eeuwenlang plaatselijke en regionale volkstellingen plaats; vrijwel altijd om zo te kunnen zien hoeveel belasting er kon worden geheven. Zo werden in 1574 en 1581 volledige volkstellingen gehouden in de stad Leiden. In Friesland zijn volkstellingen bekend uit 1689, 1714, 1744 en 1748/49 en in Overijssel uit 1748. In Holland werden in 1747 voor militaire doeleinden alle mannen geteld.[1]
In 1795/96 werd de eerste landelijke volkstelling gehouden ten tijde van de Bataafse Republiek. De volkstelling van 1830 kan als de eerste officiële Nederlandse volkstelling worden aangemerkt. Dat was namelijk de eerste die werd aangekondigd per Koninklijk Besluit. Op 22 april 1879 werd bij wet vastgelegd om elke tien jaar een volkstelling te houden. Tegelijkertijd kwam vanaf 1851 het bevolkingsregister op.
In 1971 vond de laatste volkstelling plaats. Het was een ambitieuze volkstelling waarbij veel meer gegevens werden geregistreerd dan tot dan toe gebruikelijk was; zelfs naar de nachtelijke locatie van de auto's van inwoners werd gevraagd. De volkstelling ging met veel maatschappelijk protest gepaard, met name doordat een grotere maatschappelijke beweging (met name vanuit linkse hoek) was ontstaan die deze inbreuk in de eigen privacy niet wenste. Het CBS plande -ook omdat uiteindelijk slechts 35.000 mensen weigerden hun gegevens te laten registreren- toch nog een nieuwe tienjaarlijkse volkstelling in 1981 (overigens was het CBS zelf erg bezorgd over de privacy, daar zij juist van het vertrouwen van burgers afhankelijk is), maar deze werd niet uitgevoerd: Bij een proeftelling bleek de non-respons onverwachts maar liefst 26%. Daarop werd de volkstelling eerst uitgesteld, later afgesteld en tenslotte in 1991 wettelijk afgeschaft. Om aan de Europese regelgeving rond volkstellingen te kunnen voldoen ging het CBS in 1981 over op een 'arbeidskrachtentelling', waarvoor 5% (in plaats van de vroegere 2%) van de bevolking werd ondervraagd. Tevens werd voor deze volkstelling gebruik gemaakt van bestaande gegevensverzamelingen (met name de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA); het vroegere bevolkingsregister) en werden enquêtes gehouden om in leemten te voorzien. Op dezelfde wijze werd een beperkte volkstelling gehouden in 1991. In 2001 werd een zogenoemde 'virtuele volkstelling' gehouden, waarbij bestanden automatisch worden gekoppeld met het GBA op basis van het burgerservicenummer (BSN; het vroegere sofinummer).[2] Voor 2011 is weer een virtuele volkstelling voorzien door het CBS.[3]Nederland



Ambtenaar bezoekt gezin tijdens Nederlandse volkstelling van 1925
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Nederlands Instituut voor Wetenschappelijke Informatiediensten (NIWI) werken sinds 1997 samen aan het project 'Digitalisering Nederlandse Volkstellingen 1795-1971'.
Voor de 18e eeuw, toen de eerste landelijke volkstelling werd gehouden, vonden al eeuwenlang plaatselijke en regionale volkstellingen plaats; vrijwel altijd om zo te kunnen zien hoeveel belasting er kon worden geheven. Zo werden in 1574 en 1581 volledige volkstellingen gehouden in de stad Leiden. In Friesland zijn volkstellingen bekend uit 1689, 1714, 1744 en 1748/49 en in Overijssel uit 1748. In Holland werden in 1747 voor militaire doeleinden alle mannen geteld.[1]
In 1795/96 werd de eerste landelijke volkstelling gehouden ten tijde van de Bataafse Republiek. De volkstelling van 1830 kan als de eerste officiële Nederlandse volkstelling worden aangemerkt. Dat was namelijk de eerste die werd aangekondigd per Koninklijk Besluit. Op 22 april 1879 werd bij wet vastgelegd om elke tien jaar een volkstelling te houden. Tegelijkertijd kwam vanaf 1851 het bevolkingsregister op.
In 1971 vond de laatste volkstelling plaats. Het was een ambitieuze volkstelling waarbij veel meer gegevens werden geregistreerd dan tot dan toe gebruikelijk was; zelfs naar de nachtelijke locatie van de auto's van inwoners werd gevraagd. De volkstelling ging met veel maatschappelijk protest gepaard, met name doordat een grotere maatschappelijke beweging (met name vanuit linkse hoek) was ontstaan die deze inbreuk in de eigen privacy niet wenste. Het CBS plande -ook omdat uiteindelijk slechts 35.000 mensen weigerden hun gegevens te laten registreren- toch nog een nieuwe tienjaarlijkse volkstelling in 1981 (overigens was het CBS zelf erg bezorgd over de privacy, daar zij juist van het vertrouwen van burgers afhankelijk is), maar deze werd niet uitgevoerd: Bij een proeftelling bleek de non-respons onverwachts maar liefst 26%. Daarop werd de volkstelling eerst uitgesteld, later afgesteld en tenslotte in 1991 wettelijk afgeschaft. Om aan de Europese regelgeving rond volkstellingen te kunnen voldoen ging het CBS in 1981 over op een 'arbeidskrachtentelling', waarvoor 5% (in plaats van de vroegere 2%) van de bevolking werd ondervraagd. Tevens werd voor deze volkstelling gebruik gemaakt van bestaande gegevensverzamelingen (met name de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA); het vroegere bevolkingsregister) en werden enquêtes gehouden om in leemten te voorzien. Op dezelfde wijze werd een beperkte volkstelling gehouden in 1991. In 2001 werd een zogenoemde 'virtuele volkstelling' gehouden, waarbij bestanden automatisch worden gekoppeld met het GBA op basis van het burgerservicenummer (BSN; het vroegere sofinummer).[2] Voor 2011 is weer een virtuele volkstelling voorzien door het CBS.[3]
 

kuurgast

Donateur
Waarom en waarvoor de volks-telling?

Vervoersdiensten - informatie over waar mensen reizen naar banen en scholen, wordt gebruikt om te rijden van plan het aantal bussen, treinen en trams, waar en hoe vaak.

Brandweerlieden - gegevens helpen verwerken crisisscenario's en informatie verstrekken over huizen (het aantal bytes van de aansluitingen, aantal verdiepingen).

Overstromingen - de evacuatie weet hoeveel mensen in het gebied wonen en wat hun huizen. Echter, als het onderzoek wordt uitgevoerd om de 10 jaar is de vraag hoe de gegevens up to date is! Daarnaast moeten de gegevens op de bevolking worden lokale overheden.

Scholen en kinderdagverblijven - vervaldata kan worden berekend hoeveel kinderen groeien in specifieke gebieden.

De volkstelling helpt arbeidsmarkt bepaalt de samenstelling van etnische minderheden, zal een overzicht van de diensten van belangstelling tot de ondernemers te vinden wat mensen eigenlijk zijn er verblijven, kde obyvatele otravuje hluk a podobně.

Dat laatste is niet goed te vertalen.


Bron:vertaling van kvety.atlas.centrum.cz.

Wat betreft overstromingen staat in novinky een artikel met Josef Reidinger over overstromingsrisico's en bestrijding daarvan waarbij deze telling kan helpen. Voor het maken van plannen van bv dijken is het altijd noodzakelijk is om te weten hoeveel mensen of goederen potentieel in gevaar is.
 
Geloof Jij dat echt? In 1950 was er ook zo iets en als men vond dat Je te roiaal woont kreeg Je meedebewooners of Je wilde of niet . Maar die welke echt zeer roiaal woonden hadden daar geen last van. Ik ben benieuwt welke aalp er nu uit de mouw eruit kommt. Het werd van ales belooft en het heeft mij wel verrasst toen ik vrijdags die dames op postkantoor met de stapel Wooningsformulieren in de weer zag. Die hebben het nu al zo druk.Ik ben benieuwt wat zij van de mijne vinden....
 

Vodnik

† In Memoriam
zoals ik al eerder schreef:

Wél had de enquêteur ook een formulier voor forumlid Feertje *) bij zich (gebruikt mijn adres tot z'n huis klaar is) maar dat hoefde niet ingevuld te worden omdat hij alleen voor vakantie's in CZ is, ook al heeft hij een verblijfsvergunning, aldus de enquêteur!

Dit werd nog een keer bevestigd door de enqueteur die we in Praag op bezoek kregen (dwz: de formulieren overhandigde, ik woon officieel in Praag)
Een vraag over je inkomen die er 10 jaar geleden nog instond, werd nu niet meer gesteld!


Die boete's: bang makerij, zal ongetwijfeld gelden voor tsjechische ingezetenen maar niet voor toeristische verblijvers


Inderdaad stonden er rijen mensen in het postkantoor te wachten om hun papieren op te halen, rijen niet van 10 minuten maar van uren! Maar . . tsjechen vinden het leuk om in de rij te wachten, bezoek maar is op 31-3 het FU, rijen mensen om een stempel op hun tax-return-form te krijgen terwijl je het óók aangetekend kan versturen!:D


De vragen in de enquete waren overigens slecht opgesteld, weleke conclussie wil/kan je trekken als ik voor mijn chalupa van 200 jaar oud hetzelfde antwoord moet kiezen als mij 10 jaar oude flat in Praag? (vraag over bouwaard)



Maar goed, binnenkort weten we het zeker, of Char en Feertje een oproep hebben gekregen om voor de rechter te verschijnen en/of een boete te betalen wegens "burgerlijke ongehoorzaamheid"(vraag me af of die term hier in CZ bekend is) :D:D:D
 
Dankzij deze telling kwam ik er ook achter dat het officiele verblijfsadres van mijn jongste kind op het gemeentehuis is en niet bij ons thuis ...
Dit is het eerste argument wat ik lees waarom een telling wél zinvol is! :lmfao:
Hebben ze in Tsjechië dan geen gemeentelijk loket/burgelijke stand waar men aangifte van geboorte, huwelijk, verhuizen, echtscheiding, overlijden etc per stad of dorp bijhouden? Of moeten ze daar in de dorpskronieken duiken? :D
 

pepo

† In Memoriam
Dit is het eerste argument wat ik lees waarom een telling wél zinvol is! :lmfao:

Bijna alle tellingen zijn zinvol, dan doe je iets bewust, met een doel; bevolking, vogels, schapen, soms de strepen op de biervilt in de kroeg.
Maar de manier, hoe de laatste Tsjechische volks-telling verliep vind ik een ramp, zeker wat de organisatie betreft - de belangrijkste argument van deze aktie..
Ik was net een week voor de startschot vertrokken en ik hoor het wel.
 
Wanneer men een goed bijgehouden systeem bij het kadaster en het gemeentehuis zou hebben dan zou zo'n grote telling overbodig zijn bij huizen en mensen denk ik. Bovendien blijft het een schatting, net als bij vogels tellen. Vogels en schapen tellen ligt ook iets anders. Familie schaap komt niet vertellen dat er schaap in de sloot is verdronken (=overleden) of door het hekwerk is uitgebroken(=verhuist) of zojuist is bevallen van een lam (=geboorte). Met de streepjes op bierviltjes zie ik wel enige gelijkenis:lmfao:, meestal klopt er niets van! :D
 
:deuk: Sorry Jipjan, maar vind het om te lachen. :D
De Tsjechen zelf maken ook dit gebaar hoor... :fool:
Alle gegevens van je huis kan men terug vinden bij kadaster, kwestie van uitdraaien. Zo niet, dan heeft de overheid zijn zaakjes niet goed op orde. De telling slaat ook nergens op, eenzelfde verhaal, en wat kunnen/willen ze met deze cijfertjes? Kijken en vergelijken? Vreemdelingen of fraudeurs opsporen? :denk:
Nou, die gaan zich zeker vrijwillig melden op deze manier.... :D

Haha, ja... ben ik toch niet de enige die hem uitgelachen heeft.. ;) Het huis is trouwens wel heel erg veranderd.. er stond gemeld dat het 3 flats zijn en wij hebben er 2 van gemaakt... dat schijnt wel te schelen in de belasting... Hier hoef je namelijk niet voor iedere scheet die je laat een hele bouwvergunning aan te vragen..
 
Mijn ervaring over vergunningen is toch iets anders maar dit terzijde. ;)
er stond gemeld dat het 3 flats zijn en wij hebben er 2 van gemaakt... dat schijnt wel te schelen in de belasting...
Zowaar, wellicht een tweede positief puntje? :D Maar ik blijf sceptisch, voor mij nog steeds niet voldoende redenen om zo'n massale volks- en huizentelling te organiseren. :oeps:
 
Hey bedankt Kuurgast! :top: Ik kan me wel vinden in enkele van haar punten. En die laatste zin: als ze dit zou winnen moet het Tsjechisch Bureau voor de Statistiek de gegevens vernietigen, nou... dit gaat ze uiteraad niet winnen.:D In het andere kopstuk van de krant onderin de link staat "Nejsme ovce", sluit wel mooi aan bij mijn vorige post. :stout: Overigens, nogmaals voor alle duidelijkheid, ik heb niets tegen een volkstelling, maar wel op deze manier. Zorg dat je je zaakjes goed op orde hebt bij gemeente en kadaster, mix and mach en de virtuele telling is een feit. Is dit soort onnodige geldverspilling (alleen al 50 miljoen Kc aan reclame en promotie) niet meer nodig.
 

Jonathan R

Geroyeerd Lid
Nog niks gehoord

Ben pas terug uit rotjeknor het enige wat ik heb gehoord was wat geklaag over Europa enzo.
Heb na het lezen van dit topic nog rondgevraagd maar niemand heeft bij de buren wat over mij gevraagd of over het huis.

Heb wel een voorlopige verblijfsvergunning en bij het kadaster staat het huis op mijn adres in R,dam .

Wat nu ,afwachten of iets ondernemen?
 

Vodnik

† In Memoriam
ik heb een mail aan CSU gestuurd, wacht op antwoord

Niet te geloven! Ik heb antwoord gekregen, wel een beetje laat maar toch! Hier het antwoord van CSU / Census:

Hello,

foreigners who own a weekendhouse in Czech republic are not obliged to come to Czech rep.

You will participate on census in Holland. Your uninhabited weekendhouse will be summarized by census agent. He will fill-in only first and second question.

with the best regards

Jaroslav Antoš

CC SLDB 2011



Ja ja, census in holland!

Overigens precies het antwoord dat we via de telefoon hadden gekregen én van de postbodes die met de papieren kwamen.

Pieter
 
Vandaag is de laatste dag voor het inzenden van de formulieren, het bureau voor de statistiek heeft bijna 4,2 miljoen formulieren retour ontvangen. Tot op het laatste moment worden vandaag nog formulieren via internet verstuurd, de afgelopen drie dagen kwamen er nog 1,75 miljoen formulieren binnen, vanochtend kreeg het bureau nog 143.000 duizend formulieren te verwerken. Eén iemand had het formulier van 2001 ingestuurd, anderen stuurden het forumulier terug met slechts een handtekening. Naast het verwerken van de formulieren hebben ze het ook erg druk met het verwerken van de vele meegestuurde bijlagen als ID-kaarten, paspoorten, huwelijks- en overlijdensaktes. Waarom mensen deze belangrijke documenten meestuurden is onduidelijk, zegt woordvoeder Ondřej Kubala. Men probeert zo spoedig mogelijk de belangrijke documenten te retourneren via de post of politie.
Ook andere “vreemde” zaken als belastingpapieren, hypotheekaanvragen, medische rapporten en zelfs een officiële rouwkaart werden meegestuurd.
Bron: iDnes.cz
 
Bovenaan