26 maart volkstelling door ČSÚ

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Zijn (wij) Nederlanders nou zo dom, of doen we maar zo????

Als ik zie hoeveel goede antwoorden al zijn gegeven en weer vragen.

Sorry hoor, moest even wat kwijt!
Fijn dat je ons er zo vriendelijk op wijst. Maar wat is dan wel het goede antwoord? en op welke vraag?

Ik hoop natuurlijk dat Semabyt's mila gelijk en niemand zich enige zorgen hoeft te maken maar maar ik ben nog steeds een beetje zoekende of (Nederlandse) huiseigenaren nu wel of niet iets in moeten vullen. Ik kan me voorstellen dat er een uitzondering is voor recreatiewoningen maar geldt die ook voor gewone woonhuizen? In het Engelstalige deel vind ik dat gewoon niet terug. Of wordt er altijd ambtshalve een formulier ingevuld voor je woning als je onverhoopt niet aanwezig bent? De Tsjechen die wij het vroegen gaven ook uiteenlopende antwoorden.

Dit vond ik nog in de (vertaalde) reglementen
Section 7 :
Obligation to Provide Data​
(1) Natural persons indicated in Section 5, paragraph 1, letter a) and b) shall be
obligated to provide data surveyed in the Census in the extent and way stipulated by this Act.
They also shall be liable:

a) to prove their identity to the enumerator during delivery of prefulfilled questionnaires or
during delivery of password for authorized access to questionnaires in electronic form, if the
enumerator asks for; citizens of the Czech Republic prove the identity by the identity card or
passport, foreigners by their travel document or another document proving the identity of,
b) to return completed census questionnaires to the enumerator or send them by postal
service, or send them electronically to the designated address under the conditions laid down
in the implementing legislation.

(2) Natural person indicated in Section 5, paragraph 1, letter a) shall be also obligated
to enroll for subsequent Census in accordance with Section 21.
(3) Natural person indicated in Section 5, paragraph 1, letter a) and b) shall be
obligated to provide data indicated in Section 6, letter c) on dwelling which uses.
(4) Owner or administrator of a building is obligated to provide data indicated in
Section 6, letter d) and also data on vacant dwellings in occupied building
 
Volkstelling

Ben nieuwsgierig naar het antwoord!

Hallo huisbezitters.

Vrijdagavond stond onze buurvrouw in Tsjechie ineens voor de deur.
Ze had de formulieren bij zich die wij in moesten vullen.
Bepaalde gegevens waren al ingevuld ( zoals naam - geboortedatum en adresgegevens , en er zat een Engelstalige begeleidingsbrief bij met voorbeelden hoe in te vullen!!!!.
Deze brief moesten wij ingevuld weer in een gesloten envelop terug geven aan de buurvrouw, en een beamte zou deze voor 26 Maart weer bij haar ophalen.
Maar ze vragen meer als nodig is vinden wij bv. hoeveel ruimtes je hebt , of je op de riolering aangesloten bent paspoort gegevens enz.
WAT HEEFT DIT MET EEN VOLKSTELLING TE MAKEN !!!! :denk:
Maar al bij al als huisbezitter zonder SRO moet het dus ook ingevuld worden!!!!! Maar voor de SRO eigenaren vult hun Jetnatal het allemaal in ( alleen het moet wel officieel ondertekend worden!!!) en dat kan/mag de Jetnatal natuurlijk niet doen denk ik.
Hoop dat jullie hiermee weer wat meer op de hoogte zijn wat betreft de VOLKSTELLING

groetjes,

Lenka
 

Majk

Geroyeerd Lid
Char ,burgerlijke ongehoorzaamheid gaat je geld kosten!

Google vertaling van parlamentnilisty.cz.

Er KAN een boete opgelegd worden... !!!

Als je weg bent bv. 6 maanden door australie aan het trekken of aan het overwinteren in spanje en er is niemand in je tsjechische huis aanwezig om de documenten aan te nemen dan hebben ze gewoon pech en er is niets aan de hand...

op het moment dat je de documenten aangenomen hebt en je weigert ze in te vullen of inleveren dan ben je de sigaar.
 
Inmiddels heb ik ook een uitgebreid formulier met een hoop vragen ontvangen.

Steeds meer krijg ik de neiging om niet mee te werken aan deze volkstelling en ik merk dat ik niet de enige ben:

Maar ze vragen meer als nodig is vinden wij bv. hoeveel ruimtes je hebt , of je op de riolering aangesloten bent paspoort gegevens enz.
WAT HEEFT DIT MET EEN VOLKSTELLING TE MAKEN !!!! :denk:


Hoe kan ik zo beleefd mogelijk "niet van toepassing" op alle vragen beantwoorden?
 

Vodnik

† In Memoriam
ik heb een mail aan CSU gestuurd, wacht op antwoord



Nog steeds geen antwoord, ook niet na een "aanmaning", ook vele malen geprobeerd te bellen maar krijg steeds informatie / lijn overbelast. Ik geef het op!!!!!!!!!!
Ik ben niet de enige met klachten, CSU ligt fors onder vuur vanwege de slechte organisatie en het gedrag alsof ze nog in de oude socialiatische tijd leven.

Gisteren trouwens bezoek gehad van een enquêteur in mijn chalupa. Hierop hoeft maar beperkte informatie ingevuld te worden, alleen betrekking hebbende op deze chalupa.
Wél had de enquêteur ook een formulier voor forumlid Feertje *) bij zich (gebruikt mijn adres tot z'n huis klaar is) maar dat hoefde niet ingevuld te worden omdat hij alleen voor vakantie's in CZ is, ook al heeft hij een verblijfsvergunning, aldus de enquêteur!


*)
formulier alleen voor meneer Feertje, niet voor mevrouw Feertje !:D
Ik denk dat ik de reden wel weet, de voornamen zijn te lang en passen niet op het formulier:lmfao:
 
Ik kwam na heel vaak bellen er eindelijk doorheen, afspraak verzet naar gisteravond en u raadt het, er kwam niemand opdagen...
 
Had een afspraak voor 19.03.2011 tussen 13.00 en 15.30

Rond 13.20 werd er geklopt en ja hoor de "dame van de Post" kwam keurig met de Engelse vertaling van de vragenlijst(en) en de toelichtingen, daar ik deze al had gedownload konden die weer mee terug. Had reeds de copy formulieren ingevuld en had 3 vragen, welke gelijk werden uitgelegd met nog de volgende tip alle vragen die niet van toepassing zijn op mijn/onze situatie moest ik overslaan. Al met al waren we in minder dan 10 min. klaar.
 

char

† In Memoriam
Ik dacht dat de Russen al een tijdje weg waren....

Dit schreeuwt om burgerlijke ongehoorzaamheid!!..

Het moet toch niet veel gekker worden!!.. Een overheid die niet meer in haar eigen administratie gelooft!!..Iets, waar ze jaren dik voor betaald zijn!!..
En nu blijkt dat "iets" niets (of bijna niets) te zijn!!..

Of zie ik dat verkeerd??..

Char.

Nog steeds geen antwoord, ook niet na een "aanmaning", ook vele malen geprobeerd te bellen maar krijg steeds informatie / lijn overbelast. Ik geef het op!!!!!!!!!!
Ik ben niet de enige met klachten, CSU ligt fors onder vuur vanwege de slechte organisatie en het gedrag alsof ze nog in de oude socialiatische tijd leven.

Bedankt voor het antwoord op mijn vraag, Pieter!!..

Char.
 
Die aanmaanig komt zeeker laater. Voorloopig liggen de staapels op postkantoor en worden stuk voor stuk en vraag voor vraag via de computer ergens naar toe doorgestuurt en op het niet invullen staat een boete van 10 000 kroonen staat ergens in kranten of zo geschreeven. Dat word spannend!Er staat ook op internet dat er zeer wijnig bezwaarschriften vanuit de bevolking ingedient worden zijn....
 
Bij ons zijn ze ook thuis geweest... mijn man liep met een meetlint door het huis... Ik vind het allemaal maar vreemd, vooral ook omdat iedereen zo braaf maar alles doet wat ze zeggen 'want anders krijg je een boete'... dat maakt het toch nog geen goede actie?.. Volgens Tsjechie gebeurt dit in alle landen van de EU... wanneer was de laatste volkstelling in NL en hoe zag die er uit??.. weet iemand dat?
 
..mijn man liep met een meetlint door het huis..
:deuk: Sorry Jipjan, maar vind het om te lachen. :D
De Tsjechen zelf maken ook dit gebaar hoor... :fool:
Alle gegevens van je huis kan men terug vinden bij kadaster, kwestie van uitdraaien. Zo niet, dan heeft de overheid zijn zaakjes niet goed op orde. De telling slaat ook nergens op, eenzelfde verhaal, en wat kunnen/willen ze met deze cijfertjes? Kijken en vergelijken? Vreemdelingen of fraudeurs opsporen? :denk:
Nou, die gaan zich zeker vrijwillig melden op deze manier.... :D
 
Bovenaan