26 maart volkstelling door ČSÚ

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
251533-top_foto2-26l9e.jpg


Het Tsjechische Bureau voor de Statistiek ČSÚ houdt 26 maart een volks- en woning-telling ,dit kan ook eenvoudig via internet ingevuld worden. Meer informatie staat op scitani.cz/EN waar de meest gestelde vragen te vinden zijn over waarom en hoe de volkstelling.

Bron:novinky.cz + tn.nova.cz.
 
En ik ben blij dat we in maart dicht zijn.....
Had het anders voor elke aanwezige gast moeten invullen.
 

kuurgast

Donateur
Nancy zover had ik het niet eens gezien over gasten. Wel formulier van persoon ,een van de woning-gebruikers en een formulier van woning-eigenaar. Heb je zeker geluk dat je dicht bent.
 
Ik denk dat het inmiddels een jaar of 10 geleden is dat er een volkstelling is geweest, misschien wel 15. We zaten toen helemaal vol, heb ik voor 80 personen die papiertjes in mogen vullen, toen nog allemaal handmatig.
Nu werd ik in oktober al gebeld met de vraag of we 26 maart open of dicht zijn.
 

kuurgast

Donateur
De vorige telling was 2001 en netjes dat ze in oktober al hebben gebeld. Deze telling geldt dus ook voor de huizenbezitters die in NL wonen met huis in CZ of kan dat door hun zaakwaarnemer gedaan worden? :denk:
 

Vodnik

† In Memoriam
.................. Deze telling geldt dus ook voor de huizenbezitters die in NL wonen met huis in CZ of kan dat door hun zaakwaarnemer gedaan worden? :denk:


In 2001 was dat niet mogelijk, ik moest persoonlijk aanwezig zijn.
Er kon wel een afspraak gemaakt worden , wanneer en door wie geinterviewed zou worden. (het werd een lieftallig meisje die drie woorden engels sprak: yes, now, maybee)
 
Hier op wie het van toepassing is:

Koho se sčítání týká
Účast obyvatel na Sčítání lidu, domů a bytů 2011 je dána zákonem č. 296/2009 Sb., o sčítání lidu, domů a bytů v roce 2011 a týká se všech osob, které se v rozhodný okamžik nacházejí na území České republiky nebo mají na území České republiky trvalý nebo povolený přechodný pobyt.
Vrij vertaald en kort samengevat: op wie is de volkstelling van toepassing? alle personen die zich bevinden in de Tsjechische republiek en die die hier een voorlopige of vaste verblijfplaats hebben.

Huizenbezitters hoeft dus niet, maar wel als je als jednatel/zaakvoerder of fysiek persoon een vaste of voorlopige verblijfsvergunning in Tsjechie hebt.
 
Kreeg vanmiddag een briefje met een afspraak voor de volkstelling op 26 maart 2011. De afspraak is gemaakt voor zaterdag 19 maart 2011 tussen 13.00 en 15.30. ook staat het formuliernummer op het briefje, dit is belangrijk om fraude (dubbeltelling) te voorkomen
Het uitdelen van de formulieren en hulp bij het invullen wordt gedaan door een van de dames van de post.

Op internet zijn voorbeelden van de formulieren inclusief de toelichting zijn te downloaden in o.a. de volgende talen: Duits, Engels, Frans, Spaans.


Voor meer info klik op de link!

http://www.radio.cz/en/section/curraffrs/czechs-gear-up-for-2011-population-and-housing-census
 

pepo

† In Memoriam
Hier op wie het van toepassing is:

Koho se sčítání týká


Huizenbezitters hoeft dus niet, maar wel als je als jednatel/zaakvoerder of fysiek persoon een vaste of voorlopige verblijfsvergunning in Tsjechie hebt.

§ 5
Rozsah sčítání
(1) Sčítání podléhá
a) každá fyzická osoba, která má v rozhodný okamžik trvalý pobyt
12
) nebo povolený přechodný pobyt
na území České republiky,
b) každá další fyzická osoba, která je na území České republiky v rozhodný okamžik přítomna, a nemá
zde trvalý nebo povolený přechodný pobyt,
c) každý dům, i neobydlený,
d) každý byt, i neobydlený.

(2) Sčítání nepodléhají cizinci požívající diplomatické výsady a imunity, jakož i domy a byty ve
vlastnictví jiných států, které se nacházejí na území České republiky a slouží k diplomatickým účelům.

c) ieder huis, bewoond of niet
d) ieder flat, bewoond of niet
 

char

† In Memoriam
Ik dacht dat de Russen al een tijdje weg waren....

Dit schreeuwt om burgerlijke ongehoorzaamheid!!..

Het moet toch niet veel gekker worden!!.. Een overheid die niet meer in haar eigen administratie gelooft!!..Iets, waar ze jaren dik voor betaald zijn!!..
En nu blijkt dat "iets" niets (of bijna niets) te zijn!!..

Of zie ik dat verkeerd??..

Char.
 

kuurgast

Donateur
Char ,burgerlijke ongehoorzaamheid gaat je geld kosten!
Weigering om te communiceren met juridische informatie of opzettelijk verstrekken van valse informatie op grond van de wet kan worden gerekend op een overtreding gestraft met een geldboete van CZK 10 000, afhankelijk van de omvang en de ernst van de overtreding. Rechtspersonen kan worden toegekend boetes van maximaal 100 000 CZK.
Google vertaling van parlamentnilisty.cz.
 

Vodnik

† In Memoriam
Voor alle duidelijkheid
Moje manzelka heeft zojuist gebeld met CSU en de volgende informatie gekregen:

Woningen in gebruik voor recreatie worden meegenomen in de telling. Echter, je hoeft er niet voor te komen maar als je toevallig aanwezig bent moet je wel de formulieren (samen met de "official") invullen.

Ben je niet aanwezig dan zal "de official" een par kenmerken noteren, eventueel met behulp van informatie vaan buren.

Het is dus niet nodig te komen!


(deze info staat overigens op de site van CSU, wie wil kan ook nog bellen (00420 800 879 702 7 days/week 8.00-22.00 spreken engels)

Pieter
 
We hebben vandaag de (4stuks) papieren formulieren in ontvangst genomen en gaan deze via internet invullen, dat kan tussen 25 maart en 14 april aanstaande. Huiseigenaren moeten het formulier ook invullen.

Om de formulieren online in te vullen moet je het papieren exemplaar wel hebben daar staan namelijk de inlogcodes op die bij het elektronische formulier horen.

Inleveren op het postkantoor mag ook btw.

Meer uitleg (o.a.) in het Engels op scitani.cz
 
Woningen in gebruik voor recreatie worden meegenomen in de telling. Echter, je hoeft er niet voor te komen maar als je toevallig aanwezig bent moet je wel de formulieren (samen met de "official") invullen.

Ben je niet aanwezig dan zal "de official" een par kenmerken noteren, eventueel met behulp van informatie vaan buren.

Het is dus niet nodig te komen!


Pieter

Net bezoek gehad van de official. Zij vullen de formulieren voor mij in. Geeft dus geen problemen.

Malmug
 
Wij hadden vandaag ook bezoek zullen krijgen van iemand van de volkstelling, maar dat werd afgebeld en nu moeten we op het postkantoor onze formulieren halen. Inmiddels heb ik ze in het Engelse formulier al voor-ingevuld, zodat ik geen rare fouten maak. Die formulieren kun je vanaf afgelopen maandag downloaden en afdrukken, ook in het Duits en nog 4/5 talen trouwens, maar helaas geen Nederlands!!!!
 

Vodnik

† In Memoriam
..................... Huiseigenaren moeten het formulier ook invullen.

................Meer uitleg (o.a.) in het Engels op scitani.cz

Dat is alleen juist als je aanwezig bent op dat moment, ben je niet aanwezig (als buitenlands eigenaar) hoef je niet in te vullen.
Deze informatie komt rechtstreeks van het CSU informatiecentrum.

TENZIJ je huis in een sro constructie zit, een jednatel is verplicht in te vullen!
 
Ik las dat toch anders:

Hierbij mijn interpretatie van de Engelstalige uitleg per formulier:

Gebouw: Altijd door de eigenaar in te vullen, er wordt nl niets vermeld over het al of niet aanwezig zijn van de eigenaar. (leek me ook logisch omdat een gebouw er op het meetmoment waarschijnlijk nog wel zal staan)**
The Census Form-Buildings is filled out (or pre-completed data checked or corrected) by the owner of the building or the authorised administrator or manager of the building.
Information is filled out according to the situation at midnight from 25 to 26 March 2011. For each question always indicate one answer only. Pre-completed information may be data held in the Register of Enumeration Districts and Buildings. If there is no pre-completed answer in column A or this answer does not correspond to the actual situation of the building, indicate or write the correct answer in column B. Do not cross out the information in column A.
If the pre-completed information in column A remains valid, it is not necessary to state the correct answer again in column B; simply confirm the veracity of the pre-printed information with your signature at the end of the form.
Personen: Alleen zij die aanwezig zijn op 26-3-2010
The Census Form – Persons is filled out by all people present on census day in the Czech Republic regardless of whether they live in a dwelling, boarding facilities or in another building. In counting people in a dwelling or in facilities designated for long-term residence, the form must also be filled out for persons temporarily absent if they really do live in the flat or boarding facilities and they are a member of a specific household there.
Wooneenheden: Altijd invullen
Information about occupied dwelling is provided by any of the adult dwelling users . A dwelling user is a natural person or more natural persons who actually make use of a dwelling regardless of the length of stay in the dwelling and regardless of the legal reason for the use of the dwelling and of nonexistent legal reasons. Information about the unoccupied dwelling in an occupied building is provided by the owner of the building or dwelling, or the authorised manager or administrator of the building. In the case of another type of housing arrangements (in a recreational cottage, chalet, in boarding facilities, emergency housing etc.) answer questions 1 and 2 only and the second side of the Census Form - Dwellings.
Information is entered according to the situation at midnight between 25 to 26 March 2011. For each question always indicate one answer only. If there is no pre-completed data in column A or this answer does not correspond with the actual state of the dwelling, always indicate or write the correct answer in column B. Do not cross out the information in column A. If the pre-completed data in column A remains valid, it is not necessary to repeat the correct answer
in column B.

**
semabyt schreef:
Dat is alleen juist als je aanwezig bent op dat moment, ben je niet aanwezig (als buitenlands eigenaar) hoef je niet in te vullen.
Ik lees nergens dat er uitzonderingen gemaakt worden voor buitenlandse eigenaren, mocht het anders geregeld zijn dan zie ik uiteraard graag de info in de vorm van een linkje o.i.d.
 

Vodnik

† In Memoriam
.................

Ik lees nergens dat er uitzonderingen gemaakt worden voor buitenlandse eigenaren, mocht het anders geregeld zijn dan zie ik uiteraard graag de info in de vorm van een linkje o.i.d.



Die link heb ik al gegeven, in de vorm van het telefoonnummer van het informatiecentrum van CSU dat speciaal voor deze actie is opgericht.
Misverstand in taal kan er niet geweest zijn, Mila (moje manzelka) heeft uitgebreid met ze gesproken -uiteraard in het tsjechisch- en de situatie voor buitenlands OG eigenaren uitgelegd.
 
Zijn (wij) Nederlanders nou zo dom, of doen we maar zo????

Als ik zie hoeveel goede antwoorden al zijn gegeven en weer vragen.

Sorry hoor, moest even wat kwijt!
 
Gisteren hebben we op ons Tsjechisch onderkomen bezoek gehad van enkele dames van de post. Ze kwamen formulieren brengen voor de telling. Ook moesten er een paar handtekeningen gezet.
Volgens de dames kunnen de formulieren online worden ingevuld en verstuurd, vanaf de 26e maart. Lukt dat niet, dan inleveren bij het postkantoor.
 
Bovenaan