Tuinen en tuinieren

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Gisteren zijn we weer in Porezanky aangekomen, heerlijk! Veel werk in de tuin, alles wat uitgebloeid is, weghalen en veel snoeiwerk. Ik geniet er van! De vlierbes is de pan uitgegroeid, helaas hebben de vogels alle vlierbesjes opgegeten. Het zij ze gegund!
We maken de tuin "herfstklaar" en wanneer we in december terug komen, gaan we er nog eens dunnetjes overheen!
 
Hallo tuinliefhebbers, we willen onze kersenboom inkorten want hij wordt wel erg hoog. Nu begint hij al bijna uit te lopen lijkt het. er zitten al dikke knoppen aan. betekent dit dat de sapstroom al op gang is gekomen en we de top er niet uit mogen halen, of zou hij toch nog in ruste zijn? Het vriest hier 's nachts zo'n drie graden en overdag drie graden boven nul. Wie weet hier iets van?
 
Dank je Pes. In juni dus na de kersenoogst? De appel en perenbomen kunnen wel gewoon gesnoeid worden toch? We hebben trouwens wel iets gekocht om de wond van het inkorten van de kersenboom mee in te smeren maar voor de zekerheid wachten we tot na de oogst. Hopelijk dit jaar geen hagel zoals verleden jaar toen alles uit de boom is gehageld. We hadden een zeer magere oogst van twee kersen en een paar appels. Bessen hebben we helemaal niet gehad want de struiken waren finaal kapot gehageld. Ook de borders zagen er uit alsof een gek met een kapmes bezig was geweest. Maar een nieuwe lente, nieuwe kansen.
 
Het is toch net lente. De afgelopen week temperaturen tot zeven graden boven nul, in de nacht soms vorst maar hooguit drie graden onder nul. Tel daar een zonnetje bij en de natuur denkt dat het lente is. De sneeuwklokjes staan in bloei en sommige struiken beginnen uit te lopen waaronder rozenstruiken. We houden dan ook ons hart vast want ondanks dat de vooruitzichten nog geen winter weer laten zien, is de winter nog lang niet voorbij. Na het slechte voorjaar van 2013 hopen wij dit jaar op een goed voorjaar zonder hagelstenen, sneeuw en vorst maar of deze dan al in februari aanvangt? We willen dit keer graag mooie rozen en fruit aan bomen en struiken.
 
Dat mooie voorjaar en zomer zijn gelukt! De rozen hebben weelderig gebloeid en onze vlindertuin kwam dicht bij het paradijsje dat wij voor ogen hebben. Wim heeft eindelijk het voornemen uitgevoerd om een kleine waterval te metselen van de stenen die wij overal vandaan hebben gesprokkeld. Omdat we ooit ons huis de naam Vlinderhuis hebben gegeven, moest onze tuin natuurlijk een vlindertuin worden! dat is gelukt ondanks het trieste gegeven dat de verschillende vlinderstruiken, budlea, die wij hebben gezet steeds weer bevriezen. Na vier weken Nederland bij de kinderen en kleinkinderen doorgebracht te hebben, stond het gras op kuithoogte, zaten de rozenstruiken vol uitgebloeide bloemen en
Moeten verschillende planten nodig worden opgebonden. Eigenlijk kan je met een tuin niet weg! Door de regen hebben we de eerste dagen niet veel kunnen doen maar sinds gisteren schijnt de zon en is het heerlijk warm! na een uitstapje naar de Zoo in Liberec dus snel nog even grasmaaien. Vandaag eerst met kleinzoon en vriendin naar de rodelbaan in Oderwitz en vanmiddag heerlijk in de tuin werken!
 
Reizen naar Nederland, en dan naar weken terugkomen, en dan bergen met werk, vele jaren was een tuin eigenlijk ook een last.
Nu breng ik een groot deel van mijn tijd in het Böhmerwald door, en is tuinieren weer een plezier.
Veel werkzaamheden zijn ook tijd gebonden, ben nu al een paar dagen bezig met de bessentuin op orde te brengen, nu de sneeuw weg is, het onkruid komt net uit de grond, het is mooi droog, dat is werken met plezier.
Een pluspunt voor Tsjechië is ook dat het hier fijn tuinieren is, klimaat, grondsoorten, lenen zich prima voor tuinieren, en waar problemen zijn valt er met kunstgrepen van alles te verbeteren.
En het grootste pluspunt, de ruime percelen grond bij de huizen, een paar duizend meter is hel normaal.
Als ik dan dat gedoe zie in Nederland met kleine tuintjes, volkstuinen, met soms problemen, geen schuurtje, geen water, geen kas, dan denk ik, wanneer ik hier aan het werk ben, wat een vóórrecht, dit bezit.
 
Zijn er op deze site ook mensen die ervaringen hebben met hun tuin openstellen voor publiek ?
Een aantal jaren geleden hebben we dat op het gemeentehuis gevraagd, maar men was daar erg terughoudend, "doet niemand". Groente die je teveel had mocht je niet verkopen, dan moest je maar verkopen op de markt in Susice, natuurlijk totaal onrendabel bij kleine hoeveelheden.
Je producten bewerken [wekken e,d.] mocht ook niet, hygiëne voorschriften.
Jammer eigenlijk, want het zou voor beide kanten [toeristen en voor ons] best leuk kunnen zijn.
 

kuurgast

Donateur
Nuttige informatie, dat met die 30.000 kronen wist ik niet, ik denk alleen dat ik met mensen uitnodigen in mijn tuin om eventueel iets te kopen, veel mensen nieuwsgierig in mijn tuin heb rondlopen, en er weinig leuke contacten uit voortkomen.
Daarom had ik meer gedacht aan een workshop idéé, samen wat plukken, en er in de tuinkeuken iets van maken, koken, bakken, wekken, met een klein groepje, mensen moeten zelf ook de handen uit de mouwen steken, dan ontstaan er ook veel intensievere contacten, om het geld en de massa bezoekers wil ik het niet doen.
In andere landen zie je dit ook wel, dat je bij voorbeeld, kunt pottenbakken of schilderen, dit is ook regelmatiger, verkopen kun je maar één keer , verhuren zo vaak je wilt
Wel weet ik dat je een vergunning kunt aanvragen voor verhuur van sport en hobby artikelen, hoe dat dan met de administratie zit weet ik niet?
 
Ik help sinds kort iemand op een volkstuin. Zij kan tijdelijk minder doen vanwege een ziekte. Het was hard nodig (20*20m). Interessante wereld, zo'n volkstuin. Men zaait wel maar de oogst laat men verrotten. De tuinopzichter is weer blij dat deze tuin weer een beetje toonbaar is.

Zijn er eigenlijk ook volkstuinen in Tsjechië? Hoe werkt dat? Ik snap dat veel mensen een tuin bij hun huis hebben, maar veel mensen wonen bijv in een appartement. Ik ben benieuwd.
 
..... Zijn er eigenlijk ook volkstuinen in Tsjechië? Hoe werkt dat? Ik snap dat veel mensen een tuin bij hun huis hebben, maar veel mensen wonen bijv in een appartement. Ik ben benieuwd.
Mensen uit de stad, en die ook nog iets te besteden hebben, zie je in de weekends vaak op hun chata. Die kleine huisjes met een tuin erbij. Staan vaak een aantal bij elkaar. Veel mensen hebben er bloemen en soms ook groenten. De oudere hebben geen stromend water.
 
Zo is het bij ons in de buurt: in Polička hebben ze de grond tussen sommige flats verdeeld in kleine stukken, zodat iedereen zijn eigen tuintje heeft. Zowel in Svitavy, als Litomyšl hebben ze aan de rand van de stad terreinen met volkstuinen.
 
nou, ook mijn handen jeuken hoor, tuinieren is ook een van mijn liefhebberijen. Helaas zal ik pas volgend jaar kunnen starten met borders maken en aanplanten van struiken en heesters. We hebben hier zandgrond, dát ben ik niet gewend dus even verdiepen in wat voor planten ik het beste kan poten. Momenteel is het een groot drama, de tuin...maar komt helemaal goed...we wonen hier niet zo lang [ 1.5 jaar ] máár de boerenkoolplantjes doen het al prima...:wow:
 
nou, ook mijn handen jeuken hoor, tuinieren is ook een van mijn liefhebberijen. Helaas zal ik pas volgend jaar kunnen starten
dan mag je hier wel even komen hobbyen, ik ben het gewroet in de tuin al weer meer dan zat. Zou je er niet gewoon in het najaar een kudde geiten overheen kunnen laten grazen? hoef je niet te snoeien en is het gelijk bemest.
 
Kobus, heb je een foto van de tuin? En in welke plaats. Ik kan je weliswaar niet helpen want ik zit in NL. Maar vind dat wel interessant. Kunnen we even meegenieten. Ik was op de volkstuin en daar was een oudere heer met een kleine ploeg bezig. Schitterend apparaat. Al het groen is nu omgekeerd.

Ik zag dat je op de Tsjechische Funda middels Zahrady k pronájmu achter tuinen te huur kunt komen. Tuinen kopen (Zahrady na prodej) kan natuurlijk ook.

https://www.sreality.cz/en/search/for-sale/lands/gardens
 
Paar maand geleden tijdens een fiets tour zag ik bij een dorpje een boomgaard met een schuurtje met gordijntjes voor de ramen, te koop staan.
In het topic "alternatief leven in Tsjechië " heb ik over dit soort objecten al eens een paar berichten geschreven, omdat in Tsjechië veel meer mogelijk is, dan wat Nederlanders voor mogelijk houden, niet alleen voor tuinieren, maar ook voor een vakantie, wanneer men geen domme dingen doet, kan men ongestoord van een stukje eigen onroerend goed genieten.
 
Bovenaan