Vakantie Bystrice (omg. Benesov) 2014

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Jullie allemaal bedankt voor de reacties. Het was inderdaad een warme rit. Om 6.00 u 's ochtends al 20 graden en in de loop van de middag liep het kwik op naar 34 graden. Jullie zullen overigens nog even geduld moeten hebben, want dit keer is er dus echt geen WiFi hier. Maar wel een top huis, met te doene beperkingen voor Jelle. Heb geduld dus, de verhalen komen:ja:
 
Ga toch een start maken met het verslag. Kan toch de verleiding niet weerstaan al het moois hier met jullie te delen.

Vertrek (19 juli 2014)

Net als voorgaande jaren besluiten wij ’s nachts te gaan rijden. Dit betekent een klein stukje slapen. Meestal tot 01.30 maar gelet op de afstand dit jaar (nog geen 1000 km) kunnen wij slapen tot een uur of 2.30. Ik niet overigens, dit jaar kan ik de slaap niet vatten, maar ik rust wel. Behoorlijk duf klauter ik om half 3 uit bed en aangezien alles klaar ligt kunnen wij om half vier Anna Paulowna achter ons laten. Jeej, Tsjechië “here we come”. De vierde keer alweer, wie had dat voor mogelijk gehouden in 2011. Char schreef er wel iets over bij mijn aanmelding op het forum. Had iets met een verslaving te maken…

Het rijdt ouderwets lekker door via de afsluitdijk Duitsland in. Voorlopig weinig wegwerkzaamheden, wel de nodige wegversmallingen waar men kennelijk op weekdagen aan het werk is. Waarom dat altijd in de zomermaanden moet gebeuren…En als er file’s zijn is dat (gelukkig voor ons) steeds bij het tegemoetkomende verkeer het geval. Zelfs rijdend is het af en toe bloedverziekend heet in de auto. Heb wel te doen met iedereen die dan vast staat in een grote file.

20140719_114840.jpg

Om de zoveel tijd stoppen wij voor een tankje en een plasje en zodoende rijden wij rond 14.00 u via Treplice het altijd mooie Tsjechië binnen. Wij worden begroet door een bergachtig landschap maar richting Praag wordt het allengs vlakker en gaan wij in rap tempo richting Bystrice. Zo de hele reis van een lijen dakje ging kunnen wij aan de hand van de opgegeven coördinaten het huisje toch niet vinden. In de veronderstelling dan toch het karrenspoor richting het huis te hebben gevonden komen wij in een maisveld terecht. Na het keren zien wij dan toch heel duidelijk ons vakantieverblijf. Onze gastvrouw laat niet blijken ons dwalen te hebben aanschouwd maar een enigszins forse glimlach kan zij toch niet verbergen.

Wat volgt is een korte toelichting door de gastvrouw hoe alles werkt in het huis. Overigens in een nog steeds onbegrijpelijk Tsjechisch voor ons. Toch fijn dat men volgens Topic Travel zowel Duits als Engels beheerst. Maakt niet uit, dat is nu eenmaal de charme van dit fantastische land.

Moe maar voldaan peuzelen wij nog de laatste broodjes op en hierna volgt de eerste duik in het geweldige zwembad. Een heerlijke verkoeling met dit warme weer. Later in de avond, als de kids op bed liggen, kijken wij nog even wat van onze meegebrachte serie. Hierna gaan wij ook te bed. Het einde van een fantastische dag.

Zondag 20 juli 2014


De zon brandt ons allemaal uit bed. Met name in de kamer van de kids is het tropisch warm. In een rap tempo zoeken wij een supermarkt op om te kunnen ontbijten. De kids laten wij even thuis, iets wat nog altijd spannend blijft.

Aangezien de Lidl uitgerekend deze zondag dicht is zoeken wij de dichtstbijzijnde Penny Market op. Eénmaal binnen in de winkel is het weer een feest van herkenning. Wij kopen het hoognodige voor vandaag en besluiten dan morgen wel naar de Lidl te gaan voor de overige boodschappen.

Na het vorstelijke ontbijt, wat is er nu lekkerder dan het Tsjechische brood, verblijven wij eigenlijk de rest van de dag in het zwembad.

20140720_080819.jpg

20140720_114825.jpg

20140720_080844.jpg
’s Avonds staat het eerste bezoek aan 1 van de plaatselijke restaurants op het programma. Verrassend genoeg zal dat waarschijnlijk een pizzeria worden. Het wordt geen zoekplaatje aangezien we dit hotel/restaurant al een aantal keer gepasseerd zijn.

20140720_175751.jpg

20140720_175757.jpg
Gezien de hitte van vandaag zoeken wij de koelte binnen in het restaurant op. Wellicht dat wij een volgende keer, afhankelijk van hoe vandaag uitpakt, buiten op het terras gaan zitten. De eerste kennismaking begint al goed! Een vrouwelijke ober wier streven het is om zo nors mogelijk te kijken lijkt het. En wij, want andere gasten zijn er nog niet, valt deze eer ons ten deel. Nou op een schaal van 1 tot 10 was zij geslaagd met een 11 hoor! Makkie! Maar goed, wat het eten betreft, niets dan lof hoor. De dames vergooien zich weer aan de spaghetti terwijl Jelle een soort medaillons met rösti bestelt. Zelfs de champignons gaan daarbij naar binnen. Ik bestel nu nog, uit voorzorg een pizza. Die is niet al te duur. Al te veel geld hebben wij namelijk niet bij ons en het staat wel erg slordig om met de rekening in de problemen te komen.

Ik kan niet anders zeggen dan dat wij allen heerlijk gegeten hebben! En wat een snelle bediening ook. Die zure postzegel nemen wij dan voor de volgende keer maar voor lief besluiten wij.

Moe en voldaan nemen wij thuis maar weer een duik in het zwembad, want warm is het nog steeds. In de tussentijd komt er nog een luchtballon laag overvliegen, wat een gaaf gezicht is dat toch!

20140720_193052.jpg

Wij sluiten de dag af met een gezellige familiefilm waarna wij nog even op gepaste wijze de dag doorspreken. Alweer zo’n gave dag, wat een verschil met de start vorig jaar in Breznik!
 
Laatst bewerkt:
Maandag 21 juli 2014

Zoals wel vaker op vakantie heb ik geen enkele behoefte aan uitslapen en sta ik rond 6.30 u op. Na het afwasje van gisteren, ja we hebben hier ook geen vaatwasser, maak ik het verslag van gisteren af en begin ik aan dat van vandaag.

In de tussentijd raadpleeg ik ook het nieuws van thuis. En dan bedoel ik alle verwikkelingen rondom de verschrikkelijke gebeurtenis in de Oekraïne. Al voor vertrek in Nederland was ik daar behoorlijk mee bezig. Dit is zo waanzinnig verschrikkelijk. Gewoon niet in woorden te bevatten wat deze ramp voor alle betrokkenen moet betekenen. En dat zijn er nogal wat bij zoveel slachtoffers! Absolute waanzin!!!

Het weer is vandaag verbazingwekkend goed terwijl forse regenbuien voorspeld waren. Maar die kunnen nog komen natuurlijk. Aangezien het nog steeds vreselijk warm is, ja dat vind ik zelfs, gaan wij weer lekker het zwembad in.

Tegen het middaguur beginnen de magen weer te knorren en gaan wij alsnog naar de Lidl in de buurt van Benesov. Net als gisteren bij de Penny Market loopt ook hier een bewaker rond. Ik vraag mij wel eens af wat daar achter zit. Met de boodschappen in de auto vertrekken wij weer huiswaarts en onderweg wordt ik weer geattendeerd op de verlichting. Die niet aanstaat. Ik vergeet dat nogal eens, blijkt. Maar gelukkig is daar altijd nog de attente Tsjech. Of zit daar meer achter? Soort burgerlijke ongehoorzaamheid. Net zoals wij in Nederland elkaar waarschuwen voor flitsers? Hoe het ook zij, ik weet zo’n gebaar wel te waarderen.

Terug thuis is het nog steeds enorm warm, hoewel de lucht begint te werken. En ja hoor, tegen 16.30 u begint het gerommel. Eerst nog heel in de verte komt ook de regen dichterbij. Heerlijk, buiten op het terras is het nu nog maar 26 graden en ook de tuin kan wel wat regen gebruiken. En dat scheelt ons weer een sproeibeurt, zo is het ook nog eens.

20140721_162627.jpg

En ja hoor, daar komt de regen vanuit de bergen onze kant op. Behalve een mooi gezicht ook heerlijk als verkoeling. Want wat zijn onze eerste dagen hier ontzettend warm geweest.

20140721_162604.jpg

20140721_162547.jpg

Aangezien het eten ons gisteren goed is bevallen gaan wij opnieuw richting het restaurant van Hotel Benica, nog geen 5 minuten rijden van ons verwijderd. Gelet op de bakken regen die ook hier zijn gevallen wordt het geen eten op het terras. Geheel anders dan gisteren hebben wij vandaag een uitermate vriendelijke serveerster die ook nog eens behoorlijk goed Engels spreekt. Wij bestellen resp. spaghetti (Bolognese), zalm, biefstuk en o.g. eend. Groente e.d. wordt hier bijgeleverd en hoeft niet apart besteld te worden. Zo eet ik voor het eerst (na 3 eerdere vakanties in Tsjechië) Knedlicki. Best lekker, maar niet helemaal mijn ding. De kinderen eten allebei nog pannenkoekjes als dessert.

20140721_194832.jpg

Thuis springen wij nog maar een keer in het warme zwembad terwijl het nog steeds regent. Ook een leuke ervaring. Tijdens een gezellig filmpje met zijn vieren ben ik aan het vechten tegen de slaap. Heerlijk gaan wij allen te bed.
 
Laatst bewerkt:
Dinsdag 22 juli 2014

Ook vannacht heeft het hier weer behoorlijk geregend getuige de plassen op het terras. Allemaal heerlijk ter afkoeling. Zo wij gisteren een kikker in ons zwembad aantroffen zien wij vandaag een muis druk bezig. Eenmaal op de kant verroert hij zich niet meer. Wie weet hoelang hij bezig is geweest het vege lijf te redden. Maar nadat de dames zich over hem hebben ontfermd met aandacht en stukjes kaas, vertrekt het kleine baasje. Weer een goede daad verricht.

20140722_091656.jpg

Op het terras begint het inmiddels dusdanig te waaien dat de parasol ingeklapt moet worden. Heerlijk die verkoeling. Tegen het einde van de middag gaan wij, dit keer met zijn viertjes, naar de dichtstbijzijnde Kaufland.

Een beetje vergeten hoe groot die winkel ook al weer was gaat Jelle niet in zijn rolstoel mee maar loopt hijzelf met de rollator. Altijd weer een belevenis te zien hoe mensen daar op reageren. Kan niet anders zeggen dan dat de Tsjechen dat altijd heel respectvol doen. Deuren openhouden en plaats maken voor Jelle bedoel ik dan.

Na het bezoekje aan Kaufland gaan wij 1 van de restaurants van Kuurtje proberen. Het etablissement luistert naar de naam U Michala en is in eerste instantie wat lastig te vinden met de Tom. Maar gelukkig, het bestaat en opnieuw zijn wij de enige gasten.

20140722_182859.jpg

Wat dat toch is? Ook hier de crisis die nog na ijlt? Met onze komst zien wij een man met krukken (en een schort om) opstaan. Ah, dat zal de kok zijn. Vlak daarna komt een iets jongere variant van de kok (zijn zoon wellicht?) naar ons toe voor het opnemen van de bestelling. En opnieuw iemand die Engels spreekt. Zal het toch de regio Praag zijn? Voor alle duidelijkheid, dat men een stukje over de grens spreekt is alleen maar een bonus voor ons. Als wij ons met onze paar woordjes Tsjechisch moeten zien te redden is het ook goed. In tegenstelling tot wat de site doet vermoeden heeft U Michala meer weg van een luxe Hospoda dan een restaurant.

20140722_183803.jpg
Maar het eten is er voortreffelijk, zelfs nog smakelijker dan de (toch wel dure) kaart van het hotel/restaurant van de afgelopen dagen. Ja, hier gaan we zeker nog eens heen. Bij thuiskomst het gebruikelijke programma. Duik in het zwembad, filmpje met zijn allen en hup te bed.
 
Woensdag 23 juli 2014

Wij zijn hier op vakantie met kinderen en dat is ook de reden dat wij deze dag voor hen niet anders laten zijn dan de voorgaande. Maar voor ons volwassenen is 23 juli 2014 een zwarte dag van ongekende omvang. Woorden schieten gewoon te kort om het verdriet en de ontzetting te beschrijven bij het verlies van zoveel mensenlevens. Mensen zoals jij en ik, op weg naar een langverwachte vakantiebestemming of op zakenreis. Mensen die in hun laatste levensmomenten hun dierbaren zagen en hoorden verongelukken. Wat mij betreft diep respect voor de emotionele toespraak van minister Timmermans in de VN vergadering.

Maar zoals gezegd, voor de kinderen was het vandaag gewoon woensdag. Overigens gaan wij het onderwerp zeker niet uit de weg. Dat ook weer niet. Tot begin van de middag blijven wij lekker in het huis met af en toe een duik in het zwembad.

Daarna gingen wij richting Sedlcany.

20140723_162848.jpg 20140723_162851.jpg

In dit plaatsje bevindt zich het andere adresje dat Kuurtje mij had aanbevolen. Maar eerst even naar het centrum om wat postzegels te scoren. Met het ouderwetse “handen en voeten werk” bemachtig ik 4 postzegels voor naar Nederland. Daarna duiken wij nog even een warenhuisje in dat gevestigd is een nog typisch “Sovjet gebouw”. Oerlelijk maar functioneel. Het stadje zelf is best mooi met een dito plein maar moeilijk begaanbaar voor Jelle.

Dus gaat het richting de pizzeria waar wij om 17.00 u weer zo’n beetje de eerste gasten zijn. Gelukkig stroomt het daarna redelijk vol.

Ook Nederlanders ontdekken wij onder de gasten. Al “aapjes kijkend” genieten wij op het terras van het heerlijke eten. Ook dit restaurant kunnen wij aanbevelen. Wel jammer dat het rookverbod in Tsjechië nog niet is doorgevoerd. Oh ja, laat je ook niet misleiden door het gebouw waarin het restaurant zich bevindt. Ook weer foeilelijk vanwege de “Sovjet bouwstijl”.

20140723_165607.jpg

Via de Lidl ter plaatse gaat het richting ons huis. De weg naar huis is naar Tsjechische maatstaf een soort snelweg en wordt aldus gebruikt. Ik blijf mij verbazen over de kapriolen die sommige Tsjechen op zo’n 2 baansweg uithalen.

Thuisgekomen sproei ik de gortdroge tuin en duik ik nog even bij de kids in het zwembad. Na het gebruikelijke avondritueel gaan wij allen moe te bed.
 

kuurgast

Donateur
Bij Ceskehrady kan je kaartjes aan de toegang kopen. Je zou eventueel online kunnen kijken of er veel kaarten beschikbaar zijn en de gok wagen.
Leuk om te lezen dat de restaurants in de smaak vielen.
Als je nog eens naar U Michala gaat, moet je als nagerecht het volgende eens proberen:
Horké maliny se zmrzlinou/Hete frambozen met ijs
Kynuté knedlíky s borůvkami/bosbessen 3 stuks.

Knedlík zit wel verschil in en vind zelf de houskový knedlík lekkerder bij vlees dan de Bramborový knedlík die veel zwaarder is.
Je hebt ze ook in zoete variant met een vulling van vruchten en dat zijn meer een soort deegballetjes.
Kwam nog een restaurant tegen, Zahradní restaurace U Modré kočky in Votice.
 
Leuk geschreven!
Mooie foto's.
Maaruh, is het voor Jelle nog een beetje te doen?
In Nederland zijn de gebouwen toegankelijk.
Ik kijk, als ex bouwkundige, vaak naar de toegankelijkheid van mindervalide mensen.
Daar is in Tsjechië totaal nog niet aan gedacht.
Ik kijk uit naar je volgend verslag!
 
Bij Ceskehrady kan je kaartjes aan de toegang kopen. Je zou eventueel online kunnen kijken of er veel kaarten beschikbaar zijn en de gok wagen.
Leuk om te lezen dat de restaurants in de smaak vielen.
Als je nog eens naar U Michala gaat, moet je als nagerecht het volgende eens proberen:
Horké maliny se zmrzlinou/Hete frambozen met ijs
Kynuté knedlíky s borůvkami/bosbessen 3 stuks.

Knedlík zit wel verschil in en vind zelf de houskový knedlík lekkerder bij vlees dan de Bramborový knedlík die veel zwaarder is.
Je hebt ze ook in zoete variant met een vulling van vruchten en dat zijn meer een soort deegballetjes.
Kwam nog een restaurant tegen, Zahradní restaurace U Modré kočky in Votice.

Dank je weer voor de verschillende tips. Ga inderdaad kijken of er online nog kaarten zijn en dan de gok wagen denk ik.

Wat U Michala betreft, vanavond zijn wij er al weer voor de tweede keer geweest. Maar de eerste keer kregen wij denk ik 1 van jou beschreven gerechten. Vanavond maar geen nagerecht meer genomen:sterretjes:

Maaruh, is het voor Jelle nog een beetje te doen?
In Nederland zijn de gebouwen toegankelijk.
Ik kijk, als ex bouwkundige, vaak naar de toegankelijkheid van mindervalide mensen.
Daar is in Tsjechië totaal nog niet aan gedacht.

Het zijn vooral de oudere gebouwen waar het nog wel eens zeuren is voor Jelle. En dan natuurlijk de steden, allemaal kinderhoofdjes. Maar daar hebben wij ons inmiddels wel mee verzoend. Zo lang ons vakantieverblijf maar voldoet valt dit allemaal nog wel mee. En dat is dit jaar gelukkig wel het geval:cheerleader:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Donderdag 24 juli 2014

Vanwege een geplande stroomonderbreking zijn wij vandaag een groot deel van de dag aan huis gebonden. Het is geen verrassing, want bij aankomst werd ons dit al verteld. Tussen 8.00 en 14.00 uur zou er geen stroom zijn, maar gelukkig is de klus al eerder geklaard. Gelukkig maar, want geen stroom betekent ook dat het (elektronische) hek niet opengaat.

Verder heeft Jelle vandaag zijn uitslaapdag. Het geeft wel aan hoe zeer hij hier in Tsjechië lichamelijk aan de bak kan. Wij laten hem maar.

Maar zodra Jelle wakker en op is, gaan wij weer met ons tweeën naar de dichtstbijzijnde Penny Market. Jelle houdt namelijk niet van jam met stukjes er in en bij de Penny Market verkopen ze die.

De rest van de middag ben ik mij een beetje aan het oriënteren op wat wij de komende dagen gaan doen. Zo is er zaterdag een leuk festival. Het maakt deel uit van een reeks festivals bij kastelen. Wel leuk je zo onder de Tsjechen te begeven. En dan is er altijd nog Praag. Wij zoeken een manier deze stad te bezoeken zonder de hinder van de oude stad zoals de vele kinderhoofdjes en steile paden. Mijn oog valt daarbij op de tocht per boot naar de dierentuin van Praag. Dit moet een hele mooie tocht zijn lees ik op het forum. Maar helaas, via Punkenstein kom ik er later op de dag achter dat dit voor Jelle geen optie is. Wij kijken morgen gewoon verder.

Met het oog op het eten besluiten wij unaniem nogmaals een bezoekje te brengen aan U Michala. En wederom zijn wij de enige gasten, echter dit keer niet voor lang. Net als een paar dagen terug genieten wij van de kunsten van de kok.

20140724_183023.jpg 20140724_183025.jpg 20140724_183028.jpg 20140724_183031.jpg

Maar een nagerecht bestellen wij dit keer echt niet, zo propvol als wij zitten. Eenmaal thuis volgt het gebruikelijke ritueel.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan