Vakantie Bystrice (omg. Benesov) 2014

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Nog even een kleine correctie m.b.t. de geschiedenis van TS. Wellicht heb ik het verkeerd verstaan c.q. was de gids niet volledig. Maar hieronder een citaat uit Wikipedia

De vestingstad en het fort (zogenaamd 'Kleine Fort') werden in de 18e eeuw gebouwd in opdracht van het Oostenrijk-Hongaarse rijk en genoemd naar keizerin Maria Theresia. Zowel de rivier de Elbe als de Eger stromen nabij het fort. De bouw startte in 1780 en duurde tot 1790; uiteindelijk besloeg het fort een oppervlakte van 3,89 km². Het is ontworpen in de stijl van Sébastien Le Prestre de Vauban en er waren ongeveer 5600 soldaten gestationeerd. Terezín werd tijdens oorlogen niet gebruikt. In de laatste helft van de19e eeuw diende het fort als een gevangenis. Tijdens de Eerste Wereldoorlog deed het fort dienst als krijgsgevangenenkamp, waar ook de moordenaar van Frans Ferdinand, Gavrilo Princip tot 1916 werd opgesloten. In de Tweede Wereldoorlog gebruikten de nazi's Theresienstadt als concentratiekamp terwijl het Kleine Fort als gevangenis door de Gestapo in gebruik werd genomen.
 
Woensdag 30 juli 2014

Na alle indrukken van gisteren doen wij het vandaag rustig aan. Bij het opstaan bevrijd ik het echtpaar kikker uit het zwembad. De laatste paar dagen tref ik het stel steeds op de bovenste trede van het zwembad aan. Geen idee hoe ze op het droge moeten zien te komen. Dus help ik een handje. In de tijd dat wij hier verblijven ’s ochtends al een keer een muis gered, maar ook resp. een kikker en een muis van de bodem geschept. In al onze zwembaden tot nog toe niet eerder meegemaakt.

20140722_091656.jpg

Daarna gaan wij met zijn allen naar de Tesco voor het inslaan van de lunch. Daarna weer zwemmen, gevolgd door een bezoek aan Pizzeria Ticino in Sedlcany. Bij het vertrek daar opnieuw Nederlanders tegengekomen. Blijken die toch in een dorpje nabij een schitterende hoeve te bezitten. Die ook nog eens bijzonder geschikt lijkt te zijn voor Jelle MET een super zwembad. Wellicht een idee voor volgend jaar? Maar eens een kijkje nemen op 1 van de resterende dagen dat wij hier nog zijn. Want tja, het schiet al weer op voor ons. Jammer hoor, want wat hebben wij het super in Bystrice!
 
Franky wat mooi om te lezen. Wij zijn gisteren in Terezin geweest en het heeft ook op ons grote indruk gemaakt. Het Getto Museum vonden we heel bijzonder, juist omdat we net een boek van Helga Weis gelezen hadden en haar tekeningen op de grote wand bij de trap te bezichtigen waren. Het Getto Museum is in het "kinderhuis" gevestigd waar bijna alle kinderen ondergebracht werden die in Terezin arriveerden. Wij zijn ook nog in het "Magdenburg" gebouw geweest waar Helga Weis later met haar moeder woonde toen ze te oud was voor het kinderhuis. Ik lees dat jullie net als wij ook met een Engelstalige gids mee geweest zijn door het Kleine Fort maar als we haar een vraag stelde kon ze vaak geen goed antwoord op geven, het was echt een uit het hoofd geleerd lesje.
 
Franky wat mooi om te lezen. Wij zijn gisteren in Terezin geweest en het heeft ook op ons grote indruk gemaakt. Het Getto Museum vonden we heel bijzonder, juist omdat we net een boek van Helga Weis gelezen hadden en haar tekeningen op de grote wand bij de trap te bezichtigen waren. Het Getto Museum is in het "kinderhuis" gevestigd waar bijna alle kinderen ondergebracht werden die in Terezin arriveerden. Wij zijn ook nog in het "Magdenburg" gebouw geweest waar Helga Weis later met haar moeder woonde toen ze te oud was voor het kinderhuis. Ik lees dat jullie net als wij ook met een Engelstalige gids mee geweest zijn door het Kleine Fort maar als we haar een vraag stelde kon ze vaak geen goed antwoord op geven, het was echt een uit het hoofd geleerd lesje.

Wij hadden een man als gids. Ik vond hem aardig volledig. Voor zover dat te beoordelen valt. Uit onze groep kwamen namelijk geen vragen. Jeetje, dat boek van Helga Weis heb ik minstens 30 jaar geleden gelezen. Volgens mij was dat in 1 nacht, met dikke tranen in de ogen. Wat een ontberingen beschrijft dat meisje
 
Donderdag 31 juli 2014

Het is vandaag de eerste dag die echt nat begint. En koud. Niets aan. Eerst maar kijken of het echtpaar kikker weer op de bovenste trede zit. Nee, alleen pa, ma is baantjes aan het trekken. Toch het stel maar het zwembad uitgestuurd.

Terwijl het buiten regent gaan wij lekker chillen, beetje tv kijken. Naar VH1, is een Engelse muziekzender met zowel classic als nieuwe clips. En lekker de tijdschriften lezen die wij gratis mochten downloaden. Cadeautje van de reisorganisatie.

Rond het middaguur regent het nog steeds. Vandaag wordt er (voor het eerst) door niemand gezwommen. Echt plannen hebben wij niet voor vandaag, zij het dat Tamar nog dolgraag een white-board wil hebben. Van Koh-I-Noor nota bene, dat verzin je toch niet. Laatst zagen wij ze liggen bij een wat grotere Tesco. Dus besluiten wij naar de Tesco bij Tabor te gaan. Die zal ook vast ruim gesorteerd zijn denken wij. En inderdaad. Zelf slaag ik daar ook prima.

Afgelopen weekend was er toch zo’n kastelen-festival met o.a. Dikovej Bill? Gezien de afstand hebben wij dat maar laten schieten, maar een cd wil ik best hebben van die groep. Riannah schreef er al iets over en toen ik ze onlangs in de auto op Radio Impuls hoorde vond ik ze ook best goed. Dus…hun laatste cd uit 2013 meegenomen bij de Tesco en inderdaad hele gave muziek. Ook als versta ik er geen klap van. Maar ja dat was destijds in mijn metal tijd ook zo met Loudness (Japans) en Baron Rojo (Spaans).

En toen gebeurde er iets eigenaardigs. De Tom kon opeens geen route meer vinden. Dat was toch wel even schrikken verwend als wij zijn. Dus prompt de verkeerde oprit naar de snelweg genomen en rijden wij richting Ceske Budejovice. Ook leuk, maar niet voor dit jaar. Dus maar de eerste gelegenheid genomen om richting Praag te gaan. Uiteindelijk kwam alles natuurlijk goed en zoefden wij onder het genot van Dikovej Bill richting Bystrice. Dit keer weer lekker thuis gegeten en genoten van onze 1 na laatste avond in Bystrice.
 
Vrijdag 1 augustus 2014

Met ’s morgens weer zonnig weer nemen wij allen weer een duik in het nog wat koude water. Het koudere weer van de afgelopen dagen heeft duidelijk zijn sporen achter gelaten. Op het terras is het nu dan ook amper 20 graden.

De rest van de ochtend gaan wij tweeën aan de slag met de schoonmaak van het huisje. Ondanks de prijs is de eindschoonmaak niet inbegrepen. 1 van de kritiekpuntjes op het evaluatieformulier. Wat overigens niet wegneemt dat wij een topvakantie hebben gehad in Bystrice.

In de middag gaat het er dan toch van komen. Bezoek aan kasteel Konopiste! Dat het kasteel geopend is bewijst de drukte op het parkeerterrein. Dit keer maken wij dankbaar gebruik van het treintje dat ons voor 160 KC naar boven brengt. Ik heb het er graag voor over.

20140801_144016.jpg

De dame die achter het stuur van het treintje zit heeft er ook duidelijk zin in. Voordat wij naar boven gaan maakt ze een aantal rondjes. Ik moet er hartelijk om lachen maar zij blijft stoïcijns. Het laatste stuk naar het kasteel kost mij nog even een kleine krachtsinspanning met de rolstoel, maar ach wat zeur ik.

Naar verluidt beschikt het kasteel over een lift. Te danken aan de fascinatie van Franz Ferdinand wat elektriciteit betreft.

20140801_154221.jpg

20140801_154308.jpg

Het hele kasteel beschikt over elektriciteit en dat al begin 20e eeuw. Maar helaas, Jelle gaat wel omhoog, maar niet met de lift van het kasteel. In Konopiste gebruiken ze een traploper, net zoals destijds in kasteel Hlubloka dat wij in 2012 bezochten.

20140801_155308.jpg

Kleinigheidje hoor, de rest van de tour is adembenemend. Franz Ferdinand was behalve bezeten van de jacht ook een fervent kunstverzamelaar. De man schijnt door vererving schatrijk geweest te zijn geworden en dat zie je aan alles. Ieder vertrek dat wij zagen ademt de meest verfijnde kunstwerken. Zowel qua meubilair, gebruiksvoorwerpen als schilderijen. Om maar iets te noemen: in 1 vertrek kwam het motief van het behang terug in dat van het meubilair. Jammer genoeg was het niet toegestaan zelf foto's te maken in het kasteel.
Wel even een tip voor degene die net als wij de audiotour bij de rondleiding bestelt: die is er ook in het Nederlands. Zagen wij pas op het laatst. Wel zo makkelijk ;). Na een uur staan wij weer buiten en hebben in een notendop iets mogen meepikken over de flamboyante persoon Franz Ferdinand. Hemeltje schatrijk, aan het begin van de twintigste eeuw 1 van de groten der aarde. Bezeten van de jacht schoot hij minstens een paar honderd duizend dieren af. De gangen van het kasteel zijn daarvan nog steeds de stille getuige.

20140801_151417.jpg

Rijen opgezette dieren hangen en staan er.
Met vermelding van de precieze datum en plek dat ze door Franz zijn neergeschoten. Aparte man. Wel treffend hoe Franz vervolgens zelf aan zijn einde is gekomen.

Het einde van onze geweldige 4e vakantie in Tsjechië nadert en wij besluiten ter afsluiting nog 1 maal bij U Michala te gaan eten. Het verreweg goedkoopste adresje waar wij deze vakantie hebben gegeten en wat ons betreft ook het smakelijkste. Een aanrader beste mensen.
 
Ook jullie bedankt voor de reacties en het meelezen. Want zonder dat zou ik minder geneigd zijn e.e.a. op te tekenen dan wel vast te leggen. Wij zijn nu aan het opruimen en voor zover nog nodig inpakken. Maar vakantie is nog niet voorbij. Er is ook nog de terugreis. Met andere woorden, wordt vervolgd.
 
Zaterdag 2 augustus 2014


Vandaag is een dag van gemengde gevoelens. Want enerzijds gaan wij weer lekker naar huis maar betekent dat wel dat wij dit paradijsje moeten achterlaten. Want dat was het zeker. Zowel qua accommodatie alsook de rust en ontspanning die het ons bracht.

Maar wetende dat wij om 10.00 u moeten vertrekken zijn wij op tijd wakker. En dat is bijzonder, want ik was vergeten de wekker te zetten. Dat had dus ook anders kunnen uitpakken. Door alle voorbereidingen van gisteren zijn wij snel klaar en is de auto snel ingepakt. Na een laatste ontbijt op ons heerlijke terras melden wij bij onze “huisbaas” dat wij klaar zijn om te vertrekken. Met het korte “moment” door de telefoon als bevestiging verwachten wij haar weldra. Maar dit keer duurt het toch wat langer. Na een klein kwartiertje arriveert ze dan toch en rekenen wij af. De energiekosten zijn namelijk niet bij de prijs inbegrepen.

20140802_093607.jpg


Hierna is het dan toch echt klaar en nemen wij afscheid van Bystrice. Maar voor wij gaan rijden nog een laatste keer langs de Lidl voor proviand en het inslaan van sterke drank. En daarna gaan wij op weg. Met enige weemoed kijken wij om ons heen hoe het mooie Tsjechische landschap aan ons voorbij wegtrekt.

20140802_120518.jpg

Vlak voor de grensovergang komen wij weer die vreemde rotonde tegen. Het lijkt dan net of je weer terug rijdt. Maar na een aantal tunnels verlaten wij toch echt Tsjechië en rijden wij Duitsland binnen.

Zo wij met een aangename temperatuur uit Bystrice vertrokken komt het kwik in Duitsland niet meer onder de 28 graden. Ondanks de airco voelt het hierdoor erg warm aan in de auto. Maar gelukkig rijdt het in Duitsland lekker door. Af en toe een wegversmalling vanwege werk aan de weg, maar vast staan doen wij gelukkig nergens. En dat ondanks de berichtgeving dat het vandaag 1 van de Zwarte Zaterdagen is. Het rijdt uiteindelijk zelfs zo goed door dat wij tegen 21.00 u in Anna Paulowna aankomen. Wat betekent dat wij de tocht, inclusief verschillende stopjes, in 11 uur afgelegd hebben. Soms zit het mee…. Thuis wacht ons een aangename temperatuur maar aan de plassen te zien en afgaande op de berichtgeving heeft het hier vandaag aardig gespookt.


Tot slot

Onder het mom van “Time flies when you”re having fun” is onze 4e Tsjechië vakantie werkelijk omgevlogen. Maar…in tegenstelling tot 2013 was deze vakantie geweldig. Zowel een perfecte heen- alsook terugrit, en ook verder überhaupt geen problemen. In 1 woord een zorgeloze vakantie, minder erop uitgegaan en weggeweest dan vorig jaar. Maar waarom zouden wij ook met een heerlijk zwembad voor de deur.

Net 1 dag terug zijn wij al weer bezig met de vakantie van 2015. Ook weer Tsjechië uiteraard. Zie ook het verhaal van afgelopen woensdag. Via de mail hebben wij contact gezocht met de eigenaresse van die mooie hoeve. En geïnformeerd of het vakantiehuis voor volgend jaar nog beschikbaar is. Ik laat het jullie nog wel weten. Tot voor nu: Ahoj!!

Nog wat kiekjes:

20140720_080844.jpg

20140728_201405.jpg

20140729_144008.jpg

20140729_160241.jpg

20140802_092030.jpg
 
Bovenaan