Verwarming

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

pepo

† In Memoriam
Wij wonen in een huisje met gasverwarming. 1x woonkamer/keuken + 2 slaapkamers. We verstoken voor ongeveer 300Kč per week. De buurman stookt elektrisch en heeft het over 8000Kč per maand als het een beetje koud is. Dus een beetje meer kosten voor aanleg, heb je er zo weer uit.

Het energie overdracht van de electrische ketel is iets beter, dan die van gas. Bij vergelijkbare te verwarmen ruimte zal het energie verbruik dus ongeweer gelijk moeten zijn. En de prijs ook, denk ik, het verschil tussen electrisch en gas verwarmen mag er zijn, maar geen factor 6 en half.
Ik vrees, in dit geval, dat het niet om verstookt bedrag per maand of week gaat, maar om het voorschot, dat er ieder maand overgemaakt wordt aan het energiebedrijf. Of een ander misverstand. En je weet het: (12 x voorschot + eindafrekening) / 12 = zijn jouw energiekosten per maand.
 
mooie tabel als je de gasketel naar condensatie verandert krijg je toch een behoorlijk verschil tussen elektro en gas.
zelf liet ik een elektro kacheltje aan met kerst, was een ruimte in de firma van 6x2 m2 hoogte 3m kostte 3000 kc/maand.
behoorlijk duur, temp ingesteld op plus 5/8C
 

Vodnik

† In Memoriam
Snap je echt, wat er staat? En electricity direct is přímotop, geen ketel.

Maar als je de derde kolom aanpost heb je wel electrokotl! Verschil is trouwens niet zo groot (vind rendemeent van kotl -95%- wel laag is nmm hoger, zeker 97%, alleen pomp verliezen)

Maar dan is het nog geen factor 6,5! Die 300 czk voor gas zal straks wel 3000 per maand worden!
 
nieuwe Tegelkachel

Wij hebben in mei een nieuwe tegelkachel laten bouwen in ons huisje. Dat leek ons wel romantisch in zo'n oud huisje in het bos.

Hier wat fotootjes van de opbouw. Helaas heb ik nog geen goede foto's van hoe het er nu uitziet. We hebben er ook nog door een timmerman een massieve bank op maat bij laten maken van 5cm dik borovice (pijnboom?) hout.

Voor iedereen die info wil hebben: ik schrijf je graag een PM
 

Bijlagen

  • 3602830825_9cf73c1d87.jpg
    3602830825_9cf73c1d87.jpg
    176,1 KB · Bekeken: 9
  • 3603640580_f28cca93d4.jpg
    3603640580_f28cca93d4.jpg
    169,5 KB · Bekeken: 8
  • 3811633236_77cf79da57.jpg
    3811633236_77cf79da57.jpg
    139,7 KB · Bekeken: 9
Dat zal ik je proberen uit de doeken te doen.

Het vuur brand in het fornuis in de keuken (heb toch nog een plaatje weten te vinden). Aan de andere kant van de schoorsteen staat de "radiator" in de woonkamer (waar op een ander fotootje oma te zien is).

Deze tegelkachel wordt dus verwarmd door hetzelfde vuurtje uit de keuken. Ook de logeerkamer beneden wordt tegelijkertijd verwarmd door een buizensysteem.

Ben je zo uit de brand?
 

Bijlagen

  • 3811698322_97b600a561.jpg
    3811698322_97b600a561.jpg
    161,1 KB · Bekeken: 189
Bij mij is het verwarmingssysteem nu klaar.

In ons huis staat een gecombineerde houtketel met een elektrische ketel en een 200 liter warmwaterboiler. In het huis zijn 18 radiatoren aanwezig.

In de houtketel kunnen grote stukken hout. (niet te veel hakken dus)
Met 2 grote blokken hout kan je de hele nacht het huis redelijk warm houden.
De elektrische ketel is 1200 watt, en met alleen deze kan je alle radiatoren in het huis redelijk warm krijgen. (ter vergelijking: 1 elektrisch kacheltje is 2000 watt en verwarmd 1 kamertje)

De waterboiler wordt verwarmd door elektra en door de beide ketels.

De maandelijkse elektrarekening is bij ons 1800kc nu per maand. (in july berekend door de elektramaatschappij)
Heb verder nog 2 allesbranders in de beide woonkamers, overal spaarlampen, de dure elektrische kacheltjes heb ik weggegooid.
En heb ook nog een 100liter elektra-waterboiler in een andere badkamer.

Heb het in de afgelopen koude krokusvakantie al kunnen testen (op de 200 liter boiler na) en het was goed warm in huis.
 
die kleur heeft mijn vrouw natuurlijk uitgezocht. ze is een echt blauw-type ;-)

na de bouw van de kachel moest er 5 weken gewacht worden vanwege het drogen. We hebben voor het eerst op 1 augustus gestookt (het was buiten wel 28C, maar het huisje was nog best koel). Het stoken ging goed. Het fornuis was binnen een mum van tijd warm. Het opwarmen van de tegelkachel in de woonkamer duurt iets langer, zoals gebruikelijk, maar na 1,5 uur is die ook lekker behaaglijk.
 
Bij ons kost het veel meer.

Bij ons in huis staat een gecombineerde houtkachel kan max. voor de CV 7 kW geven en voor de kamer 12 kW, wij hebben ook een elektrische ketel van 3x 600= 18000 watt en een 200 liter warmwaterboiler. In het huis zijn 11 radiatoren aanwezig waarvan 3 nieuwen en de rest is allemaal oude en de leidingen zin ook bijna allemaal oud.

Met de houtkachel kan ik de kamer erg warm houden daarnaast word dan de keuken hal en badkamer met die houtkachel ook warm via de CV.

De elektrische ketel van 3x6000 kan ik het hele huis prima warm houden.

De waterboiler wordt verwarmd door elektra en door de beide ketels.

De maandelijkse elektrarekening is bij ons 3200 nu per maand. (deze kosten zijn na 2 jaar tot stand gekomen via de elektramaatschappij.


Zeg Ralph voor mij is jou verwarming te mooi om waar te zijn en wil ik graag iets meer weten, hoe groot is het huis, hoe is de isolatie, en hoe vaak is het bewoond, als je er niet ben hoe warm hou je het dan in huis.
 

Vodnik

† In Memoriam
...... In ons huis staat een gecombineerde houtketel met een elektrische ketel en een 200 liter warmwaterboiler. In het huis zijn 18 radiatoren aanwezig.

...... De elektrische ketel is 1200 watt, en met alleen deze kan je alle radiatoren in het huis redelijk warm krijgen. (ter vergelijking: 1 elektrisch kacheltje is 2000 watt en verwarmd 1 kamertje)

...... De maandelijkse elektrarekening is bij ons 1800kc nu per maand. (in july berekend door de elektramaatschappij)

...... het was goed warm in huis.
18 radiatoren..........1200 watt element.........redelijk warm!

Te mooi om waar te zijn.

Even voor je info; een enkelplaatsradiator van 60cm hoog en 80 breed heeft een cap. van ongeveer 600 watt.
Ik vrees dat je een nul vergeten bent en dat de ketel 12.000 watt is (ik ken overigens geen ketels van 1200 watt, dat zou niet meer dan een verwarmingsspiraal zijn)
 
Die elektrische ketel is een Rejnok 24..

Die kan je switchen tussen 12KW en 24 KW.. (ik heb me dus inderdaad een 0-etje vergist)
Maar ja, in Nederland heeft eigenlijk niemand een apparaat staan wat 12000watt verbruikt in z'n huis. (en dan in verhouding een veel lagere stroomrekening in CZ)

De switch naar 24KW hebben we moeten afkoppelen omdat de kabels of transformator naar ons huis toe dat niet aankon. Werd te duur voor electramaatschappij om dat aan te passen.
Wij zijn het laatste huis van het dorp.

Het huis is erg goed geisoleerd. Dikke muren, dubbel glas overal, van die groene isolatiewol tussen de muren en plafonds en in de meeste kamers ook nog gipswanden/plafonds aangebracht.
De leidingen naar de radiatoren toe zijn allemaal geisoleerd en zitten in de meeste gevallen tussen de gipsplaten en de muren.

Tydens de afgelopen crocusvakantie (toen de ski-kampioenschappen in Liberec werden gehouden; erg koud toen dus) hebben we het goed warm gehad in het huis.
 

Marcel

Moderator
weer iets "nieuws", de Econo-heat (260 watt voor 79 euro, de 400 watt voor 89 euro)
alleen geen thermostaat, zou wel icm een schakelklok gebruikt kunnen worden om je huisje in afwezigheid in de winter een beetje te verwarmen.

Hoe werkt het?
Het verwarmingspaneel wordt strak tegen de wand gemonteerd, waardoor er een smalle strook lucht ontstaat tussen het paneel en de wand. Koude lucht wordt van onderen aangezogen en aan de achterzijde van het verwarmingspaneel verwarmd. Warme lucht stijgt op en zo ontstaat een natuurlijke warme luchtcirculatie.
Geleverd met een complete montage-kit en is daarom door iedere doe-het-zelver te monteren (geen hoge installatiekosten of kostbare installateurs).
Voor het beste resultaat dienen de Econo-Heat verwarmingspanelen aan de wand gemonteerd te worden op een hoogte van ongeveer 150mm boven de vloer en uit de buurt van ramen en deuren.
De oppervlakte temperatuur kan maximaal 75ºC worden, er is dus geen brandgevaar. Let op: bij baby’s en zeer jonge kinderen is het terugtrekreflex nog niet voldoende ontwikkeld en is de kans op verwonding aanwezig.
Gemaakt van 100 % onbrandbare vezelstof (fibercement).
Het duurt ongeveer 15 minuten voordat het Econo-Heat verwarmingspaneel de maximale oppervlakte temperatuur heeft bereikt. De ruimte zal in ongeveer 45 minuten opgewarmd zijn.
Hoeveel heeft u er nodig? Indicatief kan men de volgende vuistregel toepassen: Lange en koude winters: 1 Econo-Heat verwarmingspaneel van 400 watt per 6-8 m² vloeroppervlakte. Minder strenge winters: 1 Econo-Heat verwarmingspaneel van 400 watt per 10-12 m² vloeroppervlakte. Garantie: 24 maanden op voorwaarde dat ze op de juiste wijze aan de wand gemonteerd zijn.
Het verwarmingssysteem is niet geaard. Indien u het paneel wel in de badkamer zou willen gebruiken, dient het paneel zo ver als mogelijk van de wastafel en het bad en/of de doucheruimte af te worden geplaatst. De keuze en het risico voor het gebruik van dit product in natte ruimten (badkamers) ligt bij de gebruiker van het product.

zie ook : www.econoheat.nl
NB : ik heb even geen idee wat een Kwh in Tsjechie kost ...

wij verwarmen ons huisje in de winter altijd met de olie-gevulde-radiatoren. op de laagste stand wel te verstaan. maar deze zal toch een paar maal per dag aanslaan.
even rekenen :
uitgaande van 25 euro-cent per Kwh.
zeg dat de radiator 4 x 1 uur per dag aanslaat. 1200 watt kost dan 1,20 euro per dag, 36 euro per maand.
de econo-heat kost met zijn 400 watt dus 0,40 cent per dag, 12 euro per maand.
scheelt 1/3 van de prijs ...
de aanschaf kan ik makkelijk in 1 winter er uit hebben ...
 
Heb net het testrapport doorgelezen van die Econo.

Systeem is niet anders dan van die van de bestaande panel heaters. De zin dat hij koude lucht aanzuigt suggereert iets nieuws, maar dat is onzin, dat gebeurt vanzelf en ook bij die andere heaters, omdat warme lucht nu eenmaal lichter is dan koude lucht.

Het rendement van deze Econo is wel het hoogste van de geteste panelen, maar dat komt juist omdat hij niet warmer wordt dan 75 graden.
 
een zo'n paneel lijkt me wel wat in combinatie met een zonnepaneel. Dan draai je volgens mij zo'n beetje quitte qua kwh. (wij schakelen altijd de stroom uit in ons huisje, als we er niet zijn...)
 
het lijkt me verstandiger om gewoon de waterleidingen af te tappen voor de winter.
elektrisch verwarmen volgens het normale tarief is gewoon veel te duur.
ook om het boven het vriespunt te houden.
 
Bovenaan