Boheems kristalglas

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Al enkele jaren geleden waren wij een keertje in Harrochov. Daar zit, zoals wellicht al bekend, ook een glasblazerij. Dat was erg mooi. Je kreeg ook een rondleiding door de fabriek en in een ander gedeelte waren mensen figuren in het pas geblazen glas aan het slijpen. Uiteraard was er ook een toeristisch winkeltje bij. Daar kreeg je korting als je je entreekaartje inleverde (speciaal voor de Nederlanders denk ik). Wij hebben niets gekocht.
 
Henk,
In Nizbor heb je glasfabriek waar ze ook rondleidingen geven.
Nizbor is een klein plaatsje voorbij Beroun.
Als je in beroun bent staat het aangegeven.
het fabriekje ligt naast de spoorweg overgang in Nizbor.
Beroun bereik je door van Pilzen over de D5 naar Praag te rijden .
Je krijgt dan de afslag Beroun.
Bij het fabriekje ook leuke winkel met eigen gemaakte produkten.
best leuk daar
Succes
 
Nizbor is inderdaad mooi wat glas betreft.
In het winkeltje bij de bierbrouwerij van Ceske Budejovice hebben we leuke glazen gekocht vooral heeele kleine bierpulletjes. Maar Nizbor heeft inderdaad erg mooie spullen. Daar worden in opdracht ook herdenkingsbekers gemaakt.
Ceske Budejovice is echt wel een mooie stad, maar je moet de plekjes wel weten te vinden. (en natuurlijk is het plein prachtig)
 
oh nog even op de valreep morgen naar Tjechië

Hallo wij gaan zat 18 aug naar Tjechië ,Stare Splavy en willen ook graag een glas blazerij bezoeken ,weet iemand in de buurt van Doksy of niet zo ver als het maar niet meer dan 100 km rijden is.

graag berichtje anders mag het ook naar hotmail adres van mij
mjrnfr@hotmail.com

hartelijk dank alvast
doeitjes Chara
 
er zit een glasblazerij in Novy Bor.....? er zitten er wel -tig. Ajeto ligt in Novy Bor- Lindava.... dit is de studio van Boris Sipek, en waar vele Nederlandse "kunstenaars" hun werk laten uitvoeren. Een stukje verderop heb je naar mijn idee een vele leukere van Jiri Pacinek... een van de beste blazers van Ajeto... Maar ook in Skalice... ligt ook naast Novy Bor heb je verscheidene studio's.

Maar goed.... om een lang verhaal kort te houden. Ikzelf moet in Novy Bor zijn Maandag 20 Aug.... Zou evt, best voor gids kunnen spelen, doch helaas heb ik niet de hele dag de tijd. Helaas gaan wij 22 Aug alweer terug naar NL....:traan:

Misschien leuk om te weten..... Ik wil in de herfst vakantie een CreaTour organiseren. Misschien zelfs met de mogelijkheid zelf eens te blazen. Fusing Seminar, Keramiek workshop, en het bezoeken van Musea (glas, of Contemporary) Nadere details zullen volgen op www.studiodao.nl/creartis

Nazdar Kamerady.....
 
Hoi Pepo,
Ik weet dat deze kunstwerken van gekleurd glas gemaakt worden bij Glassstar in Nenacovice, dit ligt 25 km. van Praag. Als je de afslag Lodenice neemt en dan door Chrustinice gaat kom je vanzelf bij Glasstar terecht. Ook kan ik wel iets over de prijzen vertellen, ze zijn de helft van de prijzen in Praag en ongeveer 1/4 tot 1/5 van de prijzen in Holland. Ga eens bij Julius, de eigenaar, kijken en je zult stom verbazing staan wat er allemaal te koop is voor een zeer gunstige prijs.
Veel succes Hugo
 
glas

Ik denk dat je er een dagje Jablonec nad Nisou aan moet wagen, het centrum van de glasindustrie, er zijn daar talloze winkels en fabrieken die hun collecties tonen.
Groet henk1948
 
Boheems kristal

Helaas we zijn net weer teruggekomen uit Tsjechie. Vakantie het is zo leuk maar altijd weer te kort.
Maar nu mijn vraag. Wij zijn deze vakantie op zoek geweest naar Boheems kristal, vele winkels binnen geweest (nee niet de vietnamees) maar toch niet het glasservies kunnen vinden er was niet de juiste klik. Maar weet iemand hier of het mooie boheems kristal in Nederland te koop is? Of een goed adres in Tsjechie waar we een volgende keer kunnen kijken.
Dit jaar zijn we ook bij een glasfabriek geweest in Annin, nou wat een aanfluiting was dat. Ja glazen zat maar allemaal verschillende motiefen erop.
De enige sets die ze hadden was een karaf met 6 wijnglazen en de rest wat toch volgens mij een servies kompleet maakt hadden ze niet. Dus geen longdrinkglazen, whiskeyglazen enz enz.
Wie oh wie kan ons op weg helpen.
 
In Podebrady zit een kristal winkel. Dit is een winkel van de kristlafabriek zelf die even verderop in Podebrody zit. Het is een winkel van de fabriek zelf. Dus het kristal komt rechtstreeks vanaf de fabriek en wordt ook door personeel van de fabriek zelf gerund.
http://www.blazek-glass.com/start.php

Je kunt in deze winkel vanalles vinden van glazen tot kroonluchters en van beeldjes tot urnen.
De winkel ligt aan de rand van het park en vanaf het station gezien aan de linkerzijde.
Station uit lopen en dan zo'n beetje de eerste winkel aan de linkerkant.

Podebrady ligt iets verder dan Praag en vlakbij Kutna Hora.

Kijk anders even bij Google Earth.

Greetz Roy
 
In Novy Bor vind je de (kristal)glasfabriek Crystalex. Er is een winkel aan verbonden. Je rijdt naar de fabriek (niet te missen) en daar vind je dan de winkel.

Maar... in Novy Bor zijn meerdere glasfabrieken...

(kristal) glas te kust en te keur.
 
ik heb een set mooie wijnglazen van boheems kristal bij een winkeltje vlak bij ons gevonden: Binnenste Buiten. Volgens mij zitten ze op meerdere plaatsen in Nederland. Verder heb ik ook wel eens glazen in Blokker van Boheems kristal gezien en ik geloof ook wel eens bij David Mulder. In Tsjechie kun je het zo goed als overal krijgen. In Plzen zitten in het centrum minimaal 3 winkels.
 
Bovenaan