Boheems kristalglas

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dank je Freddy.
We waren toch al van plan om Jaroslav te benaderen, want hij gaf ons destijds een adres ergens bij het Krkonose waar hij zijn glasstaven haalde die hij gebruikte om de kralen te maken. En dit jaar willen we die kant op.
 

kuurgast

Donateur
Glasfabriek in Chlum u Třeboně.

Zelf ben ik vaker in glasfabrieken geweest op excursie.Eerst vond ik christal helemaal niet mooi.Maar als je in een fabriek hebt gelopen en ziet hoe het gemaakt wordt en onder welke omstandigheden(en ook zelf hebt geblazen)dan ben je verkocht en wil je alles hebben........graveringen zijn per fabriek anders ook al lijken ze veel op elkaar je kan het zien als een soort handtekening.
Ben erg benieuwd welke fabriek jullie hebben bezocht.
Weet even niet meer welke dat waren.Zal dat over paar dagen wel hier neerzetten.
Het duurde iets langer want ik wist alleen dat het iets met Chlum was in de buurt van Třeboň.
Dit blijkt in Chlum u Třeboně te zijn waar de DE-wiki melding maakt over de firma Stölze in 1891 begon met de productie van geblazen en geperst glas in een oude ijzerfabriek. Deze glasfabriek groeide uit tot een van de beste van het land en 80% werd naar het buitenland geëxporteerd. In 1990 werd het onderdeel van Crystalex Nový Bor waarna het in 2004 verkocht werd en stil gelegd. De circa 500 medewerkers kwamen op straat te staan wat voor een dorp met zo'n 2000 inwoners hel ingrijpend is. De fabriek is nu eigendom van Petr Stasek en er werken volgens firmy.cz maar 6 tot 9 mensen in het bedrijf.
Met het zoeken naar informatie kwam ik ook bij de opleiding voor glas terecht in Třeboň. Door de sluiting hebben ze geen stageplaatsen meer en is de afdeling glas gestopt.
Krantenartikel met foto's jindrichohradecky.denik.cz waar ik "mijn" blazer rechtsonder staat.
images

De andere fabriek waar ik geweest ben is de bekende in Harrachov.
 
Wat leuk...! Zelezny Brod.... daar heb ik ook op school gezeten om het vak te leren. Fakt vyborny škola!!! De school zelf heeft ook een winkeltje, en daar koop je spulletjes die gemaakt zijn door de leerlingen tegen absolute spotprijzen!! Als je bedenkt dat hier Meester Libenski zelf ooit de scepter gezwaaid heeft! Echt een meesterschool!! Ik vind echt dat ze daar trots op mogen zijn, en het is bijna te treurig dat wij in ons rijke Nederland niet zo'n school hebben. Draag je het glas en diens rijke historie een warm hart toe, ga dan alsjeblieft naar die school en koop je helemaal laveloos aan dat glas. Het is van een helderheid en brilliantie die je in de rest van Tsjechië bijna niet vindt, buiten dan het kristal van moser misschien. De school heeft ook een continue expositie van eindejaars en eindexamen stukken..... echt... Rietveld academie eat your hart out!! Hier valt niet aan te tippen!! en dan te bedenken dat het in Tsjechië pas middelbaar niveau is, en naar mijn idee met kop en schouders boven de qualiteit van de Rietveld Academie uitsteekt....

Wij gaan morgen naar Praag toe. Verder trekken we ook 1 dag uit om naar verschillende glasfabrieken/winkels toe te gaan in de omgeving Jablonec nad Nisou (Adressen reeds gevonden). Ook zijn we geïnteresseerd in de bovenstaande school. Is deze makkelijk te vinden in Zelezny Brod, of heeft iemand het adres voor ons?

Alvast bedankt.
 

kuurgast

Donateur
David is al lange tijd niet meer op het forum geweest maar het adres en kaart kan je vinden op de website van de school supss.cz/en/contact.
Deze school was zo te lezen vorig jaar aanwezig in Nederland op glasrijk Tubbergen.

images
S001844.jpg


Toevallig is er komend weekend in Železný Brod Skleněné Městečko 2011 /stad van glas ,een heel weekend bomvol met van alles over glas. Diverse workshops een echte glas-vlooienmarkt ,kinderactiviteiten muziek maar vooral glas ,glas ,glas + opleiding en producenten van glas. sklenenemestecko.cz.
Dit evenement is ieder jaar in het 3de weekend van september.
 
Dat lijkt ons leuk om naar toe te gaan. Ik had al gezocht op die school, maar kon niks vinden. Heel erg bedankt, dat je ons aan het adres hebt geholpen. Wij zullen ons dit weekend wel niet vervelen.:top:
 
In Novy Bor is (was? , want er was sprake van sluiting en ik weet niet of dat is doorgegaan) een glasblazersopleiding. Je kunt in die plaats ook veel glas kopen. Daarnaast kan je ook terecht in Harrachov.
 
Bedankt voor de reactie, die in Novy Bor zijn we i.d.d. 4 jaar geleden geweest, zouden hier wel weer naartoe willen, ik hoor graag of er iemand is die weet of deze winkel er nog is.
 
Het is bijna zo ver.
Weer naar Tsjechië. 2 jaar zijn we er niet geweest. Eerst naar Ijsland en vorig jaar Slovenië.
Allemaal erg leuk.

Nu weer het oude vertrouwde Tsjechië. En op de verlanglijst staat nog een bezoek aan glasblazers.
Heb al wel gezocht, maar niet echt wat kunnen vinden.
Heb er in het verleden op het forum wel over gelezen, dat je kunt toekijken terwijl ze bezig zijn.
Wie weet waar we dan het beste heen kunnen?

Op zich is een eind rijden geen probleem.
Echter als het in de buurt zit van waar we verblijven....

Week 1 http://www.houpacikun.com/cz
week 2 http://www.poddratnikem.cz/

Wie o wie helpt ons aan een leuk uitstapje?

Alvast bedankt,

Noëlle
 
Bovenaan