Boheems kristalglas

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: Glasblazerij in West-Bohemen?

Hallo Corrie,
Nog een late reactie. Wij hebben afgelopen zomer voor de glasfabriek in Svetla nad Sazavou gestaan, die hier eerder genoemd werd. De fabriek is er nog wel maar was afgelopen zomer voor het eerst gesloten voor publiek. Wij stonden er dus voor niets voor de deur, het zou jammer zijn als jullie er ook voor niets heen zouden gaan.
Groetjes, Sonja.
 
kristal of iets anders kopen?

Welke geschenken zou jij bv uit praag meebrengen?
En indien kristal of porcelein waar dan op letten?
Is er misschien buiten praag een goedkopere winkel?
Of loont het de moeite om naar de kristalfabrieken te gaan en misschien daar iets te kopen? Ik ken het adres er wel niet van, maar mensen die er al geweest zijn kunnen misschien iets meer vertellen.
Wellicht is het ook nodig om voldoende af te bieden voordat je iets koopt?
 
R

rob.goverde

Guest
Re: kristal of iets anders kopen?

Kristal kopen buiten Praag is altijd goedkoper dan in Praag.
Kijk wel uit met Kristal kopen op echt specifiek koopjesmarkt van kristal en souvenirs.
Jaren geleden stonden er een groot aantal houten kokjes huisjes of kraampjes bij Kasteel Konopiste. Ik ben daar in 2000 goed bedonderd door een van die kooplui. Ik betaalde met AMEX en toen hebben ze stiekum, bij zijn collega marktkramer een aantal keren een afdruk gemaakt van mijn AMEX kaart en me financieel goed bedonderd. Niet alle Tsjechen, zijn eerlijk netzomin als alle Nederlanders.
Uiteindelijk heb ik de scahde na 1 jaar procederen teruggekregen van AMEX het ging toen omgerekend over meer dan 1000,- gulden dus toch zo'n € 450,-

Je bent dus gewaarschuwd deze praktijken doen zich op meer plaatsen voor.
 
Re: kristal of iets anders kopen?

ben je van Nederland, dan zou een mooi geschenk voor de thuisblijvers een goeie pint kunnen zijn. zoals algemeen bekend is, is het Nederlandse bier niet te zuipen en daarmee zouden mensen wel eens zeer content kunnen zijn met een stevig biertje, Tsjechisch dus.
(ik kan het niet over Belgisch bier hebben, want dan ga ik volledig off-topic)
 

pepo

† In Memoriam
Re: kristal of iets anders kopen?

Ik ben door dit soort glas producten erg gecharmeerd en natuurlijk heb ik zo'n bloementje in een vaasje ook gekocht. Deze foto heb ik in een winkel in Praag gemaakt.
 

Bijlagen

  • 55885-glas_praag.jpg
    55885-glas_praag.jpg
    98,3 KB · Bekeken: 26
Hallo allemaal,
Ik ben driftig op zoek naar glasfabriekjes in Tsjechie die mondgeblazen juwelen, vazen e.d dingen van gekleurd glas maken. Kan iemand hier mij helpen met informatie erover, waar in Tsjehie kan ik zo'n fabriekje vinden?
Ik vraag het omdat wij deze zomer naar Tsjechie met vakantie zullen gaan en ik een grote fan van mooie dingen gemaakt van gekleurd glas ben. Ik weet dat de meeste glasfabrieken een winkeltje hebben waar je veel goedkoper deze dingen kan kopen dan in een gewone winkel en wil dus mijn vakantie daar combineren met het afschaffen van iets moois maar wel betaalbaar.
Als iemand mij een tip kan geven waar ik in Tsjechie hiervoor moet zijn zal ik hem/haar heel dankbaar zijn. Alle tips zijn welkom.
Bedankt alvast.
 
Hallo Karina, welkom op het forum.
Ik heb hier vorig jaar ook informatie gevraagd over glasfabriekjes en daar heb ik heel wat reactie op gehad, maar omdat ik niet meer weet hoe ik dat hier tevoorschijn moet toveren het volgende.
Als je rechtbovenaan bij "zoek" glasblazerij intikt (of glasfabriek) krijg je een heleboel informatie.
Heel veel succes en plezier hiermee.

Karina2 schreef:
en wil dus mijn vakantie daar combineren met het afschaffen van iets moois maar wel betaalbaar.
(Alleen zou ik als ik jou was het glas aanschaffen en niet afschaffen, dan hou je meer over!!!! :D :D :D

EDIT: Ik heb de diverse topics over glas bij elkaar gezocht en deze erbij gezet - Punk ;)
 
Glasblazerij, hoe was het?

Hallo Corry,

Dank voor je ractie. Heb het e.e.a. gelezen maar ben benieuwd of je bij zo'n glasblazerij geweest ben en wat jouw tips en ervaringen daarmee zijn.

Groetjes, Karina

P.S. Tja, dat afschaffen dacht ik gecorrigeerd te hebben, maar jammer genoeg is het mislukt.
 
Nee Karina, ik ben bij deze glasblazerijen niet geweest. Het was voor mijn moeder te veel.
Maar we zijn al wel twee keer bij een fabriekje in de buurt van camping Hluk geweest, dat werd georganiseerd door de camping van was heel interessant!!
 

Pelhřimov

Donateur
Ik heb vorig jaar wat foto's geplaatst in de fotogalerij, die gemaakt zijn in de glasfabriek 1414 in Chribska. Dit schijnt de oudste, nog werkende glasfabriek van de wereld te zijn. Hier vind je wat engelstalige info over de fabriek.

Ook in het glascentrum in Leerdam werkt Marek Bartko, een Tsjechische glasblazer, die je daar ook aan het werk kunt zien. Zijn, en ander, werk wordt daar ook tentoongesteld.
 
Bovenaan