Fruitbomen langs de weg

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik vraag me af waarom er bijna overal in Tsjechië zoveel fruitbomen langs de weg staan; het is net of het ministerie van verkeer een tijd geleden heeft besloten dat langs alle autowegen pruimen-, appel- en kersenbomen moeten staan, zodat je zodra je honger krijgt uit de auto kunt stappen en wat fruit kunt plukken.

En waarom zijn veel van die fruitbomen eigenlijk onderaan wit geschilderd (niet alleen langs de weg)?
 

Marcel

Moderator
dat wit schilderen heeft een aantal redenen :
- als een soort bermpaaltje (wit reflecteert beter je koplampen)
- sommige kruipende beestjes (o.a. rupsen) vinden het niet prettig om langs een witte stam naar boven te klimmen
- misschien ook om de bast te beschermen tegen bast etend zoogdieren ? (herten, schapen, zwijnen ?)
 

baret

† In Memoriam
De informatie die ik nu ga geven komt uit de tuin aan de overkant.

Hij is 83 jaar, hij heet Jirka, hij staat nu in zijn tuin met een appelboom welke witgeschilderd is, althans het onderste gedeelte van de stam, het weer is nu echt "tuinweer".
Ik dacht, ik vraag hem, dan heb ik het uit de eerste hand.
Hij beaamde het verhaal dat de bomen langs de wegen geplant zijn, opdat iedereen er van kan genieten. Over dat witschilderen had hij de volgende verklaring:

Er was eens een hele grote verffabriek, weinig concurrentie want het was een staatsonderneming, dus het is al even geleden. Nou die fabriek zat op een gegeven moment met een veel te grote voorraad witte verf.
Ze hebben er toen een soort "Gamma" aanbieding van gemaakt en op een manier zoals Becel zijn produkten aanprijst als cholestorol verlagend of Oil of Olaz je een jongere huid geeft of dat je kunt vliegen vanuit de supermarkt met Coca Cola light, hebben ze bedacht dat het goed zou moeten zijn tegen al het mogelijke ongedierte dat in die boom kon kruipen (dus niet alleen rupsen). Immers het fruit was bedoeld voor de mensen. Binnen twee weken waren ze toen door de oude voorraad heen en vanaf die tijd is men van de werking van die witte verf overtuigd. Alleen ik weet het niet zeker, maar ik heb het wel uit de eerste hand en nog geen half uur geleden...........Nou?

SJORS
____________________________________________________-

KOMT TIJD,KOMT FRUIT!
 
Heerlijk al die fruitbomen langs de weg!

De witgeverfde stammen lijken me ook handig als je in het donker rijdt.. Maar om die reden zullen de stammen wel niet gewit zijn...
 

Freddy2005

† In Memoriam
Volgens mij wel, ze dienen als paaltjes langs de weg eigenlijk...

Waarom worden de bomen die niet langs de weg staan maar in een boomgaard dan "gewit" ? Als wegmarkering komt helemaal niet ter sprake.
Het barsten van de schors is de grootste reden om te kalken.
Over de schors kan ik u vertellen dat deze zich overdag door de warmte uitzet en 's nachts weer krimpt.
Daardoor komen er barsten, de beuk is daar heel gevoelig voor.
Dat is dan ook de reden waarom ze de beukenschors witkalken,
als ze de onderste takken weggesnoeid hebben. De kalk weerkaatst de zon.
 
De informatie die ik nu ga geven komt uit de tuin aan de overkant.

Hij is 83 jaar, hij heet Jirka, hij staat nu in zijn tuin met een appelboom welke witgeschilderd is, althans het onderste gedeelte van de stam, het weer is nu echt "tuinweer".
Ik dacht, ik vraag hem, dan heb ik het uit de eerste hand.
Hij beaamde het verhaal dat de bomen langs de wegen geplant zijn, opdat iedereen er van kan genieten. Over dat witschilderen had hij de volgende verklaring:

Er was eens een hele grote verffabriek, weinig concurrentie want het was een staatsonderneming, dus het is al even geleden. Nou die fabriek zat op een gegeven moment met een veel te grote voorraad witte verf.
Ze hebben er toen een soort "Gamma" aanbieding van gemaakt en op een manier zoals Becel zijn produkten aanprijst als cholestorol verlagend of Oil of Olaz je een jongere huid geeft of dat je kunt vliegen vanuit de supermarkt met Coca Cola light, hebben ze bedacht dat het goed zou moeten zijn tegen al het mogelijke ongedierte dat in die boom kon kruipen (dus niet alleen rupsen). Immers het fruit was bedoeld voor de mensen. Binnen twee weken waren ze toen door de oude voorraad heen en vanaf die tijd is men van de werking van die witte verf overtuigd. Alleen ik weet het niet zeker, maar ik heb het wel uit de eerste hand en nog geen half uur geleden...........Nou?

SJORS
____________________________________________________-

KOMT TIJD,KOMT FRUIT!

Wat leuk, je hebt m'n hele middag goed gemaakt, bedankt!

Dat van die verf klinkt wel heel aannemelijk. Ik heb familie in Oekraïne, en op de vraag waarom door zowat heel Oekraïne heen dezelfde kleur lichtblauw op hekken, schuttingen, deuren etc. zit kreeg ik eenzelfde antwoord. Er was op een gegeven moment een overschot lichtblauwe verf.

Dat er fruitbomen zijn geplant, gewoon zodat iedereen ervan kan genieten vind ik eigenlijk wel ontroerend en ondenkbaar in bijvoorbeeld Nederland.
Het landschap wordt er ook een stuk vriendelijker door, en vooral in de lente moet het prachtig zijn in Tsjechië, als al die bomen in bloei staan!
 
Jarenlang bij een macrobiotische boer gekampeerd in de (fruit)boomgaard. Hij schilderde zn basten niet, maar gebruikte snoiehout van de boom zelf om in bosje rondom de stam te leggen. Hiermee is de stam in de schaduw, maar bovendien zit het ongedierte dan alleen in dat snoiehout en worden het fruit minder aangevreten zonder pesticiden.....
Ook een idee?
 
Dat was onderdeel van het partijprogramma van de KSČ om overal fruitbomen neer te planten, waar de inwoners van Tsjechoslovakije dan allemaal konden van genieten.
Met de oogst zie je dan ook overal auto's in de berm staan,rapen maar want het is gratis toch?
Prachtig om te zien hoe echt de hele auto volgeladen wordt met volle kisten zelfgeraapt fruit.
De buitgemaakte appels of kersen/peren) gaan mee naar huis om zelf drank van te stoken,appelsap van te maken of om deze naar de PESTITELSKY LIHOVAR te brengen net zoals wij met al onze appels/peren,pruimen doen in Sloupnice 219...de kersen bewerk ik zelf net als een klein deel van de gele en blauwe pruimen,stoofperen/zure appels en rode/zwarte/aalbessen.
 
Ik weet het niet, het is dit jaar wel laat voorjaar. Meestal staan de meeste bomen in de meivakantie in bloei. Misschien weet een vaste bewoner van ons favoriete land hier antwoord op?
Wij hebben aardig wat boomgaard staan en de meesten staan nu echt vol in de knop,echter met het koudere weer van de laatste dagen denk ik dat het nog een kleine 2 weken gaat duren voor de eerste bomen hun pracht laten zien.
Of het moet nu per direct wel heel erg mooi voorjaarsweer worden?
 
Bovenaan