Fruitbomen langs de weg

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dat er fruitbomen zijn geplant, gewoon zodat iedereen ervan kan genieten vind ik eigenlijk wel ontroerend en ondenkbaar in bijvoorbeeld Nederland.
Het landschap wordt er ook een stuk vriendelijker door, en vooral in de lente moet het prachtig zijn in Tsjechië, als al die bomen in bloei staan!

Ik vond die fruitbomen langs de weg ook heel mooi, totdat......
We op zo'n weggetje met bomen strandden met een kapotte auto.
Toen ik een plasje moest doen deed ik dat onder zo'n boom. Het woei hard, er was onweer op komst.
En toen vielen er uit die bomen zo maar enkele takken omlaag op de weg. En geen kleintjes.
Je zult er maar overheen of tegenaan rijden.

Dus, wel mooi, maar ook gevaarlijk.

DSCF2446.JPG
 
Citaat; En toen vielen er uit die bomen zo maar enkele takken omlaag op de weg.

Als de bomen goed gesnoeid worden zal dat niet zo gauw gebeuren, er zijn gemeenten die daar zorg voor dragen (gebeurt nu in deze tijd van het jaar ). Maar op veel plaatsen gebeurt dit gewoon te weinig waardoor de bomen verdwijnen, jammer want het is een prachtig gezicht. Het geeft een gevoel van thuis zijn als je de bomen langs de weg ziet staan, in NL kom je dit niet tegen, daar staan op veel plaatsen knotwilgen. Wat ook een prachtig gezicht is.

A3 die de lente aan ziet komen in CZ.
 
Fruitbomen en knotwilgen... Dat verschil geeft mijns inziens ook goed een verschil tussen Tsjechië en Nederland weer (knotwilgen het Calvinistische, beknotte, overgereguleerde symboliserend, en fruitbomen zijn er gewoon om van te genieten :lekker: )
 

baret

† In Memoriam
Vaak werd in het verleden dit fruit ook verkocht langs de weg door Roma kinderen, evenals de bosbessen. Maar mede door de luchtverontreiniging door auto's enz. is dit nu verboden zegt men....
Althans dit fruit. Bosbassen had een andere reden, ik denk zoiets als kaalpluk.
 
Bosbessen plukken voor de verkoop werd/wordt veel met zo'n kam gedaan, dat is verboden, ook in Nederland trouwens, je maakt daarmee ook de struiken kapot maar het plukken gaat wel gigantische veel sneller (kan ik mij tenminste voorstellen).
Ik heb trouwens gehoord dat die fruitbomen verpacht zijn, maar ik heb daar nog nooit iets van gemerkt door middel van bordjes o.i.d..
Weet iemand hier iets van?
 
Het staat mij bij (misschien hier op het forum gelezen?) dat je in veel gemeentes een vergunning moet hebben om het fruit van bomen langs de weg te mogen plukken of rapen. Wie kan daar meer over vertellen?
 

baret

† In Memoriam
Regelmatig wordt de bevolking via de televisie gewezen op het verontreinigde fruit en wordt men afgeraden dit in grote hoeveelheden mee te nemen, b.v. voor het maken van appeldrankjes of appelmoes.
Het is niet verboden en je zult ook niet bekeurd worden.
Alleen zullen "verkopers langs de weg" moeten kunnen aantonen dat de vruchten afkomstig zijn uit schonere tuinen of zo. Er is niet zo heel veel controle op. Volgens Marcel Majer van de politie te Kralupy. (vanmiddag gesproken.) Van verpachting van de bomen langs de weg is dus geen sprake. Schijnt voor de revolutie wel het geval te zijn geweest, maar Marcel is nog niet zo oud! Hij vond wel dat ik de laatste tijd zulke aparte vragen heb.

Ik heb gezegd dat dat komt omdat ik een beetje aan dit forum verslingerd ben. Hij komt wel op het feest op 10 mei a.s., dus dan kun je hem zelf vragen.

SJORS
 
Ieder jaar staan in het begin van de zomer dezelfde Roma kinderen voor ons tuinhek en vragen of wij hun bosbessen willen kopen. En ja, natuurlijk doe ik dat! Daar maak ik sap van voor over de yogurt en jam voor de kids en kleinkids. Of die bessen geplukt zijn in "schoon gebied" weet ik natuurlijk niet, maar is het fruit uit de tuin dan wel schoon? Want achter de wegen met fruitbomen staan huizen met fruitbomen in de tuin. En wat te denken van het fruit uit Nederland, het land van autowegen en files? Als je overal over moet nadenken kan je niets meer eten. Ik eet lekker appels uit de tuin en bosbessen van Roma kinderen. Trouwens, wie kan iets weigeren aan die prachtige bruine kinderogen?
De overheid zal zijn reden wel hebben om het lukken van fruit te verbieden, maar zoals overal zijn regels er om overtreden te worden.
 
Het is vooral het lood in de benzine dat zo slecht is voor onze gezondheid.
In Nederland rijden nu bijna geen auto's meer met lood in de benzine, in Tsjechië hebben die veel langer gereden en rijden er nog steeds wel een aantal.
Vooral paddestoelen slaan lood op, maar fruit ook, vandaar.

Geschubde inktzwammen staan heel vaal langs autowegen en daarom moet je die dus niet eten, terwijl ze heel goed smaken!!
 

Pelhřimov

Donateur
Bloeiende fruitbomen en weilanden

Vorige week waren wij in Tsjechie en daar stonden heel veel fruitbomen te bloeien.
Ook viel het ons op dat er echt heel veel paardenbloemen bloeien in de weilanden.
Heel mooi om te zien.

Nou vroegen wij ons af hoe je aan de bloesem kunt zien welke boom het is.
En mag je dat fruit wat in de bomen langs de weg groeit gewoon plukken?
Wie kan ons verder helpen?
 
Het is aan de boom zelf ook te zien, een appelboom heeft namelijk ook een appelvorm en een perenboom een perenvorm. Kersenbomen herken je weer aan jet vrij lange, neerhangende blad.
Verder rijkt mijn kennis (zo uit mijn hoofd) niet.
 

Pelhřimov

Donateur
Het is aan de boom zelf ook te zien, een appelboom heeft namelijk ook een appelvorm en een perenboom een perenvorm....

Ik heb een aantal foto's genomen van alleen de bloesem, dus daarop zie ik de vorm van de boom niet.
Als ik het goed begreep van onze vrienden was dat appelbomen witte met in het midden roze bloesem heeft en bladeren aan de takken. Maar helemaal zeker weet ik het niet meer.
 

Marcel

Moderator
nog een tip voor fruitbomen : na het gras maaien, hark het gras niet rondom de stam. er gaan namelijk muizen onder zitten die tevens vele gangetjes graven tussen de wortels door, of kunnen zelfs de wortels aanvreten. daarbij loop je ook het gevaar als de grond rondom je fruitboom te veel muizengangetjes heeft, deze boom bij een fikse storm sneller zou kunnen omwaaien.
 
Bovenaan