LPG in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Marcel

Moderator
afgelopen maandagmiddag/avond zijn wij teruggekomen uit Tsjechie (route door Polen en Duistland)
in Duitsland was het bij elk tankstation langs de snelweg afgrijselijk druk met polen en nederlanders bij de LPG pompen.
hou de borden goed in de gaten en ga de snelweg af voor een bezoekje aan een Autohof die een kilometertje van de snelweg af ligt. dan heb je meestal maar 2-3 wachtenden voor U, ipv een tiental.
 
Er is genoeg lpg te vinden in Tsjechie is mijn ervaring.
Tijdens de heen en terug reis zorg dan wel voor een volle benzinetan k, kun je lekker door rijden door Duitsland. Als ik dan weer een pomp tegenkom met gas stop ik wel weer.

Maar in Tsjechie is veel lpg te vinden. Meestal moet je even op een belletje drukken of naar binnen lopen, dan komt er iemand naar buiten om je te helpen.
Vaak zit de LPG achter slot en grendel. Het is mij niet duidelijk of je zelf mag tanken, maar ik ben tot nu toe altijd keurig geholpen :top:

Jos
 
LPG laten inbouwen

Wie heeft er ervaring met het laten inbouwen van een gas/LPG installatie in Tsjechie. In nederland hebben we bijvoorbeeld G1, G2 en G3 installaties. Voor de G3, de derde generatie, krijg je in Nederland korting op je houderschapsbelasting. Hoe is deze G3 te vergelijken met Tsjechische systemen en is een TUV keuring voldoende voor de RDW in Nederland.
En als laatste maar niet onbelangrijkste: Wat kost het??????
Ik weet dat veel Duitsers hun inbouw laten doen in Polen.

Met vr gr Willemijn
 
Koppelstuk voor LPG gezocht

Dag lieve mensen,

ik liet me auto in Tsjechie op LPG onbouwen, maar heb een probleem. Bij alle tankstations die ik sinds m´n terugkeer tegenkwam (ben van nacht terug gekomen) hebben ze de jouwste maat fitting niet. Er zijn er drie maaten van deze Italiaanse sisteem die ik (en de rest van Tsjechie) gebruik en met m´n geluk heb ik de middelste maat en deze hebben ze nergens!! Alls iemand weet waar ze deze dingen verkopen of maaken in de omgeving van Almere laat het dan weten.

Alfast bedankt voor de tips.
 
Volgens mij bestaan er hulpstukken die je op je tank kan schroeven. Deze hebben dan verschillende maten zodat je de slang er wel op kan klemmen. Maar hoe die heten en waar je die kan kopen, dat weet ik niet? Ik heb al gegoogled, maar ik krijg dan allerlei dingen over gasflessen te zien.
 
Op gas rijden is echt geweldig!! Wij rijden een Volvo V70 op gas en al 400.000 km op de teller en nog heerlijk rijden voor erg weinig geld:kind:
Zeker als men veel rijdt is het veel voordeliger als diesel of benzine (wij rijden tussen de 40.000-50.000 km per jaar).

In Duitsland (wel een aparte nippel voor nodig) wordt het steeds beter en met een LPG gids is er altijd wel een station in de buurt (met tomtom kun je zo intikken dat die er even een tussenstop maakt). Met onze tank rijden wij ongeveer 320 km (1 op 9, zuipschuit van een auto).
We gaan altijd de grens over bij Dresden en tanken dan bij Zwei dorfer holz bij Magdeburg, dat redt ik net. En nog een eindje verder vlak voor de grens zit er nog 1. Dus dan ben ik in CZ. Daar kan men ook erg goed tanken. Geen probleem. De terugweg lukt het ons ook om op de snelweg te tanken (zweidorfer holz zit aan beide kanten).

Ik rijd nu 5 jaar op gas en zal er niet meer gauw vanaf stappen. Nog nooit problemen gehad en nog steeds veel goedkoper als alle andere brandstoffen!
 
Onze ervaring is met gas, dat niet elke tankstations het heeft. Je hebt ook een aparte dop ervoor nodig(ik dacht een europees ding) Sommige tankstaions hebben ze liggen vooor gebruik(lenen)
Er bestaat een boekje LPG gids--> lpg tankstations in europa
:lezen:
ps we hadden gas, gaan nu voor eerst met diesel de grens over
 
Als je dit hele topic doorleest zie je dat er al uitvoerig gesproken is over deze "dop" :haakjes: (verloopnippel). Het boek LPG tankstations in europa is handig, toch vind ik de POI voor de TOMTOM (zie eerder dit topic) nog veel handiger :)
 
Lpg G3

Onze ervaringen zijn dat binnen Nederland en Tjechië LPG voldoende verkrijgbaar is. In Duitsland lag dat in onze beleving wat anders. Aan de snelwegen hebben wij geen LPG tankmogelijkheden gevonden. Wel aan de Autohof in de nabijheid van de autosnelweg. In de nachtelijke uren, we reden 's-nachts naar onze bestemming, hebben we verder niet de moeite gedaan om LPG tankmogelijkheden in te plannen. Het boekwerk de "LPG Gids" van de A.N.W.B. hebben we maar gelaten voor wat het is

Wel hadden we het vermoeden dat tijdens de rit door Duitsland en Tjechië en dan met name tijdens het klimmen het verbruik aan LPG verveelvoudigde ten opzichte van het vlakke Nederland. Dit heeft ons doen besluiten om in Duitsland en de klimmende ritten in het Reuzengebergte over te schakelen op benzine. Dit blijkt voor dit soort omstandigheden een brandstof met veel meer power. Daarbij speelt het gewicht van de auto (onze auto weegt leeg al 1.743 kg.), een andere kwaliteit van LPG, automatische transmissie en het rijden op de cruise-control wellicht ook mee. We hebben hiervoor overigens geen technische onderbouwing.

Zorg in ieder geval voor voldoende inhoud van de benzinetank aangezien een extreem hoog verbruik de LPG als het ware laat vervliegen. Op reis neem je immers meer inhoud en gewicht aan spullen mee dan tijdens het dagelijks gebruik.

Het tanken in Tjechië is qua service uitstekend te noemen. Wel helpt het als je zelf zorgt voor een verloopnippel. Verhalen die de ronde gaan over het overhevelen van LPG uit losse gascilinders zijn wij niet tegen gekomen. Overal troffen wij goed verzorgde brandstofpompen aan met een uiterst vriendelijke en correcte bediening.

Onze ervaringen betreffen het Noord-Westen van Tjechië en de lijn Aken - Dresden door Duitsland. Uit en thuis hebben we zo'n 3.500 km. afgelegd en kijken met veel plezier terug op onze reiservaring.
 
maandag ga ik mijn gas aangedreven auto testen naar praag. zal kijken wat mijn verbruik is. (ja meer dan 50 liter) maar veeeel goedkoper :stout:
 
LPG tanken in Tsjechië

Ik heb sinds kort een auto op LPG.
Weet iemand of er een lijst bestaat met pompstations in Tsjechië waar ik Lpg kan tanken?
:lees: :dank:
rich?
 
LPG tanken in Tsjechië

Barend bedankt voor de snelle reactie maar ....bovenstaande website geeft alleen algemene informatie en schrijft dat een LPGlijst te koop zou zijn bij tankstations.Ik heb al bij een 10 tal tankstations geïnformeerd maar tot nu toe bot gevangen.Dus mijn vraag blijft van kracht.Ik had gehoopt dat er wel ergens een website te vinden was waar ik zo'n lijst kan downloaden.
rich?
 
LPG Adapter

Van een kennis van me uit cz kreeg ik het verzoek om te vragen of hij voor zijn LPG installatie een speciale adapter moet kopen om hier in Nederland te kunnen tanken. Of zijn dit gangbare adapters die bij de pomphouder te lenen zijn?

Als iemand dit antwoord weet hoor ik het graag,

Alvast bedankt voor uw reaktie,

Irene
 
Je kan ze beter bij je hebben want ze hebben niet overal adaptors, bovendien heb je ze in Duitsland ook nodig, en wij hebben ze alletwee nodig gehad dus zeg tegen hem dat hij ze beter gewoon zelf kan kopen dan heeft hij ze voortaan altijd bij zich, handig en verstandig!!!
 
Bovenaan