LPG in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

lpg in tsjechie

alvast bedankt voor de reactie,,,
corrie en punkenstein,,,

zal het :schrijven: aan onze vriend uit cz,,,

gr irene
 
het enige wat ik aan deze topic wil toevoegen is dat ik nu na 5 jaar in Tsjechië op LPG gereden te hebben dat het mij goed is bevallen.

In CZ zijn erg veel LPG pompen te vinden. Deze mag je weliswaar niet zelf bedienen, maar wij werden altijd keurig geholpen.

Prettige vakantie,

Jos
 
Ook met een auto op LPG naar tsjechie geweest.

Ik zal maar meteen beginnen met een nadeel. Aangekomen in praag kun je je LPG-auto nergens in een gesloten parkeergarage parkeren, aangezien dit verboden is.

Kwa mogelijkheden tot tanken geen enkel probleem tegengekomen (omgeving praag - strakonice voldoende mogelijkheden). Bij de pompen waar ik getankt heb hadden ze steeds zelf benodigde adapter, maar had ze zelf ook bij.

Ikzelf heb de anwb lpg gids aangeschaft, maar achteraf had ik dit niet hoeven doen. Overal staat duidelijk aangegeven of er bij de pomp lpg te verkrijgen is, dit is op het bord langs de weg duidelijk te lezen.
 
ik ga 15 aug eindelijk weer naar Tjechie. hoe staat het momenteel met de LPG prijs? Ik hoor van meerdere kanten dat het leven langzaam aan steeds duurder wordt in Tjechie.
 
Klopt, net als het leven in Nederland en die in andere europese landen. En de LPG prijs is de laatste 2 jaar in Nederland ook flink omhoog geschoten...

Ik vond op internet dit tabelletje:
LPG 16.30 Kč
Benzín 32.50 Kč
Nafta 34.80 Kč

Geen idee of dit nog actueel is, omdat de benzineprijzen (en ook de LPG prijzen) met de dag kunnen veranderen.

Als dit klopt zouden we het over een prijs hebben van € 0,683, wat behoorlijk duur is in vergelijking met Nederland (gister LPG getankt voor € 0,599).
 
Ook met een auto op LPG naar tsjechie geweest.

Ik zal maar meteen beginnen met een nadeel. Aangekomen in praag kun je je LPG-auto nergens in een gesloten parkeergarage parkeren, aangezien dit verboden is.

Dat nadeel ben ik ook vaak op gewezen. :lala:
Maar ja, hoe kunnen ze:
a. zien dat ik op LPG rijd?
b. weten of er uberhaupt nog LPG in de tank zit? want ik kan ook op benzine rijden.

Ergo, van dit verbod heb ik me nog nooit iets aangetrokken, nie in NL nie en nie in CZ nie.
 

Vodnik

† In Memoriam
Volgens mij geldt dit verbod ook in NL maar wordt er daar niet zoveel "reclame" voor gemaakt.

Als je je toch een beetje aan de regls wilt houden zoek dan een bovengrondse parkeergarage, daar mag het wel. (lekgas kan dan gewoon weg)
 

Macek

Geroyeerd Lid
Met onze tank rijden wij ongeveer 320 km (1 op 9, zuipschuit van een auto).
.
Ik rijd nu 5 jaar op gas en zal er niet meer gauw vanaf stappen. Nog nooit problemen gehad en nog steeds veel goedkoper als alle andere brandstoffen!
1 op 9 is heel normaal voor LPG, ik rijd nu ook op LPG in een Citroën C5 en verbruik ongeveer 1 op 8. Wie weet waar ik kan LPG kan tanken langs snelweg 44 op zondag, want van de sites word ik niet wijzer!

Nog even dit, sinds ik een auto op LPG heb moet ik ook in Duitsland een keer tanken en dan heb je weer een ander verloopstuk nodig. In Nederland de bajonet sluiting, in Duitsland met schroefdraad en in CZ de sg, Italië nippel. Persoonlijk vind ik de Italië nippel het handigst, de Hollandse bajonet gaat met wat meer geweld en krachten en de schroef vind ik ook niet alles. Nee dan wat de Tsjechen hebben de Italië nippel, inklikken en vullen maar, zelfs een vrouw zag ik het doen!
 
Dat ben ik toch niet met je eens Macek, ik rijd al jaren op LPG en heb alleen maar een nippel gekocht om in Tsjechië te gebruiken. Moet je maar eens goed opletten als je in Duitsland tankt. Vaak staan de landen op de pomp vermeld en kun je volstaan met simpelweg de andere kant van de pomp te kiezen. Deze past: óf op je nederlandse aansluiting, óf je kunt de tsjechische nippel gebruiken.

Zo doe ik het altijd en ik rijd volledig op LPG heen-en-weer.
 
Als je gewoon zorgt dat je alle nippels hebt (zo duur zijn ze niet) heb je nergens een probleem!!
Wij rijden al jaren LPG en zijn daardoor altijd "self supporting"
 
4 jaar geleden hebben we met onze auto pech gehad doordat we op LPG reden in Tsjechië. Na veel gesprekken en lang op de auto te hebben gewacht, vertelde de hoofdmonteur ons in de hyundaigarage, dat het wel eens vaker voor komt. De verbrandingstemperatuur van het Tsjechische LPG licht net ietsje hoger, dus daardoor is de temperatuurmeter in de motor verbrand. En natuurlijk was het een moderne auto, die zichzelf via de processor dan weer eens leuk uitschakeld!
Lang leve de simpele oude Skodaatjes :wijs:!!!!

Iemand ook ervaring mee?, want het is toch maar iets merkwaardigs vind ik!

Na shledanou :vliegen:
 
da's erg.....l*llig.....als dat je overkomt.
ik heb daar zelf geen ervaring mee nee.
Het enige probleem dat ik vaak ondervind is dat ik in Duitsland en Tsjechie (bergen?) nooit mijn lpg-tank helemaal leeg kan rijden. Daar waar ik Nederland de tank helemaal leeg kan rijden waarna de auto automatisch overschakelt op benzine gaat dat in die landen altijd fout. Dan gaat de motor flink stotteren. Ik heb het in Duitsland op de snelweg (vaartje van 170 Km, linker rijbaan)meegemaakt dat de auto simpelweg afsloeg. Gelukkig kan ik hem dan zelf overzetten op benzine en dan gaat het weer als een banaan.
Maar dat is niets vergeleken bij jou ervaring.
 
Dat is wel heel vreemd ja. :denk:
Gelukkig is er ook nog een bezinetank inderdaad!
Het zal wel aan de hellingen liggen inderdaad.

Voorspoedige reizen naar Tsjechië toegewenst (zonder afslaande motoren met 170 dan he!;))
 
Ik heb het ook nog nooit meegemaakt... altijd zonder problemen op LPG gereden, ook in Tsjechië.

Al vind ik LPG tanken in Tsjechië vaak wel een beleving ;)

Dat nadeel ben ik ook vaak op gewezen. :lala:
Maar ja, hoe kunnen ze:
a. zien dat ik op LPG rijd?
b. weten of er uberhaupt nog LPG in de tank zit? want ik kan ook op benzine rijden.

Ergo, van dit verbod heb ik me nog nooit iets aangetrokken, nie in NL nie en nie in CZ nie.
Ik doe ook altijd maar of ik het bord niet gezien heb, ze kunnen natuurlijk wel zien dat je een auto met een LPG tank heb, maar deze kan ook leeg zijn :) Om eerlijk te zijn snap ik het hele verbod ook niet... In België ben ik ook wel eens een parkeergarage tegengekomen met zo'n verbod, in Nederland ben ik het nog niet tegen gekomen.

Als we met de Ferry naar Engeland gaan, dan is de regel iets anders... Je LPG installatie moet tijdens de overtocht uitgeschakeld zijn, ook zo'n vage regel, want als de motor is uitgeschakeld is de LPG installatie ook uitgeschakeld....

Ik denk dat het nog regels zijn uit een vroeger tijdperk, er is de laatste jaren veel veranderd op het gebied van LPG installaties. Zo is het tegenwoordig niet meer mogelijk om op LPG te starten en slaat de klep van de tank bij een (stroom) storing en bij het afzetten van de moter direct uit...
 
Bovenaan