LPG in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

4 jaar geleden hebben we met onze auto pech gehad doordat we op LPG reden in Tsjechië. Na veel gesprekken en lang op de auto te hebben gewacht, vertelde de hoofdmonteur ons in de hyundaigarage, dat het wel eens vaker voor komt. De verbrandingstemperatuur van het Tsjechische LPG licht net ietsje hoger, dus daardoor is de temperatuurmeter in de motor verbrand. En natuurlijk was het een moderne auto, die zichzelf via de processor dan weer eens leuk uitschakeld!
Tot 2 jaar geleden had ik een LPG Daihatsu, en hetzelfde als jullie, bij LPG tanken in CZ toch wat rare loop v/d motor, alsof het gas "smeriger" was dan in NL. Bij terugkomst in NL, ging na verloop van tijd, het op gas rijden, stukken vooruit. :top: Dus ik deel jullie ervaring Na Shledanou
 
Dat is dan weer niet waar. Ik kan de motor wel degelijk starten wanneer de benzine op is en ik alleen nog LPG heb.

Dan heb je waarschijnlijk een ander systeem dan ik. In mijn auto zit een GasFX systeem. De auto start altijd op benzine en schakelt dan automatisch na een paar honder meter rijden over op gas, dit kan bij mij niet anders, als m'n benzine tank leeg zou zijn is het jammer maar helaas... dan start de auto niet.
 
Dat zal het zijn dan ja, volgens mij heb ik een G3 installatie. de mijne start ook automatisch op benzine en schakelt snel over. Maar je kunt dus (is wel voor calamiteiten) ook direct op gas starten.
 
Wij hebben ook een G3 installatie maar dat zegt denk ik niks over op LPG kunnen starten. Wij kunnen namelijk ook alleen maar op benzine starten, als de motor dan warm genoeg is (in de winter duurt dat dus aanmerkelijk langer dan in de zomer) gaat hij vanzelf over op LPG.
We rijden al zo'n 10 tot 15 jaar op LPG en we hebben nog nooit last gehad van de Tsjechische LPG.
Dat kan natuurlijk toeval zijn maar het kan natuurlijk ook toeval zijn dat er precies in Tsjechië iets gaat mankeren aan je auto.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Dat ben ik toch niet met je eens Macek, ik rijd al jaren op LPG en heb alleen maar een nippel gekocht om in Tsjechië te gebruiken. Moet je maar eens goed opletten als je in Duitsland tankt. Vaak staan de landen op de pomp vermeld en kun je volstaan met simpelweg de andere kant van de pomp te kiezen. Deze past: óf op je nederlandse aansluiting, óf je kunt de tsjechische nippel gebruiken.

Zo doe ik het altijd en ik rijd volledig op LPG heen-en-weer.


Ja, ja rustig maar, inderdaad ben ik als beginnend LPG rijder er achter gekomen dat bij onze oosterburen vaak een zg "Italië" nippel aanwezig is ivm onze zeer gewaardeerde Poolse touristen.
Ik heb nog geen problemen gehad met Tsjechische LPG, hij schakeld automatisch over(de auto bedoel ik) (vwb brandstof bedoel ik)
 
Gastanken

Weet ook iemand waar ik, in West Bohemen, gas kan tanken. En wat de prijs momenteel is van een liter gas in Tsjechië?
 
Tsja je kunt beter vragen: Waar niet?
Je kunt in Tsjechie op heeeeeeel veel plaatsen gas tanken en het staat (vind ik) zeer duidelijk aangegeven. Als ik me niet vergis staat de LPG prijs zo rond de 15 kroon (57 cent)
 
Net weer terug uit West-Bohemen.

Geen idee of ik over de 44 ben gekomen, maar heb wel een LPG in Plzen gehad waar je voor 9,9 LPG kon tanken en in Marianske Lazne voor 12,80 (die laatste was een AGIP tankstation). Nippels altijd geleend bij de pomphouder. Meestal komt hij/zij toch naar buiten om aan te sluiten en knoppen om te zetten op de pomp. Dat zijn ook de enige twee tankstations waar ik getankt heb in de twee weken dat ik op vakantie was in Tsjechië.
 
LPG Gids 2010

LPG Gids 2010
In de meeste Europese landen kunt u dus zonder problemen op autogas rijden. Maar niet in ieder land in Europa is de distributie van autogas even goed geregeld. Voor automobilisten die tijdens een reis naar het buitenland optimaal van hun autogasinstallatie willen profiteren, verschijnt jaarlijks de LPG Gids. Hierin vindt u niet alleen de adressen van nagenoeg alle LPG-tankstations in Europa, de gids bevat ook handige tips. Zo kunt u lezen welke verloopnippel u in de verschillende landen nodig hebt en of u op zoek moet naar autogas, LPG, propaan of GPL.


http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/tankstions-lpg.html

In de editie 2010 zijn voor bijna alle landen de GPS-codes opgenomen. Na aanschaf van de LPG-gids kunt u voor € 4,95 extra alle landen uit de gids (uitgezonderd Balkan, Griekenland en Ierland) downloaden in uw navigatiesysteem (TomTom of Garmin). De adressen van de LPG-tankstations in Nederland ontvangt u extra.
 
Waarschijnlijk is die LPG gids een handig hulpmiddel, maar ik heb er nooit een gehad.

Als mijn tank leeg is rij ik door op benzine tot ik een LPG pomp tegen kom. :top:
Deze manier van rijden kost mij ongeveer een halve tank benzine per vakantie.
 
Het is mij dit jaar opgevallen dat langs de Duitse autobahn veel pompen voorzien zijn van 2 verschillende koppelingen, de "Duitse" en "Tsjechische" koppeling.
(Dortmund - Hannover - Dresden )

De linker pomp heeft dan een andere koppeling dan de rechter, let maar eens op, handig toch :top:
 
Tenzij je, zoals ik afgelopen zomer, met enkel de Europa nippel in bezit, bij de kant staat met de Italië (=Tsjechië) aansluiting:lmfao: Uiteraard heb ik dit nu opgelost
 
Bovenaan