LPG in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ook in Tsjechie en Polen heb je verloopnippels nodig. Dat is echter wel weer een andere dan die in Duitsland. Maar dan heb je ze ook allemaal.
 
moet je die verloopnippels echt mee nemen of hebben ze ze daar ook? laatst waren wij in duitsland en toen hadden ze ze daar gewoon of zeggen jullie je kan ze beter meenemen vanuit nl
 

Marcel

Moderator
en zijn o.a. bij de ANWB te verkrijgen.
ik had er al voor engeland/ierland en voor duitsland (of voor frankrijk, ik ben het ff kwijt). ik zal er dus ook een derde bij moeten kopen.
 
In Duitsland hebben ze de verloopnippels vaak bij de tankstations binnenliggen, waar je ze onder betaling van borg mag gebruiken. In Tsjechie zijn ze vaak ook wel op de tankstations aanwezig. Mijn ervaring is dat bij de grensovergang in Zittau, je voordelig in Polen kan tanken, maar daar moet je dus wel zelf de verloopnippel meenemen. Anders is het jammer dag en wordt er niet getankt. Terwijl dit juist een tankstation is, wat je eigenlijk niet moet over slaan, om zo optimaal mogelijk van het gasrijden gebruik te kunnen maken.
Overigens het boekje waar ik al eerder aan refereerde is:lpg gids, lpg-tankstations in europa, verkrijgbaar bij de anwb en kostte in 2005 15,95. In dit boekje staan ook de verschillende nippels afgebeeld en in welke landen je welke nippel moet gebruiken.
 
carmarnkp schreef:
en zijn o.a. bij de ANWB te verkrijgen.
ik had er al voor engeland/ierland en voor duitsland (of voor frankrijk, ik ben het ff kwijt). ik zal er dus ook een derde bij moeten kopen.
Er bestaan 2 soorten opzetnippels, als jij die beide hebt, heb je dus drie mogelijkheden om de slang aan te sluiten en dat is genoeg!! :ja: :ja:
 

Marcel

Moderator
kijk daar worden we wijzer van !! een dame met inzicht in techniek en auto's !! (scheelt mij weer een domme vraag stellen bij de ANWB).
 
Er zijn in totaal 3 verloop nippels in omloop...

Ik heb een redelijke volledige lijst van LPG-tankstations in Tsjechië voor TomTom als POI.

Indien interesse mail je maar: ***@gmail.com

groet
Pascal
 

Vonny

Geblokkeerde account
Kun je op veel plaatsen tanken in Tsjechie of moet je bij een halflege tank bijvullen op de autobanen en binnenwegen (dorpen - stadjes). Is gas of diesel geen probleem ?.
 
tanken kan je overal, daar hoef je geen zorgen over maken. LPG is beetje zoeken en verloopnippel meenemen
 
Geen probleem. In elk zichzelf respecterend dorpje (lees: groter dorp) staat wel een tankstation. Diesel is geen probleem, wordt hier ook wel Nafta genoemd, met LPG heb je inderdaad een verloopstuk nodig maar bij de meeste tankstations helpen zie je hier wel mee. Het schijnt trouwens dat de kwaliteit van LPG per station erg kan verschillen...
 
Let op dat je voor Duitsland wel een andere nippel nodig heb dan voor Tsjechië... dus 2 nippels halen !

Voor Tsjechië is de zogenaamde "Italië nippel" nodig, voor Duitsland de "Europa nippel". Kijk voor meer info op de site van de ANWB

Overigens heb ik in Duitsland al eens LPG getankt bij een station waar LPG tanks stonden met 2 verschillende aansluitingen (de Duitse en de Pools/Tsjechische).
 

Bijlagen

  • nippel_europa.jpg
    nippel_europa.jpg
    26,1 KB · Bekeken: 4
  • nippel_italie.jpg
    nippel_italie.jpg
    29,9 KB · Bekeken: 5
Mocht je trouwens een TomTom hebben dan kan je HIER een POI downloaden, welke na installatie aangeeft waar de LPG tankstations in Tsjechië te vinden zijn...

En op deze pagina vind je zoiets voor Duitsland.
 
Toen wij nog een auto op gas hadden hebben we nooit zelf een verloop nippel gehad, onze ervaring is dat die gewoon bij de tankstations te leen is... Zowel in Duitsland als in Tjechië, zelfs in hongarije....
Laaste keer met de auto op gas met vakantie geweest in 2005, sinds vorig jaar een andere auto....
 
Ik zou toch voor die paar Euro's zelf die nippels kopen, om bij iedere tankbeurt eerst naar binnen te moeten lopen voor een nippel.... daar zou ik geen zin in hebben!!
 

Macek

Geroyeerd Lid
Bij Tsjechische tankstations staat duidelijk aangegeven LPG en gas is plyn en dat hoeft niet per defenitie lpg te zijn.
 
Ik zou toch voor die paar Euro's zelf die nippels kopen, om bij iedere tankbeurt eerst naar binnen te moeten lopen voor een nippel.... daar zou ik geen zin in hebben!!

Volledig mee eens!! Die dingen kosten 2 keer niks, dus daar ga je niet voor zeuren aan de balie. Bovendien, ieder rechtgeaard LPG-rijder heeft die krengen toch zeker standaard in zijn auto liggen? Ik wel iig.;)
 
Het schijnt trouwens dat de kwaliteit van LPG per station erg kan verschillen...

Klopt, heb daar heel veel met LPG rondgereden, en niet na iedere tankbeurt was mijn autootje happy, het leek wel of er soms (condens?)-water in zat.

Ook had ik de ervaring dat bij een tankstation die nippel zo veelgebruikt was dat hij niet goed meer aansloot, maar moest het verloren gegane LPG natuurlijk wel gewoon betalen, ook al had de pomphouder zelf alles aangesloten. Het ging maar om een paar euro, maar toch..

Met je eigen, goed passende nippel, ben je goed op weg...
 
Bovenaan