Roma's in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Er is nog een heleboel fout maar it takes 2 to tango. Paar voorbeeldjes:

Waarom draaien roma's die het wel gemaakt hebben (zoals bijvoorbeeld de partner van een vriendin van ons) om en spreken over wij en zij (de roma's).

Waarom, als er brand is geweest in een huis van Roma's en de buurt helpt met opruimen, steken ze zelf geen hand uit en lijkt het of het ze geen zier interesseerd.

Waarom, als je denkt goed te doen en zulke gasten een baan geeft, komen ze naar een paar dagen al veel te laat op het werk en na dik een week komen ze helemaal niet meer opdraven omdat ze het te zwaar werk vinden. (kamermeisjes, keukenhulp en "servicemonteur")

Als je dit soort zaken meemaakt ga je toch ook onverschillig worden, laat ze het zelf maar uitzoeken, of niet?
 

Maria

Geroyeerd Lid
jammer dat je niets hebt gedaan,was tenslotte een bevriende zigeunerfamilie.! of is dit ook typisch nederlands ?

Ik ken deze kwestie inhoudelijk te weinig, maar dit vind ik wel heel makkelijk gezegd! Ongenuanceerd en (onnodig) kwetsend.
Op dat moment heeft Apolonia de keuze gemaakt die voor haar het beste was, en dat was deze. Wie ben jij om haar te veroordelen? Overigens zie ik haar reactie helemaal niet als niet-helpend naar haar kennissen toe of afwijzend. Zij stond dus letterlijk en figuurlijk achter haar kennissen, had ze de politie te lijf moeten gaan?
 
curious! Wat had jij dan gedaan?
als indien tenzij.
de directie wil deze mensen weg hebben, van wie is de grond?
wat is de wet.?
ik kan niet zeggen wat ik gedaan zou hebben, ik was er niet bij.
maar als ik ergens 100% achter sta en goed bevriend met ze ben help ik ze , en ja soms met enig verbaal geweld.
ook namen vragen van de agenten, foto maken ,reactie vragen van de politie chef.die mensen aan een stuk grond helpen,inzicht krijgen in hun financiele situatie.
ze proberen te motiveren voor een opleiding etc.
klinkt erg moralistisch maar het helpt wel.
maar ja wat is een vriend ?
nogmaals ik was er niet bij maar zie wel verschillende scenarios.
het ligt er maar net aan in wie je je verplaatst.
 

Maria

Geroyeerd Lid
ik kan niet zeggen wat ik gedaan zou hebben, ik was er niet bij.
nogmaals ik was er niet bij.

Misschien kan je na de komma en na de maar beter stoppen met typen.
Waarschijnlijk ben jij een Held, jammer dan dat je niet in de buurt was.
Bedenk ook dat mensen (gelukkig!) verschillend zijn en verschillend reageren. 'T komt op mij nog steeds behoorlijk aanmatigend over, maar wie weet (hopelijk) begrijp ik het verkeerd.
 
Ik ken deze kwestie inhoudelijk te weinig, maar dit vind ik wel heel makkelijk gezegd! Ongenuanceerd en (onnodig) kwetsend.
Op dat moment heeft Apolonia de keuze gemaakt die voor haar het beste was, en dat was deze. Wie ben jij om haar te veroordelen? Overigens zie ik haar reactie helemaal niet als niet-helpend naar haar kennissen toe of afwijzend. Zij stond dus letterlijk en figuurlijk achter haar kennissen, had ze de politie te lijf moeten gaan?
mocht dit kwetsend zijn dan biedt ik apolonia mijn welgemeende excuses aan.
te vaak heb ik gezien dat mensen als er iets gebeurt alleen maar toekijken .zijn het vreemden: misschien is het dan entertainment, zijn het vrienden is het voor mij een ander verhaal.
 
Laten we het er op houden dat niemand kan zeggen wat hij of zij in deze situatie gedaan zou hebben.Pas als je in zo'n situatie terecht komt weet je wat je doet en vaak is dat iets anders dan dat je van tevoren verwacht had.Ik ken Apolonia dan wel niet maar heb al veel berichten gelezen van haar en ik denk dat als zij uberhaubt iets had kunnen doen zij dat ook gedaan zou hebben
 
VERSCHRIKKELIJK moeilijk

Ik vind het een verschrikkelijk moeilijk onderwerp.
Zigeuners, roma’s.

Waarom? Ik probeer het in mijn eigen onbeholpen taal uit te leggen.

Ik loop in mijn eigen land en tel de tegels van het trottoir.
Die heb ik betaald.
Ik zie de wegen, bruggen, stoplichten, bibliotheken.
Ik heb ze betaald.
Ik zie mensen om mij heen die daar wat makkelijker mee omgaan.
Het zij zo.
De meesten onder ons doen gezamenlijk mee om ons landje leefbaar te houden.
Ieder op zijn eigen manier.
En dat gaat zeer wel goed.

Ik loop in Tsjechie.
Ik heb daar een huis.
Ik loop over over de stoep.
Heb ik niet betaald.
Ik zie wegen, bruggen, stoplichten en musea.
Ik heb er niets aan betaald.
De bevolking knikt vriendelijk naar me.
Ik voel me er thuis. Ik heb er niets aan bijgedragen.
Ik heb tussen de roma’s gestaan, gezien hoe ze worstelen, overleven.
Mijn huis staat in de buurt waar roma’s wonen.
Ik zie ze auto’s slopen, de olie laten ze in de grond lopen.
Ze zijn wat nonchalant met opruimen.
Ze weten of kunnen niet beter. Zoeken de grenzen van de wet op.
Als ik ijzer over heb, leg ik het langs de straat, zij halen het weg.
Ik zie ze scharrelen, hout, papier alles wat een beetje geld oplevert.
Ze hebben me geholpen met sjouwen.
Mensen zeiden: binnenkort is je huis leeg.
Nee, zei ik. Juist niet, geef ze vertrouwen en je huis is veilig.
Mijn god, wat hebben zij om naar uit te kijken?
Toekomst? Discriminatie?
Scholing? Veel kinderen. Slaag? Minderwaardig?
Veroordeling door anderen die in een veilige omgeving geboren zijn?

Ik kom thuis, mijn huis.
Met mijn auto.
Ik zie Kukelin haar auto staan.

Kukel…………… twee huizen…… twee auto’s …… vier kinderen.
Veel vrienden en dit forum.

Mijn god, heel mijn gevoel zegt: je bent een gezegend mens.

En wat hebben de anderen die dit niet hebben? Wie, in vredesnaam, zijn wij om te oordelen over anderen? (nu doe ik dat ook)
Ik wil alleen maar zeggen: oordeel, maar oordeel naar de maatstaven van de ander.
En misschien, heel misschien kan je er wat aan doen of van leren.

Ik heb allen geprobeerd om wat uit te leggen over hoe ik in de wereld sta.
Met een open oog voor mensen die het moeilijk hebben om mee te komen in een wereld die opgelegd wordt. En waar niet veel plaats is voor andersdenkenden.
Waar steeds minder plaats is voor anders leven.

Beter kan ik het even niet uit leggen.

Denk aan anderen en bezie je eigen rijkdom...

Groet van Kukel.
 

Tabe

† In Memoriam
......., maar dit vind ik wel heel makkelijk gezegd! Ongenuanceerd en (onnodig) kwetsend.
Op dat moment heeft Apolonia de keuze gemaakt ......

Ben het eens met Maria. In mijn ogen ongenuanceerd. Alleen al door haar aanwezigheid heeft Apolonia aangegeven (letterlijk) tussen de zigeuners te staan. Ik denk dat als ze zich er mee had bemoeid het misschien nog wel veel erger geworden voor deze mensen.

Ik vind het heel erg moeilijk. Heel veel negatieve verhalen over ROMA's. Kan dat niet anders, zonder de werkelijkheid onder ogen te zien. Wie zijn wij om te oordelen over de Roma's. Het is al genoemd, maar WIJ hebben toch OOK de tokkies. En dat zijn er nogal wat in Nederland.
In de non-discussie die onze vriend KUKEL heeft gestart in een ander topic over de ROMA'S heb ik mijn verhaaltje gezet van mijn dorpsgenoten van ROMA komaf. Eigenlijk schaam ik mij nog steeds van mijn reactie destijds.
Laten wij het van de positieve kant zien: een kleurrijke en ROMAntische bevolkingsgroep waar, helaas ook wat rotte appels tussen zitten. Maar geef ze in ieder geval een kans !!!

Zo, dat ben ik even kwijt.
 
Ook ik wil toch even reageren, ik vindt het nl best 'n moeilijk onderwerp.
Ik kan me namelijk wel voorstellen dat als je iets negatiefs hebt meegemaakt of meerdere malen zelfs, dat het vertrouwen in deze bevolkingsgroep op de proef wordt gesteld.
Stel je voor dat je hier in nederland iets overkomt wat je blijft achtervolgen, ook dan kan je het vertrouwen in de mens verliezen en is het vaak moeilijk om dat weer terug te vinden.
Maar het blijft een feit dat overal rotte appels tussen zitten en dat je daar niet 'n hele bevolkingsgroep op aan mag kijken. Iedereen verdient een eerlijke kans, maar krijgt die vaak niet.
En natuurlijk moet het van 2 kanten komen.
Het zou goed zijn als de problemen die de roma's in Tsjechie ondervinden, verder zouden reiken dan de grens. Dat ze gehoord zouden worden. Dat ze een hand toegereikt zouden krijgen en dat ze die dan met beide handen zouden aannemen.
Maar dan nog mag hun eigen cultuur, hun eigen manier van leven, hun eigen kijk op de wereld niet verloren gaan.
Dat maakt de wereld toch 1000x mooier, met zoveel verschillende culturen, verschillende tradities.
We moeten er toch niet aan denken dat straks iedereen is zoals wij. 'n wereld vol nuchtere hollanders.
Kort samengevat wil ik zeggen: laat iedereen in zijn/haar waarde.
Geef iedereen de kans die hij/zij verdient.
Heeft iemand hulp nodig en kan jij die geven, doe dat dan ook.
En die rotte appels, daar maken we dan appelmoes van.
 

Tabe

† In Memoriam
Ja Jollanda, vreemd. Jammer. De discussie had hier inderdaad verder moeten worden gevoerd. En eigenlijk ook, de overigens schitterende, bijdrage van Kukel. Nu verdwijnt hij in het archief. Je kunt volgens mij niet een item op het forum zetten waar niet, of alleen met een plus of min, gereageerd mag worden. Maak er dan een Poll van. Toen de bijdragen van Dieter en van mij verwijderd werden, heb ik mij verder afzijdig gehouden.

Maar bij deze. Heer of heren moderator, is het mogelijk dat de bijdrage van Kukel hier wordt geplaatst? met de mogelijkheid van reageren?

Dan kan dit wel wel weer verwijderd worden.
 
Tabe schreef:
Toen de bijdragen van Dieter en van mij verwijderd werden, heb ik mij verder afzijdig gehouden.
Niet voor het een of ander, Tabe, maar jij hebt zelf gezegd dat jouw tekstuele bijdrage verwijderd kon worden nog voordat er ook maar iets uit kukel's topic gewist was. Dat verwijderen was dus geen reden om je afzijdig te houden, jij vond het zelfs vreemd dat men toch een discussie ging voeren in dat topic. Dus wat bedoel je nou te zeggen met dat afzijdig houden?
:confused:

Tabe schreef:
Heer of heren moderator, is het mogelijk dat de bijdrage van Kukel hier wordt geplaatst? met de mogelijkheid van reageren?
Dat kan wel, maar ik doe het niet. Kukel had er niet voor niets een apart topic van gemaakt. Maar als hij dat verhaal alsnog hier wil neerzetten, staat hem dat vrij, natuurlijk.

Nog even dit: kukel's verzoek om in zijn topic niet te discussiëren, was heel duidelijk. Het ontgaat mij nog steeds waarom anderen menen te kunnen bepalen dat zo'n verzoek genegeerd mag worden, sterker nog: dat men wel even zal vertellen of kukel's topic met plusjes en minnetjes wel of niet kan op dit forum. En dan daar achteraan gelijk weer dat makkelijke verhaaltje over censuur als het forumbeheer berichten verwijdert. Sorry hoor, maar ik heb het een beetje gehad met dat gezanik.
:(
 

Tabe

† In Memoriam
Punk, je hoeft niet boos te worden?
Ik heb me JUIST afzijdig gehouden omdat ik de bui zag hangen. Maar laten we er nu niet weer over gaan zeuren. Je weet, je hebt van mij een vrijbrief om alles wat jou niet zint en wat ik op dit forum heb gezet te verwijderen. Ik wordt daar niet boos om. En laten we het nu maar weer over de echte discussie laten gaan. Het ROMA-probleem, waarvan ik denk dat er veel tsjechische deelnemers aan dit forum zijn die er totaal anders over denken dan wij Nederlander.
ZIJ zitten met dit probleem en wij denken, als Nederlanders, het wel te weten hoe de Tsjechen dit probleem moet oplossen. Jouw mening is wel bekend, Fred. Maar nu de mening van onze Tsjechische vrienden. Kom Tsjechische forumgangers, en laat wat van je horen.
(en over censuur heb IK het niet gehad.)
 

pepo

† In Memoriam
laten wij praten ipv plussen en minnen

Eindelijk, zou ik zeggen. Een (mede) Nederlander, die ook de mening van een Tsjech wil weten en bij de discussie te betrekken.
Ik heb net bijna alle bijdragen van het topic 'Situatie van Roma's verbetert langzaam' nogmaals doorgelezen. Naar mijn mening zijn dit merendeels meningen van mensen, Nederlanders, die gebaseerd zijn op de
- momentopnamen tijdens een vakantie of kort verblijf in Tsjechie
- verhalen in pers, TV
- een grensloze overtuiging
- andere tweedehands informatie

Opmerkelijk is, dat ieder Nederlander wil verbeteren, maar niemand weet en zegt hoe. Er zijn maar weinig Nederlanders in Tsjechie, die echt weten en voelen, hoe dit alles in elkaar zit. Ik ken maar een. De rest zit gewoon 1000 km verder achter de PC iets sociaals te bedenken zonder enige kennis van de werkelijkheid.
De Tsjechen hier, die de situatie van beide kanten kennen, zijn heel voorzichtig met hun oordeel. So do I.
 
Bovenaan