Roma's in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Verhalen en/of foto's zijn uiteraard van harte welkom, maar moeten wel een connectie met Tsjechië hebben. ;)

mag ik even een kleine etymologische opmerking plaatsen; laten we niet vergeten, dat de Fransen in eerste instantie de uitdrukking "bohémiens" tegen deze mensen gebruikten... juist, omdat ze vanwege de vreemdelingenhaat tegen de Gitanes (dus diegenen "die uit Egypte" kwamen) vertelden dat ze uit Bohemen kwamen... :lezen:

dus een kleine link met Tsjechie is hierbij gerechtvaardigd (bovendien is het in Tsjechie en Slowakije een erg (ten onrechte) in het verdomhoekje zittende groep medemensen, die moeilijk uit de vicieuze cirkel kunnen komen. :(
 
Bohemiens komt van Boheme, waar een Koning was die de Romas gastvrijheid in zijn Bohemen gaf .
Ergens 1420 kwamen deze uit Bohemen in Frankrijk aan, waar ze dan Bohemiens ( Bohemers) genoemd werden.
In de buurlanden Hongarije en Roemenie werden ze nog in de 19 eeuw verhandeld op openbare veilingen.
En even er tussen door wat Nederland betreft! werden zo daar zo vervolgd in de 18 eeuw, dat er geen eentje meer over bleef.

Saintes Maries de la mer , is een plaatsje aan de Middelandse zee.
Het verhaal gaat! dat na de dood van Jezus 2 tantes van hem in een bootje stapten.
Maria Salomé en Maria Jacobé ( moeder van Sint Jacob de Compostella) samen met hun dienstmaagd Sarah .
De twee Marias zijn beschermheilige van de niet zigeuners en dacht van de vissers.?
Sarah van de zigeuners omdat Sarah donker is.
23.24 mei is deze bedevaart en wordt Sarah uit haar kapel gehaald en in een procesie naar zee gedragen.
En dan weer terug, dit door een uitgekozen Zigeuner familie ( onder veel emotionele tranen)
De dag er na idem, maar dan met de twee Maries die afgebeeld zijn in een bootje.
In de cripte van Sarah liggen allerlij door de zigeuners gebrachten spullen.
Sarah zelf is behangen met hun sawls .
 

Marcel

Moderator
bron : Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/ctk/?story_id=e50319i20070122

de huizen waar de mensen vorig jaar vanuit Vsetin naartoe werden verhuisd, zijn - volgens bouw-experts - zo goed als onbewoonbaar : het dak lekt, er zijn doorgerotte balken, electrische bedradingen ondeugdelijk, de schoorsteen is beschadigd.
de gemeente Vsetin verklaarde de huizen wél bewoonbaar en voelt er dus niets voor om eea op te knappen aan de huizen.
de belangen groep Roma Vidnava NGO wil of dat er andere huizen worden aangeboden of dat er reparaties worden uitgevoerd door de gemeente Vsetin.
 
Zo gaat dat overal , in Frankrijk wonen ze onder golfplaten en plastiek ( die uit Roemenie gevlucht zijn)
De meesten Franse Romas houden hun mond zorgen dat ze hun taal niet spreken en zitten dan ietsje beter .
Vorig jaar presteerden een Burgemeester ( dacht de Elzas) een kamp van Slowaakse en Croatische Romas in brand te laten steken door zijn eigen politie.
Ze waren op doorreis en gevraagt meteen op te rotten toen ze wilden overnachten.
Door taal gebrek begrepen ze het niet helemaal.
Toen ze even weg waren om boodschappen te doen, zijn hun caravans met benzine overgoten en in de brand gestoken.
Zonder te controleren of er nog iemand in was.
Een oudere zieke of een baby, gelukkig niet het geval en geen persoonlijke ongelukken.
Maar wel alles kwijt.

Ik wil ook even zeggen dat ik het zeer goed van jullie vind, hier over een topic geopend te hebben.
Vaak als ik ( op een forum nl ) probeer wat begrip te krijgen, gaat de deur dicht.
Zit op een Frans zigeuner forum met alle groepen bij elkaar.
Dan lees je zo wel de narigheid tussen hun grappen door, of ze vragen te helpen met brieven naar Gemeenten.
Het is een heel kleurig forum met grote gekleurde persoonlijke baniers onder hun topics.
En een mengelmoesje van Frans en hun eigen taal.
Ze zijn heel goed met computers
 
er zijn een aantal mensen die vinden dat ze in het verdomhoekje gedrukt worden, dat is hun goed recht.
persoonlijk gezien, wordt het hoog tijd dat de roma s zelf eens opstaan en beginnen aan hun opleiding .en niet continu de omgeving de schuld geven voor hun criminele gedrag.(met uitzondering van de goeden)
excuses en uitvluchten zijn er genoeg.
 
ik heb me even afzijdig gehouden, maar er moet even iets van mijn hart:

helaas kan ik je hierin niet helemaal gelijk geven; ikzelf heb net vorige week een in mijn nabije omgeving een behoorlijke persoonlijke drama meegemaakt van een jonge Roma vrouw, die ondanks haar hoge opleiding, talenkennis, en alle goede bedoelingen en verwoedde pogingen, etc.
desondanks wordt zo iemand door de omgeving als tweederangs persoon behandeld en is ze slachtoffer van een vicieuse cirkel van discriminatie en vooroordelen. zij is de wanhoop nabij, ook al proberen wij haar zoveel mogelijk bij te staan.
gewoon uitgekotst worden ze (excusez le mot)! - en let wel; hier heb je het over een hele mooie, moderne, goed verzorgde jonge vrouw, die meer diploma's heeft, dan menige forumbezoeker hier!

er zijn inderdaad Roma's die kansloos lijken (of ongeinteresseerd), maar het is de samenleving die hen (nog steeds) veroordeeld om kansloos te blijven ondanks hun eigen initiatieven die er best wel zijn overigens. daardoor is de meerderheid ook totaal gedesillusioneerd om tegen zo'n maatschappij op te moeten boksen.

laat je niet blindmaken door de standaard drogredenen dat bijv. tijdens het communisme ze van alles kregen (kansen, scholing, woning...) dat waren slechts oppervlakkige en kosmetische oppoets maatregelen.

ik zeg het even heel cru, maar na de holocaust, waarin duidelijk was tot welke excessen rassenhaat kunnen leiden (en niet vergeten de genocide in voormalog Joegoslavie) zullen diegenen die dit soort "ongenuanceerde uitlatingen" en generalismen bezigen tegenover een andere bevolkingsgroep die, diep in de knel zitten, zich eigenlijk diep moeten schamen.
ja, het is voor de meesten een "ver van mijn bed show", maar in deze tijd waar we toch internet hebben, informatie kunnen opzoeken en de mond vol hebben van mensenrechten, gelijkheid, etc,. moeten we eigenlijk wel beter weten.
:kwaad:
 
ikzelf heb net vorige week een in mijn nabije omgeving een behoorlijke persoonlijke drama meegemaakt van een jonge Roma vrouw, die ondanks haar hoge opleiding, talenkennis, en alle goede bedoelingen en verwoedde pogingen, etc.
desondanks wordt zo iemand door de omgeving als tweederangs persoon behandeld en is ze slachtoffer van een vicieuse cirkel van discriminatie en vooroordelen. zij is de wanhoop nabij, ook al proberen wij haar zoveel mogelijk bij te staan.
gewoon uitgekotst worden ze (excusez le mot)! - en let wel; hier heb je het over een hele mooie, moderne, goed verzorgde jonge vrouw, die meer diploma's heeft, dan menige forumbezoeker hier!
natuurlijk verdient deze vrouw beter , en is dit niet acceptabel.
zo iemand verdient in mijn ogen alle hulp en steun.

waar het mij om gaat is de houding van de meerderheid waarmee ik communiceer. ik sta nog steeds open voor suggesties.
maar de uitvluchten die ik iedere keer weer hoor zijn de zelfde uitvluchten van de standaard Tsjechen in de hospoda. en zelfs in nl van normale nederlanders.
a: ik krijg geen kans om te studeren
b: het heeft toch geen zin ik kom nu eenmaal uit een arm milieu
klagen klagen en ondertussen veel drinken en veel roken.
en ondertussen komt er ineens een gigantisch pak geld op tafel......

laat ik het anders formuleren :ik heb persoonlijk niets tegen romas en kan zelfs goed met (sommigen/ze) opschieten (misschien door mijn achtergrond)
ik heb alleen moeite met alle vormen van groepsvorming die zich afzetten tegen de maatschappij ,en de zelfde uitvluchten bedenken, hun vrijheid begint waar de mijne ophoud.

ik zeg het even heel cru, maar na de holocaust, waarin duidelijk was tot welke excessen rassenhaat kunnen leiden
is naar mijn mening wel erg cru (ook mijn vader was in de oorlog tewerkgesteld in de brd) niet het merendeel van de bevolking was racist.

(en niet vergeten de genocide in voormalig Joegoslavie) zullen diegenen die dit soort "ongenuanceerde uitlatingen" en generalismen bezigen tegenover een andere bevolkingsgroep die, diep in de knel zitten, zich eigenlijk diep moeten schamen.
ja, het is voor de meesten een "ver van mijn bed show",
ook ik was in die tijd zeer dichtbij.... en zie dit meer als een geloofkwestie en de daaruitvolgende politieke schijnvertoning. (bosnie)
 
maar de uitvluchten die ik iedere keer weer hoor zijn de zelfde uitvluchten van de standaard Tsjechen in de hospoda. en zelfs in nl van normale nederlanders.
a: ik krijg geen kans om te studeren
b: het heeft toch geen zin ik kom nu eenmaal uit een arm milieu
klagen klagen en ondertussen veel drinken en veel roken.
en ondertussen komt er ineens een gigantisch pak geld op tafel......

zoals je terecht stelt, dit soort 'excuuses' hoor je van iedereen die in eenzelfde situatie zit; ook van de zogenaamde "Tokkie's" in NL, de "Onslow's" in GB of waar dan ook. dit verschijnsel is puur mens-eigen.

het verschil is echter, dat de omgeving (in Tsj en Slow) rondom de Roma dusdanig is, dat de Roma dankzij hun omgeving gewoon veroordeeld zijn om kansloos te zijn (blijven). er zijn genoeg mensen die initiatieven tonen maar dat vaak domweg in een doodlopende straatje blijft eindigen.

hoe cru ik het hierboven ook vergeleek, ik blijf erbij, dat juist zo'n (bevooroordeelde) houding oorzaak is voor heel veel ellende.

ik zal je een ander historisch voorbeeld geven (ter illustratie);
omdat de kerk eeuwenlang (vooral in de middeleeuwen) van standpunt was, dat het niet christen-eigen was om geld tegen rente te lenen, en tegelijkertijd het de Joden verboden was bepaalde beroepen uit te oefenen (bijv. was het hen ook verboden zich bij gilden aan te sluiten), waren de Joden gedwongen zich onder andere in de banking-business te gaan.

als je dan al die eeuwen vooroordelen in propaganda-filmpjes terugziet uit de jaren 30 over hoe slecht "de joodsche woekeraar" wel niet is, etc etc, zie je natuurlijk die oppervlakkige deformatie als "realiteit" (immers, de bankier op de hoek is inderdaad joods..., en zijn buurman ook, en zijn compagnon...) ga je al snel geloven dat het zo is.
desondanks was de overgrote meerderheid van de joodse bevolking van oost tot aan west europa en de VS zo arm als een rat.

maar dat vertekend beeld leidde er uiteindelijk wel toe dat grote volksmassa's toejuigden dat hun joodse medeburgers massaal gedeporteerd werden. en we hebben het niet over tewerkgesteld worden.
ja, er waren ook wel goede duitsers (laat daar geen misverstand over bestaan), maar de excessen zijn wel door een groep uitgevoerd, en van de vele vooroordelen met heel veel bijval (in elk geval met minimale protest van een dappere enkeling).

waar het mij om gaat is, dat we ons niet moeten leiden door halve waarheden, maar we ons heel bewust moeten zijn van juist de oorzaken (die niet van de laatste 10 of 20 jaar zijn hoor) die dit alles veroorzaakt hebben....

ja, vele Roma zijn in de loop der tijd misschien passief geworden... maar ze zijn wel in die hoek gedrukt, zonder het zelf te willen. en die "passiviteit" zie je net zo goed ook in de Amerikaanse indianen, etc. die passiviteit hebben wij hen door de strot geduwd, en onze maatschappij houdt dit ook nog in stand, zolang wij muren om hen heen bouwen (zoals onlangs in Tsj het geval was), hen geen werk bieden omdat ze "toch maar die zigeuners" zijn.

en PS; geloofskwestie en racisme staan heel dicht bij elkaar - da's een heel grijs gebied; die Bosniers wisten zelf niks meer van hun islamitische achtergrond, totdat de Serven hen die stempel opdrukten. dan radikaliseer je namelijk een groep, maar heb je uiteindelijk wel de stok om mee te slaan.....

(oef, dat lucht op) :(
 
Curious schrijft:

Hun vrijheid begint waar de mijne ophoud.

En elke keer denk ik eraan.

Hun vrijheid.................ophoud.

Een hele mooie zin met een vreselijke inhoud.

Hun vrijheid.................ophoud.

Edoch, mijn vrijheid.....................houd nooit op.
 
Het is niet zo makkelijk als je je voorsteld , deze mensen worden in gijzeling genomen.
En door de eeuwen heen hebben ze geleerd zich ondoorzichtig te maken, om enigsinds in leven te blijven.
Voorbeeldje! een bevriende Zigeuner familie die op een klein strookje gras stond ( zonder stroom of water buiten de brandweer pomp) met hun Caravans ( 3) per ongeluk een hotel in de buurt.
De gasten willen niet langs zigeuners en klagen bij de directie.
Integenstelling met wat de verhalen zijn! Echte Zigeuners zijn zeer schoon dat hoord bij hun geloof.
Goed! de Directie belt de politie, die komen met een stel in een busje.( stond er bij daar ik op de koffie gevraagt was bij deze familie) om 21 uur.
En worden zeer onbeschoft bevolen het terreintje te verlaten.
Waar heen?
Ik kon niks doen omdat als ik mij omgedraaid had! het dubbel op deze mensen terecht was gekomen.
Nu hadden ze nog tot de ochtend de tijd om weg te komen.
Hun evacuatie heeft de helenacht geduurd, daar de zoon eerst iets moest zoeken, en dan was er maar een busje die de Caravans kon trekken.
Dit met 3 kleine kinderen die er al uitzagen als oude mannetjes.
In de Nazitijd had je ook niks tegen deze bruinhemden kunnen doen.
En voor deze mensen is er niks veranderd. ( daarbij wil ik zeggen dat Nederland een van de beste landen is)

http://indymedia.nl/nl/2004/04/17965.shtml
 
Bovenaan