Roma's in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Maria

Geroyeerd Lid
Eindelijk, zou ik zeggen. Een (mede) Nederlander, die ook de mening van een Tsjech wil weten en bij de discussie te betrekken.
?
Volgens mij is dit Forum van iedereen, of moeten bepaalde (bevolkings)groepen speciaal uitgenodigd worden te reageren? Dit klinkt wel erg passief?

pepo schreef:
De Tsjechen hier, die de situatie van beide kanten kennen, zijn heel voorzichtig met hun oordeel. So do I.
And the verdict is....?
 

Marcel

Moderator
ik denk dat veel Roma's er zelf iets meer van kunnen maken. ipv van in een hoekje te gaan zitten afwachten of een niet-Roma je komt helpen, lijkt me ook wachten "op het openbaar vervoer", dat is altijd te laat en te traag.
je kan er zelf ook je schouders onder zetten. je leefomgeving verbeteren. begin desnoods een winkeltje voor alleen Roma's, laat zien dat je jezelf uit het slop kan halen.
het grootste gedeelte is werkeloos. probeer dan middelen los te peuteren bij belangengroeperingen om je woonblok of straat of wijk een beetje op te knappen en op te ruimen.
begin zelf scholen voor Roma kinderen, stimuleer elkaar.
met deze voorbeelden lijkt het of je jezelf als Roma nog verder afzondert van de maatschappij, maar je stond er toch al niet lekker in.
verander je leven, begin bij dat van jezelf ?
om een feestje van je leven te maken, zal je toch grotendeels zelf je eigen slingers moeten ophangen.
 
pepo schreef:
Eindelijk, zou ik zeggen. Een (mede) Nederlander, die ook de mening van een Tsjech wil weten en bij de discussie te betrekken.
Volgens mij is dit Forum van iedereen, of moeten bepaalde (bevolkings)groepen speciaal uitgenodigd worden te reageren? Dit klinkt wel erg passief?
Ja, ik verbaas mij ook een beetje over deze opmerking van pepo. Iedereen die wat te melden heeft, kan dat toch gewoon doen? :confused:
 
ik denk dat veel Roma's er zelf iets meer van kunnen maken......
om een feestje van je leven te maken, zal je toch grotendeels zelf je eigen slingers moeten ophangen.

Hoe goed je het misschien ook bedoelt, dit is helaas de typische borreltafel gefilosofeer.

Ik ben bij deze materie betrokken, en heb zelf contacten met juist dit soort organisaties, zelfs (ex)politici en andere prominenten.

Zo simpel is die oplossing - zoals hier aangedragen - eigenlijk helemaal niet (en eerlijk gezegd vind ik dit soort statements haast beledigend), en is er nog een hele lange weg te gaan, waar inderdaad de Roma zelf aan mee moeten doen, maar waar met name de "blanke" bevolking haar eigen hand eens heeeeel diep in eigen boezem moet gaan steken.

Maar als jullie Roma initiatieven zo toejuichen (want er zijn er zat die hele business plannen hebben opgesteld, maar dit vanwege de niet-Roma omgeving gewoon niet van de grond kunnen krijgen), stuur me dan een PM en ik breng je in contact met organisaties die Roma met zulke plannen ondersteunen, waar jullie je donaties kunnen doen.
Zodra ik de eerste donatie-toezegging heb, koop ik wel de slingers voor hen
 

Tabe

† In Memoriam
Ja, ik verbaas mij ook een beetje over deze opmerking van pepo. Iedereen die wat te melden heeft, kan dat toch gewoon doen? :confused:

Punkensteijn. Ik verbaas mij daar niet over. Er is nog een verschil tussen "kunnen" en willen, of beter "niet willen". Jouw mening kennen we en die waardeer ik. Ik denk dat, wat dat betreft, wij wel hetzelfde denken.
Een aanmoediging richting onze Tsjechische forumleden om hun mening te geven lijkt me zinvol. Zonder dat ze bang hoeven te worden dat hun mening niet serieus wordt genomen; zonder dat ze worden"afgeschoten" op dit forum (vervelend woord trouwens).

Persoonlijk heb ik het beste voor met de ROMA's. Ik heb het al een kleurrijke en romantische bevolkingsgroep genoemd. Maar dat is een gekleurd beeld. Misschien iets te rooskleurig en verdient dat bijstelling. En DAT hoor ik nu graag van mensen die dagelijks of regelmatig in aanraking komen met, laat ik het voorzichtig zeggen, de ROMA-problematiek.
 

Marcel

Moderator
Smajlík, hartelijk dank voor het neersabelen van o.a. mijn meedenken.
borrelen doe ik niet, en als ik het wel deed, zeker niet voor 10 uur 's ochtends.
als jij nu eerder was gekomen met deze info, dan had ik er geen inkt aan hoeven te spenderen.
ik probeerde enkel mee te denken, maar als hollander is dat blijkbaar verboden?
en waarom zou ik geld moeten doneren? met een zak geld rammelen heeft tot nu toe geen enkel land of bevolkingsgroep geholpen.
dus laten we dit hele topic dan maar de prullenbak inknikkeren (ik had eigenlijk een ander woord in gedachte), dat scheelt jou dan weer reageren hierop. en het behoedt ons van domme dingen te schrijven.
 
Smajlík, hartelijk dank voor het neersabelen

beste Marcel, jammer dat je een inhoudelijke reactie ervaart als neersabelen.

enerzijds worden er meningen geuit, die ik al in voorgaande postings uitvoerig heb beantwoord.
jullie willen immers meningen van "betrokken" partijen horen? welnu, lees de voorgaande postings eens heel goed. ondanks dat ik al uitvoerig was ingegaan op sommige gedachtes (evt. vooroordelen), herhalen zich steeds diezelfde vooroordelen. :lees:

het is uiteraard niet verboden voor om mee te denken - in tegendeel (of je nu hollander bent, tsjech, bosjesman of wie dan ook), maar de discussie was al aardig gevorderd, en misschien vergis ik me, maar ik meen dit standpunt al eerder in de thread gelezen te hebben, en dat probeer ik juist de hele tijd duidelijk te maken.

mij grijpt dit onderwerp erg aan (ja betrokken!), en voor diegenen die het ook oprecht zou interesseren, lijkt het me ook fair om heel duidelijk te stellen hoe het in de real world - de wereld vna de Roma-problematiek - er aan toegaat, zonder dat mensen direkt weer met een pruillipje in de hoek gaan staan omdat ze op hun tenen getrapt zijn.
persoonlijk vind ik dit een te serieus onderwerp om de feiten hierdoor te laten ondersneeuwen door dit soort dingen. :confused:

dus, vat het niet persoonlijk op.

(PS - voor alle duidelijkheid, mijn postings schrijf ik op persoonlijke titel, en niet als moderator) :?:
 

Tabe

† In Memoriam
Even googlen met de woorden ROMA en TSJECHIE levert het volgende artikel uit 2004 op. Misschien hier op dit forum al eerder geplaatst, maar zeer lezenswaardig.

Eén hoog achter in een vervallen gebouw midden in de Roma-wijk van Brno. Achter een gesloten deur klinken gitaren en trompetgetetter. Vervolgens barsten twee kelen uit in vurig gezang. De swingende funkmuziek geeft het troosteloze binnenplaatsje plotseling een zomerse sfeer. De band Gulo Car repeteert.

De deur van de krappe repetitieruimte, die vol staat met geluidsapparatuur, is met drie sloten beveiligd. “Het blijft natuurlijk een Roma-wijk”, geeft bandleider Vladimír Dirda als verklaring voor deze draconische beveiligingsmaatregel. En Roma, die jatten alles wat los en vast zit. Dat wil zeggen: bijna alle Tsjechen vinden dat de Roma niet deugen, dat ze lui zijn, dat ze stelen en dat ze geen manieren hebben.

Dirda is echter zelf Roma. Vertrouwt hij zijn eigen volk dan niet? “Ik schaam me er niet voor dat ik Roma ben, maar ik schaam me wel voor het gedrag van sommige andere Roma. Veel Roma zijn arm. De verleiding om te stelen is voor hen erg groot.”

Een Roma-vrouw uit de wijk zegt dat diefstal een noodzaak is, omdat veel Roma geen uitkering ontvangen. “Om die te krijgen, moeten we aantonen dat we hebben gesolliciteerd. Dat kan alleen met medewerking van Tsjechische bedrijven en die weigeren de benodigde stempels te zetten. Ze denken dat we niet willen werken, daarom gunnen ze ons geen uitkering.” Op hoge toon gaat ze verder: “We willen dolgraag werken, maar geen Tsjech neemt Roma in dienst. Er is veel discriminatie”.

Getto
De positie van de Roma in Tsjechië is te vergelijken met die van de eerste generatie Marokkaanse gastarbeiders in Nederland. In Tsjechië en Slowakije werkten de meeste Roma vroeger in de zware industrie, die de ruggengraat vormde van de Oostblok-economieën. In die tijd werd zigeuners ook al gediscrimineerd, maar zij waren onder het communisme wel verzekerd van een baan en huisvesting.

Na de val van de muur ging ook de zware industrie op zijn gat. De Roma-arbeiders werden massaal op straat gezet. De werkloosheid onder Roma liep op tot 80 à 90 procent. Omdat ze hun huur niet meer konden betalen, raakten velen van hen ook hun huis kwijt. Gezinnen die dat overkwam, moesten intrekken bij familie. Tweekamerappartementen worden daarom soms gedeeld door wel acht personen.

De meeste van de 12.000 Roma in Brno wonen in een soort getto rondom de Bratislavska-straat. Vladimír Dirda laat een woonblok zien voor 43 families, voornamelijk Roma. Het blok ziet er goed onderhouden uit. Het is pas gerenoveerd op kosten van de staat. Volgens Peter Mulder, een Nederlander die werkt voor de Roma-belangenorganisatie Horizonty, is dit gebeurd onder druk van de Europese Unie.

'Dubbele moraal'
Hij vreest desondanks dat de Roma weinig baat zullen hebben bij de toetreding van Tsjechië tot de EU. “Nadat Tsjechië zich had aangemeld voor het lidmaatschap van de Europese Unie, stond de Roma-problematiek korte tijd hoog op de agenda. Om aan de toetredingseisen te voldoen, moest de Tsjechische regering de wetgeving aanpassen aan EU-regels die ongelijke behandeling en discriminatie verbieden. Formeel hebben Roma nu dezelfde rechten als Tsjechen, maar in de praktijk is er weinig veranderd.”

Dat de nieuwe wetten veelal dode letters blijven, is volgens Mulder voor een groot deel te wijten aan de ‘dubbele moraal’ van de Europese Unie. “Een aantal jaren geleden waren mensenrechten als thema ‘in’ bij de EU. Nu hoor je de politici in Brussel er nauwelijks meer over. Ik ben bang dat nu Tsjechië aan de toetredingseisen heeft voldaan, niemand zich meer voor het onderwerp interesseert.

Integendeel, de EU heeft Tsjechië onlangs nog op de vingers getikt omdat het land een te groot overheidsapparaat heeft. Tsjechië moet meer aan de markt overlaten. Maar dat is juist niet in het belang van de Roma, die het van staatssteun en de non-profitsector moeten hebben.”

Uit het hart
De negen bandleden van Gulo Car weigeren zich neer te leggen bij dit sombere perspectief. Ze putten hoop uit het succes van hun band, die vorig jaar een grote nationale muziekprijs in de wacht sleepte. Een van de weinige positieve dingen die Tsjechen over Roma te melden hebben, is dat ze goede muziek maken.

Vladimír Dirda hoopt dat Gulo Car een bijdrage kan leveren aan het verbeteren van de reputatie van Roma in zijn land. De band is ‘cool’ en daardoor populair bij jongeren. “We zijn geen typische Roma-band, omdat we geen traditionele zigeunermuziek spelen, maar soulfunk. Het publiek dat naar onze optredens komt, wordt daardoor meestal positief verrast.” De teksten die Vladimírs broer Pavel schrijft gaan vaak over de problemen waar jonge Roma mee worstelen, zoals drugsgebruik. “Deze muziek en teksten komen uit ons hart. Ik denk dat ons publiek dat voelt en ik hoop dat ze daardoor ook anders over ons gaan denken.”
Tot zover dit artikel.
 
oh ja hier nog een leuke...
loop ik in het centrum van brno, verkoopt er iemand een tijdschrift: naar uitzien een donkere dakloze, grijp in een emotioneel moment naar mijn portemonnee. helaas alleen een briefje van 500 Kc. geen probleem, hij steekt zijn hand in zijn zak en haalt daar een enorme bundel geld uit. ik kreeg er een kleurtje van. :bloos2:
maw deze mensen zijn behoorlijk streetwise volgens mij kunnen ze deze talenten ook ergens anders voor gebruiken.

of parkeer je auto eens achter het station en blijf er inzitten, net tv.
 
Jij schijnt de wetenschap in pacht te hebben Smajlik, geef dan eens antwoord op de drie vragen die ik stelde (post 182).

Kajuna, ik heb niet de wetenschap in pacht (of zoals bedoeld wordt; de waarheid in pacht), dat zou een beetje grootspraak zijn, maar ik ben wel so-to-speak betrokken ervaringsdeskundige, en sta dagelijks in kontakt met organisaties en personen die hierin werkzaam zijn of die het betreft.

antwoorden op je vragen zijn al een beetje verwerkt in eerdere postings...
natuurlijk zijn er individuele gevallen die "niet deugen" (of "rotte appels"), dat zal ik niet ontkennen. echter generaliseer niet, afgaande op die dingen.
juist het feit dat velen met wel initiatieven gewoon moedwillig tegengewerkt worden. en niet een kwestie van; gewoon maar even een cursusje-opleiding geven, winkeltje laten openen,.... dat soort gevallen ken ik maar al te goed, en het is een hel waartegen ze moeten opboksen.

by the way, ben straks een paar dagen offline, maar maandag weer van de partij (zodat jullie niet denken dat ik verdwenen ben)
 
Tabe schreef:
Heer of heren moderator, is het mogelijk dat de bijdrage van Kukel hier wordt geplaatst? met de mogelijkheid van reageren?
Kukel vond het prima, dus zijn bijdrage staat nu ook te lezen in dit topic (ergens op de vorige pagina, meen ik. ;)
curious schreef:
Tabe schreef:
Een aanmoediging richting onze Tsjechische forumleden om hun mening te geven lijkt me zinvol. Zonder dat ze bang hoeven te worden dat hun mening niet serieus wordt genomen; zonder dat ze worden"afgeschoten" op dit forum. (vervelend woord trouwens)
ik hoop het ...
Wie is er tot op heden "afgeschoten" dan? Het enige wat ik lees zijn meningen en (soms kritische) reakties daarop. Maar ik heb nergens dingen gezien die niet door de beugel kunnen, laat staan dat er iemand "afgeschoten" is, toch?
:confused:
 

Tabe

† In Memoriam
Ik heb even 2 uren de tijd genomen om alle bijdragen in dit topic weer eens op mijn gemak te lezen. Ik ben per slotte een Forum-junk. Nee, echt "afgeschoten" is er niemand en dat hoort ook zo. Het is ook best wel een discussie met veel voors en veel tegens. Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat er leden van dit forum zijn, zowel Tsjechische als Nederlandse, die bang zijn om afgebluft te worden, en begrijp me niet verkeerd, want straks vraag je mij wanneer er iemand afgebluft is. Ik bedoel daarmee dat niet iedereen even goed is om een discussie te voeren. Vaak wordt men persoonlijk met alle gevolgen van dien. Een pittig, soms te pittig antwoord kan dan een verkeerde, niet rationele reactie uitlokken. Daar zit niemand op te wachten.
Om maar bij de feiten te blijven.
Er zijn al heel veel bijdragen aan dit forum geweest. En daaruit blijkt dat de ROMA's best wel een apart volk zijn. En, natuurlijk komen de negatieve aspecten dan het eerst in het nieuws. Ik zou graag zien dat men, en ik bedoel daarmee, de Tsjechische overheid, het positieve meer laat overkomen. Neemt ook niet weg dat veel mensen, ook op dit forum, negatieve ervaringen hebben gehad. En dan hebben ze geen "vooroordeel" maar een "oordeel" over deze bevolkingsgroep. Mijn zoon is ooit beroofd door twee negers uit een midden-afrikaans land. Zijn oordeel over negers is mij wel bekend. NIET dat ik dat goedpraat. Maar ondervinding is de beste leermeester.
 

Lukas15

Geroyeerd Lid
Er zijn ook leefwijzen die zeggen dat oordelen verkeerd is, die zeggen dat je alles objectief en neutraal moet bekijken. Maar dan kan je ook nog oordelen, toch? :confused: Bovendien, oordelen is mi. niet verkeerd, veroordelingen of vooroordelen wel, in mijn ogen. En verder kan iedereen er van denken wat hij wil.

Ik snap wel wat Tabe bedoelt.
 

Tabe

† In Memoriam
Misschien is het juist wel goed dat particulieren het initiatief nemen. Het zal niet de eerste keer zijn dat particulier initiatief tot actie van de overheid leidt. Dat zal in Tsjechie niet anders zijn. Goed voorbeeld doet goed volgens (weer zo'n algemeenheid). Overigens. ik ben van mijn vooroordeel af. Bij de eerstvolgende gelegenheid zullen we onze Roma-dorpsbewoners in Zbyslav uitnodigen voor een pilsje. Ook een particulier initiatief:D
 
Bovenaan