Wandeltocht Zbyslav 21-08-2010

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ze zijn om half tien vertrokken,in een opperbeste stemming.Mooi weer 28 gr. Bier en brood met reuzel met kaantjes stond klaar (kon je een vet opbouw doen) voor de loop, werd gretig gebruik van gemaakt. En ja kuurgast Freddy is er ook.
 
Wij hadden vandaag ook een soort forum meeting. In Pod Svicinou, met een heleboel bier fabrieken, leuke spelletjes, perfect bier weer, en zeker meer dan 50 forum leden. Ik kende Jan en Akkelien, Eric en Nancy en al de andere, zo ik begreep, worden binnenkort nog lid.....dus was het wellicht meer een forum-meeting-met-toekomstige leden.....???

Na deze meeting ben ik in Jaroslav in de kroeg beland. M'n auto wilde NIET de berg op dus ik kon niet anders. Enne.....daar was volgens mij ook een bier feest/proeverij aan de gang. Elk glas bier was volgens mij van een andere brouwerij want de twee smaakte beter dan de eerste, de derde weer anders/beter dan de tweede, de vierde was ten op zichte van de derde vele malen beter en zo door.
Er waren dus, zo bleek bij het afrekenen, 10 bierbrouwerijen vandaag in Jaroslav. Allemajchisch....

Ikke ga slapen, trust.....
 

char

† In Memoriam
Ha Ha Ha Ha.... Een beetje vent blijft thuis!!..

En laat zijn vrouw/vriendin lopen!!...

Dan is zij er ook eens lekker uit!!..

Stelletje egoisten!!..:lmfao:...

Char.
 
Een uitgebreider verslag van ons weekendje Zbyzlav volgt nog maar ik kan vast verklappen dat we een prachtige, goed georganiseerde wandeltocht hebben gelopen door de landerijen en bossen rond Tabe en Doety's spitkeet. Heel lullig dat Tabe na een heel gezellig afsluitertje bij "Frau Anna" goed ziek werd. Vanmorgen leek t weer even de goede kant op te gaan maar ik hoorde zojuist dat hij de kooi weer heeft opgezocht.

We hadden gehoopt een aantal bekenden en ook (voor ons) onbekende forumleden te ontmoeten maar die opkomst bleef wat achter bij de verwachtingen. Ik hoop dat er volgend jaar meer mensen met ons meelopen, een soort "nazomermeeting" ??

De zondag hebben we eerst lekker uitgeslapen en ontbeten, de middag benut om een tochtje te maken. Pilsje en hapje op een terras met prachtig uitzicht, daarna een bezoek aan een museum waarvan ik eigenlijk nog steeds een beetje stil ben.
 

Tabe

† In Memoriam
Ik wil wel even opmerken dat het niet gezegd is dat ik de virus heb opgelopen bij Frau Anna want ook onze vriend Mira had de laatste twee dagen de zelfde verschijnselen als mijn persoontje. Hij zag er niet uit. Dus vermoedelijk is het de niet goed doorbakken worst geweest na afloop van de wandeltocht.
 
Ik wil wel even opmerken dat het niet gezegd is dat ik de virus heb opgelopen bij Frau Anna
Zo heb ik t ook zeker niet bedoeld:slik: Wij vonden het eten prima bij Frau Anna en niemand anders had iets. Alleen opgemerkt dat je na het afsluitertje "niet lekker" werd.

Met die worst heb ik dan weer geen problemen gehad:confused: iets met 't water??:zwijg:
 
Niet alleen in Zbyslav was een virus ,ook in NL vielen er afgelopen weekend collega's uit door een buikgriep-virus die twee dagen duurde. :korts:
Gelukkig gaat het al beter met je Tabe.

Gelukkig voor mij dan maar , ik heb het net voor de vakantie gehad, het kan tussen de drie en vijf dagen duren aldus Dr.Baan.
Daarna ben je een stuk fitter, en actiever dan voor die tijd.

(Het is wel aan te bevelen als je de keuze hebt, dat er dan ook twee toilets zijn.)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tabe, het was een heel mooie wandeling.
Normaal ga ik geen volle dag stappen maar het was echt de moeite waard. We zijn op heel veel leuke plaatsjes voorbij gekomen en het museumbezoek was ook heel interessant.
Doe de medeorganisatoren maar een welgemeende groet voor de inzet en info onderweg.
Op de foto's o.a. de reuzel met kaantjes waar Doety het over had, de verwelkoming, het rustpunt onderweg en enkele mooie dingetjes tijdens de wandeltocht.
 

Bijlagen

  • DSC02943 (Large).jpg
    DSC02943 (Large).jpg
    58,2 KB · Bekeken: 9
  • DSC02949 (Large).jpg
    DSC02949 (Large).jpg
    93,6 KB · Bekeken: 12
  • DSC02953 (Large).jpg
    DSC02953 (Large).jpg
    87,4 KB · Bekeken: 10
  • DSC02967 (Large).jpg
    DSC02967 (Large).jpg
    108,7 KB · Bekeken: 15
  • DSC02984 (Large).jpg
    DSC02984 (Large).jpg
    62,5 KB · Bekeken: 10
  • DSC02977 (Large).jpg
    DSC02977 (Large).jpg
    67,3 KB · Bekeken: 10
Inderdaad een prachtige wandeling! Omdat het landschap glooiend is, is de wandeling (15km) voor ieder gezond mens prima te doen. Ik ben afgelopen week begonnen met een fotoverslag, welke ik hier ook zal plaatsen.
 

Tabe

† In Memoriam
Zoals beloofd kom ik nog even terug op de mooie wandeltocht van Zbyslav.

Deze tocht wordt elk jaar door onze Tsjechische vriend Mira Brabec georganiseerd. Inmiddels voor het vijfde jaar. Tweemaal heb ik de tocht "voorgelopen" omdat de datum van de tocht voor ons niet uitkwam en we de tocht zelf dus niet konden lopen. Daarom wilde ik dit jaar persé meelopen. Voor 1000 hele kronen heb ik gesponsord en werd ik min of meer bij de voorbereidingen betrokken. Zoals het uitzetten van de route en het maken, schuren en plaatsen van twee totempalen.

Vorig jaar waren er ruim 200 wandelaars ondanks dat het de hele dag regende. De "organisatie" had nu gehoopt op wat meer deelnemers omdat de weersverwachting uitstekend was. Helaas waren er dit jaar maar 180 deelnemers, maar wel internationaal. Namelijk, er liepen Nederlanders, Italianen en een verdwaalde Belg mee.

Het begon 's morgens al vroeg (voor mijn doen) Om kwart voor negen verzamelden de lopers op het dorpspleintje van Zbyslav, bij de voormalige brandweerkazerne. Hier kon men, als voorbereiding van de wandeltoch, gratis brood met reuzel en kaantjes eten. Hier heb ik eventjes maar niet aan meegedaan. reuzel op de vroege morgen??? De Tsjechen lieten het zich goed smaken en namen er ook nog een biertje bij.

Precies om negen uur hield de burgemeester van Planice, in wandeloutfit, een toespraakje voor de burgers. Mooie man, die burgemeester. En redelijk sportief ook. (Denk ik)

Na de toespraak ging de meute welgemoed op stap, zo'n 15 kilometer voornaelijk glooiend terrein. Oud en jong, met of zonder hond. De oudste deelnemer was overigens 81 jaar en liep erg moeilijk. Maar hij DEED het toch maar. Na zo'n drie kilometer stonden er al twee personen (met een grote hond) te wachten op de bus, die niet zou komen. Ze waren dus gedwongen om verder te lopen. Daar zullen ze geen spijt van te hebben. Vergezichten, onder ander richting Klatovy, bospaden, weilanden met toekomstige biefstukjes, rustieke huisje in het bos verscholen, een oude watermolen, die thans wordt gerestaureerd, heuveltje op en heuveltje af om na zo'n negen kilometer in Planice aan te komen. Onderweg nog een heuse controle waar iets "fris"(bier) genuttigd kon worden. Tevens kom men her gratis drie jonge katjes aaien, waarover later meer.

Zo, eerst maar wat fotootjes, als aanvulling wat hier in dit topic reeds geplaatst is.
 

Bijlagen

  • wandeltocht1.jpg
    wandeltocht1.jpg
    71,8 KB · Bekeken: 11
  • wandeltocht2.jpg
    wandeltocht2.jpg
    89,8 KB · Bekeken: 10
  • wandeltocht3.jpg
    wandeltocht3.jpg
    137,8 KB · Bekeken: 10
  • wandeltocht4.jpg
    wandeltocht4.jpg
    41,5 KB · Bekeken: 13

Tabe

† In Memoriam
deel2

Nog een paar fotootjes, waaronder één van een onverwacht, enigzins vermoeide "bosnimf"in het zwart. Verder werd er wat gevrijd met jonge katjes die in het bos, bij het controlepunt, werden aangetroffen. Drie scheten van beesten. Vermoedelijk zijn die diertjes in het bos achtergelaten in de wetenschap dat de wandeltocht hier voorbij zou trekken. De katjes zagen er namelijk zeer verzorgd uit en hadden het bij een langer verblijf in dit bos het niet overleefd. Ze waren ongetwijfeld een prooi geworden voor een vos. Eén van de forumleden heeft zo'n beestje geadopteerd. U mag raden wie dat is. Onderweg waren vele bezienswaardigheden waaronder een bron waar men gewoon uit kon drinken. Er hing daar een mok voor het drinkwerk. Soms ging de route van de wandeling door hoog struikgewas. De honden Kira en Vera moeten hiervan hebben genoten.

Na een kilometer of negen dus het dorp Planice. We kwamen boven op de berg van Planice aan, dáár waar de begraafplaats is. Ooit heb ik geschreven dat als het mijn tijd is zij mij daar wel kunnen begraven. Wat een uitzicht! Maar na negen kilometer had een groot deel van de wandelaars wel trek in een biertje.
 

Bijlagen

  • wandeltocht 7.jpg
    wandeltocht 7.jpg
    68,1 KB · Bekeken: 9
  • wandeltocht 6.jpg
    wandeltocht 6.jpg
    77,6 KB · Bekeken: 8
  • wandeltocht5.jpg
    wandeltocht5.jpg
    122,9 KB · Bekeken: 8
  • wandeltocht 8.jpg
    wandeltocht 8.jpg
    65,6 KB · Bekeken: 11
  • wandeltocht9.jpg
    wandeltocht9.jpg
    52,3 KB · Bekeken: 8
  • wandeltocht 10.jpg
    wandeltocht 10.jpg
    70,4 KB · Bekeken: 10
  • wandeltocht11.jpg
    wandeltocht11.jpg
    54,6 KB · Bekeken: 8

Tabe

† In Memoriam
deel3

in Planice werd er een langdurige stop gehouden. Er werd een bezoek gebracht aan een museumpje, het geboortehuis, van de Tsjechische Edison, genaamd Frantisec Krizika. (met de nodige Tsjechische leestekens, Voor de liefhebbber van techniek zeer bezienswaardig. Maar na deze bezichtiging waren er een paar wandelaars zeer dorstig waaronder..... Dus eventjes de plaatselijke dorpskroeg annex sportcafé in voor een halve liter uit een pul met een oor.

Daarna door het jachtgebied van Mira terug naar de startplaats Zbyslav. Onderweg wederom veel bos (uiteraard) en de nodige klimmetjes. Langs een moeras, waar wij Vanuit onze chalupa uitzicht op hebben, naar de finish. Onderweg vond Gorrit nog een ten dode opgeschreven vogeltje aan. En jong beestje waarvan wij eigenlijk nieuwsgierig zijn wat voor vogel dit is. (Zie foto, en gaarne antwoord van de ware vogelverkenner).
 

Tabe

† In Memoriam
foto's deel 3

Vergeten de foto's bij deel 3 te voegen
 

Bijlagen

  • 21.jpg
    21.jpg
    44 KB · Bekeken: 4
  • 22.jpg
    22.jpg
    37,7 KB · Bekeken: 4
  • 23.jpg
    23.jpg
    51,1 KB · Bekeken: 6
  • 24.jpg
    24.jpg
    57,3 KB · Bekeken: 7
Bovenaan