Reis hoogbejaarde oom

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb een oude oom van bijna 93 jaar, Oom Jaap. Hij is in de 2e wereldoorlog door de Duitsers gedwongen tewerkgesteld in Duitsland. In Duitsland heeft hij toen een meisje ontmoet uit Tsjechië. Mila heet ze. Zij was ook door de Duitsers gedwongen om naar Duitsland te gaan. Mila had het daar erg zwaar. Oom Jaap is een gezellige hartelijke man en heeft Mila door die rotperiode in Duitsland heengeholpen. Na de oorlog is oom Jaap weer gezond in Nederland gearriveerd bij zijn vrouw. Mila is gezond teruggekeerd naar Tsjechië, maar kwam daar van de regen in de drup. De "Russische perode" brak daaraan. Een moeitevolle, ongelukkige periode brak voor haar aan. Mila is later getrouwd en heeft kinderen en kleinkinderen. Oom Jaap is een keer met zijn echtgenote naar Tjechië bij haar op bezoek geweest. Ondertussen is Oom Jaap weduwnaar geworden. Mila is ondertussen al heel lang weduwe. Oom Jaap heeft weer contact gekregen met Mila en is daar nu een paar jaar achter elkaar naar toe geweest.Ze zijn echt helemaal "weg" van mekaar. Hij ging steeds met een pendelbus vanuit Rotterdam naar Praag. 12 uur lang in een bus voor een hoogbejaarde man is haast ondoenlijk. Het buspersoneel spreekt Tsjechies en een beetje Duits. Dat is ook de taal die Oom Jaap een beetje met zijn Mila spreekt, verder gaat het met "handen en voeten werk". Mila is hier ook een paar keer geweest maar ze mist al snel haar familie die bij haar thuis allemaal in het zelfde gebouw wonen. De gezondheid van Mila gaat hard achteruit en oom Jaap voelt nu toch ook wel dat hij 93 jaar gaat worden. Hij wil persé nog een keer naar Mila en familie om afscheid te nemen.:hart: Hij was weer van plan om met de bus te gaan. Maar ziet vreselijk op tegen de lange reis en is bang dat hij bij "plaspauzes" niet op tijd terug in de bus zit. Ik heb hem nu zo ver dat hij met de KLM naar Praag vliegt. Ik heb afgesproken, dat hij vanaf de incheck-balie naar en in het vliegtuig geholpen wordt. Als alles goed gaat helpen ze hem ook in Praag uit het vliegtuig en met zijn bagage.

Ik ben echter pas gerust als ik contact gehad heb met Mila.:confused: Ik heb een emailadres van haar inwonende kleindochter. Ik wil nu graag een mail sturen om te vertellen waar en wanneer Oom Jaap precies aankomt en of hij opgehaald wordt. Dan weet ik zeker dat mijn ouwe oom op tijd opgehaald wordt. Tegen de tijd dat hij terugkomt wil ik dan weer bellen met de KLM of ze niet vergeten hem weer in het vliegtuig te helpen. Ik kan dan ook weer mailen met Mila's kleindochter om de tijden door te geven. Als hij er is wordt hij daar altijd fantastisch ontvangen en in de watten gelegd. Geweldige mensen zijn het! Als oom Jaap jonger was ging hij er vast en zeker wonen.

Mijn reden om hier te komen is dus: Hulp bij het opmaken van een email (meerdere misschien * bloos*) omdat ik het oom Jaap en Mila zo gun om weer bij elkaar te zijn.

Lang verhaal he?? Bedankt voor Uw tijd:dank: en ik ben benieuwd of U of iemand me kan helpen en of daar kosten aan verbonden zijn.

Hartelijke groeten,
:bloem:
Chip
 

Tabe

† In Memoriam
Dit verhaal is een film waard !!!

Ik hoop dat er snel iemand reageert op jouw verzoek. Zal vast wel lukken.
ik wens je veel succes met jou aktie !
 
Hoi Tabe,

Inderdaad, het is een film waard!! Oom Jaap is een geweldige man! Sociaal bewogen en nog "goed bij de tijd". Ik heb inmiddels een mail gehad van Klara een lid van het forum. Klara wil mij graag helpen. Ik heb een warm gevoel van het Tsjechis Forum! Ongelooflijk dat er in deze "harde" tijd nog lieve mensen zijn die willen helpen!! en weet je... ik raak zelf verliefd op Tsjechië!!
 
Hoi Pepo en Feijnenbuik,

Heel erg bedankt voor jullie reactie!! Hartverwarmend zoals jullie reageren. Ik heb inmiddels contact met Klara, die mij ook graag wil helpen. Nogmaals bedankt alvast en als ik jullie nog nodig heb durf ik jullie te mailen!! Klasse!!:toppie:


Hartelijke groeten,

Chip
 
Mooi verhaal en zeker zoals Tabe zegt een film waard. En ook mooi hoe mensen elkaar helpen hier op dit forum.
Verder wonen er ook nog een paar forumleden in Praag die Nederlands spreken. Ik ga zo dadelijk eens mailen of er iemand bereid is assistentie te verlenen bij aankomst van inmiddels ons aller oom Jaap.
 
Hoi Allemaal,:groet:

Wat een ontzettend leuke reactie's allemaal!! Geweldig!!

Ik zal jullie even bijpraten: Inmiddels heeft Klara een mail voor de familie in Tsjechië vertaald. Klara nogmaals bedankt!!:top: De mail is vanmorgen richting Tsjechië gegaan. Ik wacht met spanning het antwoord af!!! Oom Jaap is helemaal ontroerd van het medeleven, dat hij van jullie krijgt. Hij kan het niet bevatten, dat er "wildvreemde" mensen moeite voor hem en Mila doen. Namens hem hartelijk bedankt. Ik hou jullie op de hoogte. --wordt vervolgd-- :cheers:
 
Hoi Freddy2005, Oom Jaap gaat naar Nový Bor en hoopt daar
3 maanden te blijven. (Hij laat zich dan weer graag verwennen met alle soorten vers fruit, dat in overvloed groeit in Mila's tuin
*grijns*) Oom Jaap gaat altijd alleen, voor de eerste keer nu met het vliegtuig. De KLM helpt hem in te stappen op Schiphol en uit te stappen in Praag. Als alles volgens plan verloopt, dan staat de familie hem op te wachten in Praag op het vliegveld. Ik wacht nu met spanning op de vandaag verstuurde mail. Dankzij jullie en met name Klara kan ik nu makkelijk communiceren met de familie in Praag. Groetjes,

Chip
 
Ik hou jullie allemaal op de hoogte!!! wauw... dat dit zo'n kettingreactie geeft!! Ik beloof jullie dat ik ook snel naar Tsjechië ga!!! Ik ben aangestoken door jullie hartelijkheid!
:cheers: Chip
 
Beste Chip,

ik lees het verhaal van zonet.
Ontroerend en mooi geschreven.
Je ziet het allemaal zo voor je.
Wees trots op die ouwetjes.
93 jaar en dan nog in het vliegtuig.
Ik buig diep.

Groet van Kukel.
 
Hallo Allemaal!

Vandaag heb ik antwoord gekregen op mijn mail die ik heb gestuurd naar Tsjechië!!:) Het antwoord is inmiddels weer door Klara vertaald. Dank je wel Klara! :bloem: Het is een "warme" mail. Het ontroerde ons, het is net of wij er "plotseling" familie bij hebben gekregen.:bloos:

-wordt vervolgd--:groet:
 

pepo

† In Memoriam
En - wanneer gaat onze oom Jaap naar Novy Bor?
Heb je dan een tolk en begeleider nodig, die het heel graag wil doen? Als ik op die dag in Tsjechie ben, kun je op mij rekenen.
Geen kosten.
 
Bovenaan