Een eigen bedrijf in Tsjechie starten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo Piet,
Ik ben momenteel bezig met een onderzoek naar mogelijke producten voor export naar Tsjechie en/of import uit Tsjechie. Het ziet ernaar uit dat veel (zo niet alles) van wat er bijvoorbeeld in Nederland te verkrijgen is ook gewoon in Tsjechie te vinden is. (En een gedeelte van wat er niet te vinden is, daar is toch geen vraag naar dus dat valt sowieso al af). Voor export zou ik dan iets moeten vinden wat wij voor zo'n aantrekkelijke prijs kunnen aanbieden dat het toch interessant wordt voor een Tsjechische afnemer, al zijn er al bestaande leveranciers. Wat import uit Tsjechie betreft, wilde ik je vragen of je wellicht specifieke voorbeelden hebt van goede producten? Alvast bedankt!

Schoenen ?
 
Mooi dat het zo goed gaat!!.. Maar in welke Tupesy zit/woon je?...

Er zijn namelijk 3 plaatsen met de zelfde naam... En ik zou het toch behoorlijk lullig vinden wanneer ik naar de verkeerde plaats rijd om een stukje kaas te kopen!!..

Char.

He Char, dat lijkt me echt nog de meest "nuchtere" hier :-) de walnoten, zijn aan het groeien zeker ?! Een lapje grond nuja als ik al deze Nederlanders hier zie, die hebben toch allemaal een tuin, overal 1 boom, dat zijn VEEL BOMEN at 100kg per boom noten....

Misschien kan je ze verwerken in de kaas ook ;)
 
Ik schreef ongeveer hetzelfde, en kom sinds 1987 in Tsjechoslowakije..We mogen het huidige buurland niet uitsluiten in deze discussie!!..Maar ik zou er de komende 5-7 jaar niets beginnen!!..Tenzij je geld genoeg hebt,..EN een lange adem.

Het is al moeilijk om iets in Nederland te beginnen!!..En dan hebben we hier nog allerlei sociale vangnetten,...

Je denkt toch niet dat de Tsjechen zo dom zijn, dat ze niet alles uitproberen om er handel van te maken?...

Zeker in deze tijd!!....

Char.

__________________________________________
Char. ...kent een hoop Tsjechen...

Om het op zijn Nederlands te zeggen : " EN ZO IS HET MAAR NET "

Dus we verkopen de rijtjeswoning hier en huren daar iets goedkoop ???

Aan de andere kant waarom wil iedereen naar hier komen (of is dat verouderd)

Lijkt me toch MODERNER in PRAAG dan in bv. Amsterdam

Daar heb je 24/24 winkels open en eten in BENELUX is alles aan regeltjes gebonden en sluit de handel om 20uur
 
kaas

Hallo ik wil even reageren om iets te starten in tsjechie.
Ik ben vorig jaar een stukadoorsbedrijf begonnen dat is geen succes
ik heb twee klanten gehad in 1 jaar tijd heb alles geprobeerd folders, flyers, beurzen gestaan, en zelfs demo woningen gedaan voor niks haalde allemaal niks uit helaas jammer van tijd en geld wat ik in heb gestoken kun je een heel mooi huis voor kopen in tsjechie.

Maar goed ik ben aan het denken gegaan om iets zoeken wat wel wil lopen. Ik ben vorig jaar november naar nederland gereden en heb een hele inboedel van een kaaswinkel opgekocht en ben dat gaan starten in tsjechie. Wij doen verkopen Kaas, Noten, Delicatesses, wijn en belgisch bier. Verder doen wij bezorg service erbij voor partijen en wij maken belegde broodjes voor bedrijven.
Wij zijn van 2 januari gestart en ik heb al 4 man personeel aangenomen zo druk en een goeie omzet.
Wij zitten er al aan te denken om nog drie winkel erbij te openen.

Ik wil alleen maar even zeggen dat over 200% achter moet staan wat je ook doet
(Ik spreek geen woord tsjechie hoor de tsjechen hebben liever kaas van een nederlander dan van een Tsjech die nederlandse kaas verkoopt)

Succes met wat je doet!

Sommige mensen hebben indeed meer budget :-)

NU.... Als we landbouwgrond kopen en zelf de melk en de kaas maken en de bieren dan pas spreken we over deftige "return" ipv aankoop verkoop ...
 
Goedendag,

Voor het starten van een "eigen" bedrijf in Tsjechie zal ik ten eerste een boekhouder raadplegen over de huidig geledende regels.

Ik ben in trutnov net begonnen als ICT er en er komt echt wel wat bij kijken.

Groet Gertjan

Dat dacht ik ook al ja , tenzij steekpenningen helpen en getrouwd met een deerne van aldaar...

Dan kan je het gewoon zo doen ?! Of zijn die tijden voorbij ?!

In Thailand werkt het zo :-) En hoorde hier ook veel van namaak-markten in Tsjechie en communes aan Aziaten ???
 
En als je het helemaal slim wilt doen: Vrouwlief vroedvrouw en manlief doodsgraver!

Ok even wat kennis toevoegen, dat kan best kloppen, ik meen me te herinneren dat er maar 1 beursgenoteerde firma is van doodskisten :-) Zou even moeten kijken wat zo'n belegging had opgebracht in 5 10 of 15 jaar.

Hoe zit het met de Apple stores in Praag ???
 
Zijn niet alleen de grote jongens, vaak trekt de jeugd weg naar de stad, opa en oma gaan naar een verzorgings tehuis, te koop staande panden worden gekocht door Tsjechen uit de steden (wekend gebruik) of door buitenlanders (komen 4 a 5 weken/jaar). Hierdoor heeft het lokale winkeltje en hospoda geen bestaansrecht meer.
Onze winkel is wekelijks 3 x 1 uur geopend, hospoda nog maar 5 avonden van 19.00 tot 22.00 uur, wekend uurtje langer. Zo gaat de boel langzaam naar de kloten.

Joop

Dacht nauw net dat alles daar 24 uur open was ?!

Pragha never sleeps ... trouwens hoe zit het met "veiligheid" voor ze "uw" kaaswinkel en wijnhandel daar overvallen.
 
Als iedereen zo dacht als Char zou er heel weinig gebeuren! En passief zijn is een eigenschap die je als ondernemer zeker niet moet hebben. Ondernemers doen het gewoon, soms gaat het goed, soms gaat het minder en soms gaat het fout. Dat is ondernemen!

En trouwens een gat in de markt vinden is echt niet nodig, je kunt door gewoon een goed product of goede service te verkopen in Tsjechie een prima boterham verdienen. Alleen zou ik eerst even grondig nadenken wat je zelf wilt, maar vooral ook verder kijken dan stroopwafels, kaas, camping/pension beginnen e.d.
Doe wat je in Nederland deed als het het leuk vond tenminste. Daar ligt je ervaring en heb je kennis van...

Succes!

Ik denk dat daar het probleem zit, topic starter nog niks gestart in Nederland, laat staan Tsjechie
 
Het eerste wat ik van de Tsjechische keuken proefde was kibbeling van karper gemaakt in Třeboň. :lekker:
Jammer dat we van de topic starter niet veel informatie hebben ,want zo is het moeilijk om advies te kunnen geven.Sorry dat ik in het begin een beetje kort door de bocht was ,maar de taal is wel heel belangrijk. :confused:

Denk dat meneer of mevrouw enkel de nullen extra ziet aan zijn vermogen toegevoegd worden ,

Iets starten in Tsjechie :)

Ik draai me al om om gewoon daar iets te huren of laat staan te kopen. (als woning) laat staan een business
 
Het probleem met het starten van een topic op deze manier is dat er te weinig voorinformatie in staat. "Zou graag iets beginnen...maar weet niet wat" Geen info over de persoon, zijn achtergrond, zijn levenswijze, zijn ambities, zijn durf, zijn financieel vermogen. En ik kan mij voorstellen dat je dat ook niet kwijt wilt op het internet (of op dit forum) Maar je bent al lid sinds sept 2008, dus heb je al veel informatie kunnen opdoen van mensen die, of een camping willen beginnen, of een bistro, of een bloemenzaak, of een kaaswinkel, of een stroopwafeltent of een fietsenverhuur, of een paardenrijschool, of een disco of een autohandel of een bed-en breakfest, of een It bedrijfje of weet ik nog veel meer andere zaken waar men mee wil beginnen en vervolgens nooit meer iets over terugverneemt op dit forum. Natuurlijk zijn er Nederlanders die in Tsjechie zakelijk geslaagd zijn. En niet geschoten is altijd mis. Wandel nog eens goed door dit forum met de zoekfunctie.
Onderwerpen genoeg om indrukken op te doen. Ben het met Char eens; Als je geen geld hebt om te investeren dan kun je het schudden. Overal geldt, centjes meebrengen.

Maar als je doorzet wens ik je veel succes. En dat vernemen wij uiteraard hier graag op dit forum.

Money opens alll doors das een feit (geld is de sleutel van alle deuren)

Ik zie ze vaak op tv (bvn) in ik verhuis (die nederlanders) zoals Tabe hierboven poste, 99 op 100 slaagt NIET !

Heb erover NAGEDACHT ;-) en ik ben er nog, hier, dusja, dat zegt ook veel er ZIJN ZOVEEL LANDEN en allemaal met hun eigen regeltjes en wetten.

Trouwens Tsjechie is ook een groot land, je kan PRAAG Niet vergelijken met een bergdorpje...

Als geld geen probleem is en je wil 10 jaar verlies draaien, start een kabelliftbaan :-) :-) EEN KABELLIFTBAAN :-)

Die hebben we hier ook hoor :-)

Er is een groot verschil tussen 10.000 euro of bv 1 miljoen euro en wat je wil bereiken als geld geen probleem is start een shopping mall maar dan zal je wel hier geen info moeten opdoen

a) studeer
b) tandheelkunde (tandarts)
c) dat is zoals eten altijd wel iets aan je tanden misschien komt het door eten

:)

Start een snorrenclub en start een maandblad ;-) tip voor Tabe =) geintje :-)
 
Bovenaan