Een eigen bedrijf in Tsjechie starten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vodnik

† In Memoriam
10 / 15 jaar gelden heeft iemand dat geprobeerd, achter Mustek, en als ik me goed herinner was de naam Tom Poes, 't is geen succes geworden!

Een kaaskraam met nederlandse kaas was op Holecovice trsnice maar die heb ik ook niet meer teruggevonden.
Er is wel een kaaswinkel (mooie zaak!) in de kauffland shopping centre in Praag Jarov. (btw, de kauffland verkoopt daar ook 2x per week verse mosselen)
 
Update R.J.M.

Update R.J.M.

Hoi Jan, en andere geïnteresseerde forumleden. Ik zal inderdaad maar eens een update geven van de ontwikkelingen want dat is er vanwege de negatieve reacties op het forum (weer zo’n luchtfietser etc.) destijds nooit meer van gekomen terwijl ik me herinner dat ik wel ooit heb beloofd om bij een succes dit te melden. Nou bij deze dan. Even voor de overige forumleden vanaf het begin.

Na vele jaren van meerdere keren per jaar vakantie te hebben gevierd in Tsjechië, hebben we in 2009 de knoop doorgehakt en zijn we naar Tsjechië verhuisd om daar te gaan ondernemen om zodoende in ons levensonderhoud te kunnen voorzien. Na vele ideeën te hebben onderzocht leek een handel in Nederlandse Boeren kazen en vers gebrande premium kwaliteit noten ons de beste en meest haalbare optie om mee te beginnen. Aldus starten we eind 2009 na het regelen van de benodigde papieren met het verkopen van Nederlandse Boeren kazen op de seizoensmarkten in Tsjechië. Reeds vanaf de eerste markt die we bezochten was dit een groot succes met goede verkoopresultaten. Dat gaf moed.

In 2010 kwam daar de mobiele delicatessenwinkel bij op het historische plein Mirové Naměstí in Litoměřice. Vanaf dat moment gebruiken we de naam U Holandanu (bij de Hollanders), feitelijk door de Tsjechen zelf bedacht omdat we opvingen: Waar heb je die lekkere kaas gekocht? Bij die Hollanders op het plein.

Enkele maanden geleden kwamen we in contact met een Nederlandse top producent van Premium Kwaliteit Gecertificeerde Boeren Gouda Holland kazen. Bij deze producent kunnen we zelfs de boeren, die wij bij de diverse proeverijen als beste selecteerden, uitkiezen. Normaal krijg je de kazen van de 20 of 30 aangesloten boeren geleverd waardoor ons was opgevallen dat de kwaliteit bij onze vorige leverancier soms erg schommelde. Als klapper op de vuurpijl kregen we van onze huidige producent ook nog het alleenrecht om in Tsjechië hun kazen te mogen verkopen. Vanaf dat moment zijn we ook actief als groothandel. We verkopen inmiddels een zeer uitgebreid assortiment Boeren 48+ en 20+ kazen, Boeren smeerkazen enz. Er is nog veel meer maar het verdere assortiment wat we uit voorraad kunnen leveren staat voor geïnteresseerden ook op onze website vermeld. Dit zijn de soorten die in onze regio het best verkopen. Als groothandel kunnen we uiteraard nog veel meer soorten leveren. Het is overigens echt een fabeltje dat Tsjechen niet van oude kaas of van komijnekaas houden. Beiden verkopen erg goed, als je maar zorgt dat de kwaliteit super is en je het even laat proeven als ze het nog niet kennen.

Op het moment zijn we tot en december vrijwel ieder weekend volledig volgeboekt met markten. Daarnaast staan we iedere week 3 dagen op het plein en de overige dagen zijn we als vertegenwoordiger op zoek naar nieuwe afzetmarkten. We kunnen de vraag amper aan en zoeken daarom nog mensen in Tsjechië die onze kazen op markten in hun eigen regio zouden willen verkopen. Met het juiste assortiment en een positieve instelling kun je hier een goed inkomen mee vergaren met een minimale investering!

Verder zoeken we winkels die onze kazen willen toevoegen aan hun assortiment (bijvoorbeeld wijnwinkels, melkwinkels, kruideniers, etc.) en zoeken we bestaande kaaszaken die interesse hebben in onze strategie: de beste kwaliteit Boeren kazen voor een scherpe prijs.

Verder verwachten we snel onze nieuwe webshop online te hebben waar al onze producten per post kunnen worden besteld in geheel Tsjechië. Dit kan trouwens nu ook al via onze huidige website, uiteraard tegen zeer schappelijke prijzen. Alleen moet nu nog even betaald worden aan de postbode.

Onderneem als een ondernemer en u zult zien dat het ook in Tsjechië gewoon mogelijk is om een zelfstandig bestaan op te bouwen, ongeacht wat sommige op het forum aanwezige in Nederland wonende niet ondernemers daarvan dan ook mogen denken. Er word op dit forum als het over ondernemen gaat maar steeds over zakken met benodigd geld gepraat terwijl wij allang hebben laten zien dat het ook anders kan. Heeft u serieuze interesse in de kaasverkoop met slechts een investering van een paar honderd euro? Stuur dan even een pm en wij zullen u graag op weg helpen en van voortreffelijke kaas voorzien.

Beetje lang bericht maar we hopen voor sommigen wel interessant. Wij wensen iedereen veel plezier op het forum en laten we hopen dat de reacties na dit bewezen ondernemers avontuur iets vriendelijker zullen zijn dan vorige keren. Maar ja, het blijven Hollanders he…

Groet, R.J.M.
 
Gefeliciteerd met je ondernemerschap in Tsjechie R.J.M.! Goed dat je het geprobeerd hebt. Soms gaat het goed, soms gaat het fout. Soms heb je het een tijd moeilijk, soms zit alles mee en lijken de bomen tot in de hemel te groeien. Soms neem je in ogen van veel mensen ontverantwoorde risico's. Enfin, dat is ondernemen. Als je het niet probeert gebeurt er ook niets. Veel succes gewenst in de toekomst. Groet van ook een redelijk succesvol ondernemer in CZ (als zeg ik het zelf :?:)...
 
Ik ben het helemaal met Char eens, eerst onderzoek doen. En dat is niet op dit forum. Brainstormen met andere forum leden is wat anders. Maar mensen vergeten dat Tsjechie moderner is dan menig ander land in europa. We krijgen hier mensen die nemen coca cola mee, denken dat dit niet is te krijgen. Alles is hier wel en zeker de laatste 3 a 4 jaar is het met sprongen verandert. Zou me eerder toeleggen op exporteren van Tsjechische produkten, vaak goedkoper en beter. Een onderneming opstarten is 4 jaar minimaal verlies moet je overbruggen en dan hopen dat dit goed gaat en vaak je beleid veranderen.

Wij zitten in toerisme, we heben onze doelgroep steeds zitten te verfijnen om niet op te gaan in de grote massa. Als je daat in wil profileren kan je het behoorlijk lastig krijgen.

De plek die we hebben is zo uitdagend geworden dat we steeds meer gaan richten om zeer groen en ecologisch te worden.

Volgend jaar is ons main produkt energie producent, had ik nooit gedacht dit ooit te worden aangezien we hier begonnen de grootste afnemer van het dorp waren.

Nu worden we de leverancier, alles veranderd en ondernemen is vooruitzien

Hallo Piet,
Ik ben momenteel bezig met een onderzoek naar mogelijke producten voor export naar Tsjechie en/of import uit Tsjechie. Het ziet ernaar uit dat veel (zo niet alles) van wat er bijvoorbeeld in Nederland te verkrijgen is ook gewoon in Tsjechie te vinden is. (En een gedeelte van wat er niet te vinden is, daar is toch geen vraag naar dus dat valt sowieso al af). Voor export zou ik dan iets moeten vinden wat wij voor zo'n aantrekkelijke prijs kunnen aanbieden dat het toch interessant wordt voor een Tsjechische afnemer, al zijn er al bestaande leveranciers. Wat import uit Tsjechie betreft, wilde ik je vragen of je wellicht specifieke voorbeelden hebt van goede producten? Alvast bedankt!
 
kaas

Hallo ik wil even reageren om iets te starten in tsjechie.
Ik ben vorig jaar een stukadoorsbedrijf begonnen dat is geen succes
ik heb twee klanten gehad in 1 jaar tijd heb alles geprobeerd folders, flyers, beurzen gestaan, en zelfs demo woningen gedaan voor niks haalde allemaal niks uit helaas jammer van tijd en geld wat ik in heb gestoken kun je een heel mooi huis voor kopen in tsjechie.

Maar goed ik ben aan het denken gegaan om iets zoeken wat wel wil lopen. Ik ben vorig jaar november naar nederland gereden en heb een hele inboedel van een kaaswinkel opgekocht en ben dat gaan starten in tsjechie. Wij doen verkopen Kaas, Noten, Delicatesses, wijn en belgisch bier. Verder doen wij bezorg service erbij voor partijen en wij maken belegde broodjes voor bedrijven.
Wij zijn van 2 januari gestart en ik heb al 4 man personeel aangenomen zo druk en een goeie omzet.
Wij zitten er al aan te denken om nog drie winkel erbij te openen.

Ik wil alleen maar even zeggen dat over 200% achter moet staan wat je ook doet
(Ik spreek geen woord tsjechie hoor de tsjechen hebben liever kaas van een nederlander dan van een Tsjech die nederlandse kaas verkoopt)

Succes met wat je doet!

Hallo! Fijn om ook een positieve "noot" te vinden hierover! :) Hoe gaat het met je bedrijf?
Ik ben momenteel belast (in goede zin) met het onderzoeken van import/export mogelijkheden met Tsjechie, maar het is niet makkelijk merk ik al. Groeten!
 

Vodnik

† In Memoriam
..........
Pizzas in hoorntje verkopen (het idee niet afnemen he) eventueel 'partnership'

Of bestaan die al in Pragha ?! .......................



Ja, een vriend van ons, van oorsprong een mexicaan en nu ca 10 jaar wonend in CZ (spreekt inmiddels zeer goed tsjechisch) heeft dit geprobeerd maar was niet succesvol. Wat hem wel is gelukt is als een "kok aan huis" speciale mexicaanse diners klaar te maken.
 
Iemand wel eens gedacht aan de kroket en frikandel uit de muur. Ik merk dat Tsjechen wel van een snelle hap houden en "trekken uit de muur" is iets wat ze nog niet kennen.

Afhankelijk van wat wel/niet loopt kun je de vakjes vullen, zelfs blokjes oude kaas of kibbeling is dan mogelijk.

Ik weet niet of de FEBO ook francise accepeert in Tsjechie, maar dat is natuurlijk ook een idee.

Wil je je niet teveel binden/afhankelijk zijn, dan is een KAASWAGEN op markten denk ik een hele goede. Eindelijk iets anders dan de Vietnamese kledingstalletjes. Wel in Hollandse klederdracht en klompen natuurlijk!

Ik krijg bijna zin om zelf ook als ZZPér te beginnen in CZ........

Heb nog 20 automatem liggen 8 hoog, geloof me een Tsjech VREET niet uit de muur, ook de buitenlanders die naar Tsjechie (centrum Praag ) komen niet, overnemen die automaten op Kc muntinworp ? Sjepka
 
Zeg, hebben jullie ook gemerkt dat witgoed in NL bij internetwinkels veeeeel goedkoper is dan bij Tsjechische inernetwinkels? En dat geldt niet alleen voor witgoed, maar bijvoorbeeld ook voor vijverwaterzuiveringsapparatuur. Zowel bij de bouw van mijn keuken als de aanleg van een vijver heb ik zo vele duizenden kroontjes bespaard (want ik rij toch af en toe met een bestelwagen vol naar NL en leeg terug, dus vervoer was geen probleem). Vraag blijft natuurlijk: waarom? Kopen de Tsjechische handelaren zo slecht in bij de fabrikant, of is de Nederlandse importeur een betere Hollander dan de Tsjechische? En geeft dat niet een mogelijkheid om tegen Nederlandse inkoopprijzen in te kopen en met dezelfde marge als de Nederlandse collega's in Tsjechie te verkopen? Wel letten op gebruiksaanwijzingen in het Tsjechisch en de garantievoorwaarden. Ben benieuwd of iemand hiermee al ervaring heeft.

Oja, en bakstenen zijn in Nederland ook goedkoper, maar daar zijn al verkopers voor in CZ en het zal niet zo'n grote markt zijn. Wel interessant als je ze zelf wil gebruiken: laat een oplegger komen.

Thore
 
dat komt omdat er vroeger niets was, en die paar mensen die een andere taal konden dreven de handel.
daarom is nog steeds alles x3
 
Zou graag iets voor mijzelf beginnen in Brno, alleen zou ik nog niet weten in wat. Heb al eens naar gedacht over stroopwafels of kaas, omdat onze kaas toch wel het beste is. Hoop dat jullie nog ideeen hebben. Hoor graag ideeen of andere belangrijke punten.
Je mag contact met me opnemen als je wil, heb mogelijkheden, gr Sjepka
 

Pelhřimov

Donateur
Sjepka, ik weet niet of Rob101 je berichtje nog zal lezen, want hij is 18-8-2010 voor het laatst op het forum actief geweest (= 2 dagen na het posten van het door jou aangehaalde bericht) :D
 
Je mag contact met me opnemen als je wil, heb mogelijkheden, gr Sjepka

Ongeloofelijk die Nederlanders toch, en ik heb al moeite om van Budapest naar Bratislava de trein te nemen en dan naar BRNO - lijkt me historisch interessant - Napoleon nog veldslag daar gevochten op 15km ervan.

Zijn er mensen die toevallig daar in Brno wonen ? En is pa ook zover gereisd maar da vanaf de andere kant :) lijkt me verdorie een stuk rijden.

Met die goedkope vliegtuigmaatschappijen is het toch goedkoper vliegen ?! En iets starten Ideeen ?!

Weet ik niet, "eten" lukt altijd natuurlijk... of een 2e hands winkel =)

Of een restaurantje ofzo of een bed & breakfast ...

Tip: een vriend die aan bierbrouwen als hobbie (al jaren) zoneder ik dat wist , deed vorig mee aan een wedstrijd en is nu beste hobbiebier van Vlaanderen ...

Zelf kaas maken of bier brouwen of wijn verbouwen ? (dat derde zie ik misschien iets "te groots")

Je eigen "chateau" =)
 
..........
Pizzas in hoorntje verkopen (het idee niet afnemen he) eventueel 'partnership'

Of bestaan die al in Pragha ?! .......................



Ja, een vriend van ons, van oorsprong een mexicaan en nu ca 10 jaar wonend in CZ (spreekt inmiddels zeer goed tsjechisch) heeft dit geprobeerd maar was niet succesvol. Wat hem wel is gelukt is als een "kok aan huis" speciale mexicaanse diners klaar te maken.

Ongeloofelijk waarom zijn Belgen zo 'rotsvast' ... Kan je eens meer uitleg geven hoe een mexicaan in tsjechie beland ?! Voor zijn werk zal het niet zijn (wilde zelf iets starten) misschien een tsjechische leren kennen wie weet.
 
Bovenaan