De geschiedenis van Sudetenland

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005 schreef:
Men is nog volop bezig met de voorbereidingen en er worden nog steeds getuigen gezocht om hun verhaal te doen.
Inderdaad Freddy, het script wordt nog geschreven, de schrijfster van het verfilmde boek gaat ook het filmscript schrijven. Het leuke is dat ze tijdens haar verblijf bij ons eraan werkte. Het boek heet Das Schachspiel van Jenny Dalpe. Absoluut een aanrader.
 

Freddy2005

† In Memoriam
nancy schreef:
...de schrijfster van het verfilmde boek gaat ook het filmscript schrijven...
Weet jij soms de werktitel en eventueel de titel van de documentaire zoals ze zal uitgebracht worden. En een eventuele datum waarop men voorziet om met deze produktie klaar te zijn.
 

Freddy2005

† In Memoriam
In Postoloprty komt een monument dat moet herinneren aan het bloedbad van juni 1945. Toen zijn in het dorp en de omgeving de Sudeten-Duitsers opgepakt en geïnterneerd. Honderden mensen waaronder ook kinderen werden bij een bloedbad omgebracht. Hoeveel slachtoffers er exact waren is niet bekend, de schattingen gaan van 800 tot 3000 doden. In 1947 zijn 763 lichamen uit massagraven opgegraven. Tijdens het communistische regime is de slachting verzwegen maar sedert de omwenteling 20 jaar geleden werd er voortdurend over de oprichting van een monument gediscussieerd.

Er wordt een wedstrijd ontwerp uitgeschreven voor een passend monument. Het zal opgericht worden op het plaatselijke kerkhof en de stad draagt de kosten. Een tweetalig opschrift zal worden aangebracht voor de nagedachtenis aan "alle onschuldige slachtoffers".

radio.cz

TOP2b88dc_6737155.jpg.JPG


Opgraving van een massagraf in Postoloprty.
 

char

† In Memoriam
Ik heb nog niet gekeken,.... Ik heb er geen behoefte aan,...
Eerlijk gezegd:... Ik durf niet te kijken...
Ik heb wel eens geschreven, hier op het Forum, over die oude man die zijn vader heeft zien doodslaan in Lanov. Hij was toen nog een kind/jongen...
En elk jaar kwam hij naar de camping, toen wij daar waren, en hij vertelde zijn verhaal. Hij ging dan even kijken.... even kijken naar zijn ouderlijk huis in Lanov.... waar nu nietsvermoedende Tsjechen in wonen...
Alles kwijt,.. je Leven... je Vader... je Thuis en Geboortegrond...Buren...Vrienden.
Één man!!.... Ik heb hem maar vier maal mogen ontmoeten...
Maar samen met hem heb ik duizenden mannen, vrouwen en kinderen ontmoet!!..
Ik denk dat hij zo'n 8-9 jaar geleden overleden is.
God, en het maakt mij niet uit welke, hebbe zijn ziel....

Char.
 
Bedankt Radka voor de interessante link. De beelden zijn vreselijk, zoals vele uit die tijd, de meest aardige mensen kunnen ten tijde van oorlog beesten worden. Helaas is er op deze aarde niets veranderd na al die jaren.
 
Inderdaad een ware slachtpartij. Ik heb nooit geweten dat de Tsjechen deze verschrikkelijke dingen hebben gedaan. Heb wel verhalen gehoord van Vera die een Duitse moeder had en een Tsjechische vader en die hebben gekozen voor de Tsjechische nationaliteit. Ook van andere Tsjechen en Duitsers heb ik verhalen gehoord, dat zij uit hun huizen zijn verdreven en alles achter moesten laten, maar hierover nooit een woord. Hoe kan dat? Weten zij dit niet?
 
Rond 1945 was er natuurlijk niet zo'n enorm ontwikkelde informatie-maatschappij als nu het geval is. Verder is het uiteraard iets waar men niet graag over spreekt, een echt taboe dus.
 
Bovenaan