De geschiedenis van Sudetenland

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Kijk ik praat het niet goed maar de Duitsers waren ook geen lievertjes. Miljoenen hadden niets te kiezen en zijn over de kling gejaagd. Dus dit was een beetje reactie op actie!

Het gaat in dit geval natuurlijk over Duitse burgers die gewoon onrecht is aangedaan na WOII. Niet over Duitse oorlogsmisdadigers. En wat die burgers betrof, de NSDAP heeft in zijn hoogtijdagen maar hoogstens 6 miljoen stemmen gehaald. Dat is natuurlijk niks op een bevolking van ruim 80 miljoen.

Het onrecht na WOII was ook nog eens niet het eerste onrecht wat deze mensen is aangedaan. In 1919 zijn er na de vrede van Versailles ook nogal wat Duitsers hun huizen kwijtgeraakt naar aanleiding van de volgende opsomming.

Duitsland moest onmiddellijk een aantal gebieden afstaan:
1. Noord-Sleeswijk: aan Denemarken
2. Posen en West-Pruisen (grotendeels): aan Polen
3. Vrije Stad Danzig
4. Memelland: aan Litouwen
5. Oost-Opper-Silezië: aan Polen
6. Hultschiner landje: aan Tsjechoslowakije
7. Elzas-Lotharingen: aan Frankrijk
8. Eupen en Malmedy: aan België
 

Macek

Geroyeerd Lid
een groot gedeelte van deze Duitse burgers liepen wel achter Konrad Henlein aan, een Duitse nationalist. Bron; boek "op weg naar de galg" en Wikipedia.

Vraag; wie kan mij helpen aan het boek "Das verschwundene Sudetenland" het is in Nederland niet te koop bij mijn weten.
 
Macek,
Het boek is bij elke boekhandel in Tsjechie te koop. Ik weet haast zeker dat je het ook in Dvur kunt krijgen. Lukt het niet dan wil ik eind novenber wel ff voor je in Liberec kijken of het daar nog in de winkel ligt. Ik heb mijn exemplaar daar ook gekocht.
groeten
Ben
 

Macek

Geroyeerd Lid
Dank je Ben, maar ik moet volgende maand weer geopereerd worden, ze verwijderen dan het ijzerwerk uit het been, dus voordat ik weer in CZ ben is het nieuwjaar.
 
Dank u, maar deze site is mij bekent en ik zou niet weten hoe ik dat via internet kan bestellen, help................

Als ....Mayca nou eens een boek meeneemt volgende maand.....zij gaat een week met de kids in het huis van Char, en ze woont heel dicht bij je in de buurt.....
Je kunt haar misschien een PM sturen met een verzoek daartoe.
Succes!!
 

Macek

Geroyeerd Lid
Het boek is bij elke boekhandel in Tsjechie te koop. Ik weet haast zeker dat je het ook in Dvur kunt krijgen. Lukt het niet dan wil ik eind novenber wel ff voor je in Liberec kijken of het daar nog in de winkel ligt. Ik heb mijn exemplaar daar ook gekocht.
groeten
Als ....Mayca nou eens een boek meeneemt volgende maand.....zij gaat een week met de kids in het huis van Char, en ze woont heel dicht bij je in de buurt.....
Heb ik gelezen Doni, ga op zoek naar het boek voor Macek. Ik wil toch nog bij hem langs. Heel goed idee van je.
Nou, Mayca heeft zich voor mij het klapzuur gelopen maar het boek was nergens te koop, waarvoor dank. Maar als ik volgende maand in Praag ben doe ik zelf nog een poging, maar iedere tip is welkom!
 

Macek

Geroyeerd Lid
Nou ik was verleden week in Praag, heb 10tallen boekwinkels bezocht maar het door mij zo begeerde boek is daar niet te vinden. Dus bij deze nogmaals een oproep, wie heeft de gouden tip of (nog beter) de actie om dit boek bij mij te doen belanden!
 
Eind februari was ik in Bozi Dar en daar heb ik bij het plaatselijke "VVV" kantoor een boek gekocht over het verdwenen Sudetenland. Ze hadden nog een ander boek over dit onderwerp. Ik zal het eens opzoeken, want de titel die genoemd wordt, komt me bekend voor. Oke?
 
Tja, dat is jammer. Ben net terug uit Andelka/Liberec. Daar ligt het gewoon in de boekhandel hoor. Het kan toch niet zo moeilijk zijn voor de anderen om het te bestellen?
26 april ga ik weer die kant op dus indien nodig wil ik er wel ff langs rijden. Laat het me tzt maar weten.
Groeten
Ben
 

Macek

Geroyeerd Lid
Eind februari was ik in Bozi Dar en daar heb ik bij het plaatselijke "VVV" kantoor een boek gekocht over het verdwenen Sudetenland. Ze hadden nog een ander boek over dit onderwerp. Ik zal het eens opzoeken, want de titel die genoemd wordt, komt me bekend voor. Oke?
OK, alle info is welkom, bedankt.

Ben net terug uit Andelka/Liberec. Daar ligt het gewoon in de boekhandel hoor. Het kan toch niet zo moeilijk zijn voor de anderen om het te bestellen?
26 april ga ik weer die kant op dus indien nodig wil ik er wel ff langs rijden. Laat het me tzt maar weten.
Ik hou contact, bedankt. In Praag echt winkel in winkel uit, zonder het fel begeerde resultaat.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Sudeten-Duitsers weer welkom in Sudetenland?

Wat een paar jaar geleden nog als en provocatie zou zijn beschouwd in Tsjechië, wordt tegenwoordig algemeen geaccepteerd. Van 1 tot en met 3 augustus komen tientallen leden van de Duitse christelijke organisatie Ackermann Gemeinde samen in de stad Tsjechische stad Pilsen in voormalig Sudetenland, de grootste bijeenkomst van Sudeten-Duitsers in Tsjechië.

“De verhoudingen tussen Duitsers en Tsjechen zijn aan een grote verandering onderhevig”, aldus het Tsjechische weekblad Respekt. “Aan Tsjechische zijde wordt er niet tegengesputterd maar blijft het stil”. Het blad herinnert zijn lezers eraan dat de Ackermann Gemeinde zich sinds zijn oprichting in 1946 altijd heeft onderscheiden. Terwijl de meeste organisaties van uit Tsjechië uitgezette Duitsers na de Tweede Wereldoorlog smartengeld eisten, heeft de Ackermann Gemeinde altijd geprobeerd toenadering te zoeken tot de Tsjechen door een open dialoog te houden over de nazi-misdaden.

Gepubliceerd op 30 juli 2009

presseurop.eu
 
Hoi Macek,

Ik heb hier 2 boeken over het verdwenen Sudeten Deutschland, geschreven door mensen die hun jeugd in Horni Brusnice hebben doorgebracht. Ze zijn allebei in het Duits, maar je mag ze van me lenen. Er wordt nu ook een film gemaakt door ZDF over dit onderwerp.
 

Freddy2005

† In Memoriam
C.P. schreef:
Wanneer wordt dit uitgezonden?
Men is nog volop bezig met de voorbereidingen en er worden nog steeds getuigen gezocht om hun verhaal te doen.

ZDF sucht Zeitzeugen: ehemalige Flüchtlinge oder Vertriebene, die über den schwierigen Neuanfang in West- und Ostdeutschland berichten können.

Für eine historische Dokumentation sucht das ZDF Zeitzeugen, die am Ende des Zweiten Weltkriegs Schlesien, Ostpreußen, Pommern oder das Sudetenland verlassen mussten und über den schwierigen Neubeginn in West- und Ostdeutschland berichten können. Auf das Unglück von Flucht und ...

17.07.2009 09:07 Uhr
 
Bovenaan