De geschiedenis van Sudetenland

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Rena schreef:
Jouw opmerking slaat meer op Derde Rijk - droom van Adolf Hitler
Nee Rena, dat is geheel niet het geval: Het ontstaan van het Heilige Roomse Rijk is hier even niet van belang, waar ik wel echter op doelde is dat Bohemen is al vanaf heel vroeg onder invloed geweest van de Duitse keizers (de moord op Vaclav door zijn broer Boleslav, was juist het gevolg van de onenigheid of dat Bohemen een vazalstaat van de Duitse keizer moest zijn). Vanaf 11e eeuw was die invloedssfeer wel degelijk afgedwongen.

Vergeet niet, dat koning Karel IV als een der Duitse keurvorsten werd gekozen om Keizer van datzelfde Heilig Roomse Rijk te zijn (en dus Praag even de hoofdstad van dit rijk was).

M.a.w. sinds het binnentrekken van de Slavische stammen, is er altijd een aktief contact geweest met de Duitsers (Germanen) en na het uiteenvallen van het Groot Moravisch Rijk (wat politiek-historisch ook weer niet overdreven mag worden) is de invloedssfeer sinds de 10e eeuw altijd Duits geweest - hetzij vanuit het (Duitse) Heilige Roomse Rijk, later vanuit de Habsburgse hoek.

Waar uiteindelijk de adel vandaan kwam, is op zich niet relevant over de vraag hoe de ethnische of culturele samenstelling van een land is/was. De koningen van Zweden stammen af van de Franse adel, maar daarmee is Zweden niet Frans. Tsjechische Premyslieden stierven weliswaar omstreeks 1305 uit, Jan Lucenbursky - vanwege zijn huwelijk met Eliska Premyslovna - en zijn zoon Karel IV waren dus ook eigenlijk "import" maar de populatie was en bleef Tsjechisch- én Duitstalig (sla de kronieken van de stadsbesturen er maar op na).

De Duitse cultuur is dus een hele lange tijd (eigenlijk altijd al) wel degelijk onderdeel geweest van de regio Bohemen. En een verwijzing naar die ene gefrustreerde Oostenrijkse schilder Adolf H. had ik helemaal niet eens in gedachten.

En om nog terug te komen op het ontstaan van het eerste Heilige Roomse Rijk, dat werd pas gesticht door Karel de Grote rond 800, en niet tijdens het bekeren tot het christendom van het Romeinse Rijk in 324.
Dit rijk van Karel de Grote viel na zijn dood inderdaad (ook) uitelkaar, maar de kroon van dit keizerrijk verbleef op de Duitse zijde, zodoende dit dus uiteindelijk een (puur) Duitse politieke bond werd, en niet een rijk van alle christelijke landen van Europa.
 
... de geschiedenis van (oost-) europa blijft een mooi verhaal.

voordat iemand gaat protesteren; ....midden-europa... ;)

inderdaad, volksverhuizingen heb je bijna door heel europa (c.q. wereld) gehad, maar midden-europa was - vanwege haar ligging uiteraard - wel vaak een kruispunt met geregelde binnenmarcherende legertjes, politieke brandhaardjes, oorlogen, en dus voor 'historici' smullen geblazen.

daardoor (maar dat heb ik al hierboven vermeld) is een ethnische homogeniteit, zoals die er thans lijkt te zijn, helemaal niet in overeenstemming met de eeuwenlange geschiedenis van Tsjechie (Bohemen).
 
5-3: 'Hitlers letzte Opfer' op ARD

Maandagavond om 21.45 uur komt op Duitsland 1 het programma ’Hitlers letzte Opfer’.

Over de vlucht en verjaging van Duitsers uit het oosten van Europa, tegen het einde van WO II . Of beter gezegd: Midden-Europa. In de 45 minuten durende documentaire worden er voorbeelden gegeven uit Koningsberg, Lodz, Breslau, Praag en Brno. Zo krijgen 20.000 Duitsers in Brno 24 uur de tijd om de stad verlaten. Een Tsjechische ooggetuige vertelt, dat hij tijdens de oorlog tegen de Duitsers vocht, maar dat hij moeite had met het (op geweldadige wijze) verjagen van Duitse gezinnen.
 
Uit Nederland werden ook Duitsers weggestuurd, maar het waren er relatief weinig. . . al telt iedereen voor een.
Citaten uit programma Andere Tijden:

Vijandelijke onderdanen zijn 'natuurlijke personen, die onderdanen zijn of te eeniger tijd na den tienden Mei 1940 zijn geweest van een vijandelijke staat.' Verreweg de meeste Duitsers die voor de oorlog in Nederland waren komen wonen hadden nog steeds de Duitse nationaliteit; er was geen aanleiding geweest te naturaliseren of men had het geld er niet voor. Voor de 'vijandelijke onderdanen' gold dat ze een ontvijandverklaring moesten aanvragen bij de afdeling rechtspraak van het Nederlands Beheersinstituut. Kon de betreffende 'vijand' niet aantonen te hebben voldaan aan eerder genoemde voorwaarden dan kon hij worden opgepakt door de Vreemdelingenpolitie.
Alleen Duitsers die voor 1940 Nederland binnen zijn gekomen en zich als een oprechte vriend van Nederland hebben gedragen en Duitsers die aan het Nederlands binnenlands verzet hebben deelgenomen hoeven niet te vertrekken.
Het uitvoeren van de plannen de ongewenste Duitsers uit te zetten komt erg langzaam op gang en er ontstaat binnenlands verzet tegen de uitwijzingen.
De Engelsen blijven ook in 1946 terughoudend reageren op de Nederlandse plannen omdat men al genoeg te stellen heeft met de miljoenen vluchtelingen uit Oost-Europa.
Ondanks het feit dat de geallieerden hebben gezegd slechts weinig Duitsers te willen opnemen, wordt het beleid doorgezet. De nieuwe minister van justitie, Van Maarseveen zegt in het najaar van 1946 nog steeds 17.000 mensen uit te willen zetten. Voor een belangrijk deel heeft dit te maken hebben met de nog altijd aanwezige anti-Duitse stemming.

Op 10 september 1946 gaat in Amsterdam de uitwijzing van de Duitsers uit Nederland dan toch 'officieel' van start. Door de contacten met de Engelsen heeft deze operatie de codenaam Black Tulip gekregen. Mannen, vrouwen en kinderen worden in het holst van de nacht van hun bed gelicht en mogen vijftig kilo bagage en honderd gulden meenemen. Achtergebleven huisraad wordt ondergebracht bij het Nederlands Beheersinstituut. De goederen worden verkocht omdat de goederen en vermogens van 'vijandelijke onderdanen' volgens het Besluit Vijandelijk Vermogen aan de staat toevallen.

Op 26 juli 1951 is de staat van oorlog met Duitsland beëindigd en worden Duitsers niet langer als vijand van de staat gezien.
In totaal zijn 3691 Rijksduitsers na de oorlog het land uitgezet.
 
Sudeten 2

In Tsjechie ging het er wat harder aan toe. . .

Die Vertreibung der Sudetendeutschen, von dem tschechischen Exil-Präsidenten Edvard Benesch aus dem Londoner Exil geplant und vorbereitet, begann unmittelbar nach Kriegsende, im Mai 1945. Die kommunistisch geführten tschechischen Nationalausschüsse und die Terrorgruppen der Roten Garden begannen in einer ersten Phase mit massenhaften Misshandlungen und Morden, Austreibungen, Vergewaltigungen und Einweisungen in tschechische Konzentrationslager (die tatsächlich offiziell so hießen). Bis zum Ende der Potsdamer Konferenz der Siegermächte am 2.8.1945 waren bereits etwa 750.000 Sudetendeutsche "wild" vertrieben worden oder geflohen. Der regionale Schwerpunkt dieser frühen Vertreibungen lag in Nordböhmen und in Südmähren, wo die Entfernung nach Sachsen und Niederösterreich nicht groß ist, sodass die Menschen einfach zu Fuß außer Landes gejagt werden konnten.

In den Monaten nach der Potsdamer Konferenz der Siegermächte, also zwischen September und Dezember 1945, gab es zunächst nicht viele neue Vertreibungen. Die mehrdeutigen Formulierungen von Artikel XIII des Potsdamer Protokolls enthielten eben auch eine Art Moratorium für weitere Vertreibungen, die dann ab Januar 1946 mit voller Wucht und systematisch organisiert wieder einsetzen. Das Jahr 1946 war die eigentlich Hauptphase der Vertreibung.

Von Januar bis November 1946 wurden über 1.000 Eisenbahnzüge mit durchschnittlich je 1.200 ausgeplünderten sudetendeutschen Männern, Frauen und Kindern vollgestopft und in das besetzte Deutschland verbracht. In den eineinhalb Jahren von Mai 1945 bis Dezember 1946 wurden ziemlich genau 2,8 Millionen der bis dahin im Lande lebenden 3,2 Millionen Sudetendeutschen vertrieben. Etwa 250.000 konnten in der Heimat bleiben - oder mussten bleiben, weil sie Fachkräfte waren und die CSR nicht auf sie verzichten wollte. Aber auch sie wurden enteignet und viele von ihnen wurden innerhalb der Tschechoslowakei verschleppt. Nach neuesten Untersuchungen kamen ungefähr 165.000 Sudetendeutsche direkt bei der Vertreibung ums Leben, weitere ca. 105.000 starben nach der Vertreibung an den Folgen derselben in den Aufnahmegebieten, insbesondere an Hunger, hungerbedingten Krankheiten und mangelnder ärztlicher Versorgung. Von den in der Heimat verbliebenen Sudetendeutschen verließen später rund zwei Drittel als Aussiedler das Land.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Volgens mij konden ze nog een beetje "kiezen".
Veel zijn er volgens mij in oost Duitsland terecht gekomen en in Polen.
Bijkans achteraf gezegd: van de regen in de drup.

Kijk ik praat het niet goed maar de Duitsers waren ook geen lievertjes. Miljoenen hadden niets te kiezen en zijn over de kling gejaagd. Dus dit was een beetje reactie op actie!
 
das verschwundene sudetenland

Er is een mooi en interessant boek te koop met de titel das verschwundene sudetenland. Een boek met foto's en achtergrondverhalen. Geschreven in het duits en tsjechisch.
Een aanrader.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Ik heb even gegoogeld en op de zoekterm "verschwundene sudetenland"
is het te vinden, voor 7 euro in de souvenirshop bv. Erg interresante site met mooie fotos van het verleden, ik weet niet hoe ik deze site moet downloaden, misschien hulp van een kenner nodig.
 
Dag Macek
Ik heb het helaas in tsjechie liggen. Het kost ongeveer 15 euro, het is zover ik weet in elke boekhandel in tsjechie te koop. het is uitgegeven door een groep die zich geloof ik het nationaal complex noemen. ze willen niet zozeer iets aanklagen maar deze geschiedenis niet in de vergetelheid laten raken. Alle oud sudeten gebieden en dorpen worden er benoemd, beschreven en zijn er fotos van gemaakt van vroeger en nu. probeer eraan te denken om het nummer op te schrijven als ik er in juli weer ben.
 

Freddy2005

† In Memoriam
De nieuwste is een heruitgave (2006) van de oorspronkelijke in 2004 en is door "anticomplex" verzameld en uitgegeven.

Er staan nog meer titels op de site met betrekking Sudetenland.

anticomplex.cz

titulka%20Zmizelé%20Sudetymala.preview.jpg


Oorspronkelijk ISBN 80-86125-45-9. (uitgave 2004)
 

Marcel

Moderator
als je met het ISBN nummer (80-86125-45-9) een boekenwinkel binnenstapt, kunnen zij jou binnen 13.7 seconden wel vertellen of het wel of niet te bestellen is in Nederland.
 
Dekuje za informaci !
Chtel bych kupovat ta kniha v Nemcinu.
mej se fajn
Chaot

Ik denk voor deze zaken ´kan jullie ook af en toe informatie
van de Prager Zeitung (in Duits) krijgen.

groetjes
 
Bovenaan