Zijne Koninklijke Hoogheid

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Al jaren hebben wij een huis, gelegen in het dorp …………
Het huis staat ongeveer 100 meter van de weg, en 20 meter boven die weg.
De weg is geen doorgaande route.
’s Morgens de bus heen, ’s avonds weer retour.
Af en toe een wagen afgeladen met hout en wat bestemmingsverkeer.
Elke avond kijk ik naar buiten, het is dan ongeveer 17.00 uur.
In de winter achter het raam met een biertje en in de zomer hetzelfde maar dan buiten.
Je ziet de weg met onderbrekingen, hij kronkelt en verdwijnt af en toe achter een bosje.
Het was in 2003 toen het mij opviel.
Elke dag dezelfde auto. Een slanke, mooie zwarte auto.
Een ouderwets type.
Goh, dacht ik, wat een elegante auto.
Voor de rest schonk ik er geen aandacht aan.
Maar, later, zag ik opeens dat het kenteken geel was.
Dus dat moest een nederlander zijn.
Nou ben ik niet zo nieuwsgierig aangelegd, maar als die auto toch redelijk vaak voorbij komt, altijd in dezelfde richting dus nooit retour, dan ga je denken: wie zou daar inzitten?
Mij verrekijker gepakt.
En zitten loeren.
Alhoewel de auto niet zo hard reed kostte het toch moeite om te onderscheiden wie erin zat.
En terwijl de schemering inviel zag ik de auto weer aankomen, een plotselinge late zonnestraal bescheen even de weg en de inzittende.
En ineens zag ik het: een witte anjer. Een witte anjer op de rever.
Dat kon maar een ding betekenen.
Ik riep naar Kukelin: ik weet wie er in de auto zit!!!!
Prins Bernhard.
Dat kon gewoon niet missen. De auto hoorde gewoon bij hem.
Prins Bernhard.
Aan iedereen schepte ik op, bij ons komt Prins Bernhard langs.
Heel wat keren heb ik met mijn visite naar buiten gekeken, hij kwam niet langs.
Zogauw de mensen het opgaven, verscheen de auto en ik gillen: kom kijken,daar is tie.
Maar voordat de mensen bij het raam waren was de auto achter de bomen verdwenen.
Jij met je Prins Bernhard zeiden ze dan.
Ik heb heel wat keer gezwaaid naar die zwarte elegante auto.
En mij afgevraagd: wat doet de Prins hier.
Heeft hij nog vrienden, kennisen vanuit het oude Sudeten Duitsland?
Ik weet het niet.
De auto zie ik niet meer.
Maar elke dag omstreeks 17.00 uur kijk ik naar buiten.
Kijk uit naar een elegante, zwarte auto.

In stilte hoop ik dat zijn kleinzoon de traditie overneemt.
 

Tabe

† In Memoriam
kukel schreef:
Kijk uit naar een elegante, zwarte auto.

In stilte hoop ik dat zijn kleinzoon de traditie overneemt.

Ik zie toch eigenlijk liever Maxima voorbijschuiven, als ik heel eerlijk ben. En dan zo'n mooie open auto, wind door die blonde haren. En als ze langskomt .....?
Nee dat vindt Doety vast niet goed.
 

Freddy2005

† In Memoriam
kukel schreef:
Elke dag dezelfde auto. Een slanke, mooie zwarte auto.
Een ouderwets type................maar als die auto toch redelijk vaak voorbij komt, altijd in dezelfde richting dus nooit retour, dan ga je denken: wie zou daar inzitten?

Tabe heeft ook iets met dergelijke zwarte wagens, rijden ook altijd heel langzaam voorbij in dezelfde richting. Soms zijn ze nog met prachtige bloemen versierd. Alleen keren deze wagens steeds leeg terug en rijden dan wel iets sneller.:deuk:
 
Wat weer een prachtig verhaal. Schilderen met woorden, wat een kunst. Heerlijk om zo te kunnen mijmeren, gedachten en fantasiëen te laten stollen en bij de lezer weer te laten leven. Super.
 

Tabe

† In Memoriam
Corrie schreef:
Als ze langs rijd toch wel??? ;) :D

Corrie, die stipjes zou ik graag zelf willen invullen, maar ja.... Zou ze mij wel zien staan aan de kant van de weg ????
Ja, misschien als ik in mij v. o op de rand van mijn waterput sta.

Overigens... wel een dromer, die kukel.
 
Sinds gisteren zijn we weer terug in Nederland en als een idioot probeer ik al nieuwe berichten te lezen, lees overal een hap en snap van om maar weer enigzins op de hoogte te zijn van het wel en wee op dit forum. (Ook al weet ik dat dat onbegonnen werk is:D ) Maar nu deed ik even weer een stap op de plaats bij het lezen van oa dit verhaal, gewoonweg prachtig!
 
We hebben een heleboel gedaan in deze, toch wel korte vakantie Tabe.:D Heeeel veel leuke dingen, maar het meest vervelende heeft zich denk ik vandaag, net na ons vertrek, afgespeeld. We kregen vanmorgen bericht van onze alleraardigste Tsjechische buurman dat de afvoer van de wc is overgelopen en er zooi uit de septic tot in de keuken is gelopen....:kwaad: We waren er niet bij, maar ik kan er wel een heel verhaal bij bedenken hoe dat eruit gezien kan hebben....:snik: Arme buurtjes! Ze hebben alles inmiddels vast keurig opgeruimd, maar dit hadden we ze toch willen besparen..
 
Lina schreef:
We kregen vanmorgen bericht van onze alleraardigste Tsjechische buurman dat de afvoer van de wc is overgelopen en er zooi uit de septic tot in de keuken is gelopen ..... Arme buurtjes! Ze hebben alles inmiddels vast keurig opgeruimd, maar dit hadden we ze toch willen besparen.
Dit was voorwaar een schone taak geweest voor Tabe in zijn Vietnamese beroepskleding! Geen golf (ook niet uit een septictank) gaat hem te hoog, geen rafel is hem te lang!
:deuk:
 
Bovenaan