Wonen en werken in Brno

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Applaus, applaus dit is eens eindelijk een erg leuk en to the point onderwerp! Ja zij staaren en hoe zij staaren die heikneuters hier. Ik spreek uit eigen ervaaring. Weet Jij hoe dat komt? Omdat hun meenen dat hun de waarheid en het maatstaf waar ales naar beordeelt wordt in pacht hebben. Dat is een normaal verschijnsel, het komt overal op de aardbol voor bij bepaalde bevolkingsgroepen.Kijk, trek Je er niets van aan want aanstaaren doet toch geen pijn , of.Pas als hun slaan en spugen gaan word het tijd om iets te gaan veranderen.Pas als hun Je van Je fiets gaan duwen en gaan schoppen en dat soort dingen gaan doen, ja dan word het tijd. Maar aanstaaren, ha ha , dat is toch een soort kompliment.Met mij wisten hun ook niets te beginnen, ik pas in geen van hun doosjes. Na ja , helaas hun pech!
 
Brno is relaxed en er zijn geen problemen. Eigenlijk is Brno alweer veel te gewoon en niet anders dan amersfoort of eindhoven. 10 jaar terug was het af en toe nog wel spannend maar nu moet je echt je best doen om wat raars te vinden.
 
Goedenavond,

Ik heb deze week een aanbieding gekregen om in Brno te gaan werken. Vooralsnog sta ik er positief in. Momenteel woon ik nog in Nederland en als pas afgestudeerde is het mijn eerste buitenlandse avontuur.

Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die de omgeving van Brno een beetje kennen. Ik zou graag een leuk appartement in (de buurt van of aan de rand van) Brno betrekken, maar mijn startsalaris is nog niet al te hoog en ik sta er eigenlijk best voor open om wat buiten het centrum of zelfs buiten Brno te gaan wonen in een wat kleiner dorpje (geen gehucht graag ;) ). Het liefst goed bereikbaar met het openbaar vervoer en niet verder dan 20 min. van Brno.

Iemand hier een idee welke dorpen geschikt zouden zijn? M'n budget voor huren is ongeveer tussen de 6500 en 8000 CZK p.m. Ik ga dit avontuur in m'n eentje aan, dus heb geen kast van een huis nodig. :ja: .. Wil alleen wel erg graag iets voor mezelf. Dus geen gedeelde kamer.

Iemand die me kan helpen? Of wellicht weet iemand een goede site waarop ik terecht kan met m'n vragen?

Dank alvast :) .. Ik hou het forum in de gaten :top:
 
Hallo Kuurgast,

Dank je wel. Ik had misschien beter eerst even beter kunnen rondkijken op het forum. Hoe dan ook, hartelijk dank voor je info. Ga zeker even goed rondkijken. :toppie:

Zou overigens erg fijn zijn als hier iemand zit die ook in (de buurt van) Brno woont en me nog iets verder kan helpen met wat informatie over wonen en leven in of rondom Brno. Dat kan natuurlijk ook even op een andere manier dan via dit forum.
 
Als je woonruimte zoekt, kun je het best terecht op http://www.sreality.cz/hledani/pronajem/byty. Vul bij "upřesnit lokalitu" de plaats in waar je wilt wonen. Wij wonen zelf in Šlapanice, even buiten Brno, met een trolleybusverbinding naar Brno CS. Zoals je zult zien staan er in Šlapanice meerdere appartementen te huur in jouw prijscategorie. Of het goedkoper is dan in Brno moet je zelf maar even uitzoeken :)
 
Even gekeken Lisa.. Šlapanice is een leuke optie. Dank je wel :ja: .. Zijn er nog meer van dat soort dorpen in de omgeving van Brno? Jij als inwoner hebt daar hopelijk net een iets betere kijk op. Zo op afstand blijft het toch wat behelpen :( .. Overigens zie ik ook mooie opties in Brno-Bystrc. Dat is min of meer een rustige buitenwijk van Brno? Mooie omgeving, zo lijkt het. Of is het aan de andere kant nog mooier? ;) .. Tjonge wat moeilijk.. :bloos2:
 
Bystrc is een flinke flatwijk, maar heel mooi gelegen op de heuvels boven het stuwmeer van Brno. Lijkt mij een goede keuze. Heeft ook een erg goede tramverbinding met het centrum. Qua natuur is het aan de noordkant van Brno het mooist (heuvelachtig), het zuiden waar Šlapanice ligt is platter. Als je voor hetzelfde geld in Bystrc kunt zitten, kun je beter Bystrc kiezen. Ik weet niet of je daar hogere en lagere flats hebt (12 of 7 verdiepingen), kies dan liever voor een lagere, daar kennen de mensen elkaar meestal beter en ziet het flatgebouw er meestal ook beter uit.
 
Mijn oma woont in Bystrc, is inderdaad leuk daar. Ze hebben veel gerenoveerd laatste tijd, je hebt daar ook een supermarkt etc... :ja: Is Brno-Lisen ook niet een optie?

@ Lisa grappig dat je uit Slapanice komt, mijn familie komt van Turany, Chrlice em Kobylnice :cheerleader:
 
Dank Lisa en Alca voor jullie reacties. Ik heb er absoluut wat aan :toppie: .. Ga nog eens goed kijken en dan zal ik binnenkort laten weten of ik 1: in Tsjechie aan de slag ga en 2: in welke regio ik dan een appartement huur. Hopelijk mag ik nog eens een beroep doen op jullie ervaring/kennis als ik de stap ga maken :)
 

kuurgast

Donateur
Zou overigens erg fijn zijn als hier iemand zit die ook in (de buurt van) Brno woont en me nog iets verder kan helpen met wat informatie over wonen en leven in of rondom Brno. Dat kan natuurlijk ook even op een andere manier dan via dit forum.
Een forum is juist een medium om alles voor iedereen toegankelijk te maken. Waarom via PM als anderen later ook wat aan de vermelde info hebben en niet weer dezelfde vragen moeten stellen. ;)

Maar om terug te komen op jouw onderwerp......helpt het bedrijf waar je gaat werken niet met woonruimte etc? :denk:
 
Enerzijds heb je gelijk Kuurgast, anderzijds is een forum niet altijd de meest handige manier om bijvoorbeeld door te vragen. Maargoed, ik zal eraan denken. Mijn excuses.

Over huisvesting moet ik nog onderhandelen met het bedrijf. Ik begreep dat er wel een regeling is, maar hoe die precies werkt, weet ik nog niet helemaal.
 
Hey Japie,

Er zijn ook 2 facebook pagina's waar ze appartementen aanbieden hier in Brno. Het is gewoon particulier dus geen commisie kosten aan verboden ;).

https://www.facebook.com/#!/groups/519918441355541/

https://www.facebook.com/#!/groups/1398114350408460/

Er is ook nog een speciale pagina's voor woonachtige Nederlanders in Brno

https://www.facebook.com/#!/groups/409380269135807/

Mocht je in tijdnood zitten voor een accomodaties, dan kan je het beste contact opnemen met www.Foreigners.cz. Zij zijn " Het bedrijf " als het gaat om het helpen van buitenlanders hier in Tsjechie. Engels - Tsjechisch spreektaal. Soms is dat wel zeker nodig, omdat niet iedereen Engels spreekt hier. Mijn vriendin werk er ook.

Er zijn maar een handjevol Nederlanders hier in Brno, maar ik help graag mensen die ons willen aansluiten. Ik woon hier langzamerhand al 1,5 jaar en tot te dag van vandaag nog steeds geen spijt dat ik hier naar toe ben vetrokken.

6.500 - 8.000 is moeilijk voor een zelfstandig appartement. Dit is een prijs voor een degelijk Studio of een apartement ver weg buiten het centrum. Keus aan jou hoever jij wilt reizen elke dag na werk toe?

Welk bedrijf heb je aan aanbieding voor gekregen. IBM, Infosys, Red Hat, Motorola, Monsterboard, AT&T of een ander bedrijf?

Mocht je nog vragen hebben, dan help ik je graag verder.

Hoop dat je eruit komt
 
Bedankt DMHoner. Ik zit nog niet in tijdnood hoor, ga waarschijnlijk werken bij Monsterboard. Moet nog even aanhoren hoe zij het regelen met huisvesting e.d. Ik heb op de link die Lisa stuurde al wel iets moois gezien. Zal me daarnaast zeker even aansluiten op de FB-pagina. Hoor momenteel nog bij het handjevol mensen op aarde zonder Facebook-account :bloos2: .. Toch maar even kijken dan, kan later ook van pas komen. Dank voor je hulp aanbod. Ik ga hoe dan ook nog wel wat vragen hebben, zeker als ik daar straks evt zit. Dan is t altijd fijn als je in je eigen taal even geholpen wordt. :toppie:
 
Bovenaan