Wonen en werken in Brno

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Je uitgaven hangen nauw samen met je leefstijl. De één zal van 1000 kronen per week gemakkelijk alle boodschappen doen terwijl een ander het dubbele uitgeeft. Datzelfde geld voor kleding. Wil je merkkleding of van de vietnamees. Bel je met een duur telefoonabonnement of via skype. Je kan het leven zo duur maken als je wilt. De belasting voor afval bedraagt 670 kronen voor 2015 in Brno, mocht het niet in de huur inbegrepen zijn.
 
Dag allemaal,

heb vandaag het 'afscheidsfeest' gehouden voor de familie. Pfff dat was wel even moeilijk zeg. Dan komt pas het besef dat je de meesten lange periode en sommigen misschien nooit meer zult zien.

Mijn moeder heeft begin deze week te horen gekregen dat zij de baan in Curaçao ook daadwerkelijk gekregen heeft (het hing nog van de arbeidsvoorwaarden af) dus voor hen begint nu ook een spannend proces. Morgen beginnen we dan ook met zijn allen met het uitzoeken van spullen in het huis. Bizar, hoe veel troep een mens kan verzamelen door de jaren heen. Ik blijf maar dingen weggooien en weggeven, maar er lijkt geen einde aan te komen!

Je uitgaven hangen nauw samen met je leefstijl. De één zal van 1000 kronen per week gemakkelijk alle boodschappen doen terwijl een ander het dubbele uitgeeft. Datzelfde geld voor kleding. Wil je merkkleding of van de vietnamees. Bel je met een duur telefoonabonnement of via skype. Je kan het leven zo duur maken als je wilt. De belasting voor afval bedraagt 670 kronen voor 2015 in Brno, mocht het niet in de huur inbegrepen zijn.
Bedankt voor de reactie!

Ik denk dat ik wel een redelijk laag uitgavenpatroon heb, dus hoop dat ik het binnen de 1000 kronen per week kan beperken. Ik heb gemerkt dat de uitgaven bij mij altijd erg verschillen. Ik houd erg van gerechten als pasta, risotto en roerbak, waar ik meestal wel een aantal dagen van kan eten (ik ben ook maar alleen he) dus ik gok dat wat dat betreft de kosten wel laag blijven. Houd ook niet zo van veel vlees eten (1 à 2 keer p/w is voldoende) , ik vermijd zuivel ivm allergie, maar ik weiger pakjes te gebruiken tijdens het koken, alles moet vers haha! Hebben ze in Brno ook iets van groente/fruit markten?

Heb daarnaast ook besloten me toch meteen al bij de gemeente uit te schrijven, zodat mijn telefoonabonnement stopgezet kan worden. Kan het helaas niet helemaal stopzetten, omdat de afkoopsom voor mijn abonnement zodanig duur is dat ik me dat niet kan permitteren. Wel mogelijk was het emigratieplan, waarbij ik kosteloos over mag stappen naar het Tsjechische t-mobile. Ben van plan daar het goedkoopste t-mobile abonnement mogelijk te nemen, zodat ik daar in ieder geval bereikbaar ben. Heb ook mijn hele familie en vriendenkring op Skype uitgenodigd zodat ik via daar (en uiteraard via facebook) contact kan houden.

Wat betreft kleding en dergelijke ben ik den ik de komende tijd wel voorzien. Ik bestel altijd via internet alles in de uitverkoop of uit China, maakt me niet uit of het niet helemaal goed zit, dan vermaak ik het zelf wel. :)

Nog een laatste vraagje: heb nu op enkele woningen gereageerd per mail maar krijg van 'mijn droomhuis' geen reactie. Heeft iemand ervaring met estate agencies en hoe je het beste contact op kunt nemen (zonder hoge telefoonkosten)?

Veel liefs,
Bonita
 
Hebben ze in Brno ook iets van groente/fruit markten?

In het centrum is een grote groente en fruitmarkt. Hier worden vooral producten van het seizoen verkocht. Je krijgt al trek als je er rond loopt.
Hier vind je de markt ( zelný trh):
http://www.mapy.cz/zakladni?x=16.6092729&y=49.1920055&z=18&source=muni&id=5740

hoe je het beste contact op kunt nemen (zonder hoge telefoonkosten)?
Je kunt al vanaf € 5,- skype tegoed kopen. Je betaalt dan:
Betalen naar gebruik - Tsjechië

Bellen – per minuut (tenzij anders aangegeven, geldt er een starttarief van 3,6 cent)

Tsjechië - 2,1 cent

Tsjechië - mobiel - 10,8 cent (starttarief 6,6 cent)
 
Als je geen reactie krijgt van de makelaar, kun je er meestal wel vanuit gaan dat de woning allang vergeven is. Die ervaring hadden wij tenminste toen we een huurappartement zochten in Brno. Veel van de appartementen op websites zijn al verhuurd, maar nog niet van de site afgehaald. Als je bijv. op www.sreality.cz kijkt: hoe verder je naar achteren doorbladert, hoe minder waarschijnlijk dat de woning nog beschikbaar is. Maar zoals ik al eerder zei, voor deze woningen geldt bijna altijd dat ze per direct worden verhuurd en niet pas over drie maanden (zoals jij zoekt, naar ik begreep).
 
Dag allemaal,

hierbij een update van mijn eerste maand in Brno!

Omdat het vanuit Nederland erg moeilijk was een woning te vinden in Brno, had ik besloten via Airbnb een appartementje te huren. Leek me ook wel leuk, een huisgenoot. Na wat heen en weer gemail, kwam ik er achter dat ik helaas niet terecht kon bij mijn huurder zelf, omdat zijn badkamer verbouwd werd, maar een vriend van hem wilde me wel in huis nemen. Prima, als ik maar een huis heb!

Even was ik bang dat het een grote flop zou zijn, dat ik hier aan zou komen en die 'vriend' van niks wist', maar eenmaal aangekomen werd ik hartelijk begroet en rondgeleid. Nieuwsgierige buren staken hun hoofden om de hoek van hun net-niet gesloten deuren toen mijn vader en ik de piano omhoog tilden en probeerden een gesprek aan te knopen. Helaas voor hen wist ik niet eens hoe ik moest zeggen dat ik geen Tsjechisch spreek. Voor wie het weten wil: Nemluvím česky!

Die avond verkende ik samen met mijn ouders het stadscentrum. Na een korte stadswandeling, hebben we heerlijk gegeten in een van de vele restaurantjes en gepraat over hoe mijn leven op het punt stond te veranderen. Een dag later was het tijd voor afscheid: de grote verandering. Voor het eerst op mezelf. In een vreemd land. Alleen.

De eerste dagen waren zwaar. Ik wist niet waar ik aan begonnen was. Het was warm, ik kon met niemand praten omdat ik niemand begreep en zij overduidelijk geen Engels of Duits spraken en ik voelde me alleen. Bovendien was het ontzettend warm (dat is het overigens nog steeds, 38 graden, niet normaal man!) en was ik vergeten mijn korte broeken mee te nemen. Heb overigens veel spullen achtergelaten in Nederland, omdat een verhuizer mijn meubels e.d. eind augustus komt brengen. Leek me handig alleen het broodnodige mee te nemen, mocht ik iets tekort komen koop ik het hier wel, toch?

Ik denk dat het op dag 3 was, een dag voor mijn eerste werkdag, dat ik een mini mental breakdown had. Ik was door mijn cash geld heen en kon die rotpinautomaten maar niet vinden en natuurlijk kon ik het ook niet vragen. Dat communicatieprobleem doet toch wat met je! Gelukkig kon mijn goede vriend Google Maps me enigszins op weg helpen. Nu kan ik niet heel goed kaartlezen, dus het kostte me een half uur om een stukje wat 5 minuten zou moeten duren, af te leggen. Anyway, I found it. Na dat moment moest ik toch wel enigszins om mezelf lachen. Ik ben 20, ik kan dit best!

De eerste werkdag was ook zeker wennen. Na bijna mijn hele leven als scholier moest ik nu ineens full-time aan het werk. En dat. was. zwaar! Tijdens de training, die bijna een maand geduurd heeft, ben ik toch zeker wel drie keer per ongeluk achter mijn pc verscholen in slaap gevallen. Niet dat het niet interessant was, ik was gewoon dood moe!
De training op zich was zwaar, maar ontzettend leuk. Binnen enkele dagen raakte ik bevriend met twee Franse meisjes, een Bulgaarse dame en een Zweedse jongen, wat het werken een stuk aangenamer maakte. Bovendien leerde ik mijn 5 mede-collega's van het Nederlandse team kennen. Ontzettend leuke en gezellige mensen, die me meteen in het team opnamen door me mee te nemen naar hun stamkroeg. En ik heb het geweten hoor, man man man wat kunnen die mensen zuipen!

Inmiddels is de training voorbij en ben ik hier al ruim een maand. Ik kan hallo, dankjewel en tot ziens zeggen en heb mijn eerste voedselvergiftiging al achter de rug (vertrouw vooral geen voedsel van de groentemarkt wanneer het boven de 30 graden is). Mijn zoektocht naar een huis is nog steeds bezig. Wat blijkt nu: die Tsjechen zitten helemaal niet te wachten op buitenlanders in hun huis. Mijn huisgenoot heeft nu aangeboden in mijn plaats te bellen, om op deze manier toch in contact te komen met de huiseigenaren. Ik hoop op het beste!

Dat was het voor nu. I'll keep you updated.

Děkuji a tak zatím!
 
Wat een interessant verhaal en wat knap! Hopelijk ga jij een prachttijd hebben in Brno. De taal is inderdaad moeilijk, maar oefenen en dan komt dat goed ;)

Wat betreft de woningen en geen buitenlanders willen hebben, dat idee hebben wij in onze zoektocht toch nog niet gehad. Wel dat het moeilijk communiceren is. Gelukkig een Tsjechische vriendin die af en toe eens voor ons belt (ook voor andere vragen) en die indien nodig een mail in het Tsjechisch vertaald en opstuurt :)
 
hallo allemaal.

ook ik heb gesolliciteerd op deze baan en ben nu druk in overleg met mijn man of we dit moeten gaan doen of niet.
we willen erg graag emigreren naar tsjechie en zijn daarom druk aan het solliciteren. nu vraag ik mij af of wij (voorlopig) kunnen rondkomen van dit loon met 2 kinderen? ik zal, zoals mij aan de telefoon verteld is, tussen de 27000 en 30000 kronen per maand gaan verdienen. ik moet woensdag laten weten of ik de baan aanneem of niet... bonita1994, misschien dat jij me iets meer kan vertellen over dit werk en de werktijden?
 
Bovenaan