Wie heeft er tips voor Cukroví?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dit jaar vier ik een tropische kerst in de Mexicaanse Caribbean en het lijkt me een goede gelegenheid om eindelijk eens mijn nieuwe oven uit te proberen
smile.gif


Ik wil graag wat Cukroví maken maar er zijn twee kleine probleempjes; ik heb het nog nooit alleen gedaan en hier in Mexico zijn waarschijnlijk niet alle juiste ingrediënten te krijgen.

Toch wil ik het heel graag proberen en daarom dit oproepje aan alle koks en kokinnen onder ons die mij wat tips kunnen geven voor recepten die niet makkelijk mislukken en waar je eventueel enkele ingrediënten door iets anders kunt vervangen. Het is waarschijnlijk vooral de juiste soort meel die hier ontbreekt, meestal wordt er bv. maismeel gebruikt. Noten e.d. zijn hier wel goed te krijgen.

Předem mockrát děkuji
aangenaam.gif
 
ikke ook zou wel wat simpele recepten kunnen gebruiken om mijn koude kerst op te vrolijken en mijn collega`s te imponeren met mijn kookkunsten. wschl heb ik hier ook het probleem van bepaalde ingredieten niet te kunnen vinden, maar dat kan ik dan vervangen door rijst.
grin.gif

merci voor de goeie tips, die er zeker gaan komen...
 
Tja, er is een probleem: de recepten zijn in het Tsjechisch en je mag hier alleen nog maar Nederlandstalige recepten plaatsen. Ik kan niet goed genoeg Tsjechisch om alles goed te vertalen. Maar als er nu iemand is die dat wil vertalen dan durf ik wel een Tsjechisch cukrovi receptje neer te zetten.
grin.gif
 
Is de uitspraak volgens het boekje Tsjechisch onderweg van de ANWB.
Ff opgezocht. Ik versta u niet. zo schrijf je het : Nerozumím vám, zo spreek je het uit volgens het boekje : nerozoemiem waam, alle Tsjechen nu natuurlijk lache, of is het goed?
 
Het klopt wel zo ongeveer.
Doe je mee met de Tsjechische les op het forum? Dan leer je ook hoe je letters en woorden moet uitspreken (en veel naar Tsjechie gaan natuurlijk) en dat is veel beter dan die rare uitspraakzinnetjes in ANWB op reis en dergelijke boekjes. Je kunt beter de taal leren zoals het hoort en de woorden en letters goed leren herkennen dan om jezelf uitspraak zinnetjes te laten oplezen. Maar goed, dat is mijn mening als taalfreak....
 
Nee, ik doe niet mee met het lesgroepje, m’n vrouw volgt wel een cursus Tsjechisch bij de LOI waarbij ze haar eigen tempo kan bepalen, een paar maandjes voor de vakantie haalt ze de map weer eens onder een laag stof vandaan.
Gelukkig hebben we een Tsjechische kennis in de buurt wonen die haar wat met de uitspraak helpt.
aangenaam.gif

Maar de weg vragen in het Tsjechisch lukt ze al aardig, waarbij ze leuke reacties krijgt omdat de mensen echt wel horen dat ze een buitenlander is maar er wel moeite voor doet om de taal wat te beheersen.
yeah.gif
 
Marianne schreef:
Tja, er is een probleem: de recepten zijn in het Tsjechisch en je mag hier alleen nog maar Nederlandstalige recepten plaatsen. Ik kan niet goed genoeg Tsjechisch om alles goed te vertalen. Maar als er nu iemand is die dat wil vertalen dan durf ik wel een Tsjechisch cukrovi receptje neer te zetten.
grin.gif

Ahum,
ahum.gif
we waren met z’n allen al heel aardig op weg om een Tsjechisch cukrovi recept te vertalen dacht ik en daar ging het toch om.
Misschien een vertaalsite??
confused.gif

Lijkt me niet echt logisch hiero.
crazy.gif
 
Oke dan. Hieronder wat Vánoční cukroví receptjes. Vašek alvast bij voorbaat dank voor het vertalen.

Mandlové Rohlíčky

140 g mletých mandlí, 140 g moučkového cukru, 280 g hladké mouky, 280 g másla, 2 vejce, vanílkový cukr, citronová kůra.

Mandle spaříme v horké vodé, oloupeme, necháme usušit a pomeleme. Z uvedených surovin zpracujeme těsto tvoříme malé rohlíčky rokou, nástavcem na mlýnek nebo z formičky. Pečeme při teplotě asi 180 ˚C. Upečené pocukrujeme moučkovým cukrem s vanilkou.

Pneumatiky

500 g hladké mouky, 250 g moučkového cukru, 250 g másla, 3 žloutky, kakao, citronová kůra.

Z odpočatého rozváleného těsta vykrajujeme kolečka, klademe je na mírně pomaštěný plech a do ppolovinz koleček uděláme uprostřed otvor. Pečeme při teplotě asi 190 ˚C. Upečená slepujeme bílým máslovým krémem, vrchní kolečko s otvorem namáčíme v čokoládě a do poloviny sypeme kokosem.


Placičky

1 slayené kondenzované mléko, 1 vanilkový pudinkový prášek, 100 g rozinek, 500 g loupaných sekaných arašídů, 1 balíček kandovanehó ovoce.

Vše smicháme a tvoříme na vymaštěný plech malé hromádky, které ve středně vyhřáte troubě (asi 180 C).

Sádlové koláčky

300 g hladké mouky, 210 g sádla, 210 g moučkového cukru, 50 g kakaa.

Z těsta tvoříme kuličky, ve kterých prstem utvoříme malý důlek, do každého dáme kousek marmelády a ořechu. Pečeme v mírné troubě (asi 120 C).
 
Mmm klinkt goed... Ik zie dat Vasek de vertaling van deze recepten zojuist in deze rubriek heeft geplaatst, díky moc
aangenaam.gif
allebei voor jullie bijdrage en wij gaan deze zeker uitproberen!
 
Bovenaan