Wetgeving SRO's verandert in 2014

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ergens las ik dat de wetgeving van de sro in 2014 verandert.
Het kapitaal van 200000 kronen wordt teruggebracht naar 1 kroon.
Ik zou ondertussen van die sro af willen.
Wat betekent die wijziging voor ons?
 
  • Leuk
Waarderingen: Boya
Als je een SRO (of in Nederland een BV) wilt opheffen, dien je eerst het vermogen uit de betreffende rechtspersoon te halen. De hoogte van het basiskapitaal maakt daarbij niet uit. Dat was bedoeld ter zekerheid van crediteuren.

En helaas kost de liquidatie van de SRO een bepaald bedrag. Maar dit geldt ook voor de verkoop van een lege SRO. Bij het laatste is ook een notaris betrokken.

Verkoop van bestaande SROs wordt door het wegvallen van die 200.000 Kc basiskapitaal wel een stuk oninteressanter!

Meer over het opheffen van de "huizen"-SRO en de nadelen van deze constructie hier:
http://www.hartmanova.eu/opheffen-overbodige-sro/
 
Helaas, dit is erg moeilijk voor mij.
Geen idee of het consequenties heeft voor het opheffen van mijn sro.
Wat gaat het kosten om de sro op te heffen?
Het gaat niet om de laatste kroon, maar een indicatie zou fijn zijn!
 
o, snel verzonden want ik heb 2x bovenstaand bericht uitgebreid geschreven en vervolgens 2x de verkeerde toets aangeraakt en de berichten waren pleitte.
Afijn, jullie begrijpen hopelijk de bedoeling van mijn vraag.
Groet
 
Heel in het kort en voor een lege SRO zijn dit de "vaste", minimale kosten voor het opheffen (via ons):

Notaris 5 000- Kč
Handelsregister 2.000,- Kc
publicatiekosten 2.500,- Kc
beloning vereffenaar 12 000,- Kc
in totaal 21 500,- Kc

Stuur me een PB of een email op info@hartmanova.eu zodat ik voor je persoonlijke situatie nog iets gedetailleerder zou kunnen zijn.
 

Vodnik

† In Memoriam
zelfs duurder :D.

Maar je zou nog wel eens veel meer geld kwijt kunnen zijn als de sro niet leeg is en vooral niet schoon!
Helaas hebben veel sro bezitters een zootje van hun boekhouding gemaakt en dat zal eerst opgelost moeten worden.
 
Helaas hebben veel sro bezitters een zootje van hun boekhouding gemaakt en dat zal eerst opgelost moeten worden.

Dat klopt (deels). Vaak is er ook sprake van een "foute" boekhoud(st)er. SRO-eigenaren betalen regelmatig wel voor de dienstverlening, achteraf blijkt er dan van alles niet te kloppen. Geen jaarrekeningen ingediend, soms zelfs achterstand bij de Belastingdienst.

Ons advies is dan ook. Neem het heft in eigen hand; wordt tenminste zelf bestuurder (jednatel) en zorg, dat je toegang hebt tot de verplichte elektronische datapostbus (datova schranka), waarmee de Tsjechische overheid (belastingdienst, rechtbank, kadaster, handelsregister, etc.) communiceert! Zodoende ontvang je zelf per direct alle belangrijke informatie digitaal in Nederland (of waar je dan ook bent).
Vanaf 2014 gaat nog meer via deze "datova schranka" lopen.

Verder dien je de boekhouder niet op zijn/haar blauwe ogen te geloven. Kijk ook elk jaar eens bij het Tsjechische handelsregister of de jaarrekening op tijd is ingediend. Dit is openbaar en gratis toegankelijk.

http://or.justice.cz

Kom je er niet uit, vraag ons dan even om advies. Informatie uit het Handelsregister verstrekken wij gewoon gratis!

info@hartmanova.eu
of via het formulier handelsregister
 
afhankelijk van een persoonlijke situatie kun je een SRO laten ploffen zonder 1 Kc bijkomende kosten, zie uitspaken van diverse rechtbanken te Tsjechie, openbaar in te zien, lol lol
 

Vodnik

† In Memoriam
Ja, die uitspraken zou ik wel is willen zien, net zoals je bewering dat belasting inhouden door CZbanken van uitbetaalde rente "lariekoek" zou zijn.

Tip voor sjepka:
Volgende week woensdag (15-1) is er in Praag een seminar betreffende de nieuwe wetten die op 1-1 ingegaan zijn. Lijkt me een goed idee om te bezoeken! (mijn vrouw gaat er in ieder geval naartoe, net als het seminar betreffende de nieuwe belastingregels in februari)
 
Er zijn inderdaad wijzigingen in de BTW(DPH)-regelingen met betrekking tot onroerend goed. Met name op het gebied van vrijstellingen etc.

Aangezien er ook wijzigingen zijn in de registratie van gebouwen en percelen in het kadaster, zal ook de waarde van een aantal percelen veranderen en daarmee van invloed zijn op de hoogte van de eventueel te betalen DPH.

Om een totaal overzicht te geven is nu te complex, je zou er een seminar over kunnen vullen :-)
Maar een actuele, persoonlijke situatie, kan ik zo voor je uitzoeken.

Heb je specifieke vragen "Clavast"? Je weet me vast te bereiken :)
 
Bovenaan